Connect with us

NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE

Dekpol z 313,5 mln zł przychodu. 14 mln zł zysku netto

Published

on

Osiedle dewelopera Dekpol, Trimare, położone w Sztutowie, fot. Dekpol

Przychody Grupy Dekpol w I kwartale wyniosły 313,5 mln PLN. To wzrost o 61% r/r. Natomiast zysk operacyjny Grupy w omawianym okresie wyniósł 19 mln PLN i był wyższy w ujęciu r/r o 28%. Grupa zakończyła pierwsze trzy miesiące 2022 roku zyskiem netto na poziomie 14 mln PLN, co oznacza wzrost o 86% r/r.

Grupa Kapitałowa Dekpolľ działa w branży budowlano-deweloperskiej oraz w produkcji osprzętu do maszyn budowlanych. Tegoroczne wyniki skomentowali Mariusz Tuchlin, prezes zarządu oraz Katarzyna Szymczak-Dampc, wiceprezes zarządu.

Mariusz Tuchlin, prezes zarządu Dekpol

— Początek roku, pomimo wyzwań związanych ze wzrostem kosztów działalności
i wybuchem wojny w Ukrainie, zaliczamy do udanych. Segment Generalnego Wykonawstwa (Dekpol Budownictwo) wszedł w 2022 rok z istotnym portfelem zleceń. To przełożyło się na blisko 90% wzrost sprzedaży rok do roku i satysfakcjonujący poziom wyniku operacyjnego.

Advertisement

Dzięki elastyczności i doświadczeniu zespołu, a także wdrożeniu licznych narzędzi, pozwalających na skuteczne ofertowanie w środowisku dużej dynamiki zmian cen na rynku, jesteśmy przygotowani, aby umacniać pozycję w segmencie budownictwa. Celem segmentu na ten rok jest dążenie do utrzymania zbliżonych do osiągniętych w rekordowym 2021 roku przychodów i zysku operacyjnego. Dzięki działaniu skoncentrowanemu na dbałości o poziom realizowanych marż.

Segment produkcji osprzętu, czyli Dekpol Steel, kontynuuje pozytywne trendy obserwowane począwszy od 2H 2021. Wtedy zamówienia dynamicznie rosły po wcześniejszych zawirowaniach związanych z popandemicznie pozrywanymi łańcuchami dostaw na świecie. Wojna w Ukrainie wywołała zatrzymanie dostaw i znaczące wzrosty cen stali na Europejskich rynkach. Jednak dzięki zdecydowanym działaniom i elastycznemu podejściu Spółka potrafiła skutecznie stawić czoła wyzwaniom rynkowym.

Dzięki zwiększonym przez przejęcie INTEK mocom produkcyjnym byliśmy w stanie odpowiedzieć na rosnące zapotrzebowanie rynku na produkowane przez nas osprzęty. W rezultacie w 1Q 2022 Dekpol Steel był drugim co do wielkości segmentem działalności Grupy. Zanotował 83% wzrostu przychodów rok do roku. Jesteśmy przekonani, że udział spółki w przychodach Grupy będzie dalej sukcesywnie rosnąć. W ślad za umacnianiem się jej pozycji rynkowej w skali globalnej.

Advertisement

Wyniki segmentu deweloperskiego są pochodną harmonogramu realizacji poszczególnych projektów. Stąd ich poziom może się wahać w ujęciu kwartalnym. Niemniej Dekpol Deweloper ma na ten rok ambitne plany sprzedaży. To około 460 lokali i osiągnięcia trzeci rok z rzędu przychodów na poziomie około 250 mln PLN.

W skali całej Grupy koncentrujemy się w dalszym ciągu na wypracowywaniu solidnych wyników pomimo licznych wyzwań. Naszą ambicją jest osiągnięcie także w tym roku zysku netto na poziomie zbliżonym do powtarzalnego zysku z lat 2020 i 2021 – mówi Mariusz Tuchlin, prezes zarządu Dekpol.

Katarzyna Szymczak-Dampc, wiceprezes zarządu Dekpol

— Grupa DEKPOL sukcesywnie powiększa skalę swojej działalności. W związku z tym wyzwaniem i jednocześnie naszym celem jest zapewnienie jej bezpiecznej bazy finansowej, dostosowanej do tej skali i umożliwiającej dalszy jej wzrost. Dbamy o optymalny poziom kapitału obrotowego oraz zadłużenia, co ma szczególne znaczenie w środowisku rosnących stóp procentowych. Duży nacisk kładziemy na jakość osiąganych wyników, aby wzrosty nie odbywały się kosztem osiąganych marż. Ostatnie kwartały pokazały, że potrafimy to robić, nawet na bardzo wymagającym rynku. I zamierzamy kontynuować to rozsądne podejście do rozwoju biznesu – opowiada Katarzyna Szymczak-Dampc, wiceprezes zarządu, dyrektor finansowa Dekpol. 

