NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE
NDI buduje terminal przeładunkowy za pół miliarda złotych (wideo)
Nadbrzeże do obsługi zbiornikowców. Moce przeładunkowe do 2 mln ton produktów rocznie. Do tego bezpieczeństwo dostaw składników do biopaliw. NDI buduje dla PKN Orlen terminal przeładunkowy.
Projekt obejmuje budowę nabrzeża przeładunkowego do obsługi jednostek morskich o długości do 130 m, głębokości zanurzenia do ok. 5,8 m i szerokości do 17,6 m.
— W ramach prac zaplanowano m.in. wykonanie nabrzeża wraz z dwoma stanowiskami przeładunkowymi. Służyć będą do obsługi zbiornikowców, a każdy ma mieć 4 ramiona nalewcze. Do tego także powstanie niezbędna infrastruktura m.in.: budynki, rurociągi, stalowe estakady, infrastruktura podziemna. Także pomocnicza, łącząca terminal z rafinerią w Gdańsku — informuje spółka NDI.
Projekt realizuje konsorcjum. W jego skład wchodzą spółki z sopockiej Grupy NDI (lider konsorcjum) oraz Biproraf sp. z o.o., BPBM „PROJMORS” Sp. z o.o. i Dipl. Ing. SCHERZER GmbH. Natomiast generalny wykonawca działa w tzw. formule „pod klucz”. Budżet projektu obejmującego terminal przeładunkowy to ponad 0,5 miliarda złotych.
Docelowe moce przeładunkowe morskiego terminala zlokalizowanego na Martwej Wiśle w kolejnych latach mogą wynieść nawet do 2 milionów ton produktów rocznie. Dlatego realizacja inwestycji powinna poprawić rentowność i bezpieczeństwo dostaw biokomponentów do produkcji paliw (biobenzyny i biodiesela) oraz transportu produktów (olejów bazowych i paliw żeglugowych) powstających w rafinerii.
Terminal przeładunkowy odciąży też funkcjonującą na terenie zakładu bocznicę kolejową. Ponieważ to właśnie tą drogą odbywa się obecnie transport produktów między rafinerią a zewnętrznymi punktami przeładunkowymi.