NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE
ROBYG chce wyznaczać trendy. Publikuje pierwszy raport ESG

Opracowanie „Zielonego standardu”, ochrona pracowników i klientów, czy prawie 70% kobiet w spółce. Deweloper ROBYG opublikował swój raport ESG, który ma być dopiero początkiem drogi. Spółka chce bowiem wyznaczać trendy w tym zakresie.
ESG, to raport Środowiskowy (Environmental), Społeczny (Social) i Ładu Korporacyjnego (Corporate Governance). Dzięki niemu firmy mogą pokazać swoje działania, które nie są związane bezpośrednio z danymi ekonomicznymi.
– Z satysfakcją prezentujemy pierwszy raport ESG Grupy Kapitałowej ROBYG pokazujący nasze cele, założenia oraz aktywności w obszarach związanych ze środowiskiem, społeczeństwem oraz ładem korporacyjnym. Budownictwo to dla nas część procesu tworzenia nowych społeczności, w który jesteśmy zaangażowani już od 20 lat. Naszą ambicją jest bycie deweloperem mile widzianym i cenionym przez sąsiadów oraz lokalne społeczności, a przy tym pracodawcą pierwszego wyboru w sektorze budownictwa mieszkaniowego w Polsce. Wierzymy, że działając w sposób zrównoważony, jednocześnie spełniamy oczekiwania naszych partnerów, łącząc sukces finansowy z aktywnościami na rzecz mieszkańców i ich otoczenia – opowiada Eyal Keltsh, wiceprezes zarządu ROBYG.
Na potwierdzenie słów wiceprezesa, możemy znaleźć w raporcie ESG ROBYG dane pokazujące, że w 2021 roku 54% energii elektrycznej zasilającej budowy pochodziło z odnawialnych źródeł energii. Natomiast 80% osiedli ROBYG jest zgodnych z ideą 15-minutowego miasta. Na dodatek 100% podwykonawców to polskie firmy.
ROBYG i zielony standard przyjazny środowisku
By walczyć ze zmianami klimatu oraz ograniczyć uciążliwości spowodowane miejskimi wyspami ciepła, ROBYG opracował standard wykonania budynków zwany „Zielonym Standardem ROBYG”. Dlatego wprowadził minimum 5 niskoemisyjnych i przyjaznych dla środowiska rozwiązań na osiedlach. Jednym z elementów standardu jest zapewnianie budynkom wybudowanym przez dewelopera zielonej energii dla części wspólnych jak korytarze, windy czy hale garażowe. Udaje się to poprzez montaż paneli fotowoltaicznych, które w 2021 r. zajmowały już powierzchnię 2625 mkw.
– Branża budowlana odpowiedzialna jest za około 38% emisji gazów cieplarnianych na świecie, a więc znacznie wpływa na ocieplanie klimatu. Czujemy związaną z tym odpowiedzialność. W ROBYG jesteśmy przekonani, że mamy w swoich rękach realny wpływ na los przyszłych pokoleń. Potwierdzeniem zaangażowania naszej firmy w walkę ze zmianami klimatu jest m.in. przejście w procesach budowalnych na „zieloną” energię. W 2021 r. aż 54% energii zasilającej nasze budowy pochodziło z źródeł odnawialnych. Naszą ambicją jest osiągniecie poziomu 100% już w 2024 r. – tłumaczy Anna Wojciechowska, head of ESG w spółce.
15-minutowe miasta celem dewelopera ROBYG
Deweloper skupił się także na gospodarce wodnej i małej retencji. Obecnie na osiedlach ROBYG funkcjonuje 2500 mkw. ogrodów deszczowych. W 2021 r. 72% osiedli zawierało elementy chroniące bioróżnorodność takie jak łąki kwietne, domy dla owadów czy ptaków, budki lęgowe, zielone dachy.
Spółka ma również zamiar jak najbardziej zbliżyć się do koncepcji 15-minutowych miast. A więc po prostu zapewnić mieszkańcom dostęp do realizacji najważniejszych potrzeb w ciągu 15 minut od wyjścia z domu. Na koniec 2021 r. 80% projektów ROBYG było zgodnych z tą ideą.
Kobiety świadczą o sile dewelopera
Jeśli chodzi o sprawy pracownicze, tutaj deweloper pokazuje, że w spółce olbrzymią rolę odgrywają kobiety. Stanowią one 69% pracowników, a 58% kadry zarządzającej. Natomiast płciowa luka płacowa w wynosi zaledwie 3%, a więc poniżej średniej europejskiej, czyli 13%. W swojej strategii ESG ROBYG zobowiązał się, że do końca 2025r. kobiety w Zarządzie i Radzie Nadzorczej będą stanowiły co najmniej 30%.
