Connect with us

NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE

Deweloperzy mówią, jak wojna zmieniła rynek nieruchomości

Published

on

Inwestycja In Place, fot. Marvipol

Czy w obliczu wojny w Ukrainie, wyższych stóp procentowych i postępującej inflacji, Polacy nadal chcą kupować mieszkania? Jak te czynniki odbiły się na wynikach sprzedaży? I czy wraz ze zdolnością kredytową, będą również spadać ceny mieszkań? Zapytaliśmy o to największych deweloperów.

Mniejszy ruch w biurach sprzedaży wskazuje jedno – część potencjalnych klientów zaczęło obawiać się o swoje portfele i wstrzymują decyzję o zakupie mieszkania. Sytuacja na rynku nieruchomości po I kwartale nie jest jednak tak zła, jak prognozowało wielu ekspertów. Możliwe, że spadek sprzedaży jest przejściową tendencją.

– Obecna sytuacja ma wpływ na większość branż w naszym kraju. Dostrzegamy pewne zamrożenie na rynku nieruchomości, porównywalne do 2020 roku, kiedy wybuchła pandemia koronawirusa. Bardzo uważnie obserwujemy sytuację gospodarczą i czynniki ekonomiczne, które sprawiają, że zmniejsza się zdolność kredytowa i, w konsekwencji, możliwości zakupu mieszkań przez Polaków. Uważamy jednak, że taka sytuacja ma charakter przejściowy. W najbliższym czasie rynek będzie mniejszy, ale nie jest to dla nas powodem do niepokoju. Mamy zgromadzony solidny bank ziemi. I koncentrujemy się na otwieraniu i kontynuowaniu projektów, które są wysokomarżowe. W mniejszym stopniu zależy nam na biciu rekordów sprzedaży. Mieszkania były, są i będą dobrą inwestycją, która pozwala uchronić oszczędności przed inflacją, a w długim terminie uzyskać spory zwrot – mówi nam Andrzej Gutowski, wiceprezes, dyrektor sprzedaży RONSON.

Advertisement

W podobnym, raczej optymistycznym tonie, komentuje obecną sytuację na rynku nieruchomości Zbigniew Juroszek, prezes zarządu ATALu.

– Tegoroczne, niższe niż przed rokiem, plany kontraktacji wynikają z ostrożności. W obecnej sytuacji szacujemy osiągnięcie ok. 75% tego, na co liczylibyśmy w normalnych okolicznościach. Jest to bardzo konserwatywny szacunek. W tej kalkulacji uwzględniamy spowolnienie decyzji po stronie kupujących spowodowane niepewnością. Klienci oraz banki muszą znaleźć złoty środek, jak finansować się w okresie przejściowym, kiedy pieniądz jest droższy. Nie należy spodziewać się jednak gwałtownego odejścia klientów od zakupów nieruchomości. Uważamy, że wciąż w Polsce mamy strukturalny niedobór mieszkań, który stymuluje rynek – mówi developermagazine.pl, Zbigniew Juroszek.

Tymczasowe zmniejszenie zainteresowania ofertą sprzedażową, potwierdził nam również Marvipol Development. Jednak i ten deweloper wie, że klienci wciąż będą inwestować w nieruchomości.

Advertisement

–  Marvipol Development oferuje lokale w dwóch liniach produktowych. Lokale w linii Prestige nabywane są najczęściej za gotówkę. Natomiast przygotowując ofertę mieszkań w linii popularnej zwracamy uwagę na trendy i możliwości zakupowe klientów. Średnia powierzchnia mieszkań w tej linii to mniej niż 50 m2, zatem są to mieszkania dostępne i kredytowane. To założenie potwierdza się w procesie sprzedaży In Place przy ul. Instalatorów w Warszawie. Oczywiście liczymy się z tym, że tempo sprzedaży może być mniejsze. Natomiast, co istotne – sprzedaż projektu rozłożona jest na około 24 miesiące. W momencie wybuchu wojny w Ukrainie, analogicznie jak to miało miejsce w pandemii ogłoszonej w marcu 2020 roku, ruch w biurach sprzedaży ustał na około tydzień. Aktualnie nie odnotowujemy rezygnacji z zawierania umów na skutek wojny – przekazała nam Agnieszka Litwińska, dyrektor sprzedaży i marketingu spółki.

Jak w odniesieniu do powyższego, kształtują się zatem wyniki sprzedaży po I kwartale 2022 r.?

–  ATAL w pierwszym kwartale 2022 roku zakontraktował 754 lokale. W styczniu podpisano 267 umów deweloperskich i przedwstępnych, w lutym 226, natomiast w marcu było to 261. W I kwartale 2021 roku ATAL sprzedał 842 lokale – informuje Zbigniew Juroszek, prezes zarządu.

