Connect with us

NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE

ROBYG chce wyznaczać trendy. Publikuje pierwszy raport ESG

Published

on

Osiedle Sady Ursynów, w Warszawie, fot. Robyg

Opracowanie „Zielonego standardu”, ochrona pracowników i klientów, czy prawie 70% kobiet w spółce. Deweloper ROBYG opublikował swój raport ESG, który ma być dopiero początkiem drogi. Spółka chce bowiem wyznaczać trendy w tym zakresie.

ESG, to raport Środowiskowy (Environmental), Społeczny (Social) i Ładu Korporacyjnego (Corporate Governance). Dzięki niemu firmy mogą pokazać swoje działania, które nie są związane bezpośrednio z danymi ekonomicznymi.

– Z satysfakcją prezentujemy pierwszy raport ESG Grupy Kapitałowej ROBYG pokazujący nasze cele, założenia oraz aktywności w obszarach związanych ze środowiskiem, społeczeństwem oraz ładem korporacyjnym. Budownictwo to dla nas część procesu tworzenia nowych społeczności, w który jesteśmy zaangażowani już od 20 lat. Naszą ambicją jest bycie deweloperem mile widzianym i cenionym przez sąsiadów oraz lokalne społeczności, a przy tym pracodawcą pierwszego wyboru w sektorze budownictwa mieszkaniowego w Polsce. Wierzymy, że działając w sposób zrównoważony, jednocześnie spełniamy oczekiwania naszych partnerów, łącząc sukces finansowy z aktywnościami na rzecz mieszkańców i ich otoczenia – opowiada Eyal Keltsh, wiceprezes zarządu ROBYG.

Advertisement

Na potwierdzenie słów wiceprezesa, możemy znaleźć w raporcie ESG ROBYG dane pokazujące, że w 2021 roku 54% energii elektrycznej zasilającej budowy pochodziło z odnawialnych źródeł energii. Natomiast 80% osiedli ROBYG jest zgodnych z ideą 15-minutowego miasta. Na dodatek 100% podwykonawców to polskie firmy.

ROBYG i zielony standard przyjazny środowisku

By walczyć ze zmianami klimatu oraz ograniczyć uciążliwości spowodowane miejskimi wyspami ciepła, ROBYG opracował standard wykonania budynków zwany „Zielonym Standardem ROBYG”. Dlatego wprowadził minimum 5 niskoemisyjnych i przyjaznych dla środowiska rozwiązań na osiedlach.  Jednym z elementów standardu jest zapewnianie budynkom wybudowanym przez dewelopera zielonej energii dla części wspólnych jak korytarze, windy czy hale garażowe. Udaje się to poprzez montaż paneli fotowoltaicznych, które w 2021 r. zajmowały już powierzchnię 2625 mkw.

– Branża budowlana odpowiedzialna jest za około 38% emisji gazów cieplarnianych na świecie, a więc znacznie wpływa na ocieplanie klimatu. Czujemy związaną z tym odpowiedzialność. W ROBYG jesteśmy przekonani, że mamy w swoich rękach realny wpływ na los przyszłych pokoleń. Potwierdzeniem zaangażowania naszej firmy w walkę ze zmianami klimatu jest m.in. przejście w procesach budowalnych na „zieloną” energię. W 2021 r. aż 54% energii zasilającej nasze budowy pochodziło z źródeł odnawialnych. Naszą ambicją jest osiągniecie poziomu 100% już w 2024 r. – tłumaczy Anna Wojciechowska, head of ESG w spółce.

Advertisement

15-minutowe miasta celem dewelopera ROBYG

Deweloper skupił się także na gospodarce wodnej i małej retencji. Obecnie na osiedlach ROBYG funkcjonuje 2500 mkw. ogrodów deszczowych. W 2021 r. 72% osiedli zawierało elementy chroniące bioróżnorodność takie jak łąki kwietne, domy dla owadów czy ptaków, budki lęgowe, zielone dachy. 

Spółka ma również zamiar jak najbardziej zbliżyć się do koncepcji 15-minutowych miast. A więc po prostu zapewnić mieszkańcom dostęp do realizacji najważniejszych potrzeb w ciągu 15 minut od wyjścia z domu. Na koniec 2021 r. 80% projektów ROBYG było zgodnych z tą ideą.

