Connect with us

NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE

Boaz Haim, prezes RONSON Development: Czekamy na odbicie rynku. Kupujemy działki

Published

on

Boaz Haim, prezes RONSON Development, fot. mat. prasowe

Przychody w I-III 2022 r. na poziomie 199,4 mln zł. To spadek o 150,0 mln zł. Zysk netto 12,1 mln zł wobec 28,8 mln zł w I-III kw. 2021 r. Jednak widać wzrost marży do 24,5%. Takie wyniki zaprezentował RONSON Development.

W pierwszych 9 miesiącach deweloper sprzedał 298 lokali. Kupił 7 działek. Bank ziemi zabezpieczył na 5 475 lokali w Warszawie, Poznaniu i Szczecinie. 578 lokali przeznaczył do działalności w ramach PRS. 1 009 lokali w 8 projektach wprowadził na rynek.

Spadek przychodów o 150 mln złotych ma wynikać z mniejszej liczby oddanych mieszkań. Było ich 466 w porównaniu do 625 przekazań w I-III kw. 2021 r.

Advertisement

Deweloper zabezpiecza bank ziemi

– Wyniki finansowe i sprzedażowe RONSON Development są odzwierciedleniem obecnej sytuacji ekonomicznej. Wysoka inflacja, kolejne podwyżki stóp procentowych, a w efekcie zahamowanie na rynku kredytów hipotecznych sprawiły, że grupa klientów gotówkowych zmniejszyła się o ok. 70% i widać to w naszych statystykach sprzedażowych – opowiada Boaz Haim, prezes RONSON Development.

Haim znajduje jednak i jasne strony tegorocznych wyników spółki.

– Powodem do satysfakcji jest jednak osiągnięty poziom marży, wyższy o 36% względem ubiegłego roku. Naszym celem jest obecnie przygotowanie się na odbicie rynku, dlatego stale poszerzamy nasz bank ziemi. W raportowanym okresie kupiliśmy 7 nowych działek, gdzie powstanie ponad 2 000 mieszkań – dodaje prezes.

Advertisement

Analizując wyniki wzrost marży brutto jest widoczny. W pierwszych trzech kwartałach wzrosła do 24,5% wobec 18% w analogicznym okresie w 2021 roku. Co ciekawe, w trzecim kwartale wyniosła ona aż 28%. Główne projekty, które wpłynęły na marżę brutto to Ursus Centralny IIa z marżą 24,2%, Ursus Centralny Ib z marżą 27,0% oraz Nowe Warzymice II z marżą 27,2%.

Zysk operacyjny wyniósł 28,0 mln zł w I-III kw. 2022 r. wobec 41,7 mln zł w I-III kw. 2021 r., zysk netto 12,1 mln zł w I-III kw. 2022 r. wobec 28,8 mln zł w I-III kw. 2021  Natomiast wypływy środków pieniężnych netto CF z działalności operacyjnej za okres dziewięciu miesięcy zakończony dnia 30 września 2022 r. wyniosły 75,2 mln zł, w porównaniu do wpływów pieniężnych netto z działalności operacyjnej w okresie dziewięciu miesięcy zakończonych 30 września 2021 r. w wysokości 57,4 mln zł.

RONSON wszedł w nową sytuację rynkową z silną kondycją finansową

– RONSON działa na polskim rynku nieruchomości od ponad dwóch dekad. W tym czasie przeżywał on swoje cykle, a RONSON z powodzeniem dostosowywał się do zmieniających się warunków rynkowych, poprzez umiejętność skalowania poziomu swojej aktywności do aktualnej sytuacji rynkowej – twierdzi Yaron Shama, dyrektor finansowy RONSON Development.

