NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE
Jawność cen mieszkań. Komunikat PZFD
Od 11 lipca 2025 r. zaczęła obowiązywać tzw. ustawa o jawności cen, która zobowiązuje deweloperów do publikowania na swoich stronach internetowych cen ofertowych mieszkań i domów. Choć zmiana zapowiada nową jakość na rynku, z punktu widzenia klientów rewolucja zacznie się stopniowo: wejście w życie ustawy przewidziano bowiem w dwóch etapach. To, kiedy klient zobaczy cenę na stronie, będzie zależało od tego, kiedy deweloper formalnie rozpoczął sprzedaż inwestycji. W większości przypadków na pełną przejrzystość cenową trzeba będzie poczekać do 11 września.
Nowe regulacje to efekt nowelizacji ustawy z 20 maja 2021 r. o ochronie nabywcy lokalu mieszkalnego i domu jednorodzinnego oraz Deweloperskim Funduszu Gwarancyjnym. W praktyce oznaczają one obowiązek publikowania na stronie internetowej dewelopera ofert wraz ze szczegółowymi informacjami o cenach mieszkań i domów. Tak, by klienci nie mieli konieczności kontaktowania się ze sprzedawcą czy wysyłania dodatkowych zapytań. Cena ma być widoczna od razu.
– Polski Związek Firm Deweloperskich od początku popierał wprowadzenie obowiązku publikowania cen ofertowych mieszkań. Jesteśmy zwolennikami transparentności i uczciwej konkurencji – mówi Bartosz Guss, dyrektor generalny PZFD. – Klienci mają prawo znać pełne koszty zakupu nieruchomości, a jawność cen wspiera podejmowanie świadomych decyzji. Dobrze, że nowe przepisy zmierzają właśnie w tym kierunku. Aktywnie wspieramy branżę we wdrażaniu tych rozwiązań.
Na co powinien zwrócić uwagę każdy deweloper?
Nowe przepisy nakładają na deweloperów obowiązek informowania o:
- cenie metra kwadratowego powierzchni użytkowej każdego oferowanego lokalu (mieszkania i domu),
- cenie pomieszczeń przynależnych (np. komórek lokatorskich czy boksów rowerowych) lub miejsc postojowych,
- wszystkich dodatkowych kosztach związanych z zakupem nieruchomości, które nabywca będzie zobowiązany ponieść na rzecz dewelopera.
Informacje te muszą być zamieszczane od momentu opublikowania ofert po rozpoczęciu sprzedaży. Natomiast w przypadku prowadzenia tzw. przedsprzedaży – przed zawarciem pierwszej umowy rezerwacyjnej. Wszystkie informacje muszą być publicznie dostępne na stronie internetowej firmy, w miejscu umożliwiającym ich łatwe odnalezienie przez klienta. Dopuszczalne są podstrony lub poddomeny, ale z głównej strony musi prowadzić do nich czytelny link czy odesłanie. Ważne jest również, by informacje były jednoznacznie powiązane z konkretnym deweloperem i możliwe do zidentyfikowania przez nabywcę.
Uwaga: jeśli ceny są publikowane wyłącznie na portalach ogłoszeniowych lub stronach pośredników, nie spełnia to wymogów ustawy. Deweloper nadal ma obowiązek prowadzenia własnej strony internetowej lub zarządzanej przez siebie witryny z informacjami o cenach.
– To istotna zmiana, która uporządkuje sposób komunikowania cen na rynku – mówi Przemysław Dziąg, zastępca dyrektora generalnego PZFD. – Już teraz wielu deweloperów prezentuje ceny na swoich stronach, ale nowe przepisy tworzą jednolity standard, zrozumiały dla wszystkich. To korzystne zarówno dla klientów, jak i dla firm, które chcą działać na jasnych zasadach.