Deweloper prognozuje tegoroczny potencjał sprzedaży (umowy deweloperskie i przedwstępne) na poziomie 3000 – 3 500 lokali.

Advertisement

Nieco gorsze wyniki po I kwartale, w stosunku do wyników z analogicznego okresu, osiągnął Dom Development. Spółka podała w komunikacie, że zakontraktowała 758 lokali netto, w tym: 385 lokali w Warszawie, 236 w Trójmieście, 84 we Wrocławiu i 53 w Krakowie. Dla porównania, w I kwartale 2021 r., Dom Development sprzedał 1084 lokale, a więc spółka zanotowała 30-procentowy spadek sprzedaży. Natomiast Marvipol, mimo niewielkiego spadku, cieszy się sukcesem nowej inwestycji.

– W I kwartał 2022 wkroczyliśmy ze stosunkowo niewielką ofertą mieszkań, co wynika to z faktu, że prawie 85% z 800 lokali, które są budowie, zostało sprzedanych w ubiegłym roku. Tym bardziej cieszy powodzenie naszego nowego osiedla In Place na warszawskim Rakowie, które wprowadziliśmy do oferty w połowie lutego i wraz ze startem sprzedaży podpisaliśmy kilkadziesiąt umów rezerwacyjnych i deweloperskich. Ogółem I kwartał 2022 zamknął się liczbą 67 umów w stosunku do 83 umów zawartych w I kwartale 2021 roku – mówi Agnieszka Litwińska dyrektor marketingu i sprzedaży. Osiedle In Place zostanie zrealizowane na granicy dwóch warszawskich dzielnic, Ochoty i Włoch. W ramach I etapu zaplanowano dwa budynki, obejmujące łącznie 365 mieszkań i 6 lokali usługowych. Jednak oferta Marvipolu ma być o wiele większa, co pozwoli na wzrost sprzedaży w obecnym roku.

– W roku 2022 Marvipol Development zdecydowanie poszerza ofertę, w związku z tym spodziewany jest wzrost liczby sprzedanych lokali. W latach 2020-2021 firma znacząco powiększyła bank nieruchomości, w odniesieniu do których teraz przygotowujemy 16 projektów. Liczba sprzedanych mieszkań związana jest bezpośrednio z liczbą oferowanych lokali, aktualnie oczekujemy na wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę łącznie na 116 tys. m2 PUM – dodaje Litwińska.

Advertisement

Wzrost sprzedaży po I kwartale zanotowała natomiast Develia, która poinformowała o wynikach za pośrednictwem Linkedin. Spółka sprzedała 603 mieszkania, wobec 580 lokali w analogicznym okresie 2021 r.

– Mimo tego, że obecne warunki rynkowe są bardziej wymagające i dodatkowo sytuacja geopolityczna jest niepewna, osiągnęliśmy bardzo dobry wynik. Wpływ na to miała przede wszystkim szeroka oferta, którą znacznie zwiększyliśmy na przełomie roku. Tylko w I kwartale tego roku wprowadziliśmy do sprzedaży ponad 1200 mieszkań. Obecnie klienci mogą wybierać spośród blisko 2200 lokali dostępnych w ofercie Develii, co jest naszym wyróżnikiem w sytuacji, gdy wielu deweloperów ma problemy z podażą mieszkań – podsumował Andrzej Oślizło, prezes Develii.

Ten rok będzie jednym z najciekawszych w branży deweloperskiej. Sytuacja zmienia się na tyle dynamicznie, że wyniki za kolejny kwartał mogą się diametralnie różnić od tych z początku roku. Dla jednych na plus, dla innych na minus.

Advertisement

NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE

Echo Investment koncentruje się na zrównoważonym rozwoju

Published

on

Echo Investment działa na rynku nieruchomości komercyjnych i mieszkaniowych, fot. mat. prasowe

Grupa Echo Investment zaprezentowała raport podsumowujący swoje działania w obszarze ESG za 2023 rok. Deweloper po raz pierwszy przygotował dokument zgodnie z nowym standardem wprowadzonym przez unijną dyrektywę CSRD. Nowością są również dane na temat śladu węglowego, które uwzględniają emisje pośrednie w wybranych kategoriach.

Echo Investment prowadzi swoją działalność deweloperską w oparciu o strategię ESG, która określa jej zobowiązania w zakresie zrównoważonego rozwoju w perspektywie do 2030 roku. Celem spółki jest budowanie obiektów zeroemisyjnych.

