Connect with us

NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE

Grupa Budimex z 235 mln zł zysku operacyjnego w I półroczu 2022 roku

Published

on

Artur Popko, prezes Budimexu, fot. mat. prasowe

Grupa Budimex wypracowała 235 milionów zysku operacyjnego. Odnotowała znaczący wzrost przychodów ze sprzedaży, głównie dzięki większej skali realizowanej sprzedaży w części budowlanej. W części usługowej przychody były zbliżone do roku ubiegłego.  

Artur Popko, prezes Budimexu komentuje wyniki finansowe za pierwsze półrocze

Grupa Budimex zakończyła 1. półrocze 2022 roku z dobrymi wynikami finansowymi – pomimo trudnej sytuacji rynkowej.

Wybuch wojny w Ukrainie w istotny sposób wpłynął na większość gałęzi naszej gospodarki. Budownictwo to jeden z sektorów, który najmocniej odczuł konsekwencje tego konfliktu zbrojnego. Ostatnie miesiące, pomimo trudnej sytuacji geopolitycznej, przyniosły częściową stabilizację. Niemniej jednak część niekorzystnych dla branży trendów, które nasiliły się po 24 lutego, trwają do dziś – mowa tu przede wszystkim o wzroście cen paliw oraz wysokim poziomie inflacji.

Advertisement

W pierwszym półroczu 2022 roku Grupa Budimex wypracowała zysk operacyjny na poziomie 235 milionów złotych przy rentowności 5,9%. Przy czym w pierwszym kwartale bieżącego roku rentowność operacyjna osiągnęła poziom 3,6%, a  w drugim kwartale wynik wyniósł 7,4%.

Zysk brutto Grupy Budimex wyniósł 262 miliony złotych przy rentowności 6,6%. W porównaniu do 8,0% w pierwszym półroczu roku ubiegłego (5,9% po wyłączeniu efektu sprzedaży Budimex Nieruchomości w drugim kwartale 2021 roku). Rentowność na poziomie zysku brutto wspierana była przez znaczną poprawę wyniku na działalności finansowej. To jest efektem wzrostu średniego poziomu oprocentowania środków pieniężnych lokowanych przez Grupę Budimex.

Odnotowaliśmy znaczący wzrost przychodów ze sprzedaży Grupy, głównie dzięki większej skali realizowanej sprzedaży w części budowlanej. W części usługowej przychody były zbliżone do roku ubiegłego.  

Advertisement

Produkcja budowlano-montażowa w Polsce w pierwszym półroczu 2022 roku (w cenach bieżących) wzrosła rok do roku o 24,5% z poziomu 45,4 miliarda złotych do 56,5 miliarda złotych. W segmencie budynków produkcja sprzedana wzrosła aż o 33,4%, natomiast w obszarze infrastrukturalnym wzrost wyniósł 15,2%.

Sprzedaż segmentu budowlanego Grupy Budimex wyniosła w pierwszym półroczu 2022 roku 3 634 miliony złotych

Pomimo trudności rynkowych, wynikających z czasowej destabilizacji rynku w obszarze cen materiałów oraz zerwanych łańcuchów dostaw, skala zrealizowanych przychodów ze sprzedaży w pierwszym półroczu 2022 roku w segmencie budowlanym była znacznie wyższa, niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Wysoki portfel zamówień z jakim rozpoczynaliśmy  2022 rok, przemyślana polityka zakupowa oraz sprzyjające warunki pogodowe pozwoliły na zwiększenie przychodów o 20%.

Rentowność operacyjna segmentu budowlanego wyniosła 5,4% i była na podobnym poziomie w porównaniu do pierwszego półrocza 2021. W  ostatnim czasie obserwujemy pewną stabilizację w cenach kluczowych asortymentów, a  w niektórych przypadkach (m.in. stal) obniżenie cen, w  porównaniu do poziomów odnotowanych kilka tygodni po wybuchu wojny. Odpowiedzialna strategia kontraktacji oraz dopasowana strategia zakupowa pozwoliła nam na ograniczenie strat związanych z aktualną sytuacją rynkową do minimum. Budżety wszystkich realizowanych przez nas projektów są na bieżąco aktualizowane, natomiast dzięki dobrej rentowności kontraktów, na ostatnich etapach realizacji rentowność portfela pozostaje stabilna.

