Connect with us

NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE

Anna Wojsław: Błędy w wyborze zarządcy nieruchomości są kosztowne

Published

on

Anna Wojsław, prezes zarządu Imperium Zarządzanie Nieruchomościami, fot. mat. prasowe

Jakie są największe wyzwania dla zarządców nieruchomości? Po co oni deweloperom czy wspólnotom mieszkaniowym? Co można stracić wybierając niedoświadczonego zarządcę? Na te i inne pytania odpowiada w rozmowie z Developer Magazine, Anna Wojsław, prezes zarządu Imperium Zarządzanie Nieruchomościami.

Michał Staromiejski: Kluczowa kadra zespołu Imperium Zarządzanie Nieruchomościami ma ponad 17 lat doświadczenia w branży. Czy w czasach, kiedy zarządca nie musi mieć już nawet licencji, tak duże doświadczenie ma znaczenie z punktu widzenia klientów?

Anna Wojsław, prezes zarządu Imperium Zarządzanie Nieruchomościami: To oczywiste. Z punktu widzenia klientów doświadczenie zarządcy ma olbrzymie znaczenie. W mnogości spraw i problemów za które bierzemy odpowiedzialność, z biegiem lat potrafimy szybciej i łatwiej znaleźć optymalne rozwiązanie. Po prostu wiemy, gdzie go szukać. Jednocześnie wychodzimy z założenia, że zbieranie doświadczeń bez podnoszenia kompetencji, otwarcia na nowe technologie, możliwości jakie daje szeroki rynek, nie pozwala odpowiadać na oczekiwania dzisiejszych, najbardziej świadomych właścicieli nieruchomości. Rynek się zmienia, zmieniają się możliwości techniczne, otoczenie prawne, podatkowe. W IZN wychodzimy z założenia, iż klientowi ma towarzyszyć poczucie bezpieczeństwa i spokój oddając swoją inwestycję w zarządzanie w najlepsze ręce – czyli nie tylko doświadczone ale i nowoczesne. 

Advertisement

Dla kogo skierowana jest Państwa oferta i jakie konkretnie usługi świadczycie?

Nasza oferta skierowana jest do wspólnot mieszkaniowych, deweloperów oraz inwestorów komercyjnych. Interesuje nas długofalowa i wielowątkowa współpraca oparta na generowaniu oczekiwanej przez klientów wartości. 

Naszym klientom dostarczamy kompleksową usługę zarządzania nieruchomościami. Zakres naszych usług obejmuje: administrację, pełną księgowość, obsługę techniczną nieruchomości i okresowe przeglądy budynków. Nasi klienci twierdzą, iż „w powyższych obszarach poprawiamy ich doświadczenia z innymi zarządcami”. Dla mnie to dużo znaczy. 

Advertisement

Tworząc naszą usługę jeszcze bardziej dopasowaną do oczekiwań rynku wprowadzamy kolejną usługę. Jest nią obsługa najmu. Począwszy od zasiedlenia, komercjalizacji budynku, poprzez bieżącą obsługę najemców, obsługę techniczną w lokalach i częściach wspólnych na rozliczeniach kończąc. Holistyczne podejście do obiektów komercyjnych lub PRS – w modelu, w którym właściciel ma w jednym podmiocie skupioną odpowiedzialność za całość funkcjonowania obiektu, jego rentowność i jakość funkcjonowania to jak twierdzą nasi klienci gigantyczne ułatwienie w prowadzeniu biznesu.

Dobry zarządca nieruchomości to wybór na lata

Anna Wojsław, prezes zarządu Imperium Zarządzanie Nieruchomościami

Czy Imperium działa tylko na rynku dolnośląskim?  

Biorąc pod uwagę zasięg, to na obecną chwilę działamy na rynku dolnośląskim, chociaż dostajemy propozycje z  innych województw. Być może w  niedalekiej przyszłości nasze Imperium rozszerzy swoje horyzonty.