Kobiety świadczą o sile dewelopera

Jeśli chodzi o sprawy pracownicze, tutaj deweloper pokazuje, że w spółce olbrzymią rolę odgrywają kobiety. Stanowią one 69% pracowników, a 58% kadry zarządzającej. Natomiast płciowa luka płacowa w wynosi zaledwie 3%, a więc poniżej średniej europejskiej, czyli 13%. W swojej strategii ESG ROBYG zobowiązał się, że do końca 2025r. kobiety w Zarządzie i Radzie Nadzorczej będą stanowiły co najmniej 30%. 

Advertisement

Duża część pierwszego raportu dewelopera poświęcona jest bezpieczeństwu. W 2021 r. po raz kolejny zrealizował swój cel – zero wypadków na budowach. Do tego dochodzi wspieranie społeczności. ROBYG opisuje swoje działania charytatywne, sponsoringowe, zwiększania świadomości ekologicznej, akcje edukacyjne. Ale także inwestycje infrastrukturalne, jak drogi publiczne czy sieci. Natomiast 100% podwykonawców ROBYG to polskie firmy, najczęściej małe i średnie przedsiębiorstwa. 

ROBYG ma cel. Jest nim w jasny i przejrzysty sposób wyznaczanie trendów na polskim rynku deweloperskim w zakresie ESG oraz wspieranie krajowej gospodarki. Realizując postanowienia Strategii ESG, przystąpił w 2022 r. do inicjatywy UN Global Compact. To Europejski Pakt na rzecz Klimatu. Podpisał także Kartę Różnorodności. Oznacza to działalność w zgodzie z 10 zasadami określonymi przez Global Compact i raportowanie postępów w tym zakresie. Firma oświadcza, że będzie kontynuować wsparcie realizacji tych zasad w praktyce biznesowej i innych obszarach działalności.

Advertisement

NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE

Lokum Deweloper z 42% spadkiem sprzedaży

Published

on

By

Inwestycja Lokum Salsa w Krakowie, fot. Lokum Deweloper

Grupa Lokum Deweloper, działająca na dolnośląskim i małopolskim rynku nieruchomości, w 2022 roku zakontraktowała 435 lokali. To oznacza o 42% mniej sprzedanych mieszkań w stosunku do roku poprzedniego. Deweloper przekazał również klientom 727 lokali.

W 2022 roku, Lokum Deweloper przekazał o 28% więcej lokali niż rok wcześniej. Tym samym odnotował wzrost przychodu o 18% (do 366,7 mln zł). Jednak odnotowany zysk netto przypisany akcjonariuszom podmiotu dominującego wzrósł zaledwie o 3%, do wysokości 57,3 mln zł. Deweloper odczuł wzrost ponoszonych kosztów realizacji i finansowania inwestycji. Przychody minionego roku Grupa uzyskała głównie z wrocławskich inwestycji Lokum Porto i Lokum Verde. Poza tym z krakowskich osiedli Lokum Vista i Lokum Salsa.

Bartosz Kuźniar, prezes Lokum Deweloper: Musieliśmy ograniczyć produkcję

— Zeszły rok był bardzo trudny, naznaczony napaścią Rosji na Ukrainę, bardzo wysoką inflacją i podwyżkami stóp procentowych. Dotknęły one wszystkich uczestników rynku mieszkaniowego. Rosnące koszty życia i wprowadzenie rygorystycznych wymogów badania zdolności kredytowej sprawiły, że duża część potencjalnych nabywców mieszkań musiała zrezygnować z marzeń o własnym lokum, a przynajmniej odłożyć ich realizację w czasie. W ubiegłym roku sprzedawaliśmy głównie klientom dysponującym gotówką lub o bardzo wysokich dochodach. Rosnące ceny materiałów i transportu, odpływ pracowników na Ukrainę, presja płacowa wywołana wysoką inflacją, jak też wysokie koszty finansowania działalności przełożyły się na ogólny wzrost kosztów realizacji mieszkań. Doświadczając jednocześnie spadku sprzedaży zmuszeni byliśmy podjąć trudną decyzję o ograniczeniu produkcji — podsumował 2022 rok Bartosz Kuźniar, prezes zarządu Lokum Deweloper.

Advertisement

W zeszłym roku, Grupa zakończyła budowę blisko 1000 lokali. Deweloper przekazał klientom 727 mieszkań, jednak uruchomił budowę zaledwie 133. W tym roku, Lokum Deweloper dysponuje ofertą, na którą składają się mieszkania gotowe i z bliskim terminem realizacji – w ciągu najbliższych miesięcy.