Advertisement

Rentowność brutto segmentu budowlanego w omawianym okresie wyniosła 6,1% i była wyższa niż w pierwszym półroczu 2021 roku, kiedy wyniosła 4,8%. W ramach zysku brutto segment budowlany poprawił wynik na działalności finansowej o ponad 40 milionów złotych, głównie z tytułu odsetek od depozytów.

Trudna do przewidzenia sytuacja makroekonomiczna przełożyła się na nasze podejście do nowych ofert. Wszystkie projekty, w których kalkulacje bazowały na cenach sprzed wybuchu wojny w Ukrainie, zostały ponownie przeliczone – w  konsekwencji czego zrezygnowaliśmy z udziału w trwających postępowaniach na kwotę ok. 3 miliardów złotych. W następstwie tej decyzji w 2. kwartale bieżącego roku odnotowaliśmy przejściowy spadek wartości podpisywanych kontraktów. Patrząc przez pryzmat zabezpieczenia marżowości portfela firmy to była dobra decyzja.

W pierwszym półroczu 2022 roku pozyskaliśmy kontrakty o wartości 2,1 miliardów złotych

Portfel zamówień Grupy Budimex na koniec czerwca 2022 roku wyniósł 11,8 miliarda złotych i zabezpiecza front prac na cały bieżący rok i większość roku 2023.

Advertisement

Na przełomie kwietnia i maja mieliśmy pewne obawy związane z potencjałem kontraktacji w bieżącym roku. Jednak intensywna praca nad akwizycją nowych projektów w Polsce i za granicą w ostatnich miesiącach zaowocowała podpisaniem lub złożeniem najkorzystniejszych ofert w kilku kluczowych dla nas przetargach. Mowa tu przede wszystkim o rozbudowie Terminala Kontenerowego T3 w Gdańsku o łącznej wartości 245 milionów euro. Budowie drogi D1 Bratysława-Triblavina (111 milionów euro) oraz przetargu na projekt i budowę drogi S1 (398 milionów złotych). W efekcie powyższych działań wartość projektów podpisanych oraz oczekujących na podpisanie to przeszło 4 miliardy złotych, co powinno pozwolić zapewnić stabilność portfela nowych zamówień w najbliższych 2-3 kwartałach.

Grupa Budimex zakończyła 2. kwartał 2022 rok z pozycją gotówkową netto na poziomie 2 miliardów złotych. W czerwcu 2022 r. wypłaciliśmy pozostałą dywidendę za rok 2021 w wysokości 23,47 zł w przeliczeniu na jedną akcję. Tym samym łączna dywidenda za rok 2021, przypadająca na jedną akcję wyniosła rekordowe 38,37 zł.

W pierwszym półroczu 2022 Grupa FBSerwis utrzymała wysoki poziom przychodów ze sprzedaży przy zachowaniu dobrej rentowności

Przychody Grupy FBSerwis, będącej kluczowym aktywem w ramach segmentu usługowego (wyniki części usługowej obejmują również działalności kilku mniejszych spółek, w tym Budimex Parking Wrocław), wyniosły 369 milionów złotych. iByły nieco wyższe, niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Zysk operacyjny Grupy FBSerwis wyniósł 38 milionów przy rentowności 10,2% w porównaniu do 15,4% w analogicznym okresie roku poprzedniego. Spadek rentowności w pierwszym półroczu 2022 roku wynikał głównie z: niższych cen w przetargach na odbiór i zagospodarowania odpadów rozstrzyganych na przełomie 2021 i 2022 roku. Aktualnie obserwujemy odwrócenie tego trendu – znaczny wzrost kosztów zagospodarowania przekłada się na wyższe ceny w nowych postępowaniach. W części utrzymania infrastruktury odczuliśmy przede wszystkim wzrost cen paliw.