Duża część pierwszego raportu dewelopera poświęcona jest bezpieczeństwu. W 2021 r. po raz kolejny zrealizował swój cel – zero wypadków na budowach. Do tego dochodzi wspieranie społeczności. ROBYG opisuje swoje działania charytatywne, sponsoringowe, zwiększania świadomości ekologicznej, akcje edukacyjne. Ale także inwestycje infrastrukturalne, jak drogi publiczne czy sieci. Natomiast 100% podwykonawców ROBYG to polskie firmy, najczęściej małe i średnie przedsiębiorstwa.
ROBYG ma cel. Jest nim w jasny i przejrzysty sposób wyznaczanie trendów na polskim rynku deweloperskim w zakresie ESG oraz wspieranie krajowej gospodarki. Realizując postanowienia Strategii ESG, przystąpił w 2022 r. do inicjatywy UN Global Compact. To Europejski Pakt na rzecz Klimatu. Podpisał także Kartę Różnorodności. Oznacza to działalność w zgodzie z 10 zasadami określonymi przez Global Compact i raportowanie postępów w tym zakresie. Firma oświadcza, że będzie kontynuować wsparcie realizacji tych zasad w praktyce biznesowej i innych obszarach działalności.
NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE
Jawność cen mieszkań. Komunikat PZFD

Od 11 lipca 2025 r. zaczęła obowiązywać tzw. ustawa o jawności cen, która zobowiązuje deweloperów do publikowania na swoich stronach internetowych cen ofertowych mieszkań i domów. Choć zmiana zapowiada nową jakość na rynku, z punktu widzenia klientów rewolucja zacznie się stopniowo: wejście w życie ustawy przewidziano bowiem w dwóch etapach. To, kiedy klient zobaczy cenę na stronie, będzie zależało od tego, kiedy deweloper formalnie rozpoczął sprzedaż inwestycji. W większości przypadków na pełną przejrzystość cenową trzeba będzie poczekać do 11 września.
Nowe regulacje to efekt nowelizacji ustawy z 20 maja 2021 r. o ochronie nabywcy lokalu mieszkalnego i domu jednorodzinnego oraz Deweloperskim Funduszu Gwarancyjnym. W praktyce oznaczają one obowiązek publikowania na stronie internetowej dewelopera ofert wraz ze szczegółowymi informacjami o cenach mieszkań i domów. Tak, by klienci nie mieli konieczności kontaktowania się ze sprzedawcą czy wysyłania dodatkowych zapytań. Cena ma być widoczna od razu.
– Polski Związek Firm Deweloperskich od początku popierał wprowadzenie obowiązku publikowania cen ofertowych mieszkań. Jesteśmy zwolennikami transparentności i uczciwej konkurencji – mówi Bartosz Guss, dyrektor generalny PZFD. – Klienci mają prawo znać pełne koszty zakupu nieruchomości, a jawność cen wspiera podejmowanie świadomych decyzji. Dobrze, że nowe przepisy zmierzają właśnie w tym kierunku. Aktywnie wspieramy branżę we wdrażaniu tych rozwiązań.
Na co powinien zwrócić uwagę każdy deweloper?
Nowe przepisy nakładają na deweloperów obowiązek informowania o:
- cenie metra kwadratowego powierzchni użytkowej każdego oferowanego lokalu (mieszkania i domu),
- cenie pomieszczeń przynależnych (np. komórek lokatorskich czy boksów rowerowych) lub miejsc postojowych,
- wszystkich dodatkowych kosztach związanych z zakupem nieruchomości, które nabywca będzie zobowiązany ponieść na rzecz dewelopera.
Informacje te muszą być zamieszczane od momentu opublikowania ofert po rozpoczęciu sprzedaży. Natomiast w przypadku prowadzenia tzw. przedsprzedaży – przed zawarciem pierwszej umowy rezerwacyjnej. Wszystkie informacje muszą być publicznie dostępne na stronie internetowej firmy, w miejscu umożliwiającym ich łatwe odnalezienie przez klienta. Dopuszczalne są podstrony lub poddomeny, ale z głównej strony musi prowadzić do nich czytelny link czy odesłanie. Ważne jest również, by informacje były jednoznacznie powiązane z konkretnym deweloperem i możliwe do zidentyfikowania przez nabywcę.
Uwaga: jeśli ceny są publikowane wyłącznie na portalach ogłoszeniowych lub stronach pośredników, nie spełnia to wymogów ustawy. Deweloper nadal ma obowiązek prowadzenia własnej strony internetowej lub zarządzanej przez siebie witryny z informacjami o cenach.