Obowiązek prowadzenia i aktualizowania strony internetowej obowiązuje tak długo, jak długo w danej inwestycji dostępne są niesprzedane lokale mieszkalne lub domy. Deweloper musi utrzymywać stronę aż do momentu przeniesienia własności wszystkich nieruchomości na nabywców. Nowe przepisy nie obejmują natomiast lokali usługowych (przeznaczonych pod działalność handlową, usługową czy biurową). Nie dotyczą także lokali przeznaczonych pod najem krótkoterminowy (np. aparthotele, condo – hotele).
Dlaczego 11 lipca nie zobaczymy jeszcze wszystkich cen?
Choć przepisy formalnie wchodzą w życie 11 lipca, dla zdecydowanej większości inwestycji będzie obowiązywał dwumiesięczny okres przejściowy. Dotyczy to projektów, w których sprzedaż rozpoczęła się przed tą datą. W ich przypadku obowiązek publikacji cen zacznie obowiązywać dopiero od 11 września 2025 r.
PZFD rekomenduje, by deweloperzy, którzy nie są objęci obowiązkiem od 11 lipca, wyraźnie informowali o tym na stronie internetowej. Dzięki temu nabywcy unikną nieporozumień i zyskają pewność, że firma działa zgodnie z prawem.
Przewodnik dla deweloperów
Aby ułatwić firmom deweloperskim bezpieczne i spójne wdrożenie nowych obowiązków, Polski Związek Firm Deweloperskich przygotował szczegółowy przewodnik po ustawie, który wyjaśnia, jak interpretować przepisy, kiedy i jak publikować ceny oraz jakie dane muszą znaleźć się na stronie internetowej. Pełna wersja przewodnika wkrótce będzie dostępna na stronie internetowej.
Zobacz także: Działalność Polskiego Związku Firm Deweloperskich.
NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE
MLP Group inwestuje w rozwój i awanse wewnętrzne
Ostatnie dwa miesiące w MLP Group upłynęły pod znakiem istotnych zmian. We wrześniu awans na stanowiska Senior Leasing Manager otrzymali Ewa Ciołek i Piotr Meleszko. A w październiku do firmy dołączył Radosław Grzejdak, obejmując funkcję Project Management Director.
Awans wewnątrz struktur – wzmocnienie działu leasingu
Na początku września awans w MLP Group otrzymali Ewa Ciołek oraz Piotr Meleszko, którzy dotychczas pełnili funkcje Leasing Manager. Dlatego też oboje od lat uczestniczą w komercjalizacji parków logistycznych spółki. Natomiast ich doświadczenie i skuteczność, jak podkreśla deweloper, przyczyniają się do umacniania pozycji firmy na rynku.
– Dzięki nieustającej pasji, zaangażowaniu i wyjątkowej skuteczności całego naszego zespołu mamy siłę, by rozwijać Grupę MLP w jeszcze większym wymiarze. Awans Ewy i Piotra to doskonały przykład tego, co osiąga się dzięki determinacji, innowacyjnemu podejściu i ambitnej realizacji naszych projektów komercjalizacyjnych. Ich awans to nie tylko osobisty sukces. To wzmacnianie całego zespołu. Dzięki ich kompetencjom nasza oferta staje się jeszcze silniejsza. A relacje z partnerami bardziej wartościowe – mówi Tomasz Pietrzak, Leasing Director Poland w MLP Group S.A.
Ewa Ciołek związana jest z firmą od 2021 roku, a Piotr Meleszko od blisko pięciu lat. Współtworzyli oni m.in. rozwój MLP Wrocław, MLP Poznań West, MLP Gorzów Wielkopolski. Do tego także skuteczną komercjalizację największego parku magazynowego spółki – MLP Pruszków II.
Nowy dyrektor ds. projektów – wzmocnienie kompetencji
Dodatkowo w październiku zespół MLP Group zasilił Radosław Grzejdak, obejmując stanowisko Project Management Director. To menedżer z 20-letnim doświadczeniem w branży nieruchomości. Będzie odpowiadał za nadzór nad realizacją kluczowych inwestycji Grupy w Polsce oraz wsparcie strategii ekspansji.