Advertisement

W ostatnim czasie pozyskaliśmy kilka ważnych dla nas zleceń, zarówno w obszarze utrzymania infrastruktury, jak i zagospodarowania odpadów, które pozwolą w pełni wykorzystać moce produkcyjne Grupy FBSerwis w nadchodzących kwartałach. W  obszarze infrastruktury to kontrakty na całoroczne utrzymanie dróg w rejonie Jędrzejowa, Starachowic i Wielunia o łącznej wartości ponad 150 milionów złotych. W segmencie usług środowiskowych podpisaliśmy kolejną już umowę na zagospodarowanie odpadów z terenu Warszawy o wartości 45 milionów złotych. Kontynuujemy inwestycje w rozbudowę istniejących instalacji przetwarzania odpadów oraz składowisk, co pozwoli stopniowo zwiększać skalę działalności wykorzystując posiadane zasoby. W drugim kwartale, zgodnie z  oczekiwaniami, sfinalizowaliśmy przejęcie firmy z branży gospodarki odpadami, co dodatkowo wzmocni naszą pozycję w segmencie usług środowiskowych.

Grupa Budimex – perspektywy na kolejne kwartały wyglądają optymistycznie

Aktualny portfel Grupy Budimex zamówień zabezpiecza front robót do końca 2023 roku. A nowo podpisywane kontrakty budują mocne fundamenty działalności na lata 2024-2025. Patrząc na aktualną sytuację makroekonomiczną i wahania cen materiałów niezmiennie podchodzimy bardzo ostrożnie do nowych ofert. Rzetelnie i odpowiedzialnie kalkulujemy kosztorysy oraz oceniając potencjalne ryzyka związane  z przyszłą realizacją umów.

Pozytywnie oceniamy podniesienie limitów waloryzacji na kontraktach GDDKiA do 10% – jest to krok w dobrą stronę – natomiast przy obecnej skali wzrostów cen materiałów i dwucyfrowej inflacji ciągle nie jest to wystarczający poziom. Rozmawiamy także o zasadach waloryzacji z PKP PLK. W przypadku inwestorów prywatnych, po negocjacjach, większość godzi się na  wyrównanie wyższych kosztów

Advertisement

Konsekwentnie pracujemy nad rozwojem na rynkach ościennych

W ostatnich tygodniach wygraliśmy przetarg na budowę autostrady D1 Bratysława-Triblavina o  długości 16,8 km w formule „projektuj i buduj”. To dla nas krok milowy w budowaniu pozycji rynkowej na Słowacji. Jest to jednocześnie trzeci kontrakt wygrany za granicą od początku 2021 roku. Wtedy podjęliśmy decyzję o ekspansji zagranicznej (poprzednie dwa kontrakty pozyskaliśmy na rynku niemieckim).

Kontynuujemy budowę naszej farmy wiatrowej w Drachowie o mocy 7MW. Już w przyszłym roku rozpoczniemy produkcję zielonej energii, a do 2026 roku chcemy być samowystarczalni energetycznie. Po zmianie ustawy „10H” patrzymy bardziej optymistycznie na możliwości pozyskania nowych projektów. Podejmujemy także pierwsze inwestycje w sieć punktów ładowania aut elektrycznych – planujemy stworzyć sieć takich punktów w ciągu 4 lat.

W efekcie ogłoszonego w zeszłym roku konkursu Budimex Startup Challenge,  rozpoczęliśmy pilotaż nowych systemów zarządzania energią w oparciu o AI i machine learning. Zrealizowaliśmy także testy tagów ochronnych na kaskach dla pracowników na budowach, umożliwiających automatyczny monitoring i przewidywanie kolizji pracownika z maszynami budowlanymi. Sprawdzamy także automatyczny monitoring w zakresie bezpieczeństwa BHP.