Specjalizują się Państwo głównie we współpracy z deweloperami. Co sprawia, że tak chętnie was wybierają i mogą czuć się spokojnie powierzając Wam swoje inwestycje w zarządzanie?

Advertisement

Odpowiedzi na to pytanie zacznę od zdania: Dobry zarządca nieruchomości to wybór na lata, to jak fundament dla budynku! Błędy na tym etapie są bardzo kosztowne.

Świadomy manager szuka najlepszych rozwiązań. Poszukuje zarządcy, który będzie dbał o nową nieruchomość i zorganizuje w najlepszy sposób tworzącą się wspólnotę mieszkaniową. Służymy radą już na etapie projektowania i przygotowywania inwestycji. Wszystko co robimy, w tym pierwotne plany budżetowe, wykonujemy w kontekście ustalonych celów i priorytetów Dewelopera – bo to on kreuje pierwotny standard. Wspólnie budujemy wartość powierzonej nam inwestycji i dbamy, by nowo wybudowana inwestycja była wizytówką dewelopera przez długie lata. W czasie zasiedlenia nowego obiektu jesteśmy bardzo aktywni oraz merytoryczni. To również bardzo mocno cenią sobie deweloperzy. 

Czy zarządzanie nieruchomością w okresie przejściowym, kiedy klienci już wykańczają swoje mieszkania, ale deweloper jeszcze nie uzyskał PnU i nie przeniósł własności różni się od późniejszego okresu? W tym czasie budynek już potrzebuje profesjonalnej opieki. Czy to większe wyzwanie?

Advertisement

Z naszego doświadczenia wynika, że najtrudniejszym okresem funkcjonowania wspólnoty jest właśnie czas formowania się wspólnoty mieszkaniowej oraz wykańczania odebranych przez klientów lokali. Już w momencie ich przekazania w obiekcie powinien pojawić się profesjonalny podmiot, który zapewni bezpieczeństwo, poszanowanie części wspólnych obiektu oraz skuteczne zarządzanie sytuacjami kryzysowymi – częste zalania, awarie i nieład generowany często przez dziesiątki ekip wykończeniowych. Wzmożona obecność Facility Managera w obiekcie , konsekwentne egzekwowanie praw i obowiązków członka wspólnoty oraz pracujących na jego zlecenie ekip budowlanych jest w tym obszarze kluczowe.

Nawet niewielkie błędy w zarządzaniu nieruchomościami generują olbrzymie koszty

Kim powinien być profesjonalny zarządca w czasach, kiedy wymagania stale rosną?

Profesjonalistą w każdym calu. Doskonale zorganizowanym managerem wykorzystującym dostępne zasoby w sposób optymalny. Dbający o oczekiwane standardy w każdej czynności, które budują cały obraz jego pracy.  Multibranżowym specjalistą. Tak w skrócie. 

Advertisement

Czy deweloper może stracić poprzez wybór niewłaściwego zarządcy?

Bezcenny wizerunek i ogromne pieniądze. Przeciętny zarządca to wybór na chwilę… Inwestora nie stać na ryzyko współpracy z zarządcą, na którego narzekają mieszkańcy innych wspólnot mieszkaniowych. Jest świadomy, jak dużo kosztują konsekwencje współpracy z zarządcami, których mieszkańcy będą chcieli zmieniać w krótkim odstępie czasu z powodu jego nieudolności. Nie chce współpracować z administratorem, który dość, że nie rozwiązuje problemów, to jeszcze je generuje, poprzez niską jakość usług i błędne decyzje lub zaniechania. A przecież nawet niewielkie, acz nierozwiązane problemy generują w obiektach frustracje, negatywne emocje i powiększające się koszty. Przed tym wszystkim skutecznie chronimy. 

Klienci często zmieniają zarządców wybranych przez dewelopera, a z Imperium jest inaczej. Macie pozytywne rekomendacje wśród firm deweloperskich, jak i klientów indywidualnych. Czym się wyróżniacie w swojej działalności?