Advertisement

Jak prezentowały się wyniki Grupy Dekpol z podziałem na segmenty?

Segment generalnego wykonawstwa (GW) pozostaje największym segmentem działalności Grupy DEKPOL, z udziałem w przychodach na poziomie przekraczającym 69% w pierwszym kwartale 2022. Przychody segmentu GW w omawianym okresie wyniosły około 215,5 mln PLN i były wyższe o 88%w ujęciu rok do roku, a zysk operacyjny wyniósł 10,7 mln PLN wobec 7,7 mln PLN rok wcześniej.

Natomiast na koniec marca 2022 roku realizowane były kontrakty dla podmiotów zewnętrznych. Ich łączna wartość to ponad 1,2 mld PLN netto. Do realizacji po okresie sprawozdawczym pozostawały projekty o łącznej wartości ok. 312 mln PLN netto. Dodatkowo w ramach segmentu GW realizowane są projekty deweloperskie wewnątrzgrupowe o łącznej wartości 412 mln PLN. Do realizacji po okresie sprawozdawczym pozostawały projekty o wartości ok. 268 mln PLN. Większość kontraktów Dekpol Budownictwo realizowanych jest na zlecenie inwestorów prywatnych i ma wartość do 50 mln PLN. Przy czym na koniec pierwszego kwartału 2022 GW posiadało w swoim portfolio 7 kontraktów o wartości przekraczającej 70 mln PLN.

300 milionów w perspektywie trzech lat

W 1 kwartale 2022 przychody segmentu deweloperskiego wyniosły 38,7 mln PLN (12% udział w przychodach Grupy). Wynik operacyjny wyniósł 6,4 mln PLN (wobec odpowiednio 47,9 mln PLN i 8,4 mln PLN w 1Q 2021). Natomiast w pierwszych trzech miesiącach 2022 kontraktacja segmentu deweloperskiego w rozumieniu umów przedwstępnych, deweloperskich oraz rezerwacyjnych wyniosła 70 lokali (wobec 79 w 1Q 2021). W przychodach segmentu w omawianym okresie rozpoznana została sprzedaż 73 lokali (w 1Q 2021 było to 148 lokali).

Advertisement

Według stanu koniec marca 2022 r. w ofercie sprzedażowej spółki Dekpol Deweloper dostępnych było 715 lokali.

Celem segmentu deweloperskiego Grupy jest rozpoznanie w 2022 roku przychodów na poziomie 250 mln PLN. Dlatego zbliżony do ubiegłorocznego poziom przychodów, zostanie osiągnięty dzięki rozpoznaniu w wyniku finansowym ok. 540 lokali (wobec 406 lokali
w 2021 r.) oraz przychodom z realizacji inwestycji w formule PRS (Private Rented Sector).

Natomiast segment produkcji osprzętu do maszyn budowalnych (Dekpol Steel) odpowiadał
w 1Q 2022 za ponad 15% przychodów Grupy i był drugim pod względem kontrybucji do sprzedaży segmentem działalności. Przychody Dekpol Steel w omawianym okresie sięgnęły 46 mln PLN (+83%), a zysk operacyjny wyniósł 4,3 mln PLN (wobec 2,8 mln PLN przed rokiem). Dzięki standaryzacji, jak również ustabilizowaniu procesów produkcji, Spółka realizuje rosnący poziom zamówień.

Advertisement

Dlatego w związku z dynamicznym rozwojem Dekpol Steel w perspektywie trzech lat przychody Dekpol Steel powinny wzrosnąć do poziomu nawet ok. 300 mln PLN.

źródło mat. prasowe

Advertisement

NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE

Ambitny cel. Aż 28 nowych projektów dewelopera Archicom

Published

on

Podwojenie przychodów w 2023 r.. Plan uruchomienia 28 projektów w 2024. A także cel 4 tyś. sprzedanych mieszkań w roku 2025. Deweloper Archicom odważnie planuje przyszłość.

Spółka w minionym roku podwoiła wartość przychodów w porównaniu do 2022 r. Udało się to m.in. poprzez przejęcie biznesu mieszkaniowego w ramach Grupy Echo-Archicom.

Archicom osiągnął w 2023 r. przychody na poziomie 1101,1 mln zł. Podwoił ich wartość z poziomu 499,7 mln zł w 2022 r. Na koniec 2023 r. Deweloper dysponował ponad 4 tys. mieszkań w budowie, spośród których 58% zostało sprzedanych. A także gruntami umożliwiającymi budowę blisko 10 tys. nowych lokali.