Advertisement

—Obserwując spowolnienie rynku w otwieraniu nowych projektów, widzimy pewien wpływ na koszty budowy. Ceny materiałów budowlanych w minionym kwartale pozostały stabilne, a oferty wykonawców były negocjowalne do satysfakcjonujących poziomów. To pozwalało nam na utrzymanie dodatnich marż projektowych. RONSON wszedł w tę sytuację rynkową ze stosunkowo silną kondycją finansową, choć obecnie stoi przed szeregiem wyzwań finansowych. Głównymi z nich są wysokie stopy procentowe oraz malejąca sprzedaż, co wpływa na przepływy pieniężne Spółki. Mimo to RONSON nie ma problemów z płynnością i zaciąganiem kredytów bankowych na swoje bieżące projekty. Zabezpieczona pozycja finansowa firmy pozwala nam skupić się na przygotowaniu planowanych projektów. Szczególnie na czas kiedy rynek się odbije – deklaruje Yaron Shama.

Andrzej Gutowski, wiceprezes i dyrektor sprzedaży dewelopera, twierdzi natomiast, że niezaspokojony obecnie popyt wróci w I półroczu 2024 roku.

– Właśnie teraz szykujemy się na ten czas, by z pełną mocą ruszyć wtedy z projektami. W 2023 roku będziemy się koncentrować na zabezpieczeniu finansowania po uruchomieniu przedsprzedaży nowych etapów oraz nowych projektów. Na poprawie efektywności kosztów, a także wszelkich działaniach przygotowawczych, typu pozyskiwanie pozwoleń na budowę na wszystkie planowane projekty. 2023 rok będzie więc czasem wytężonej pracy, jednak nie w kierunku ekspansji, a utrzymania pozycji rynkowej – przewiduje Gutowski.

Advertisement

NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE

Jawność cen mieszkań. Komunikat PZFD

Published

on

By

Bartosz Guss, dyrektor generalny PZFD. Fot. mat. prasowe

Od 11 lipca 2025 r. zaczęła obowiązywać tzw. ustawa o jawności cen, która zobowiązuje deweloperów do publikowania na swoich stronach internetowych cen ofertowych mieszkań i domów. Choć zmiana zapowiada nową jakość na rynku, z punktu widzenia klientów rewolucja zacznie się stopniowo: wejście w życie ustawy przewidziano bowiem w dwóch etapach. To, kiedy klient zobaczy cenę na stronie, będzie zależało od tego, kiedy deweloper formalnie rozpoczął sprzedaż inwestycji. W większości przypadków na pełną przejrzystość cenową trzeba będzie poczekać do 11 września.

Nowe regulacje to efekt nowelizacji ustawy z 20 maja 2021 r. o ochronie nabywcy lokalu mieszkalnego i domu jednorodzinnego oraz Deweloperskim Funduszu Gwarancyjnym. W praktyce oznaczają one obowiązek publikowania na stronie internetowej dewelopera ofert wraz ze szczegółowymi informacjami o cenach mieszkań i domów. Tak, by klienci nie mieli konieczności kontaktowania się ze sprzedawcą czy wysyłania dodatkowych zapytań. Cena ma być widoczna od razu.

– Polski Związek Firm Deweloperskich od początku popierał wprowadzenie obowiązku publikowania cen ofertowych mieszkań. Jesteśmy zwolennikami transparentności i uczciwej konkurencji – mówi Bartosz Guss, dyrektor generalny PZFD. – Klienci mają prawo znać pełne koszty zakupu nieruchomości, a jawność cen wspiera podejmowanie świadomych decyzji. Dobrze, że nowe przepisy zmierzają właśnie w tym kierunku. Aktywnie wspieramy branżę we wdrażaniu tych rozwiązań.

Advertisement

Na co powinien zwrócić uwagę każdy deweloper?

Nowe przepisy nakładają na deweloperów obowiązek informowania o:

  • cenie metra kwadratowego powierzchni użytkowej każdego oferowanego lokalu (mieszkania i domu),
  • cenie pomieszczeń przynależnych (np. komórek lokatorskich czy boksów rowerowych) lub miejsc postojowych,
  • wszystkich dodatkowych kosztach związanych z zakupem nieruchomości, które nabywca będzie zobowiązany ponieść na rzecz dewelopera.