Advertisement

Bardzo cieszy nas taka opinia. Bezustannie dążymy do perfekcji w naszym zawodzie. Z pewnością dużym atutem w naszej pracy jest to, że każdy z nas robi to co lubi i to w czym czuje się dobrze. 

Dostarczamy naszym klientom najwyższą jakość usług. Działamy w oparciu o wypracowane wewnętrzne standardy i procedury, które zapewniają skuteczność i powtarzalność realizacji usługi. Rozumiejąc jak ważna jest skuteczna komunikacja w bieżącej pracy stosujemy współczesne rozwiązania informatyczne, usprawniające naszą pracę i kontakt z mieszkańcami. Stale doskonalimy jakość naszych usług. Wewnętrzne procedury kontrolne i bieżąca weryfikacja jakości obsługi mają na celu zapewnienie jak najbardziej satysfakcjonującej współpracy. W IZN nie tylko reagujemy na rzeczywistość ale kreujemy przyszłość. Takie podejście dobrze oddaje postawę, która nam przyświeca. Dobre opinie na nasz temat to wynikowa wcześniejszych działań.

Dzięki zarządcy nieruchomości marka dewelopera utożsamiana jest z pozytywnymi emocjami

Na Państwa stronie można przeczytać „Jesteśmy nie tylko administratorem nieruchomości, ale i Twoim consierge” – rozwinie Pani to hasło?

Advertisement

Zawód administratora nieruchomości jest dla nas sztuką! Definiujemy na nowo zakres obowiązków, wpływ na jakość nieruchomości i wspólnoty mieszkaniowej oraz realizację ustalonych celów. Proponujemy rozwiązania, które tworzą unikalne wartości, poprawiające jakość i standard nieruchomości oraz wspólnoty mieszkaniowej. To dla nas sztuka, którą kreujemy z uwagą, zaangażowaniem i poświęceniem. W efekcie jesteśmy nie tylko administratorem nieruchomości, ale także concierge dla naszych klientów. Istniejemy, po to by nasi klienci codziennie doświadczali różnicę.

Jeśli mieszkańcy osiedla nie będą zadowoleni z usług zarządcy to w efekcie, przełoży się to na złą ocenę inwestycji i dewelopera? I odwrotnie, dobra opieka zarządcy, oznacza pozytywny odbiór marki dewelopera?

Oczywiście. W momencie przejęcia sterów przez zarządcę to on  wspiera budowanie pozytywnych emocji u klientów, związanych z zakupem nowego mieszkania.. Dzięki współpracy z merytorycznym zarządcą  marka dewelopera będzie nadal utożsamiana z pozytywnymi emocjami. To z kolei przekłada się na dobry wizerunek i większe zyski w przyszłości.

Advertisement

W dzisiejszych czasach klienci indywidualni wymagają od zarządcy nie tylko podstawowych usług. Ale także stałego podnoszenia komfortu życia i szczególnej dbałości o estetykę części wspólnych?

Bardzo często się z tym spotykamy. Właściciele lub najemcy nowych obiektów oczekują coraz wyższych standardów w swoim otoczeniu. Nieruchomości powinny być czyste, pachnące, z wypielęgnowana zielenią. Jeżeli jest oczekiwanie związane z podnoszeniem standardów poprzez np. upiększenie części reprezentacyjnych obiektu, montaż instalacji OZE lub podniesienie standardu zieleni – przedstawiamy koncepcje, kosztorysy  sugerowanych rozwiązań.  Mnogość właścicieli oczekuje od nas proaktywnego podejścia, odpowiadania na takie inicjatywy. Podążamy za tym trendem.

Należy dbać o utrzymanie nieruchomości w odpowiednim stanie technicznym, określonym przez standard budynku lub jego klasę

W swoim portfolio macie ponad 4 700 obsługiwanych lokali. To statystycznie ponad 10 tysięcy osób. W czym tkwi tajemnica sukcesu i tak dużego zaufania, jakim obdarzyli was klienci?