Deweloperzy z nadzieją na ożywienie rynku nieruchomości

Rynek nieruchomości wyhamował w zeszłym roku. Jednak na horyzoncie widać ożywienie zarówno wśród klientów, jak i deweloperów. Obie grupy liczą na poprawę i ustabilizowanie sytuacji w branży w ciągu najbliższych miesięcy.

— Wraz ze stabilizacją wysokości stóp procentowych i złagodzeniem rekomendacji S przez KNF, w pierwszych miesiącach 2023 roku odnotowujemy rosnącą aktywność klientów wspomagających zakupy kredytem hipotecznym. Kolejnym impulsem zakupowym może być start programu Pierwsze Mieszkanie, do którego kwalifikuje się blisko 80% mieszkań z naszej oferty. Mamy przekonanie, że odrodzenie popytu będzie trwałe, zważywszy na duży deficyt mieszkań we Wrocławiu i Krakowie, gdzie działamy. Jesteśmy na to dobrze przygotowani. Dysponujemy dużym bankiem ziemi i projektami gotowymi do uruchomienia. Gdy tylko sytuacja finansowa klientów będzie wystarczająco dobra, by zrealizować swoje plany mieszkaniowe. Dlatego z nadzieją patrzymy na bieżący rok, spodziewając się poprawy wyników sprzedaży i efektywności spółki — skomentował prezes Grupy Lokum.

Advertisement
Continue Reading

NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE

125 milionów zł dla Real Management na realizację osiedla Neo Natolin

Published

on

Osiedle Neo Natolin powstaje w Warszawie. Inwestorem jest Real Management, fot. mat. prasowe

Realizacja projektu Neo Natolin w Warszawie jest w pełni zabezpieczona finansowo. Real Management wybuduje ponad 300 domów w Wilanowie.

Osiedle Neo Natolin powstaje w Warszawie przy ul. Stefana Korbońskiego. Budynki mają się wyróżniać minimalizmem, jakościowymi materiałami i dużymi przeszkleniami.

— Jesteśmy bardzo zadowoleni, że Santander Bank Polska S.A. docenił naszą wieloletnią współpracę, doświadczenie w branży i wyjątkowe atuty projektu Neo Natolin. To finansowanie, razem z wkładem własnym inwestora pokrywa pełne zapotrzebowanie budżetu i pozwala skupić się na dalszej realizacji inwestycji. W I etapie tego przedsięwzięcia budujemy 84 nowoczesne domy w zabudowie bliźniaczej. Działki pod każdy lokal mają powierzchnię między 580 a 990 mkw., co zapewni wszystkim naszym klientom komfort oraz prywatność. Docelowo, w ramach projektu Neo Natolin, na 36,5-hektarowej wybudujemy 300 lokali mieszkalnych wraz z infrastrukturą rekreacyjną. I etap osiedla będzie gotowy na przyjęcie pierwszych mieszkańców już w trzecim kwartale 2024 roku — opowiada Marcin Malka, prezes zarządu Real Management.  

Advertisement

Domy w Warszawie na osiedlu Neo Natolin powstaną w zabudowie bliźniaczej. Połączono je ze sobą jedynie garażami. To, według dewelopera, zapewni maksimum prywatności mieszkańcom. Natomiast każdy z nich będzie posiadał  działkę o powierzchni od ok. 580 mkw. do 990 mkw. 70 proc. powierzchni działki każdego budynku będzie biologicznie czynne. Dlatego też na terenie osiedla zaplanowano liczne zielone przestrzenie, wspólne skwery, staw czy zakątki z małą architekturą.

Inwestor Neo Natolin, Real Management, koncentruje się na sektorze nieruchomości produkcyjno-przemysłowych i mieszkaniowych. Od początku działalności spółka zrealizowała projekty komercyjne i mieszkaniowe o powierzchni  265 000 mkw. Wśród nich znajdują się m.in. kompleks biurowy Bolero Office Park, osiedla domów jednorodzinnych premium Rezydencje Pałacowa i Rezydencje Chojnów, centra produkcyjno-przemysłowe Good Point oraz parki convenience Przyczółkowska Vis a Vis i Point.44.

