Connect with us

NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE

185 milionów złotych zysku. ATAL podsumował I półrocze 2022 roku

Published

on

Inwestycja ATALu, Niebieski Bursztyn, powstająca w Redzie, fot mat. prasowe

Deweloper ATAL przekazał 1784 lokale. Wygenerował skonsolidowany przychód na poziomie 875,9 mln złotych. To oznacza wzrost o 34% r/r. Natomiast zysk netto wzrósł o 59% r/r i wyniósł 185,2 mln złotych.

Marża brutto Grupy ATAL ze sprzedaży w 1 półroczu 2022 roku wyniosła 25,9%. Za to marża netto 21,2%. W tym czasie spółka zwarła ok. 1600 umów deweloperskich i przedwstępnych. Tyle samo podpisała umów rezerwacyjnych. Dlatego też deweloper szacuje, że na koniec roku sprzeda 2500 lokali, a przekaże ok. 3500.

— Znajdujemy się w wymagającym otoczeniu makroekonomicznym spowodowanym wojną na wschód od Polski, wysoką inflacją, słabnącą aktywnością polskiej gospodarki. Jednak wypracowane przez nas przewagi konkurencyjne, bardzo dobra sytuacja gotówkowa i brak zadłużenia powodują, że możemy rozwijać się w tym trudnym czasie, myśląc już o okresie, gdy koniunktura będzie bardziej sprzyjająca – opowiada z optymizmem Zbigniew Juroszek, prezes ATALu.

Advertisement

Juroszek: Zapasy mogą rosnąć. Nie stanowi to dla nas zagrożenia

Zaznacza również, nie ma za zamiaru wstrzymywać tempa działań spółki. Dlatego harmonogram, który został ustalony jest realizowany i ma być realizowany dalej.

— Nie hamujemy inwestycji, prowadzimy ok. 40 projektów deweloperskich w siedmiu największych aglomeracjach w Polsce i wprowadzamy do oferty kolejne inwestycje zgodnie z naszym wewnętrznym harmonogramem. W pierwszej połowie roku zakupiliśmy dziewięć nowych gruntów za ok. 269 mln zł. Obecna sytuacja sprzyja skupowi atrakcyjnych działek, których ceny wyraźnie się urealniły – mówi Juroszek.

Natomiast jeśli uda się deweloperowi zrealizować plan sprzedaży na poziomie 2500 lokali, to prezes będzie w pełni usatysfakcjonowany. Jeśli natomiast tempo będzie wolniejsze i tak nie zostaną wstrzymane inwestycje.

Advertisement

— Tegoroczna sprzedaż powinna oscylować ok. 2,5 tys. mieszkań, co i tak będzie satysfakcjonującym wynikiem. Na to jesteśmy przygotowani. Nie zwalniamy z naszymi inwestycjami, niezależnie od tempa sprzedaży. Jesteśmy też gotowi na to, że może się okazać, iż będziemy mieć na końcu roku jakąś część niesprzedanych lokali. Zapasy mogą nam rosnąć, ale jesteśmy w tak dobrej kondycji, że to nie stanowi dla nas zagrożenia. Liczymy na lepszą sprzedaż za rok i będziemy ją prowadzić częściowo z zapasów, czyli mieszkań z zakończonych projektów – dodaje Zbigniew Juroszek.

ATAL wypłacił 232 mln złotych dywidendy

ATAL w 2019 roku wypłacił rekordową dywidendę w wysokości ok. 182 mln zł (4,70 zł na akcję), co stanowiło 100% zysku jednostki dominującej z 2018 roku. W 2020 roku jednorazowo zmieniono politykę dywidendy ze względu na sytuację związaną z pandemią koronawirusa, zasilając kapitał zakładowy wypracowanym zyskiem. W 2021 roku spółka wypłaciła dywidendę w wysokości 80% zysku netto jednostki dominującej z 2020 roku. Oznacza to, że do akcjonariuszy trafiło 117,3 mln złotych, czyli 3,03 zł na akcję. Pozostała część wypracowanego zysku, 28,4 mln zł, zasiliła kapitał zapasowy. W 2022 roku spółka wypłaciła dywidendę w wysokości 70% zysku netto jednostki dominującej z 2021 roku. Dlatego do akcjonariuszy trafiło 232 mln złotych, czyli 6,00 zł na akcję. Pozostała część wypracowanego zysku – blisko 101 mln zł – zasiliła kapitał zapasowy. Od debiutu akcji ATAL na GPW w 2015 roku spółka wypłaciła łącznie 756 mln zł zysku w formie dywidendy.