Radosław Grzejdak, nowy Project Management Director w MLP Group, fot. mat. prasowe
– Dołączenie Radka do naszego zespołu to ważne wzmocnienie kompetencji MLP Group. Jego bogate i różnorodne doświadczenie w prowadzeniu złożonych projektów inwestycyjnych – od koncepcji po finalizację – idealnie wspiera naszą strategię dynamicznego rozwoju. Jestem przekonana, że jego wiedza i umiejętności przyczynią się do dalszego umacniania pozycji MLP Group na polskim i europejskim rynku – podkreśla Agnieszka Góźdź, Członek Zarządu, Chief Development Officer w MLP Group S.A.
Nowy dyrektor wcześniej związany był m.in. z Panattoni Development Europe, Dom Development i Layetana Real Estate. Kierował projektami magazynowymi, mieszkaniowymi i mixed-use. W rezultacie ostatnio nadzorował przygotowanie inwestycji szpitala o wartości ok. 1,5 mld zł w Państwowym Instytucie Medycznym MSWiA.
Deweloper stawia na ludzi
Zmiany z ostatnich dwóch miesięcy pokazują, że MLP Group inwestuje w rozwój kadry. Robi to poprzez awanse wewnętrzne, jak i pozyskiwanie menedżerów z szerokim doświadczeniem rynkowym. Natomiast spółka podkreśla, że umacnianie zespołu to jeden z filarów strategii. Ma zapewnić jej dalszy dynamiczny rozwój na rynku polskim i europejskim.
NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE
Euro Styl z nowym prezesem. Filip Nawratil przejmuje rządy
Euro Styl, spółka należąca do Grupy Dom Development, z nowym prezesem. Pod koniec września funkcję tę objął Filip Nawratil. Zastąpił Sebastiana Barandziaka, który zarządzał deweloperem niespełna 9 miesięcy.
Filip Nawratil. związany jest z Euro Stylem od 18 lat. Dlatego też deweloper podkreśla, że jego nominacja ma oznaczać kontynuację strategii. Tej opartej na jakości, terminowości i dbałości o tkankę miejską, przy jednoczesnym wzmacnianiu pozycji rynkowej spółki.
Nawratil postawi na bezkompromisową jakość
– Objęcie funkcji prezesa Euro Stylu to dla mnie szczególny zaszczyt. Biorąc pod uwagę długą drogę, jaką pokonałem w organizacji przez 18 lat pracy, praktycznie od początku jej istnienia. Moim celem jest kontynuacja dynamicznego rozwoju spółki w oparciu o jej DNA. Opierając się na naszych przewagach: bezkompromisowej jakości, przemyślanym projektowaniu, terminowości i wysokim standardzie obsługi. Dzięki świetnemu zespołowi fachowców będziemy nadal dostarczać inwestycje, które wzbogacają tkankę miejską. I tworzą znakomite miejsca do życia, wzmacniając jednocześnie naszą pozycję lidera rynku trójmiejskiego – podkreśla Filip Nawratil, nowy prezes Euro Stylu.
Nowy prezes przeszedł w spółce wszystkie szczeble kariery. Od inżyniera budowy, poprzez kierownika robót, zastępcę dyrektora ds. technicznych, aż po menedżera odpowiedzialnego za zakup nieruchomości i realizację inwestycji. Dzięki temu, jak podkreśla spółka, posiada pełne doświadczenie w zarządzaniu procesem inwestycyjnym, od zakupu gruntu aż po przekazanie mieszkań klientom.
Euro Styl zmienia prezesa. Pozostały skład zarządu bez zmian
Natomiast Mikołaj Konopka, prezes Dom Development i współtwórca Euro Stylu, wskazuje, że doświadczenie Nawratila to gwarancja stabilności i rozwoju.
– Filip Nawratil zna Euro Styl dosłownie od podszewki i doskonale rozumie specyfikę naszej działalności. Jego ogromne doświadczenie, zaangażowanie i znajomość każdego etapu procesu deweloperskiego są gwarancją stabilnego i przemyślanego rozwoju firmy w kolejnych latach – mówi Konopka.
