Connect with us

NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE

Deweloperzy mówią, jak wojna zmieniła rynek nieruchomości

Published

on

Inwestycja In Place, fot. Marvipol

Czy w obliczu wojny w Ukrainie, wyższych stóp procentowych i postępującej inflacji, Polacy nadal chcą kupować mieszkania? Jak te czynniki odbiły się na wynikach sprzedaży? I czy wraz ze zdolnością kredytową, będą również spadać ceny mieszkań? Zapytaliśmy o to największych deweloperów.

Mniejszy ruch w biurach sprzedaży wskazuje jedno – część potencjalnych klientów zaczęło obawiać się o swoje portfele i wstrzymują decyzję o zakupie mieszkania. Sytuacja na rynku nieruchomości po I kwartale nie jest jednak tak zła, jak prognozowało wielu ekspertów. Możliwe, że spadek sprzedaży jest przejściową tendencją.

– Obecna sytuacja ma wpływ na większość branż w naszym kraju. Dostrzegamy pewne zamrożenie na rynku nieruchomości, porównywalne do 2020 roku, kiedy wybuchła pandemia koronawirusa. Bardzo uważnie obserwujemy sytuację gospodarczą i czynniki ekonomiczne, które sprawiają, że zmniejsza się zdolność kredytowa i, w konsekwencji, możliwości zakupu mieszkań przez Polaków. Uważamy jednak, że taka sytuacja ma charakter przejściowy. W najbliższym czasie rynek będzie mniejszy, ale nie jest to dla nas powodem do niepokoju. Mamy zgromadzony solidny bank ziemi. I koncentrujemy się na otwieraniu i kontynuowaniu projektów, które są wysokomarżowe. W mniejszym stopniu zależy nam na biciu rekordów sprzedaży. Mieszkania były, są i będą dobrą inwestycją, która pozwala uchronić oszczędności przed inflacją, a w długim terminie uzyskać spory zwrot – mówi nam Andrzej Gutowski, wiceprezes, dyrektor sprzedaży RONSON.

Advertisement

W podobnym, raczej optymistycznym tonie, komentuje obecną sytuację na rynku nieruchomości Zbigniew Juroszek, prezes zarządu ATALu.

– Tegoroczne, niższe niż przed rokiem, plany kontraktacji wynikają z ostrożności. W obecnej sytuacji szacujemy osiągnięcie ok. 75% tego, na co liczylibyśmy w normalnych okolicznościach. Jest to bardzo konserwatywny szacunek. W tej kalkulacji uwzględniamy spowolnienie decyzji po stronie kupujących spowodowane niepewnością. Klienci oraz banki muszą znaleźć złoty środek, jak finansować się w okresie przejściowym, kiedy pieniądz jest droższy. Nie należy spodziewać się jednak gwałtownego odejścia klientów od zakupów nieruchomości. Uważamy, że wciąż w Polsce mamy strukturalny niedobór mieszkań, który stymuluje rynek – mówi developermagazine.pl, Zbigniew Juroszek.

Tymczasowe zmniejszenie zainteresowania ofertą sprzedażową, potwierdził nam również Marvipol Development. Jednak i ten deweloper wie, że klienci wciąż będą inwestować w nieruchomości.

Advertisement

–  Marvipol Development oferuje lokale w dwóch liniach produktowych. Lokale w linii Prestige nabywane są najczęściej za gotówkę. Natomiast przygotowując ofertę mieszkań w linii popularnej zwracamy uwagę na trendy i możliwości zakupowe klientów. Średnia powierzchnia mieszkań w tej linii to mniej niż 50 m2, zatem są to mieszkania dostępne i kredytowane. To założenie potwierdza się w procesie sprzedaży In Place przy ul. Instalatorów w Warszawie. Oczywiście liczymy się z tym, że tempo sprzedaży może być mniejsze. Natomiast, co istotne – sprzedaż projektu rozłożona jest na około 24 miesiące. W momencie wybuchu wojny w Ukrainie, analogicznie jak to miało miejsce w pandemii ogłoszonej w marcu 2020 roku, ruch w biurach sprzedaży ustał na około tydzień. Aktualnie nie odnotowujemy rezygnacji z zawierania umów na skutek wojny – przekazała nam Agnieszka Litwińska, dyrektor sprzedaży i marketingu spółki.