Advertisement

Olbryk: Archicom ma większe ambicje niż rok temu

— Bez wątpienia kluczowym momentem 2023 r. dla naszej marki było sfinalizowanie integracji biznesu mieszkaniowego w ramach Grupy Echo-Archicom. Jesteśmy deweloperem ogólnopolskim o znacznie większych możliwościach i ambicjach niż rok temu. Poza rynkiem wrocławskim, którego liderem pozostajemy, jesteśmy również w Warszawie, Krakowie, Poznaniu i Łodzi. O naszej obecności w największych polskich aglomeracjach świadczą nie tylko zakupy kolejnych gruntów, ale także uruchamianie nowych inwestycji. Wierzymy, że aktywność w tym obszarze jest niezbędna do osiągnięcia naszego celu. Zakłada on sprzedaż 4 tys. lokali w 2025 r. — mówi Waldemar Olbryk, prezes zarządu w Archicom.

Deweloper w minionym roku wprowadził do sprzedaży 1856 mieszkań. Skoncentrował się na lokalizacjach o największej luce między popytem a podażą. Do najpopularniejszych inwestycji należały: Modern Mokotów w Warszawie, Południk 17, Sady nad Zieloną, Planty Racławickie i Awipolis we Wrocławiu, a także Zenit i Fuzja w Łodzi. 

327 mln złotych na zakup gruntów. Archicom może zbudować na nich 3250 mieszkań

Zysk netto Archicom wyniósł w 2023 r. 245,2 mln zł, co oznacza wzrost o 122% rok do roku.

Advertisement

— Podsumowując rok 2023, należy przede wszystkim podkreślić konsekwencję w realizacji polityki finansowej przez Archicom. Spółka wypracowała bardzo dobre wyniki operacyjne, odnotowując sukcesy w dywersyfikacji źródeł finansowania inwestycji. Zrealizowaliśmy z sukcesem emisję akcji na kwotę 220 mln zł, a także emisje obligacji o łącznej wartości 272 mln zł. Pozyskane środki finansowe przeznaczamy przede wszystkim na budowę atrakcyjnego banku ziemi. W samym 2023 r. zakupiliśmy grunty za kwotę 327 mln zł. Umożliwią nam one budowę blisko 3250 mieszkań, co istotnie zdynamizuje rozwój organizacji. Nasza strategia zakłada sprzedaż 80% lokali przed oddaniem danej inwestycji, a pozostałe 20% maksymalnie 6 miesięcy później. To pozwala nam osiągnąć optymalną cenę nieruchomości. Jednocześnie niezmiennie dążymy do optymalizacji kosztów budowy. Między innymi poprzez kontraktację w pakietach realizacji budów — mówi Agata Skowrońska-Domańska, wiceprezes zarządu w Archicom.

W całym 2024 r. Archicom uruchomi 28 nowych projektów lub kolejnych etapów inwestycji mieszkaniowych. Jeszcze przed końcem pierwszego kwartału br. deweloper wprowadził na rynek blisko 1900 mieszkań w 10 projektach. M.in. nowych miastotwórczych inwestycjach takich jak Flow w Łodzi, Wita w Krakowie czy Przystań Reymonta we Wrocławiu, kolejne etapy osiedli Wieża Jeżyce w Poznaniu, Stacja Wola w Warszawie oraz nowy kameralny projekt Dąbrowskiego w Krakowie.

Advertisement
Continue Reading

NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE

ATAL z przychodami na poziomie 1,5 mld zł

Published

on

Zbigniew Juroszek, prezes zarządu ATAL, fot. mat. prasowe

Ogólnopolski deweloper ATAL podsumował 2023 rok. W tym czasie spółka przekazała 2806 lokali mieszkalnych i usługowych oraz wygenerowała skonsolidowane przychody na poziomie 1,5 mld zł. Skonsolidowany zysk netto grupy wyniósł ponad 341 mln zł. W ubiegłym roku, deweloper zawarł 2833 umowy deweloperskie oraz przedwstępne.

W 2023 roku, ATAL przeznaczył 203 mln zł na zakup nowych działek. Dzięki temu, spółka będzie mogła wybudować 141 tys. PUM. Na koniec zeszłego roku łączny bank ziemi dewelopera wyniósł 717 tys. PUM.

Zobacz także: OKIEM EKSPERTA. Mateusz Bromboszcz, wiceprezes ATAL, ocenia planowaną nowelizację warunków technicznych.

Advertisement

— Naszym celem jest konsekwentne poszerzanie portfolio działek inwestycyjnych. Wynika to m.in. z wydłużających się procesów administracyjnych, wpływających niekorzystnie na czas realizacji osiedli mieszkaniowych. Podstawową przewagą na rynku deweloperskim, w dobie rosnącego popytu przy jednoczesnych problemach z podażą, staje się możliwość sprawnego uruchamiania sprzedaży kolejnych projektów. W związku z tym intensyfikujemy działania związane z zakupem gruntów, projektowaniem osiedli oraz zabezpieczeniem finansowania przedsięwzięć inwestycyjnych — mówi Zbigniew Juroszek, prezes zarządu ATAL.