ATAL jest polskim deweloperem z 30-letnim doświadczeniem. Realizuje inwestycje na rynku mieszkaniowym, komercyjnym oraz w segmencie apartamentów inwestycyjnych. Natomiast aktualnie w ofercie znajdują się inwestycje deweloperskie realizowane w aglomeracji śląskiej, Krakowie, Łodzi, Wrocławiu, Warszawie, Trójmieście i Poznaniu.

Advertisement

NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE

Jawność cen mieszkań. Komunikat PZFD

Published

on

By

Bartosz Guss, dyrektor generalny PZFD. Fot. mat. prasowe

Od 11 lipca 2025 r. zaczęła obowiązywać tzw. ustawa o jawności cen, która zobowiązuje deweloperów do publikowania na swoich stronach internetowych cen ofertowych mieszkań i domów. Choć zmiana zapowiada nową jakość na rynku, z punktu widzenia klientów rewolucja zacznie się stopniowo: wejście w życie ustawy przewidziano bowiem w dwóch etapach. To, kiedy klient zobaczy cenę na stronie, będzie zależało od tego, kiedy deweloper formalnie rozpoczął sprzedaż inwestycji. W większości przypadków na pełną przejrzystość cenową trzeba będzie poczekać do 11 września.

Nowe regulacje to efekt nowelizacji ustawy z 20 maja 2021 r. o ochronie nabywcy lokalu mieszkalnego i domu jednorodzinnego oraz Deweloperskim Funduszu Gwarancyjnym. W praktyce oznaczają one obowiązek publikowania na stronie internetowej dewelopera ofert wraz ze szczegółowymi informacjami o cenach mieszkań i domów. Tak, by klienci nie mieli konieczności kontaktowania się ze sprzedawcą czy wysyłania dodatkowych zapytań. Cena ma być widoczna od razu.

– Polski Związek Firm Deweloperskich od początku popierał wprowadzenie obowiązku publikowania cen ofertowych mieszkań. Jesteśmy zwolennikami transparentności i uczciwej konkurencji – mówi Bartosz Guss, dyrektor generalny PZFD. – Klienci mają prawo znać pełne koszty zakupu nieruchomości, a jawność cen wspiera podejmowanie świadomych decyzji. Dobrze, że nowe przepisy zmierzają właśnie w tym kierunku. Aktywnie wspieramy branżę we wdrażaniu tych rozwiązań.

Advertisement

Na co powinien zwrócić uwagę każdy deweloper?

Nowe przepisy nakładają na deweloperów obowiązek informowania o:

  • cenie metra kwadratowego powierzchni użytkowej każdego oferowanego lokalu (mieszkania i domu),
  • cenie pomieszczeń przynależnych (np. komórek lokatorskich czy boksów rowerowych) lub miejsc postojowych,
  • wszystkich dodatkowych kosztach związanych z zakupem nieruchomości, które nabywca będzie zobowiązany ponieść na rzecz dewelopera.

Informacje te muszą być zamieszczane od momentu opublikowania ofert po rozpoczęciu sprzedaży. Natomiast w przypadku prowadzenia tzw. przedsprzedaży – przed zawarciem pierwszej umowy rezerwacyjnej. Wszystkie informacje muszą być publicznie dostępne na stronie internetowej firmy, w miejscu umożliwiającym ich łatwe odnalezienie przez klienta. Dopuszczalne są podstrony lub poddomeny, ale z głównej strony musi prowadzić do nich czytelny link czy odesłanie. Ważne jest również, by informacje były jednoznacznie powiązane z konkretnym deweloperem i możliwe do zidentyfikowania przez nabywcę.