Jak w odniesieniu do powyższego, kształtują się zatem wyniki sprzedaży po I kwartale 2022 r.?

–  ATAL w pierwszym kwartale 2022 roku zakontraktował 754 lokale. W styczniu podpisano 267 umów deweloperskich i przedwstępnych, w lutym 226, natomiast w marcu było to 261. W I kwartale 2021 roku ATAL sprzedał 842 lokale – informuje Zbigniew Juroszek, prezes zarządu.

Deweloper prognozuje tegoroczny potencjał sprzedaży (umowy deweloperskie i przedwstępne) na poziomie 3000 – 3 500 lokali.

Advertisement

Nieco gorsze wyniki po I kwartale, w stosunku do wyników z analogicznego okresu, osiągnął Dom Development. Spółka podała w komunikacie, że zakontraktowała 758 lokali netto, w tym: 385 lokali w Warszawie, 236 w Trójmieście, 84 we Wrocławiu i 53 w Krakowie. Dla porównania, w I kwartale 2021 r., Dom Development sprzedał 1084 lokale, a więc spółka zanotowała 30-procentowy spadek sprzedaży. Natomiast Marvipol, mimo niewielkiego spadku, cieszy się sukcesem nowej inwestycji.

– W I kwartał 2022 wkroczyliśmy ze stosunkowo niewielką ofertą mieszkań, co wynika to z faktu, że prawie 85% z 800 lokali, które są budowie, zostało sprzedanych w ubiegłym roku. Tym bardziej cieszy powodzenie naszego nowego osiedla In Place na warszawskim Rakowie, które wprowadziliśmy do oferty w połowie lutego i wraz ze startem sprzedaży podpisaliśmy kilkadziesiąt umów rezerwacyjnych i deweloperskich. Ogółem I kwartał 2022 zamknął się liczbą 67 umów w stosunku do 83 umów zawartych w I kwartale 2021 roku – mówi Agnieszka Litwińska dyrektor marketingu i sprzedaży. Osiedle In Place zostanie zrealizowane na granicy dwóch warszawskich dzielnic, Ochoty i Włoch. W ramach I etapu zaplanowano dwa budynki, obejmujące łącznie 365 mieszkań i 6 lokali usługowych. Jednak oferta Marvipolu ma być o wiele większa, co pozwoli na wzrost sprzedaży w obecnym roku.

– W roku 2022 Marvipol Development zdecydowanie poszerza ofertę, w związku z tym spodziewany jest wzrost liczby sprzedanych lokali. W latach 2020-2021 firma znacząco powiększyła bank nieruchomości, w odniesieniu do których teraz przygotowujemy 16 projektów. Liczba sprzedanych mieszkań związana jest bezpośrednio z liczbą oferowanych lokali, aktualnie oczekujemy na wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę łącznie na 116 tys. m2 PUM – dodaje Litwińska.

Advertisement

Wzrost sprzedaży po I kwartale zanotowała natomiast Develia, która poinformowała o wynikach za pośrednictwem Linkedin. Spółka sprzedała 603 mieszkania, wobec 580 lokali w analogicznym okresie 2021 r.

– Mimo tego, że obecne warunki rynkowe są bardziej wymagające i dodatkowo sytuacja geopolityczna jest niepewna, osiągnęliśmy bardzo dobry wynik. Wpływ na to miała przede wszystkim szeroka oferta, którą znacznie zwiększyliśmy na przełomie roku. Tylko w I kwartale tego roku wprowadziliśmy do sprzedaży ponad 1200 mieszkań. Obecnie klienci mogą wybierać spośród blisko 2200 lokali dostępnych w ofercie Develii, co jest naszym wyróżnikiem w sytuacji, gdy wielu deweloperów ma problemy z podażą mieszkań – podsumował Andrzej Oślizło, prezes Develii.