Advertisement

Rozpoczęliśmy współpracę z zespołem młodych naukowców OSA Team, którzy są zwycięzcami głównej nagrody Europejskiej Agencji Kosmicznej w konkursie CanSat. W trakcie swojego płatnego stażu mieli możliwość pod okiem Zespołu ds. Innowacji Budimex SA pracować nad własnymi pomysłami i  zaproponować usprawnienia w organizacji wykorzystując najnowocześniejszą technologię m.in. 3D czy Mixed Reality.

Zyskaliśmy tytuł „Złotej Marki Budowlanej 2022”

Zyskaliśmy tytuł „Złotej Marki Budowlanej 2022” w ogólnopolskim badaniu przeprowadzonym wśród 300 podwykonawców budowlanych. Spośród dziesięciu czołowych generalnych wykonawców, stanęliśmy na pierwszym miejscu podium wśród firm polecanych jako partner do współdziałania. A także jako najlepszy partner pod względem warunków finansowych i terminów płatności. Otrzymaliśmy nagrodę Top Builder za realizację Centrum Badań i Rozwoju PKN Orlen w Płocku. Urząd Dozoru Technicznego wyróżnił Budimex za wysoki standard bezpieczeństwa technicznego.  Zdobyliśmy również Biały Listek Polityki – wyróżnienie dla najbardziej odpowiedzialnych i zaangażowanych społecznie firm.

Społeczna odpowiedzialność biznesu to w Budimeksie również długofalowe projekty wspierające m.in. mieszkańców społeczności sąsiadujących z prowadzonymi przez firmę budowami. Uruchomiliśmy pierwszą z zaplanowanych w tym roku, a czterdziestą z kolei Strefę Rodzica w Samodzielnym Publicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej Szpitala Powiatowego w Piszu. Budujemy następną w Wojewódzkim Szpitalu Dziecięcym im. J. Brudzińskiego w Bydgoszczy. Do końca roku przekażemy też Strefy Rodzica w szpitalach w Ełku i  w Szczecinie.

Advertisement

Zakończyliśmy drugą edycję programu „Dom z serca”

Jest to inicjatywa społeczna Budimeksu, mająca na celu pomoc rodzinom wielodzietnym. W ramach działania  pomogliśmy ośmioosobowej rodzinie zmagającej się z trudną sytuacją finansową i borykającej się z problemami zdrowotnymi dwójki dzieci. Łącząc siły z innymi firmami budowlanymi, dokończyliśmy budowę domu pani Iwony i pana Krzysztofa oraz wyposażyliśmy go „pod klucz”.

Nadal monitorujemy sytuację związaną z konfliktem zbrojnym w Ukrainie i reagujemy na najpilniejsze potrzeby wschodnich sąsiadów. Na prośbę jednej z lwowskich szkół, dostarczyliśmy potrzebny do jej funkcjonowania generator prądu dużej mocy. W efekcie dobrowolnej inicjatywy naszych pracowników, zebrano kwotę blisko 140 tys. zł. Jako pracodawca zdecydowaliśmy się podwoić tę kwotę i przeznaczyć ją na pomoc Ukrainie realizowaną przez Polski Czerwony Krzyż. Od momentu wybuchu wojny w Ukrainie, całkowita wartość pomocy ze strony Budimeksu dla Ukrainy, w tym naszych pracowników, wyniosła blisko 4 mln zł.

źródło materiały prasowe Grupa Budimex

Advertisement

NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE

Jawność cen. Nowy standard na rynku nieruchomości

Published

on

By

Od 11 września polski rynek nieruchomości wchodzi w nową erę. Każdy deweloper jest zobowiązany do publikowania cen mieszkań i domów w swojej ofercie. Zmiana ta zwiększy jawność cen, wzmocni konkurencję i – co najważniejsze – ułatwi klientom podejmowanie świadomych decyzji.

