Connect with us

NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE

Rekordowa transakcja. Pół miliarda za magazyn

Published

on

A2 Warsaw Park, fot. materiały prasowe

Dokładnie 112,5 mln euro Savills Investment Management, w imieniu Savills IM European Logistics Fund 3, nabył projekt magazynowy A2 Warsaw Park od Invesco Real Estate. Jest to największa transakcja w historii funduszu ELF3 w Europie i jedna z największych akwizycji magazynowych Savills IM w Polsce.

– Dzięki nabyciu A2 Warsaw Park wartość aktywów zarządzanych przez Savills Investment Management w Polsce przekroczyła 1,6 mld EUR. Jest to jedna z największych inwestycji magazynowych Savills IM w Polsce. 11 października 2021 r. Savills Investment Management (Savills IM), międzynarodowy menedżer inwestycyjny, nabył centrum logistyczne A2 Warsaw Park w miejscowości Adamów w okolicach Grodziska Mazowieckiego.

Nieruchomość została zakupiona od Invesco Real Estate, globalnego menadżera inwestycyjnego, w imieniu funduszu logistycznego Savills IM European Logistics Fund 3 (ELF3), który posiada 11 inwestycji w Europie. Jest to największa transakcja tego funduszu w Europie i zarazem jedna z największych inwestycji Savills IM na polskim rynku nieruchomości komercyjnych.

Advertisement

Centrum magazynowe A2 Warsaw Park, zrealizowane przez Invesco w partnerstwie z wiodącym deweloperem, jest zlokalizowane jest w Adamowie, tuż przy węźle autostrady A2 „Grodzisk Mazowiecki”, zaledwie 35 km od centrum Warszawy. Jeden z najbardziej rozpoznawalnych obiektów magazynowych położony jest bezpośrednio przy autostradzie A2, wyróżniając się bardzo dobrą widocznością i dostępem. Bliskość stolicy oraz usytuowanie przy kluczowym korytarzu transportowym sprawiają, że jest to idealny punkt do obsługi logistycznej zarówno rynku warszawskiego, jak i krajowego.

Oddany do użytkowania w 2020 roku A2 Warsaw Park, jest jednym z największych obiektów magazynowych typu multi-let w Polsce, oferującym ponad 106 000 mkw. elastycznej i nowoczesnej powierzchni magazynowo-biurowej w ramach jednego budynku. A2 Warsaw Park przeznaczony jest zarówno do magazynowania, jak i lekkiej produkcji, spełniając najnowocześniejsze wymagania techniczne. Obiekt posiada także certyfikat BREEAM na poziomie Good i jest w całości wynajęty w oparciu o długoterminowe umowy. Wartość inwestycji wyniosła 112.5 mln EUR, dzięki czemu wartość portfela aktywów zarządzanych przez Savills IM w Polsce przekroczyła 1,6 mld EUR. – czytamy w komunikacie spółki. INFORMACJA PRASOWA Podczas transakcji Savills IM doradzały firmy: Wolf Theiss, JLL, KPMG i BNP Paribas. Sprzedających reprezentowały: Greenberg Traurig, EY, CBRE i AFM. Piotr Trzciński, Head of Investment Poland w Savills Investment Management , skomentował: „Cieszymy się, że ten wyjątkowy obiekt dołącza do naszego portfela, szczególnie że wzbudził zainteresowanie wielu inwestorów. A2 Warsaw Park dobrze wpisuje się w strategię funduszu, opartą na jest inwestowaniu w nowoczesne i wielofunkcyjne obiekty logistyczne na kluczowych rynkach europejskich, charakteryzujących się wysoką płynnością, ponadprzeciętnym potencjałem wzrostu, długoterminowym przychodem oraz potencjałem w zakresie ESG. W wyniku tej transakcji, wartość inwestycji funduszu ELF3 w Europie wzrosła do ok. 470 mln EUR. Nadal aktywnie lokujemy kapitał w najlepsze w swojej klasie europejskie aktywa logistyczne, które spełniają oczekiwania naszych inwestorów co do zwrotu z inwestycji.” Petr Sramek, Director of CEE Transactions w Invesco Real Estate , dodał: „Cieszymy się, że zrealizowaliśmy założenia biznesowe tego projektu dla naszych europejskich inwestorów z segmentu value-add wcześniej niż zakładaliśmy. Dzięki temu możemy dostarczyć ten wysokiej jakości projekt do Savills Investment Management i na rynek polski. A2 Warsaw Park, ze względu na całkowitą powierzchnię i znakomitą lokalizację, zdobył znaczne zainteresowanie zarówno renomowanych najemców, jak i międzynarodowych inwestorów. Sektor magazynowy pozostaje dla nas ważny i nadal będziemy w nim inwestowali w ramach naszego europejskiego programu value add. Obecnie jesteśmy zaangażowani w różne projekty związane z logistyką miejską w Polsce.”