Ten rok będzie jednym z najciekawszych w branży deweloperskiej. Sytuacja zmienia się na tyle dynamicznie, że wyniki za kolejny kwartał mogą się diametralnie różnić od tych z początku roku. Dla jednych na plus, dla innych na minus.

Advertisement

NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE

Jawność cen mieszkań już obowiązuje. Co deweloperzy muszą wiedzieć, by uniknąć ryzyka?

Published

on

By

Od 11 lipca 2025 r. obowiązuje tzw. Ustawa o jawności cen, która zobowiązuje deweloperów do publikowania na swoich stronach internetowych cen ofertowych mieszkań. Fot. Unsplash.

Od 11 lipca 2025 r. rynek mieszkaniowy działa na nowych zasadach. Zmiana ustawy o ochronie praw nabywcy oraz o Deweloperskim Funduszu Gwarancyjnym (tzw. Ustawa o jawności cen) nakłada na firmy deweloperskie obowiązek publikowania cen ofertowych mieszkań i domów w Internecie. To rewolucyjna zmiana, która wymaga pilnego wdrożenia odpowiednich procedur i zrozumienia interpretacji przepisów.

Od teraz wszystkie firmy deweloperskie oferujące mieszkania i domy muszą udostępniać ceny ofertowe na stronach internetowych. Ustawodawca wskazuje wprost: brak jawności może skutkować sankcjami. Dla wielu firm to konieczność przebudowy procesu sprzedażowego, komunikacji i aktualizacji narzędzi cyfrowych.

Czytaj więcej: Jawność cen mieszkań. Komunikat PZFD.

Advertisement

W odpowiedzi na nowe regulacje, Polski Związek Firm Deweloperskich (PZFD) opracował kompleksowy przewodnik, który ma na celu ułatwienie zgodnego z prawem działania w nowej rzeczywistości. Publikacja zawiera:

  • praktyczne interpretacje kluczowych przepisów,
  • odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania,
  • rekomendacje dotyczące publikacji cen oraz ich aktualizacji,
  • wytyczne zgodne z konsultacjami z Ministerstwami oraz UOKiK.

Przewodnik powstał w oparciu o stan prawny z dnia 15 lipca 2025 r., jednak – jak zaznacza PZFD – możliwe są dalsze zmiany interpretacyjne, dlatego zaleca się bieżące śledzenie komunikatów instytucji nadzorujących.

Dla firm deweloperskich nie jest to tylko formalność – to realna zmiana sposobu prowadzenia biznesu. Transparentność cenowa może wpływać na decyzje zakupowe klientów, a brak spójności między ofertą online a komunikacją handlową może być postrzegany jako działanie niezgodne z prawem.

Gdzie znaleźć przewodnik?

Przewodnik przygotowany przez PZFD jest publicznie dostępny na stronie internetowej www.pzfd.pl. W tym miejscu znajduje się PLIK DO POBRANIA.

Advertisement
Continue Reading

NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE

Jawność cen mieszkań. Komunikat PZFD

Published

on

By

Bartosz Guss, dyrektor generalny PZFD. Fot. mat. prasowe

Od 11 lipca 2025 r. zaczęła obowiązywać tzw. ustawa o jawności cen, która zobowiązuje deweloperów do publikowania na swoich stronach internetowych cen ofertowych mieszkań i domów. Choć zmiana zapowiada nową jakość na rynku, z punktu widzenia klientów rewolucja zacznie się stopniowo: wejście w życie ustawy przewidziano bowiem w dwóch etapach. To, kiedy klient zobaczy cenę na stronie, będzie zależało od tego, kiedy deweloper formalnie rozpoczął sprzedaż inwestycji. W większości przypadków na pełną przejrzystość cenową trzeba będzie poczekać do 11 września.