Uwaga: jeśli ceny są publikowane wyłącznie na portalach ogłoszeniowych lub stronach pośredników, nie spełnia to wymogów ustawy. Deweloper nadal ma obowiązek prowadzenia własnej strony internetowej lub zarządzanej przez siebie witryny z informacjami o cenach.

– To istotna zmiana, która uporządkuje sposób komunikowania cen na rynku – mówi Przemysław Dziąg, zastępca dyrektora generalnego PZFD. – Już teraz wielu deweloperów prezentuje ceny na swoich stronach, ale nowe przepisy tworzą jednolity standard, zrozumiały dla wszystkich. To korzystne zarówno dla klientów, jak i dla firm, które chcą działać na jasnych zasadach.

Advertisement

Obowiązek prowadzenia i aktualizowania strony internetowej obowiązuje tak długo, jak długo w danej inwestycji dostępne są niesprzedane lokale mieszkalne lub domy. Deweloper musi utrzymywać stronę aż do momentu przeniesienia własności wszystkich nieruchomości na nabywców. Nowe przepisy nie obejmują natomiast lokali usługowych (przeznaczonych pod działalność handlową, usługową czy biurową). Nie dotyczą także lokali przeznaczonych pod najem krótkoterminowy (np. aparthotele, condo – hotele).

Dlaczego 11 lipca nie zobaczymy jeszcze wszystkich cen?

Choć przepisy formalnie wchodzą w życie 11 lipca, dla zdecydowanej większości inwestycji będzie obowiązywał dwumiesięczny okres przejściowy. Dotyczy to projektów, w których sprzedaż rozpoczęła się przed tą datą. W ich przypadku obowiązek publikacji cen zacznie obowiązywać dopiero od 11 września 2025 r.

PZFD rekomenduje, by deweloperzy, którzy nie są objęci obowiązkiem od 11 lipca, wyraźnie informowali o tym na stronie internetowej. Dzięki temu nabywcy unikną nieporozumień i zyskają pewność, że firma działa zgodnie z prawem.

Advertisement

Przewodnik dla deweloperów

Aby ułatwić firmom deweloperskim bezpieczne i spójne wdrożenie nowych obowiązków, Polski Związek Firm Deweloperskich przygotował szczegółowy przewodnik po ustawie, który wyjaśnia, jak interpretować przepisy, kiedy i jak publikować ceny oraz jakie dane muszą znaleźć się na stronie internetowej. Pełna wersja przewodnika wkrótce będzie dostępna na stronie internetowej.

Zobacz także: Działalność Polskiego Związku Firm Deweloperskich.

Advertisement
Continue Reading

NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE

Śniadecki Development: Zamierzamy kontynuować ekspansję terytorialną

Published

on

By

Sylwester Śniadecki, prezes zarządu Śniadecki Development. Fot. mat. prasowe

Poznański deweloper, Śniadecki Development, planuje realizować inwestycje wielorodzinne i docelowo skalować działalność w siedmiu największych aglomeracjach w Polsce. Spółka wkrótce rozpocznie prace budowlane przy pierwszych projektach mieszkaniowych w Poznaniu, a równolegle przygotowuje projekt biurowo- mieszkalny w Szczecinie.

Deweloper, działający na rynku nieruchomości od ponad dekady, rozpoczął działalność od budowy osiedli domów w zabudowie bliźniaczej i szeregowej. Na swoim koncie ma łącznie 11 zrealizowanych inwestycji pod Poznaniem.

Obecnie Śniadecki Development jest na etapie rozpoczęcia prac przy dwóch inwestycjach mieszkaniowych. W Poznaniu powstaną osiedla Smart14 oraz Zawangarda, a w fazie przygotowania znajduje się wieloetapowy projekt w Szczecinie. Ten obejmie blisko 400 mieszkań oraz powierzchnie usługowe i przestrzeń społeczną.