Advertisement

Zaufanie jest efektem pozytywnych doświadczeń, które zapewniamy poszczególnym właścicielom. To efekt organicznej pracy i przyjętego modelu biznesowego, który stale udoskonalamy.

Jak bardzo rożni się zarządzania osiedlem mieszkaniowym a zarządzanie nieruchomościami komercyjnymi?

W przypadku nieruchomości mieszkalnych głównym celem właściciela, czyli wspólnoty mieszkaniowej, jest zapewnienie prawidłowego i ciągłego funkcjonowania nieruchomości. Zatem w tym obszarze działania zarządcy nieruchomości koncentrują się na utrzymaniu samej nieruchomości. Na kontrolowaniu i nadzorowaniu firm obsługujących budynek, by w prawidłowy sposób i zgodnie z przyjętym standardem świadczyły usługi określone w umowach serwisowych.

Advertisement

Zaś w  przypadku nieruchomości komercyjnych podstawowym celem klienta jest zysk. Celem zarządcy nieruchomości jest wsparcie w realizacji tego celu. Zarządca czuwa więc nad tym, żeby powierzchnie były wynajęte, a umowy najmu przedłużane na najlepszych warunkach. Oprócz tego Facility Manager musi zapewnić najemcy komfort i jakość usług świadczonych w budynku, bo to w dużej mierze przyczynia się do tego, że najemca zostaje w budynku na kolejne okresy. Przy tym wszystkim należy dbać o utrzymanie nieruchomości w odpowiednim stanie technicznym, określonym przez standard budynku lub jego klasę. 

Od pewnego czasu rynek nieruchomości komercyjnych w Polsce znacząco się powiększa. Czy wymagania deweloperów komercyjnych również rosną?

Oczywiście. W dalszym ciągu rośnie i będzie rosła świadomość, że wdrożenie strategii zrównoważonego rozwoju będzie przekładać się na wzrost wartości nieruchomości. Oraz  zwiększenia atrakcyjności wśród potencjalnych klientów. Wdrożenie zasad ESG staje się trwałym trendem. On jest i będzie  jednym z głównych czynników wpływających na zmiany na rynku nieruchomości.

Advertisement

Z jakimi najtrudniejszymi zdarzeniami musieliście się zmierzyć w swojej pracy?

 Zarządzanie nieruchomościami to często zarządzanie ludźmi – a ludzie są różni i mają różne punkty widzenia. Jeżeli ten punkt widzenia jednostki jest inny niż wizja i oczekiwania właściciela, zarządu Wspólnoty lub większości właścicieli potwierdzonej uchwałą dochodzi do trudnych, pełnych emocji sytuacji. Podchodzimy do takich sytuacji z dużą dozą empatii i cierpliwości dzięki czemu znajdujemy rozwiązania również w trudnych rozwiązaniach.

Advertisement

materiał powstał przy współpracy z partnerem,
Imperium Zarządzanie Nieruchomościami

NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE

Echo Investment koncentruje się na zrównoważonym rozwoju

Published

on

Echo Investment działa na rynku nieruchomości komercyjnych i mieszkaniowych, fot. mat. prasowe

Grupa Echo Investment zaprezentowała raport podsumowujący swoje działania w obszarze ESG za 2023 rok. Deweloper po raz pierwszy przygotował dokument zgodnie z nowym standardem wprowadzonym przez unijną dyrektywę CSRD. Nowością są również dane na temat śladu węglowego, które uwzględniają emisje pośrednie w wybranych kategoriach.

Echo Investment prowadzi swoją działalność deweloperską w oparciu o strategię ESG, która określa jej zobowiązania w zakresie zrównoważonego rozwoju w perspektywie do 2030 roku. Celem spółki jest budowanie obiektów zeroemisyjnych.