Nowe regulacje to efekt nowelizacji ustawy z 20 maja 2021 r. o ochronie nabywcy lokalu mieszkalnego i domu jednorodzinnego oraz Deweloperskim Funduszu Gwarancyjnym. W praktyce oznaczają one obowiązek publikowania na stronie internetowej dewelopera ofert wraz ze szczegółowymi informacjami o cenach mieszkań i domów. Tak, by klienci nie mieli konieczności kontaktowania się ze sprzedawcą czy wysyłania dodatkowych zapytań. Cena ma być widoczna od razu.

– Polski Związek Firm Deweloperskich od początku popierał wprowadzenie obowiązku publikowania cen ofertowych mieszkań. Jesteśmy zwolennikami transparentności i uczciwej konkurencji – mówi Bartosz Guss, dyrektor generalny PZFD. – Klienci mają prawo znać pełne koszty zakupu nieruchomości, a jawność cen wspiera podejmowanie świadomych decyzji. Dobrze, że nowe przepisy zmierzają właśnie w tym kierunku. Aktywnie wspieramy branżę we wdrażaniu tych rozwiązań.

Advertisement

Na co powinien zwrócić uwagę każdy deweloper?

Nowe przepisy nakładają na deweloperów obowiązek informowania o:

  • cenie metra kwadratowego powierzchni użytkowej każdego oferowanego lokalu (mieszkania i domu),
  • cenie pomieszczeń przynależnych (np. komórek lokatorskich czy boksów rowerowych) lub miejsc postojowych,
  • wszystkich dodatkowych kosztach związanych z zakupem nieruchomości, które nabywca będzie zobowiązany ponieść na rzecz dewelopera.

Informacje te muszą być zamieszczane od momentu opublikowania ofert po rozpoczęciu sprzedaży. Natomiast w przypadku prowadzenia tzw. przedsprzedaży – przed zawarciem pierwszej umowy rezerwacyjnej. Wszystkie informacje muszą być publicznie dostępne na stronie internetowej firmy, w miejscu umożliwiającym ich łatwe odnalezienie przez klienta. Dopuszczalne są podstrony lub poddomeny, ale z głównej strony musi prowadzić do nich czytelny link czy odesłanie. Ważne jest również, by informacje były jednoznacznie powiązane z konkretnym deweloperem i możliwe do zidentyfikowania przez nabywcę.

Uwaga: jeśli ceny są publikowane wyłącznie na portalach ogłoszeniowych lub stronach pośredników, nie spełnia to wymogów ustawy. Deweloper nadal ma obowiązek prowadzenia własnej strony internetowej lub zarządzanej przez siebie witryny z informacjami o cenach.

– To istotna zmiana, która uporządkuje sposób komunikowania cen na rynku – mówi Przemysław Dziąg, zastępca dyrektora generalnego PZFD. – Już teraz wielu deweloperów prezentuje ceny na swoich stronach, ale nowe przepisy tworzą jednolity standard, zrozumiały dla wszystkich. To korzystne zarówno dla klientów, jak i dla firm, które chcą działać na jasnych zasadach.

Advertisement

Obowiązek prowadzenia i aktualizowania strony internetowej obowiązuje tak długo, jak długo w danej inwestycji dostępne są niesprzedane lokale mieszkalne lub domy. Deweloper musi utrzymywać stronę aż do momentu przeniesienia własności wszystkich nieruchomości na nabywców. Nowe przepisy nie obejmują natomiast lokali usługowych (przeznaczonych pod działalność handlową, usługową czy biurową). Nie dotyczą także lokali przeznaczonych pod najem krótkoterminowy (np. aparthotele, condo – hotele).

Dlaczego 11 lipca nie zobaczymy jeszcze wszystkich cen?

Choć przepisy formalnie wchodzą w życie 11 lipca, dla zdecydowanej większości inwestycji będzie obowiązywał dwumiesięczny okres przejściowy. Dotyczy to projektów, w których sprzedaż rozpoczęła się przed tą datą. W ich przypadku obowiązek publikacji cen zacznie obowiązywać dopiero od 11 września 2025 r.