Nowe przepisy to efekt lipcowej nowelizacji ustawy o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego oraz o Deweloperskim Funduszu Gwarancyjnym. Do tej pory obowiązek publikowania cen dotyczył jedynie nowych projektów rozpoczętych po 11 lipca. Natomiast od dzisiaj obejmuje on wszystkich deweloperów i wszystkie inwestycje – niezależnie od daty uruchomienia sprzedaży.

PZFD od początku za jawnością cen

Polski Związek Firm Deweloperskich (PZFD) konsekwentnie wspierał ideę jawności. Jak podkreślają jego przedstawiciele, transparentność to fundament uczciwej konkurencji oraz realna korzyść dla klientów. Warto przy tym zaznaczyć, że wielu deweloperów publikowało ceny jeszcze przed wejściem w życie nowych regulacji, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom nabywców.

Advertisement

– Klienci doceniają, gdy wszystkie informacje są od razu dostępne. Dobrze, że od 11 września cała branża zaczyna działać według jednolitych zasad, które ułatwią porównywanie ofert i podejmowanie świadomych decyzji – mówi Przemysław Dziąg, zastępca dyrektora generalnego PZFD.

Co zmienia się w praktyce?

Deweloperzy muszą publikować nie tylko ceny mieszkań i domów, ale także stawki za pomieszczenia przynależne – takie jak komórki lokatorskie czy miejsca postojowe. Ponadto, zobowiązani są do:

  • podawania ceny za metr kwadratowy,
  • ujawniania wszystkich dodatkowych kosztów,
  • publikowania historii zmian cen lokali.

Co istotne, informacje te muszą być dostępne bezpośrednio na stronie internetowej dewelopera. Tym samym, publikacja jedynie w portalach ogłoszeniowych czy u pośredników nie spełnia wymogów ustawy.

Advertisement

Jawność cen a polityka sprzedażowa

Czy obowiązkowa jawność wpłynie na ceny mieszkań? Zdaniem ekspertów, średnie ceny transakcyjne pozostaną stabilne. Jednak zmieni się strategia sprzedaży – część deweloperów może zrezygnować z agresywnych rabatów i wprowadzić bardziej przejrzyste korekty cenników.

– Możliwe, że zaobserwujemy spadek średnich stawek ofertowych, wynikający ze zmian w strategiach sprzedaży. Obecnie wiele firm przyciąga klientów rabatami. Po 10 września część deweloperów może jednak zrezygnować z takich mechanizmów na rzecz bezpośrednieg o korygowania cenników. To mogłoby obniżyć średni poziom cen ofertowych, bez większego wpływu na ostateczne transakcje – podkreśla Przemysław Dziąg. I dodaje: – Nie można też wykluczyć odmiennego scenariusza. Sama perspektywa wysokich kar przewidzianych w ustawie może skłonić niektóre firmy do ostrożniejszego podejścia. W efekcie zamiast obniżek mogą pojawić się podwyżki, traktowane jako bufor bezpieczeństwa. Jak faktycznie zachowa się rynek, okaże się w ciągu najbliższych tygodni

Dane.gov.pl – teoria i praktyka

Nowelizacja nakłada również obowiązek raportowania cen w formie otwartych plików na portal dane.gov.pl. W założeniu ma to stworzyć centralną bazę danych, z której skorzystają zarówno klienci, jak i analitycy rynku. Jednak praktyka pokazuje, że narzędzie wymaga dopracowania. Dane są rozproszone, a wyszukiwanie bywa czasochłonne.

Advertisement

– Od początku sygnalizowaliśmy, że przepisy zostały napisane w sposób niejednoznaczny i wymagają doprecyzowania . Związek wspólnie z wiceministrem cyfryzacji Michałem Gramatyką przygotował wytyczne, jak raportować ceny, aby zachować spójność i czytelność danych. Jednak wciąż potrzebne są przepisy wykonawcze, które wprowadzą jednolite standardy raportowania – wyjaśnia Przemysław Dziąg.