— Już po raz czwarty prezentujemy nasze działania w obszarze środowiskowym, społecznym i ładu korporacyjnego. Najnowszy raport ESG ukazuje postęp, jakiego dokonaliśmy przez ostatnie lata. Realizując ambitne projekty, które zmieniają oblicze polskich miast, czujemy się zobowiązani prezentować pełen obraz naszej działalności, zasobów i celów, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom interesariuszy. Kluczową kwestią środowiskową jest dla nas redukcja emisji pochodzących z naszej działalności. Zarówno emisji własnych, jak i tych związanych z łańcuchami dostaw  – dlatego w tym roku rozpoczynamy pracę nad strategią dekarbonizacji. Ze względu na spodziewany wpływ na łagodzenie zmian klimatu, najważniejszym działaniem będzie dla nas strategia dekarbonizacji dotycząca zakresu 3, która odnosi się przede wszystkim do budowanych przez nas inwestycji, stosowanych materiałów i technologii — podsumował Maciej Drozd, wiceprezes ds. finansowych w Echo Investment.

Advertisement

Przeczytaj także: Nowy biurowiec Echo Investment we Wrocławiu

Grupa zamierza oprzeć swoje raportowanie zgodnie z nowym standardem, na podstawie tzw. analizy podwójnej istotności. To badanie wpływu firmy na otoczenie. Ponadto, obejmuje też trendy społeczne i ekologiczne na jej kondycję finansową. Pozwala ona wdrażać zmiany w modelu biznesowym w sposób przemyślany, odpowiadający na realne wyzwania oraz oczekiwania otoczenia.

Czwarty raport Echo Investment w obszarze ESG

Spółka ograniczyła o 35% ślad węglowy w 2023 roku z zakresu 1 i 2. To bezpośrednie emisje, które wynikają ze spalania paliw kopalnych przez firmę lub powstają w skutek procesów technologicznych. A także emisje pośrednie ze zużywania energii dostarczonej z zewnątrz. Deweloper po raz pierwszy ujął w raporcie informację na temat śladu węglowego w zakresie 3, który uwzględnia emisje pośrednie Grupy powstałe w łańcuchu wartości. Wynikają one m.in. z podróży służbowych, dojazdów pracowników do pracy, zakupionych dóbr kapitałowych i materiałów czy produkcji odpadów.

Advertisement

Jednym z głównych filarów wśród zagadnień społecznych był rozwój kompetencji pracowników, ich bezpieczeństwa oraz warunki pracy. Grupa zmniejszyła o 4% różnicę płacową pomiędzy kobietami a mężczyznami. Natomiast kolejne miesiące przyniosą prace nad rozwiązaniami, które będą wspierać transparentne ustalanie wynagrodzeń.

Ponadto, firma wykonała szereg działań w kierunku wzmocnienia ładu korporacyjnego i kultury organizacyjnej. Wśród nich znalazły się szkolenia promujące etyczne zachowania w biznesie oraz promocja Kodeksu Postępowania wśród pracowników.

Cały raport Echo Investment dotyczący zrównoważonego rozwoju i działań podjętych w 2023 roku można przeczytać TUTAJ.

Advertisement
Continue Reading

NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE

Victoria Dom po spadku sprzedaży liczy na nowy program rządowy

Published

on

Olchowy Park w Warszawie, fot. Victoria Dom

Deweloper Victoria Dom zakończył I kwartał br. z liczbą 332 sprzedanych mieszkań. To oznacza spadek sprzedaży o około 9% względem analogicznego okresu 2023 roku. Zarząd dewelopera ma nadzieję, że nowy program mieszkaniowy rządu przyczyni się do lepszych wyników w II połowie roku.

— Z optymizmem patrzymy na nowy program rządowy wspierający zakup mieszkania, który ma zostać uruchomiony w II połowie tego roku. Oraz perspektywę pierwszych obniżek stóp procentowych. Dlatego planujemy w najbliższych miesiącach wprowadzać kolejne projekty w nowych oraz istniejących lokalizacjach, które zwiększą naszą ofertę mieszkaniową — skomentował I kwartał br. Waldemar Wasiluk, wiceprezes Victoria Dom.