Zmiana dotyczy jedynie prezesa. Dlatego też na stanowiskach wiceprezesów pozostaną Magdalena Reńska i Jarosław Górski.
Euro Styl, działający od 2007 roku, od 2017 należy do Grupy Dom Development. Firma jest jednym z liderów trójmiejskiego rynku mieszkaniowego. Dlatego też rozwija projekty, które – jak podkreśla spółka – mają łączyć wysoką jakość wykonania z dbałością o kontekst urbanistyczny i potrzeby mieszkańców.
NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE
Victoria Dom ze wzrostem sprzedaży mieszkań
Trzy kwartały, 921 sprzedanych mieszkań, wzrost o 7%. Deweloper Victoria Dom opublikował wyniki sprzedaży z 2025 roku.
Tylko w III kwartale 2025 roku liczba sprzedanych lokali wyniosła 318. Wobec 224 lokali rok wcześniej, przekłada się to na wzrost o 42% rok do roku. Deweloper wskazuje, że za poprawą wyników stoi m.in. zmiana sytuacji na rynku finansowym.
– Wraz ze spadkiem kosztów kredytu hipotecznego i stóp procentowych NBP obserwujemy większe zainteresowanie klientów zakupem mieszkań. Bogata oferta mieszkań, ciągle atrakcyjne ceny, dostępność finansowania. To powoduje większy ruch klientów w biurach sprzedaży. Zarówno tych posiłkujących się kredytem hipotecznym, jak i osób kupujących mieszkanie ze środków własnych – opowiada Waldemar Wasiluk, wiceprezes Zarządu Victoria Dom S.A..
Prognozy dotyczące cen mieszkań
Według spółki, trend wzrostowy może być kontynuowany.
– Stabilne koszty materiałów budowlanych i ciągle stosunkowo schłodzony rynek budowy powoduje, że udaje nam się utrzymywać koszty produkcji na tym stałym poziomie – wskazuje Wasiluk.
Jak dodaje, w perspektywie najbliższych kwartałów ceny mieszkań mogą rosnąć, co będzie konsekwencją dodatkowych wymogów technicznych. Między innymi takich jak budowa schronów w podziemnych halach garażowych, a także rosnących cen gruntów inwestycyjnych.
Victoria Dom działa w Polsce od 27 lat. Deweloper prowadzi inwestycje w Warszawie, Krakowie i Trójmieście, a także w Niemczech – w Berlinie i Lipsku.
-
NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE1 tydzień agoEuro Styl z nowym prezesem. Filip Nawratil przejmuje rządy
-
NIERUCHOMOŚCI INWESTYCJE4 tygodnie agoInwestycja Grupo Lar Polska. Nowe mieszkania w Warszawie
-
NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE4 tygodnie agoWARZELNIA. OKAM przekazuje lofty w BOHEMA – Strefa Praga
-
NIERUCHOMOŚCI INWESTYCJE4 tygodnie agoTowarowa22. 150-metrowa AFI Tower stanie przy Rondzie Daszyńskiego
-
NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE3 tygodnie agoBPI Real Estate. Muzyka i architektura spotykają się w PianoForte
-
NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE2 tygodnie agoVictoria Dom ze wzrostem sprzedaży mieszkań
-
NIERUCHOMOŚCI INWESTYCJE5 dni agoAwangarda Mogilska. Nowe mieszkania od Skanska w Krakowie
-
NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE4 dni agoMLP Group inwestuje w rozwój i awanse wewnętrzne
-
NIERUCHOMOŚCI INWESTYCJE3 dni agoWave Świnoujście Thermal & SPA. Dlaczego ma być wyjątkowy?
-
NIERUCHOMOŚCI INWESTYCJE1 dzień agoEiffage w Poznaniu rusza z rewitalizacją zajezdni tramwajowej
-
DEVELOPER MAGAZINE2 dni ago890 nowych mieszkań na wynajem od PFR Nieruchomości