Informacje te muszą być zamieszczane od momentu opublikowania ofert po rozpoczęciu sprzedaży. Natomiast w przypadku prowadzenia tzw. przedsprzedaży – przed zawarciem pierwszej umowy rezerwacyjnej. Wszystkie informacje muszą być publicznie dostępne na stronie internetowej firmy, w miejscu umożliwiającym ich łatwe odnalezienie przez klienta. Dopuszczalne są podstrony lub poddomeny, ale z głównej strony musi prowadzić do nich czytelny link czy odesłanie. Ważne jest również, by informacje były jednoznacznie powiązane z konkretnym deweloperem i możliwe do zidentyfikowania przez nabywcę.

Uwaga: jeśli ceny są publikowane wyłącznie na portalach ogłoszeniowych lub stronach pośredników, nie spełnia to wymogów ustawy. Deweloper nadal ma obowiązek prowadzenia własnej strony internetowej lub zarządzanej przez siebie witryny z informacjami o cenach.

– To istotna zmiana, która uporządkuje sposób komunikowania cen na rynku – mówi Przemysław Dziąg, zastępca dyrektora generalnego PZFD. – Już teraz wielu deweloperów prezentuje ceny na swoich stronach, ale nowe przepisy tworzą jednolity standard, zrozumiały dla wszystkich. To korzystne zarówno dla klientów, jak i dla firm, które chcą działać na jasnych zasadach.

Advertisement

Obowiązek prowadzenia i aktualizowania strony internetowej obowiązuje tak długo, jak długo w danej inwestycji dostępne są niesprzedane lokale mieszkalne lub domy. Deweloper musi utrzymywać stronę aż do momentu przeniesienia własności wszystkich nieruchomości na nabywców. Nowe przepisy nie obejmują natomiast lokali usługowych (przeznaczonych pod działalność handlową, usługową czy biurową). Nie dotyczą także lokali przeznaczonych pod najem krótkoterminowy (np. aparthotele, condo – hotele).

Dlaczego 11 lipca nie zobaczymy jeszcze wszystkich cen?

Choć przepisy formalnie wchodzą w życie 11 lipca, dla zdecydowanej większości inwestycji będzie obowiązywał dwumiesięczny okres przejściowy. Dotyczy to projektów, w których sprzedaż rozpoczęła się przed tą datą. W ich przypadku obowiązek publikacji cen zacznie obowiązywać dopiero od 11 września 2025 r.

PZFD rekomenduje, by deweloperzy, którzy nie są objęci obowiązkiem od 11 lipca, wyraźnie informowali o tym na stronie internetowej. Dzięki temu nabywcy unikną nieporozumień i zyskają pewność, że firma działa zgodnie z prawem.

Advertisement

Przewodnik dla deweloperów

Aby ułatwić firmom deweloperskim bezpieczne i spójne wdrożenie nowych obowiązków, Polski Związek Firm Deweloperskich przygotował szczegółowy przewodnik po ustawie, który wyjaśnia, jak interpretować przepisy, kiedy i jak publikować ceny oraz jakie dane muszą znaleźć się na stronie internetowej. Pełna wersja przewodnika wkrótce będzie dostępna na stronie internetowej.

Zobacz także: Działalność Polskiego Związku Firm Deweloperskich.

Advertisement
Continue Reading

NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE

Śniadecki Development: Zamierzamy kontynuować ekspansję terytorialną

Published

on

By

Sylwester Śniadecki, prezes zarządu Śniadecki Development. Fot. mat. prasowe

Poznański deweloper, Śniadecki Development, planuje realizować inwestycje wielorodzinne i docelowo skalować działalność w siedmiu największych aglomeracjach w Polsce. Spółka wkrótce rozpocznie prace budowlane przy pierwszych projektach mieszkaniowych w Poznaniu, a równolegle przygotowuje projekt biurowo- mieszkalny w Szczecinie.

Deweloper, działający na rynku nieruchomości od ponad dekady, rozpoczął działalność od budowy osiedli domów w zabudowie bliźniaczej i szeregowej. Na swoim koncie ma łącznie 11 zrealizowanych inwestycji pod Poznaniem.

Obecnie Śniadecki Development jest na etapie rozpoczęcia prac przy dwóch inwestycjach mieszkaniowych. W Poznaniu powstaną osiedla Smart14 oraz Zawangarda, a w fazie przygotowania znajduje się wieloetapowy projekt w Szczecinie. Ten obejmie blisko 400 mieszkań oraz powierzchnie usługowe i przestrzeń społeczną.