Advertisement
Continue Reading
Advertisement

NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE

Spadek o 47%. Victoria Dom podsumowuje III kwartały 2024 roku

Published

on

By

W pierwszych trzech kwartałach tego roku Victoria Dom sprzedała 862 mieszkania, co stanowi spadek o 47 proc. w stosunku do ubiegłego roku, w którym deweloper sprzedał 1619 mieszkań. 

W samym trzecim kwartale firma sprzedała 224 mieszkania, co oznacza spadek o 70 proc. w stosunku do rekordowego roku 2023, w którym sprzedano 736 mieszkań.

– Nasza ubiegłoroczna rekordowa sprzedaż napędzana była programem Bezpieczny Kredyt 2%. Bez tego wsparcia dla nabywców sprzedaż mieszkań w segmencie popularnym będzie ograniczona. Wpływają na to bardzo wysokie koszty finansowania nieruchomości, które są skutkiem wciąż wysokich stóp procentowych utrzymywanych przez Narodowy Bank Polski – mówi Waldemar Wasiluk, wiceprezes Zarządu Victorii Dom. 

Advertisement

– Potrzeby mieszkaniowe Polaków są bardzo duże, jednak możliwości finansowe ograniczone. Dlatego liczymy na zapowiadaną w nieodległej przyszłości serię obniżek stóp procentowych, która powinna zaktywizować osoby, które szukają dostępnych cenowo mieszkań. Rynek nadal jest zrównoważony, mimo wyzwań związanych z kosztami budowy i presją inflacyjną. Ogólnie, branża deweloperska w Polsce po III kwartałach 2024 r. pozostaje w dobrej kondycji, z perspektywą dalszego wzrostu w ostatnich miesiącach roku – dodaje Wasiluk.

Victoria Dom to deweloper z 26-letnim doświadczeniem. Posiada rozbudowany bank ziemi i systematycznie wprowadza do oferty w Warszawie kolejne projekty w już wykorzystywanych oraz nowych lokalizacjach zgodnie z planem na 2024 r. W Polsce aktualnie realizuje projekty na terenie Warszawy, Krakowa oraz przygotowuje się do wejścia z ofertą mieszkaniową do Trójmiasta. Spółka rozwija także działalność w Niemczech, prowadząc inwestycje w Berlinie i Lipsku.

Advertisement
Continue Reading

NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE

NDI. 105 milionów w 500 dni

Published

on

5,5 kilometra dlugości. 7 metrów szerokości drogi. Do tego chodniki, ścieżki rowerowe czy oświetlenie. Konsorcjum NDI zbuduje drogę Borówiec–Koninko–lotnisko Poznań-Krzesiny. 

Za budowę odpowiedzialne jest konsorcjum firm NDI Energy Sp. z o.o. oraz NDI S.A. Wykonają ją dla Zarządu Dróg Powiatowych w Poznaniu budowę dróg

Zadanie obejmuje budowę i rozbudowę drogi powiatowej nr 2489P do skrzyżowania z łącznicą drogi ekspresowej S11 oraz budowę nowo projektowanej drogi powiatowej w Koninku. Całość prac drogowych obejmie odcinek o łącznej długości prawie 3,5 km. Dzięki tej inwestycji mieszkańcy okolicznych miejscowości zyskają szybki i wygodny dojazd do drogi S11.

Advertisement

Powstaną drogi o najwyższym standardzie: 7-metrowa jezdnia wraz ze wzmocnioną nawierzchnią, chodniki i ścieżki rowerowe, pełne odwodnienie czy oświetlenie. Rozbudowana zostanie cała infrastruktura towarzysząca, łącznie ze skrzyżowaniami i infrastrukturą podziemną. Konsorcjum wykona również nowy wiadukt nad linią kolejową 272 Kluczbork – Poznań Główny, oraz dwa obiekty mostowe nad rzeką Koplą. Inwestycja znacząco poprawi sytuację komunikacyjną w regionie gmin Kórnik czy Mosina. Rozbudowa dróg powiatowych znacznie skróci czas podróży oraz odciąży inne drogi w regionie.

– Zrealizujemy historycznie największe zadanie dla Zarządu Dróg Powiatowych w Poznaniu. Bardzo nas cieszy pozyskanie tak istotnego kontraktu drogowego. Przyczynimy się do poprawy płynności ruchu, co zwiększy też atrakcyjność inwestycyjną południowo-wschodnich rejonów powiatu poznańskiego – opowiada Cezary Chruściński, Prezes Zarządu NDI Energy.

Konsorcjum NDI będzie miało na realizację zadania 500 dni od podpisania umowy. Inwestycja będzie kosztować ponad 105 mln zł brutto.

Advertisement
Continue Reading

NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE

Grupa Arche. Grochowski: 5 milionów zł na pomoc powodzianom

Published

on

By

Lena i Władysław Grochowscy, fot. mat. prasowe

Sztab Pomocy Powodzianom. Koordynacja działań poprzez Fundację Leny Grochowskiej. Zaangażowanie dyrektorów hoteli z całej Polski. Władysław Grochowski, prezes Grupy Arche, przedstawia strategię pomocy powodzianom.