– To istotna zmiana, która uporządkuje sposób komunikowania cen na rynku – mówi Przemysław Dziąg, zastępca dyrektora generalnego PZFD. – Już teraz wielu deweloperów prezentuje ceny na swoich stronach, ale nowe przepisy tworzą jednolity standard, zrozumiały dla wszystkich. To korzystne zarówno dla klientów, jak i dla firm, które chcą działać na jasnych zasadach.
Obowiązek prowadzenia i aktualizowania strony internetowej obowiązuje tak długo, jak długo w danej inwestycji dostępne są niesprzedane lokale mieszkalne lub domy. Deweloper musi utrzymywać stronę aż do momentu przeniesienia własności wszystkich nieruchomości na nabywców. Nowe przepisy nie obejmują natomiast lokali usługowych (przeznaczonych pod działalność handlową, usługową czy biurową). Nie dotyczą także lokali przeznaczonych pod najem krótkoterminowy (np. aparthotele, condo – hotele).
Dlaczego 11 lipca nie zobaczymy jeszcze wszystkich cen?
Choć przepisy formalnie wchodzą w życie 11 lipca, dla zdecydowanej większości inwestycji będzie obowiązywał dwumiesięczny okres przejściowy. Dotyczy to projektów, w których sprzedaż rozpoczęła się przed tą datą. W ich przypadku obowiązek publikacji cen zacznie obowiązywać dopiero od 11 września 2025 r.
PZFD rekomenduje, by deweloperzy, którzy nie są objęci obowiązkiem od 11 lipca, wyraźnie informowali o tym na stronie internetowej. Dzięki temu nabywcy unikną nieporozumień i zyskają pewność, że firma działa zgodnie z prawem.
Przewodnik dla deweloperów
Aby ułatwić firmom deweloperskim bezpieczne i spójne wdrożenie nowych obowiązków, Polski Związek Firm Deweloperskich przygotował szczegółowy przewodnik po ustawie, który wyjaśnia, jak interpretować przepisy, kiedy i jak publikować ceny oraz jakie dane muszą znaleźć się na stronie internetowej. Pełna wersja przewodnika wkrótce będzie dostępna na stronie internetowej.
Zobacz także: Działalność Polskiego Związku Firm Deweloperskich.
NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE
Śniadecki Development: Zamierzamy kontynuować ekspansję terytorialną

Poznański deweloper, Śniadecki Development, planuje realizować inwestycje wielorodzinne i docelowo skalować działalność w siedmiu największych aglomeracjach w Polsce. Spółka wkrótce rozpocznie prace budowlane przy pierwszych projektach mieszkaniowych w Poznaniu, a równolegle przygotowuje projekt biurowo- mieszkalny w Szczecinie.
Deweloper, działający na rynku nieruchomości od ponad dekady, rozpoczął działalność od budowy osiedli domów w zabudowie bliźniaczej i szeregowej. Na swoim koncie ma łącznie 11 zrealizowanych inwestycji pod Poznaniem.
Obecnie Śniadecki Development jest na etapie rozpoczęcia prac przy dwóch inwestycjach mieszkaniowych. W Poznaniu powstaną osiedla Smart14 oraz Zawangarda, a w fazie przygotowania znajduje się wieloetapowy projekt w Szczecinie. Ten obejmie blisko 400 mieszkań oraz powierzchnie usługowe i przestrzeń społeczną.
Śniadecki Development chce realizować inwestycje w segmencie premium
Wstępne harmonogramy zakładają kolejne uruchomienia inwestycji w latach 2025–2027. Jednocześnie trwają prace nad prognozami finansowymi i rozwojem struktury finansowania. Spółka zamierza położyć nacisk na synergię z bankami, partnerami inwestycyjnymi i nowoczesnymi instrumentami rynkowymi.
– Po latach działalności w segmencie domów jednorodzinnych nadszedł dla nas naturalny moment na skalowanie działalności w kierunku projektów wielorodzinnych w największych miastach Polski. Rozpoczynamy od Poznania i Szczecina, ale docelowo planujemy obecność w siedmiu aglomeracjach o największym potencjale. W najbliższych miesiącach zamierzamy kontynuować ekspansję terytorialną, rozwijać ofertę produktową oraz rozszerzać portfel projektów w dotychczasowej formule joint venture z zaufanymi partnerami. Analizujemy również różne możliwości pozyskania kapitału na dalszą rozbudowę banku ziemi oraz przyspieszenie realizacji zaplanowanych inwestycji mieszkaniowych. Naszym celem jest budowanie portfela projektów o podwyższonym standardzie oraz premium – mówi Sylwester Śniadecki, prezes Śniadecki Development.