Advertisement

Śniadecki Development chce realizować inwestycje w segmencie premium

Wstępne harmonogramy zakładają kolejne uruchomienia inwestycji w latach 2025–2027. Jednocześnie trwają prace nad prognozami finansowymi i rozwojem struktury finansowania. Spółka zamierza położyć nacisk na synergię z bankami, partnerami inwestycyjnymi i nowoczesnymi instrumentami rynkowymi.

– Po latach działalności w segmencie domów jednorodzinnych nadszedł dla nas naturalny moment na skalowanie działalności w kierunku projektów wielorodzinnych w największych miastach Polski. Rozpoczynamy od Poznania i Szczecina, ale docelowo planujemy obecność w siedmiu aglomeracjach o największym potencjale. W najbliższych miesiącach zamierzamy kontynuować ekspansję terytorialną, rozwijać ofertę produktową oraz rozszerzać portfel projektów w dotychczasowej formule joint venture z zaufanymi partnerami. Analizujemy również różne możliwości pozyskania kapitału na dalszą rozbudowę banku ziemi oraz przyspieszenie realizacji zaplanowanych inwestycji mieszkaniowych. Naszym celem jest budowanie portfela projektów o podwyższonym standardzie oraz premium – mówi Sylwester Śniadecki, prezes Śniadecki Development.

Jak szacuje deweloper, obecny bank ziemi spółki, ma końcowy potencjał sprzedażowy zrealizowanych inwestycji na poziomie 400 mln zł. Ponadto, inwestor jest na etapie negocjacji kolejnych gruntów powyżej 100 tys. PUM.

Advertisement
Inwestycja Smart14, którą Śniadecki Development realizuje w Poznaniu, fot. mat. prasowe.

Zobacz także: Działalność deweloperów w Poznaniu.

Continue Reading

NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE

Matexi Polska ze wzrostem sprzedaży

Published

on

By

Inwestycja Sady Żoliborz dewelopera Matexi Polska, fot. mat. prasowe

Deweloper Matexi Polska zanotował wzrost sprzedaży w drugim kwartale 2025 roku, zawierając 99 umów deweloperskich. To poprawa wyniku względem pierwszego kwartału, kiedy zakontraktowano 71 lokali, oraz w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku (72 lokale).

Większość transakcji – 78 – dotyczyła inwestycji w Warszawie, a pozostałe 21 w Krakowie. W sumie w pierwszym półroczu 2025 roku spółka sprzedała 170 mieszkań (121 w Warszawie i 49 w Krakowie), co utrzymuje wynik na poziomie zbliżonym do pierwszej połowy 2024 roku.

– W drugim kwartale bieżącego roku zaobserwowaliśmy wzrost aktywności klientów. Było to spowodowane pierwszą obniżką stóp procentowych, ale w naszej ocenie również tym, że część z nich przestała oczekiwać na program rządowy – skomentował Mirosław Bednarek, prezes Matexi Polska.

Advertisement

Warto zaznaczyć, że firma przekazała klientom w II kwartale 82 mieszkania, a narastająco w całym półroczu – 154. Deweloper kontynuuje również rozwój portfolio inwestycji. W ostatnich miesiącach do sprzedaży trafiły dwa nowe projekty – na warszawskim Żoliborzu oraz Mokotowie.

Matexi Polska konsekwentnie realizuje strategię długofalowego zaangażowania na polskim rynku mieszkaniowym. Firma stawia na zrównoważony rozwój oferty i dywersyfikację lokalizacji zgodnie z dewizą „Witamy w okolicy”. Aktualne portfolio obejmuje blisko 3 400 mieszkań zrealizowanych na terenie Warszawy i Krakowa.

Zobacz także: Pozostałe wiadomości na temat inwestycji deweloperów w Warszawie.

Advertisement
Continue Reading
Advertisement
Advertisement
Advertisement

na skróty

Advertisement
Advertisement
Advertisement

najpopularniejsze