Advertisement

Śniadecki Development chce realizować inwestycje w segmencie premium

Wstępne harmonogramy zakładają kolejne uruchomienia inwestycji w latach 2025–2027. Jednocześnie trwają prace nad prognozami finansowymi i rozwojem struktury finansowania. Spółka zamierza położyć nacisk na synergię z bankami, partnerami inwestycyjnymi i nowoczesnymi instrumentami rynkowymi.

– Po latach działalności w segmencie domów jednorodzinnych nadszedł dla nas naturalny moment na skalowanie działalności w kierunku projektów wielorodzinnych w największych miastach Polski. Rozpoczynamy od Poznania i Szczecina, ale docelowo planujemy obecność w siedmiu aglomeracjach o największym potencjale. W najbliższych miesiącach zamierzamy kontynuować ekspansję terytorialną, rozwijać ofertę produktową oraz rozszerzać portfel projektów w dotychczasowej formule joint venture z zaufanymi partnerami. Analizujemy również różne możliwości pozyskania kapitału na dalszą rozbudowę banku ziemi oraz przyspieszenie realizacji zaplanowanych inwestycji mieszkaniowych. Naszym celem jest budowanie portfela projektów o podwyższonym standardzie oraz premium – mówi Sylwester Śniadecki, prezes Śniadecki Development.

Jak szacuje deweloper, obecny bank ziemi spółki, ma końcowy potencjał sprzedażowy zrealizowanych inwestycji na poziomie 400 mln zł. Ponadto, inwestor jest na etapie negocjacji kolejnych gruntów powyżej 100 tys. PUM.

Advertisement
Inwestycja Smart14, którą Śniadecki Development realizuje w Poznaniu, fot. mat. prasowe.

Zobacz także: Działalność deweloperów w Poznaniu.

Continue Reading

NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE

Matexi Polska ze wzrostem sprzedaży

Published

on

By

Inwestycja Sady Żoliborz dewelopera Matexi Polska, fot. mat. prasowe

Deweloper Matexi Polska zanotował wzrost sprzedaży w drugim kwartale 2025 roku, zawierając 99 umów deweloperskich. To poprawa wyniku względem pierwszego kwartału, kiedy zakontraktowano 71 lokali, oraz w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku (72 lokale).

Większość transakcji – 78 – dotyczyła inwestycji w Warszawie, a pozostałe 21 w Krakowie. W sumie w pierwszym półroczu 2025 roku spółka sprzedała 170 mieszkań (121 w Warszawie i 49 w Krakowie), co utrzymuje wynik na poziomie zbliżonym do pierwszej połowy 2024 roku.

– W drugim kwartale bieżącego roku zaobserwowaliśmy wzrost aktywności klientów. Było to spowodowane pierwszą obniżką stóp procentowych, ale w naszej ocenie również tym, że część z nich przestała oczekiwać na program rządowy – skomentował Mirosław Bednarek, prezes Matexi Polska.

Advertisement

Warto zaznaczyć, że firma przekazała klientom w II kwartale 82 mieszkania, a narastająco w całym półroczu – 154. Deweloper kontynuuje również rozwój portfolio inwestycji. W ostatnich miesiącach do sprzedaży trafiły dwa nowe projekty – na warszawskim Żoliborzu oraz Mokotowie.

Matexi Polska konsekwentnie realizuje strategię długofalowego zaangażowania na polskim rynku mieszkaniowym. Firma stawia na zrównoważony rozwój oferty i dywersyfikację lokalizacji zgodnie z dewizą „Witamy w okolicy”. Aktualne portfolio obejmuje blisko 3 400 mieszkań zrealizowanych na terenie Warszawy i Krakowa.

Zobacz także: Pozostałe wiadomości na temat inwestycji deweloperów w Warszawie.

Advertisement
Continue Reading
Advertisement
Advertisement
Advertisement

na skróty

Advertisement
Advertisement
Advertisement

najpopularniejsze