Advertisement
Continue Reading

NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE

Waldemar Olbryk: 110 milionów złotych zysku Archicomu

Published

on

By

Waldemar Olbryk, prezes zarządu Archicom, fot. materiały prasowe

827 sprzedanych mieszkań. Zysk na poziomie 110 mln zł i pozycja lidera na wrocławskim rynku. Archicom, choć skromnie w komunikacie, całkiem nieźle podsumował 2022 rok.

Ponad 35 lat obecności na rynku nieruchomości i 16% udział w sprzedaży mieszkań na rynku wrocławskim. Deweloper sprawnie dostosował się do nowych okoliczności. Natomiast zmniejszony popyt na mieszkania czy też inne wyzwania z zeszłego roku, nie uniemożliwiły spółce efektywnego funkcjonowania. Strategiczna współpraca z Echo Investment oraz know-how wypracowane w ciągu ostatnich lat, przełożyły się na większą zwinność organizacji. Archicom usprawnił digitalizację procesów, postawił na rozwój nowych kompetencji oraz zdolność adaptacji do wszelkich zmian realiów gospodarczych.

— Choć mijający rok był pewnego rodzaju niewiadomą, mieliśmy pełną świadomość cykliczności rynku mieszkaniowego. W związku z tym, bazując na wypracowanych solidnych fundamentach finansowych, niezmiennie realizowaliśmy naszą wieloletnią strategię stawiając czoła pojawiającym się wyzwaniom. Okres zmiennej sytuacji rynkowej wykorzystaliśmy na optymalizację procesów, a także doprowadzanie kolejnych inwestycji do statusu pełnej gotowości przed wprowadzeniem do sprzedaży. Odnotowaliśmy przy tym stabilne tempo sprzedaży, które pozwoliło nam zarówno na zabezpieczenie finansowe spółki, jak i konsekwentny, zrównoważony rozwój. W mojej ocenie możemy spodziewać się, że rozbudzenie rynku kredytowego już wkrótce doprowadzi do ponownego wzrostu zainteresowania nieruchomościami mieszkaniowymi wśród nabywców. Zapewniam, że jesteśmy na ten moment doskonale przygotowani — mówi Waldemar Olbryk, prezes zarządu w Archicom.

Advertisement

Archicom liderem wrocławskiego rynku

Deweloper ugruntował pozycję rynkowego lidera we Wrocławiu, osiągając 16% udział w rynku tutejszych nieruchomości. W 2022 roku, spółka przekazała klucze do mieszkań aż 928 klientom. Ponadto, Archicom osiągnął 500 mln przychodu ze sprzedaży. Z pewnością do osiągnięcia wspomnianych wyników przyczyniły się m.in. renoma marki, portfolio inwestycji oraz zaangażowanie środowiskowe oraz społeczne dewelopera. Nabywcy indywidualni oraz inwestorzy dostrzegają powyższe czynniki podczas procesu decyzyjnego.

Odpowiedzialność społeczna i środowiskowa

W minionym roku, Archicom opublikował pierwsze wydanie raportu ESG. Dokument podsumowuje zrealizowane do tej pory działania związane z troską o środowisko, społeczności oraz ład korporacyjny. Co więcej, wkrótce swoją premierę będzie miała kolejna edycja publikacji. Wierność zasadzie, która stawia człowieka i środowisko w centrum działań  doprowadziła m.in. do zacieśnienia współpracy ze Stowarzyszeniem Aktywności Lokalnej – Rewir Twórczy, w ramach której długofalowego wsparcia udzielono wielu uchodźcom z Ukrainy. Poczucie odpowiedzialności społecznej i środowiskowej to jedne z głównych filarów strategii firmy. Deweloper zorganizował również wydarzenie PlayFair, którego celem była międzybranżowa dyskusja na temat zrównoważonego rozwoju. Inicjatywa poskutkowała m.in. uruchomieniem pierwszego Ubraniomatu na osiedlu mieszkaniowym w ramach inwestycji Olimpia Port. Projekt jest możliwy dzięki współpracy Archicomu z markami 4F oraz Ubrania do Oddania. Deweloper angażuje się w kwestie środowiskowe, tym samym wykonując ukłon w stronę mieszkańców, którzy chcą uczestniczyć w ekologicznych działaniach.

Advertisement
Continue Reading
Advertisement
Advertisement
Advertisement

na skróty

Advertisement
Advertisement
Advertisement

najpopularniejsze