PZFD rekomenduje, by deweloperzy, którzy nie są objęci obowiązkiem od 11 lipca, wyraźnie informowali o tym na stronie internetowej. Dzięki temu nabywcy unikną nieporozumień i zyskają pewność, że firma działa zgodnie z prawem.

Advertisement

Przewodnik dla deweloperów

Aby ułatwić firmom deweloperskim bezpieczne i spójne wdrożenie nowych obowiązków, Polski Związek Firm Deweloperskich przygotował szczegółowy przewodnik po ustawie, który wyjaśnia, jak interpretować przepisy, kiedy i jak publikować ceny oraz jakie dane muszą znaleźć się na stronie internetowej. Pełna wersja przewodnika wkrótce będzie dostępna na stronie internetowej.

Zobacz także: Działalność Polskiego Związku Firm Deweloperskich.

Advertisement
Continue Reading

NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE

Śniadecki Development: Zamierzamy kontynuować ekspansję terytorialną

Published

on

By

Sylwester Śniadecki, prezes zarządu Śniadecki Development. Fot. mat. prasowe

Poznański deweloper, Śniadecki Development, planuje realizować inwestycje wielorodzinne i docelowo skalować działalność w siedmiu największych aglomeracjach w Polsce. Spółka wkrótce rozpocznie prace budowlane przy pierwszych projektach mieszkaniowych w Poznaniu, a równolegle przygotowuje projekt biurowo- mieszkalny w Szczecinie.

Deweloper, działający na rynku nieruchomości od ponad dekady, rozpoczął działalność od budowy osiedli domów w zabudowie bliźniaczej i szeregowej. Na swoim koncie ma łącznie 11 zrealizowanych inwestycji pod Poznaniem.

Obecnie Śniadecki Development jest na etapie rozpoczęcia prac przy dwóch inwestycjach mieszkaniowych. W Poznaniu powstaną osiedla Smart14 oraz Zawangarda, a w fazie przygotowania znajduje się wieloetapowy projekt w Szczecinie. Ten obejmie blisko 400 mieszkań oraz powierzchnie usługowe i przestrzeń społeczną.

Advertisement

Śniadecki Development chce realizować inwestycje w segmencie premium

Wstępne harmonogramy zakładają kolejne uruchomienia inwestycji w latach 2025–2027. Jednocześnie trwają prace nad prognozami finansowymi i rozwojem struktury finansowania. Spółka zamierza położyć nacisk na synergię z bankami, partnerami inwestycyjnymi i nowoczesnymi instrumentami rynkowymi.

– Po latach działalności w segmencie domów jednorodzinnych nadszedł dla nas naturalny moment na skalowanie działalności w kierunku projektów wielorodzinnych w największych miastach Polski. Rozpoczynamy od Poznania i Szczecina, ale docelowo planujemy obecność w siedmiu aglomeracjach o największym potencjale. W najbliższych miesiącach zamierzamy kontynuować ekspansję terytorialną, rozwijać ofertę produktową oraz rozszerzać portfel projektów w dotychczasowej formule joint venture z zaufanymi partnerami. Analizujemy również różne możliwości pozyskania kapitału na dalszą rozbudowę banku ziemi oraz przyspieszenie realizacji zaplanowanych inwestycji mieszkaniowych. Naszym celem jest budowanie portfela projektów o podwyższonym standardzie oraz premium – mówi Sylwester Śniadecki, prezes Śniadecki Development.

Jak szacuje deweloper, obecny bank ziemi spółki, ma końcowy potencjał sprzedażowy zrealizowanych inwestycji na poziomie 400 mln zł. Ponadto, inwestor jest na etapie negocjacji kolejnych gruntów powyżej 100 tys. PUM.

Advertisement
Inwestycja Smart14, którą Śniadecki Development realizuje w Poznaniu, fot. mat. prasowe.

Zobacz także: Działalność deweloperów w Poznaniu.

Continue Reading
Advertisement
Advertisement
Advertisement

na skróty

Advertisement
Advertisement
Advertisement

najpopularniejsze