ATAL wypłacił akcjonariuszom w formie dywidendy blisko miliard zł

Działania dewelopera w zeszłym roku koncentrowały się na poprawie kwestii zadłużenia i płynności. Ponadto, kluczowym wydarzeniem była emisja 4,5 mln akcji serii F. Dzięki temu spółka pozyskała od inwestorów 252 mln zł. Środki te pozytywnie przełożą się na możliwości operacyjne, jak również zwiększą budżet na zakup nowych gruntów. Dodatkowo benefitem podwyższenia kapitału zakładowego jest zwiększenie free floatu oraz płynności akcji ATAL na GPW.

— Zyskowność działalności Grupy jest tym, co buduje wartość dla naszych akcjonariuszy. W 2023 roku ATAL wypłacił dywidendę z zysku za 2022 rok w wysokości 5 zł na akcję. Co łącznie daje kwotę 193,57 mln zł. Oznacza to, że od początku obecności ATAL S.A. na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie Spółka wypłaciła akcjonariuszom w formie dywidendy blisko 1 mld zł — dodaje Zbigniew Juroszek, prezes zarządu dewelopera. 

Advertisement
Continue Reading

NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE

Kamil Stoch w kampanii ATLAS. Zbuduje Kadrę Mistrzów (video)

Published

on

Trzykrotny mistrz olimpijski i dwukrotny zdobywca Pucharu Świata tworzy Kadrę Mistrzów Elewacji. Kamil Stoch wraz ze spółką ATLAS rozpoczyna kampanię, jak skutecznie stosować produkty tej firmy.

ATLAS rozpoczyna kampanię dotyczącą prac elewacyjnych, skierowaną przede wszystkim do fachowców.

— Cieszy mnie, że ATLAS myśli kompleksowo. W sporcie wpływ na wynik ma wiele czynników, które muszą ze sobą współgrać. Szkoleniowiec, treningi, wysokiej klasy sprzęt… I takie jest podejście ATLASA, który zapewnia fachowcom kompleksową usługę. Od dobrych jakościowo i przyjaznych w użytkowaniu produktów, poprzez doradztwo przy sprzedaży oraz promocje cenowe, po szkolenia, podczas których „na żywo” nauczą się, jak z produktów właściwie korzystać. Takie profesjonalne podejście to gwarancja satysfakcji fachowców — opowiada reprezentant Polski w skokach narciarskich, Kamil Stoch.

Advertisement

Skoczek od lat jest twarzą marki i jej ambasadorem.Jednak tym razem jego zaangażowanie będzie jeszcze większe. Weźmie aktywny udział w różnych działaniach związanych z całą akcją.

Mistrz olimpijski Kamil Stoch w kampanii marki ATLAS

ATLAS zauważa, że rośnie świadomość ekologiczna, a rosnące koszty energii oraz programy wsparcia finansowego pozwalają przewidywać, że wielu inwestorów zdecyduje się w tym sezonie na termomodernizację. Docieplać będziemy zarówno duże budynki przemysłowe, jak i domy jednorodzinne.

— Nasze wieloletnie doświadczenie pretenduje nas do tego, aby w temacie termomodernizacji być ekspertem, doradcą i opiekunem fachowców. Stąd pomysł stworzenia mistrzowskiej kampanii, z mistrzem w roli głównej — tłumaczy Aneta Dobrzyńska, kierownik komunikacji branżowej spółki ATLAS. 

Advertisement

Koncepcja Kadry Mistrzów zakłada, że mogą do niej dołączyć wszyscy. Doświadczeni fachowcy, ci już pracujący lub dopiero planujący pracować na produktach marki ATLAS. Co więcej, całej kampanii towarzyszy akcja cashbackowa, gdzie za zakup mistrzowskich produktów można uzyskać zwrot pieniędzy.

Bardzo ważną częścią tej długofalowej kampanii będą również szkolenia. Ich celem jest poszerzenie wiedzy o produktach i ich stosowaniu.

— Szkoleniowcy i przedstawiciele techniczni w terenie to nasza duża przewaga. Możemy być tam, gdzie tylko pojawiają się wątpliwości i potrzeba poszerzenia wiedzy. Prowadzimy szkolenia na budowach, jeździmy do większych grup, ale i odwiedzamy Fachowców indywidualnie, zupełnie za darmo — dodaje Aneta Dobrzyńska.

Advertisement
Continue Reading
Advertisement
Advertisement
Advertisement

na skróty

Advertisement
Advertisement
Advertisement

najpopularniejsze