Jak szacuje deweloper, obecny bank ziemi spółki, ma końcowy potencjał sprzedażowy zrealizowanych inwestycji na poziomie 400 mln zł. Ponadto, inwestor jest na etapie negocjacji kolejnych gruntów powyżej 100 tys. PUM.

Zobacz także: Działalność deweloperów w Poznaniu.
NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE
Matexi Polska ze wzrostem sprzedaży

Deweloper Matexi Polska zanotował wzrost sprzedaży w drugim kwartale 2025 roku, zawierając 99 umów deweloperskich. To poprawa wyniku względem pierwszego kwartału, kiedy zakontraktowano 71 lokali, oraz w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku (72 lokale).
Większość transakcji – 78 – dotyczyła inwestycji w Warszawie, a pozostałe 21 w Krakowie. W sumie w pierwszym półroczu 2025 roku spółka sprzedała 170 mieszkań (121 w Warszawie i 49 w Krakowie), co utrzymuje wynik na poziomie zbliżonym do pierwszej połowy 2024 roku.
– W drugim kwartale bieżącego roku zaobserwowaliśmy wzrost aktywności klientów. Było to spowodowane pierwszą obniżką stóp procentowych, ale w naszej ocenie również tym, że część z nich przestała oczekiwać na program rządowy – skomentował Mirosław Bednarek, prezes Matexi Polska.
Warto zaznaczyć, że firma przekazała klientom w II kwartale 82 mieszkania, a narastająco w całym półroczu – 154. Deweloper kontynuuje również rozwój portfolio inwestycji. W ostatnich miesiącach do sprzedaży trafiły dwa nowe projekty – na warszawskim Żoliborzu oraz Mokotowie.
Matexi Polska konsekwentnie realizuje strategię długofalowego zaangażowania na polskim rynku mieszkaniowym. Firma stawia na zrównoważony rozwój oferty i dywersyfikację lokalizacji zgodnie z dewizą „Witamy w okolicy”. Aktualne portfolio obejmuje blisko 3 400 mieszkań zrealizowanych na terenie Warszawy i Krakowa.
Zobacz także: Pozostałe wiadomości na temat inwestycji deweloperów w Warszawie.
-
NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE3 miesiące ago
Norbert Kurek: Zanieczyszczony grunt to ryzyko. Ale również szansa
-
NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE5 miesięcy ago
Najwięksi deweloperzy z Dubaju w Polsce. 7 marca w Krakowie
-
NIERUCHOMOŚCI INWESTYCJE5 miesięcy ago
NOHO ONE. Luksusowe apartamenty z bogatą Strefą Lifestyle
-
DEVELOPER MAGAZINE6 miesięcy ago
Onelife. Spravia oferuje wille miejskie pod Warszawą
-
NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE4 miesiące ago
Najlepsza agencja nieruchomości w Dubaju przejeżdża do Polski
-
NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE4 miesiące ago
Polski deweloper z podwójną wygraną w Cannes
-
EYE ON REAL ESTATE3 miesiące ago
Nova Marina, Ghelamco
-
DEVELOPER MAGAZINE4 miesiące ago
ROBYG poszerza ofertę w Gdańsku
-
NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE3 miesiące ago
Deweloperzy hamują z nowymi inwestycjami
-
DEVELOPER MAGAZINE4 miesiące ago
Skyliner II zaczyna piąć się w górę
-
NIERUCHOMOŚCI INWESTYCJE1 miesiąc ago
Nowa inwestycja ATAL w Gdańsku
-
NIERUCHOMOŚCI INWESTYCJE3 tygodnie ago
NOHO ONE. Tak będzie wyglądać luksusowa Strefa Lifestyle
-
NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE5 dni ago
Śniadecki Development: Zamierzamy kontynuować ekspansję terytorialną
-
NIERUCHOMOŚCI INWESTYCJE2 tygodnie ago
10 900 zł za mkw. w Poznaniu. Robyg oferuje 130 mieszkań
-
EYE ON REAL ESTATE3 tygodnie ago
O27 Apartamenty Opolska, Trust Investment
-
NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE1 tydzień ago
Matexi Polska ze wzrostem sprzedaży
-
NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE2 dni ago
Jawność cen mieszkań. Komunikat PZFD
-
DEVELOPER MAGAZINE2 dni ago
Develia przejmuje Bouygues Immobilier Polska