Władysław Grochowski, prezes Grupy Arche.

„To, co mamy w sobie wyjątkowego do zaoferowania, to nasza baza hotelowa oraz doświadczenie organizacyjne i budowlane. W pierwszych dniach kryzysu zrobiliśmy zbiórki najpotrzebniejszych rzeczy. Teraz realizujemy najpilniejsze potrzeby, ale docelowo chcemy, aby było to wsparcie długofalowe. Zabezpieczyliśmy już 5 milionów zł na pomoc powodzianom, chociaż trudno to obecnie dokładnie zaplanować. Liczę, że kwotę zwielokrotnimy wraz z naszymi kontrahentami i sponsorami. Mam nadzieję, że na tym się nie skończy, bo czeka kilka ważnych projektów, a niektóre z nich są dużo bardziej kapitałochłonne.

Advertisement

Włączyliśmy się do programu Ministerstwa Edukacji Narodowej „Zielone szkoły”. Przygotowywane są już pobyty pierwszych grup w Zamku Arche w Janowie Podlaskim, a wkrótce dojdą kolejne. Na razie na tę część wsparcia wydzieliłem milion złotych, ale zobaczymy, jak się sytuacja rozwinie i gdzie będą największe potrzeby. Do akcji włączamy lokalnych nauczycieli, wolontariuszy, mniejsze firmy czy samorządy.

Nie ma nic cenniejszego niż bezinteresowne wsparcie drugiego człowieka

Wewnętrznie przewidujemy również organizację turnusów dla dzieci i młodzieży z zalanych terenów w ferie zimowe oraz wakacje w 2025 r. Bardzo nam zależy na międzyludzkiej integracji, bo w takich sytuacji nie ma nic cenniejszego niż bezinteresowne wsparcie drugiego człowieka. Każda pomoc jest cenna, bo wówczas wspólnie będziemy mogli zwiększać jej skalę. Wszyscy mogą się przyłączyć i wesprzeć.

Nasze hotele oczywiście pracują i muszą zarabiać, aby można było się dzielić z innymi ludźmi, ale podobnie jak przy kryzysie związanym w wojną w Ukrainie były otwarte dla uchodźców, teraz są dostępne dla powodzian. Po prostu wydzielamy część lub wykorzystujemy obiekty z niepełnym obłożeniem.

Advertisement

Chcemy integrować ludzi, a nasi goście, będąc blisko powodzian, też mogą włączyć się do ich wsparcia. Kolejna grupa, o którą zadbamy, to seniorzy. Chcemy, aby mogli się choć na trochę oderwać od wielkiego dramatu.I na przykład część rodziny wysłać na grupowe wycieczki czy dłuższe bezpłatne turnusy wypoczynkowe do naszych hoteli — w co można włączyć np. lekarza, aby przeprowadził najpotrzebniejsze badania.

Fundacja Leny Grochowskiej pomoże przystosować pustostany do zamieszkania

Ponadto, jeśli lokalne sztaby kryzysowe wyrażą zapotrzebowanie, to deklarujemy gotowość zorganizowania im pobytów w naszych hotelach miejskich w okresie Świąt Bożego Narodzenia i Nowego Roku. Tu też każdy będzie mógł się włączyć, przygotować jakieś atrakcje lub wspólnie spędzić czas. A jeśli ktoś zechce relokować się na dłuższy czas, to w Siedlcach mamy mieszkania zastępcze w dobrze wyposażonym, prowadzonym przez fundację akademiku, który pełni rolę Domu Uchodźcy.

Dysponujemy również w pełni wyposażonymi kontenerami mieszkalnymi wykorzystywanymi jako baza noclegów w Siedliskach Arche, które – o ile tak zdecydują władze – mogą być użyte dla powodzian. Oczywiście jest tu kilka kwestii technicznych dot. logistyki, transportu i przyłączeń, które są obecnie analizowane. Zobaczymy, jak to się ułoży. Sytuacja się zmienia – ostatnio lepszym pomysłem wydaje się wykorzystanie istniejącej w okolicach lokalnej bazy hotelowej.

Advertisement

Z kolei w ramach tegorocznej kampanii związanej z Nagrodą Nansena przyznaną nam przez ONZ — “Każdy człowiek ma prawo do godnego życia” i projektu “Mieszkanie dla wykluczonych”, jeśli ktoś, kto stracił dobytek, chciałby się przeprowadzić, to wspólnie z władzami Bytomia — których prezydent Mariusz Wołosz wyszedł z pomysłem, aby bez zbędnych procedur wyremontować i przygotować do zamieszkania tamtejsze pustostany. A Fundacja Leny Grochowskiej pomoże w krótkim czasie takie lokale przystosować, aby wspólnie wdrożyć ten projekt.

Tyle na teraz, sytuacja jest bardzo rozwojowa i zadecyduje o naszych kolejnych ruchach pomocowych.

Advertisement
Continue Reading
Advertisement
Advertisement
Advertisement

na skróty

Advertisement
Advertisement
Advertisement

najpopularniejsze