Jawność cen – większa przewidywalność dla nabywców

Choć rynek dopiero dostosowuje się do nowych zasad, jedno jest pewne: jawność cen stanie się trwałym elementem rynku nieruchomości. Klienci zyskają dostęp do klarownych i jednolitych informacji, a deweloperzy – szansę na budowanie przewagi konkurencyjnej w oparciu o zaufanie i przejrzystość.

Advertisement
Continue Reading

NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE

ATAL. Prawie 240 mln dywidendy. Decydujące II półrocze

Published

on

By

Grupa ATAL podsumowała wyniki finansowe za pierwsze półrocze 2025 roku. Prezes Zbigniew Juroszek nie jest w pełni zadowolony. Jednocześnie wypłacono dywidendę za 2024 rok.

Spółka przekazała klientom 610 lokali mieszkalnych i usługowych, generując skonsolidowane przychody na poziomie 390,2 mln zł. Skonsolidowany zysk netto wyniósł w tym czasie 57,4 mln zł.

Wyniki w rytmie kalendarza budów

Jak podkreśla zarząd, tegoroczny rozkład wydań mieszkań sprawia, że większość lokali trafi do klientów dopiero w drugiej połowie roku. – Przychody oraz wynik finansowy wynikające z tych wydań będą widoczne w sprawozdaniu za III kwartał oraz w wynikach rocznych – wyjaśnia spółka.

Advertisement

W praktyce oznacza to, że pełniejszy obraz kondycji finansowej ATAL pojawi się dopiero po zakończeniu 2025 roku, kiedy zakończone zostaną kluczowe projekty.

Juroszek ocena zmianę zachowań klientów

Rynek pierwotny w Polsce – według obserwacji dewelopera – powoli się ożywia. – Od wiosny tego roku obserwujemy zwiększenie aktywności klientów. To jednak nadal nie jest poziom, który by nas w pełni satysfakcjonował. Widzimy, że zmieniły się zachowania konsumenckie. Polski nabywca nie szuka już mieszkania na etapie „dziury w ziemi”, lecz woli kupować lokale na zaawansowanym etapie budowy lub gotowe do odbioru – komentuje Zbigniew Juroszek, prezes zarządu ATAL SA.

Według prognoz spółki, jesień może przynieść wyraźne przyspieszenie sprzedaży. Złoży się na to zarówno oczekiwany spadek stóp procentowych, jak i finalizacja kilku dużych projektów mieszkaniowych.

Advertisement

Stabilna sprzedaż i mocna baza kontraktowa

W pierwszych sześciu miesiącach 2025 roku ATAL zakontraktował 735 mieszkań. W całym 2024 roku było to 2068 umów deweloperskich i przedwstępnych. Liczby te potwierdzają utrzymującą się obecność spółki w czołówce rynku.

Równolegle firma kontynuuje politykę dzielenia się zyskiem z akcjonariuszami. 3 września 2025 roku wypłaciła dywidendę w wysokości 237,9 mln zł, czyli 5,50 zł na jedną akcję. Pozostała część zysku netto jednostki dominującej za 2024 rok, który wyniósł 277,8 mln zł, zasiliła kapitał zakładowy.

Perspektywy na silną końcówkę roku

Wyniki półroczne pokazują stabilną kondycję ATAL, ale też zwracają uwagę na przesunięcie ciężaru sprzedaży i przychodów na drugą połowę roku. Strategia spółki ma szansę zapewnić jej silną pozycję w końcówce 2025 roku. Zakładaja koncentrację na projektach w zaawansowanej fazie budowy i dostosowanie do nowych oczekiwań klientów.

Advertisement

Dla rynku deweloperskiego to ważny sygnał. W obliczu zmieniających się preferencji nabywców i perspektywy obniżek stóp procentowych, druga połowa roku może okazać się momentem decydującym dla wyników branży.

Continue Reading

NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE

Towarowa22 przyspiesza. AFI przejmuje Office House

Published

on

By

Warszawska Wola zyskuje kolejny symbol transformacji miejskiej tkanki. AFI sfinalizowało przejęcie pełnej własności biurowca Office House, pierwszego ukończonego budynku w ramach superkwartału Towarowa22. Wartość transakcji z Echo Investment wyniosła 160,5 mln euro.