Zobacz także: Victoria Dom publikuje wynik finansowy za 2023 rok

Advertisement

Spółka aktualnie realizuje projekty na terenie aglomeracji warszawskiej i krakowskiej. Ponadto, deweloper planuje wejść z ofertą mieszkaniową również do Trójmiasta. Dodatkowo, w marcu Victoria Dom wprowadziła do sprzedaży 5. etap inwestycji Olchowy Park na warszawskiej Białołęce. W ofercie znalazło się 106 mieszkań. Ceny lokali zaczynają się od 353 600 zł. 

— Rynek obecnie pozostaje w fazie oczekiwania na nowy program rządowy. Jednocześnie wysokie koszty budowy, rosnące ceny gruntów, bardzo długi proces administracyjny oraz wysokie stopy procentowe przy projektowanej śródrocznej inflacji na poziomie 5-6% powodują, że kupujący mają ograniczoną zdolność kredytową. Czynniki te wpływają na aktualny poziom sprzedaży —dodał Waldemar Wasiluk.

Advertisement
Continue Reading

NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE

Karimpol zmienia dyrektora. Michał Orłowski z nową funkcją

Published

on

Już nie Jarosław Prawicki, a Michał Orłowski będzie pełnił funkcję Director, Head of Leasing and Asset Management w Karimpol Polska. Zmiana nastąpiła w tym miesiącu.

Karimpol działa na naszym rynku od 1997 roku. Obecnie posiada inwestycje w pięciu krajach, oprócz Polski również w Czechach, Austrii, na Słowacji i Węgrzech. Deweloper buduje oraz wynajmuje powierzchnie komercyjne.

W Warszawie spółka zrealizowała dziewięć projektów. Stratos, Mistral, Passat, Taifun, Equator I, II, III i IV są wymieniane jednym tchem. Natomiast największy i najbardziej prestiżowy projekt Grupy Karimpol, to biurowiec Skyliner. Łączna powierzchnia najmu wszystkich inwestycji w Polsce wynosi blisko 200 tys. mkw.

Advertisement

Michał Orłowski miał duży udział w sukcesie spółki.

— Obszar jego dotychczasowej działalności obejmował m.in. zarządzanie wynajmem ponad 50 budynków biurowych.W  tym obiektów klasy A i B oraz finalizację umów wynajmu na ponad 200,000 mkw. Jego strategiczne podejście i przywództwo były kluczowe w zapewnieniu pełnej komercjalizacji tak znaczących projektów, jak m.in. warszawskie biurowce SEZAM, Atrium Tower czy Mokotowska Square. Michał Orłowski, warszawiak o polsko-kanadyjskich korzeniach, wnosi ze sobą bogate, ponad 18-letnie doświadczenie zdobyte na polskim rynku nieruchomości — informuje deweloper.

Przed dołączeniem do Grupy Karimpol, Orłowski pełnił funkcję Dyrektora ds. Wynajmu w Revetas, nadzorując projekty biurowe w Krakowie i Katowicach. Wcześniej pracował również w BBI Development, DTZ, Cushman & Wakefield oraz w Banku BNP Paribas.

Advertisement

Nowy Director, Head of Leasing and Asset Management uzyskał tytuł magistra prawa na Uniwersytecie Warszawskiem. Zdobył dyplom z prawa amerykańskiego na Levin College of Law na Florydzie. A także z prawa brytyjskiego i europejskiego na Uniwersytecie Cambridge. Jest posiadaczem tytułu Dyplomowanego Specjalisty Inwestycji Komercyjnych (CCIM – Certified Commercial Investment Member). Był członkiem RICS (Royal Institute of Chartered Surveyors).

W spółce zastąpił Jarosława Prawickiego, który pracował w Karimpolu ponad 6 lat.

Advertisement
Continue Reading
Advertisement
Advertisement
Advertisement

na skróty

Advertisement
Advertisement
Advertisement

najpopularniejsze