NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE
Boaz Haim, prezes RONSON Development: Czekamy na odbicie rynku. Kupujemy działki
Przychody w I-III 2022 r. na poziomie 199,4 mln zł. To spadek o 150,0 mln zł. Zysk netto 12,1 mln zł wobec 28,8 mln zł w I-III kw. 2021 r. Jednak widać wzrost marży do 24,5%. Takie wyniki zaprezentował RONSON Development.
W pierwszych 9 miesiącach deweloper sprzedał 298 lokali. Kupił 7 działek. Bank ziemi zabezpieczył na 5 475 lokali w Warszawie, Poznaniu i Szczecinie. 578 lokali przeznaczył do działalności w ramach PRS. 1 009 lokali w 8 projektach wprowadził na rynek.
Spadek przychodów o 150 mln złotych ma wynikać z mniejszej liczby oddanych mieszkań. Było ich 466 w porównaniu do 625 przekazań w I-III kw. 2021 r.
Deweloper zabezpiecza bank ziemi
– Wyniki finansowe i sprzedażowe RONSON Development są odzwierciedleniem obecnej sytuacji ekonomicznej. Wysoka inflacja, kolejne podwyżki stóp procentowych, a w efekcie zahamowanie na rynku kredytów hipotecznych sprawiły, że grupa klientów gotówkowych zmniejszyła się o ok. 70% i widać to w naszych statystykach sprzedażowych – opowiada Boaz Haim, prezes RONSON Development.
Haim znajduje jednak i jasne strony tegorocznych wyników spółki.
– Powodem do satysfakcji jest jednak osiągnięty poziom marży, wyższy o 36% względem ubiegłego roku. Naszym celem jest obecnie przygotowanie się na odbicie rynku, dlatego stale poszerzamy nasz bank ziemi. W raportowanym okresie kupiliśmy 7 nowych działek, gdzie powstanie ponad 2 000 mieszkań – dodaje prezes.
Analizując wyniki wzrost marży brutto jest widoczny. W pierwszych trzech kwartałach wzrosła do 24,5% wobec 18% w analogicznym okresie w 2021 roku. Co ciekawe, w trzecim kwartale wyniosła ona aż 28%. Główne projekty, które wpłynęły na marżę brutto to Ursus Centralny IIa z marżą 24,2%, Ursus Centralny Ib z marżą 27,0% oraz Nowe Warzymice II z marżą 27,2%.
Zysk operacyjny wyniósł 28,0 mln zł w I-III kw. 2022 r. wobec 41,7 mln zł w I-III kw. 2021 r., zysk netto 12,1 mln zł w I-III kw. 2022 r. wobec 28,8 mln zł w I-III kw. 2021 Natomiast wypływy środków pieniężnych netto CF z działalności operacyjnej za okres dziewięciu miesięcy zakończony dnia 30 września 2022 r. wyniosły 75,2 mln zł, w porównaniu do wpływów pieniężnych netto z działalności operacyjnej w okresie dziewięciu miesięcy zakończonych 30 września 2021 r. w wysokości 57,4 mln zł.
RONSON wszedł w nową sytuację rynkową z silną kondycją finansową
– RONSON działa na polskim rynku nieruchomości od ponad dwóch dekad. W tym czasie przeżywał on swoje cykle, a RONSON z powodzeniem dostosowywał się do zmieniających się warunków rynkowych, poprzez umiejętność skalowania poziomu swojej aktywności do aktualnej sytuacji rynkowej – twierdzi Yaron Shama, dyrektor finansowy RONSON Development.
—Obserwując spowolnienie rynku w otwieraniu nowych projektów, widzimy pewien wpływ na koszty budowy. Ceny materiałów budowlanych w minionym kwartale pozostały stabilne, a oferty wykonawców były negocjowalne do satysfakcjonujących poziomów. To pozwalało nam na utrzymanie dodatnich marż projektowych. RONSON wszedł w tę sytuację rynkową ze stosunkowo silną kondycją finansową, choć obecnie stoi przed szeregiem wyzwań finansowych. Głównymi z nich są wysokie stopy procentowe oraz malejąca sprzedaż, co wpływa na przepływy pieniężne Spółki. Mimo to RONSON nie ma problemów z płynnością i zaciąganiem kredytów bankowych na swoje bieżące projekty. Zabezpieczona pozycja finansowa firmy pozwala nam skupić się na przygotowaniu planowanych projektów. Szczególnie na czas kiedy rynek się odbije – deklaruje Yaron Shama.
Andrzej Gutowski, wiceprezes i dyrektor sprzedaży dewelopera, twierdzi natomiast, że niezaspokojony obecnie popyt wróci w I półroczu 2024 roku.
– Właśnie teraz szykujemy się na ten czas, by z pełną mocą ruszyć wtedy z projektami. W 2023 roku będziemy się koncentrować na zabezpieczeniu finansowania po uruchomieniu przedsprzedaży nowych etapów oraz nowych projektów. Na poprawie efektywności kosztów, a także wszelkich działaniach przygotowawczych, typu pozyskiwanie pozwoleń na budowę na wszystkie planowane projekty. 2023 rok będzie więc czasem wytężonej pracy, jednak nie w kierunku ekspansji, a utrzymania pozycji rynkowej – przewiduje Gutowski.