Office House – nowy punkt odniesienia dla biur w Warszawie

Oddany do użytku w maju przy ul. Wroniej 10, Office House szybko zyskał uznanie w branży. Budynek otrzymał certyfikat BREEAM „Outstanding” z rekordowym wynikiem 97,9% – najwyższym w Warszawie i jednym z najlepszych na świecie.

Na 32 tys. mkw. powierzchni pracować będzie około 3 tys. osób. Swoje biura otworzyły tu już m.in. Crowe, emagine oraz jeden z globalnych liderów rynku logistyki. Natomiast parter budynku wypełnią restauracje – od włoskiego Splendido i japońskiego Ato Ramen, po polską Babajagę – oraz klub fitness Change Studio.

Advertisement

Inwestorzy stawiają na długofalowy rozwój

Zawarta umowa oznacza, że AFI, dotychczasowy współwłaściciel, stało się jedynym właścicielem biurowca.

– Zakup pozostałych udziałów to zaplanowany krok, który wpisuje się w strategię zwiększania zaangażowania AFI w unikalne projekty wielofunkcyjne. Office House pokazuje nasze kompetencje nie tylko jako inwestora, ale też zarządcy, który buduje trwałe relacje z najemcami – podkreśla Sebastian Kieć, CEO AFI w Polsce.

Natomiast dla Echo Investment transakcja zamyka pierwszy etap realizacji Towarowa22.

Advertisement

– Office House to budynek, z którego jesteśmy szczególnie dumni. Jego sukces komercyjny na wymagającym warszawskim rynku potwierdza najwyższe kompetencje Echo Investment. Udana sprzedaż reszty udziałów naszemu partnerowi to najlepsza puenta pierwszego etapu projektu Towarowa 22. Środki z transakcji przeznaczymy m.in. na kolejne przedsięwzięcia w segmencie biurowym w stolicy – mówi Rafał Mazurczak, COO Echo Investment.

Superkwartał Towarowa22 – miasto w mieście

Towarowa22 to jeden z najważniejszych wielofunkcyjnych projektów w Warszawie. Ponieważ na 6,5-hektarowym terenie dawnej drukarni powstaje superkwartał – osiem miejskich kwartałów z zabudową mieszkaniową, biurową i usługową, otwartymi przestrzeniami publicznymi i zielenią. Natomiast układ komunikacyjny opiera się na ulicach z uspokojonym ruchem, co wpisuje się w nowoczesne trendy urbanistyczne.

Dziś AFI posiada 70%, a Grupa Echo 30% udziałów w całej inwestycji. Poza Office House na terenie powstają Apartamenty M7 i przygotowywane są Apartamenty Gutenberga pod marką Archicom Collection. W kolejnych etapach planowane są dwie wieże – mieszkalna (ok. 120 m) i biurowa (ok. 150 m) – które dopełnią sylwetkę rejonu Ronda Daszyńskiego.

Advertisement

Nowy wymiar warszawskiej Woli

Towarowa22 to przykład, jak projekty typu mixed-use mogą redefiniować śródmiejskie kwartały. Z jednej strony oferują najwyższej klasy przestrzeń biurową, z drugiej – mieszkania, gastronomię i miejsca spotkań. Office House, jako pierwszy element układanki, wyznacza standardy jakościowe i środowiskowe dla kolejnych części inwestycji.

Wola, jeszcze niedawno kojarzona z przemysłową przeszłością, staje się areną nowoczesnej urbanistyki. Natomiast Towarowa22 pokazuje, że rozwój miasta może łączyć funkcjonalność, ekologię i atrakcyjność zarówno dla mieszkańców, jak i inwestorów.

Advertisement
Continue Reading
Advertisement
Advertisement
Advertisement

na skróty

Advertisement
Advertisement
Advertisement

najpopularniejsze