— Już po raz czwarty prezentujemy nasze działania w obszarze środowiskowym, społecznym i ładu korporacyjnego. Najnowszy raport ESG ukazuje postęp, jakiego dokonaliśmy przez ostatnie lata. Realizując ambitne projekty, które zmieniają oblicze polskich miast, czujemy się zobowiązani prezentować pełen obraz naszej działalności, zasobów i celów, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom interesariuszy. Kluczową kwestią środowiskową jest dla nas redukcja emisji pochodzących z naszej działalności. Zarówno emisji własnych, jak i tych związanych z łańcuchami dostaw  – dlatego w tym roku rozpoczynamy pracę nad strategią dekarbonizacji. Ze względu na spodziewany wpływ na łagodzenie zmian klimatu, najważniejszym działaniem będzie dla nas strategia dekarbonizacji dotycząca zakresu 3, która odnosi się przede wszystkim do budowanych przez nas inwestycji, stosowanych materiałów i technologii — podsumował Maciej Drozd, wiceprezes ds. finansowych w Echo Investment.

Advertisement

Przeczytaj także: Nowy biurowiec Echo Investment we Wrocławiu

Grupa zamierza oprzeć swoje raportowanie zgodnie z nowym standardem, na podstawie tzw. analizy podwójnej istotności. To badanie wpływu firmy na otoczenie. Ponadto, obejmuje też trendy społeczne i ekologiczne na jej kondycję finansową. Pozwala ona wdrażać zmiany w modelu biznesowym w sposób przemyślany, odpowiadający na realne wyzwania oraz oczekiwania otoczenia.

Czwarty raport Echo Investment w obszarze ESG

Spółka ograniczyła o 35% ślad węglowy w 2023 roku z zakresu 1 i 2. To bezpośrednie emisje, które wynikają ze spalania paliw kopalnych przez firmę lub powstają w skutek procesów technologicznych. A także emisje pośrednie ze zużywania energii dostarczonej z zewnątrz. Deweloper po raz pierwszy ujął w raporcie informację na temat śladu węglowego w zakresie 3, który uwzględnia emisje pośrednie Grupy powstałe w łańcuchu wartości. Wynikają one m.in. z podróży służbowych, dojazdów pracowników do pracy, zakupionych dóbr kapitałowych i materiałów czy produkcji odpadów.

Advertisement

Jednym z głównych filarów wśród zagadnień społecznych był rozwój kompetencji pracowników, ich bezpieczeństwa oraz warunki pracy. Grupa zmniejszyła o 4% różnicę płacową pomiędzy kobietami a mężczyznami. Natomiast kolejne miesiące przyniosą prace nad rozwiązaniami, które będą wspierać transparentne ustalanie wynagrodzeń.

Ponadto, firma wykonała szereg działań w kierunku wzmocnienia ładu korporacyjnego i kultury organizacyjnej. Wśród nich znalazły się szkolenia promujące etyczne zachowania w biznesie oraz promocja Kodeksu Postępowania wśród pracowników.

Cały raport Echo Investment dotyczący zrównoważonego rozwoju i działań podjętych w 2023 roku można przeczytać TUTAJ.

Advertisement
Continue Reading

NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE

Victoria Dom po spadku sprzedaży liczy na nowy program rządowy

Published

on

Olchowy Park w Warszawie, fot. Victoria Dom

Deweloper Victoria Dom zakończył I kwartał br. z liczbą 332 sprzedanych mieszkań. To oznacza spadek sprzedaży o około 9% względem analogicznego okresu 2023 roku. Zarząd dewelopera ma nadzieję, że nowy program mieszkaniowy rządu przyczyni się do lepszych wyników w II połowie roku.

— Z optymizmem patrzymy na nowy program rządowy wspierający zakup mieszkania, który ma zostać uruchomiony w II połowie tego roku. Oraz perspektywę pierwszych obniżek stóp procentowych. Dlatego planujemy w najbliższych miesiącach wprowadzać kolejne projekty w nowych oraz istniejących lokalizacjach, które zwiększą naszą ofertę mieszkaniową — skomentował I kwartał br. Waldemar Wasiluk, wiceprezes Victoria Dom.

Zobacz także: Victoria Dom publikuje wynik finansowy za 2023 rok

Advertisement

Spółka aktualnie realizuje projekty na terenie aglomeracji warszawskiej i krakowskiej. Ponadto, deweloper planuje wejść z ofertą mieszkaniową również do Trójmiasta. Dodatkowo, w marcu Victoria Dom wprowadziła do sprzedaży 5. etap inwestycji Olchowy Park na warszawskiej Białołęce. W ofercie znalazło się 106 mieszkań. Ceny lokali zaczynają się od 353 600 zł. 

— Rynek obecnie pozostaje w fazie oczekiwania na nowy program rządowy. Jednocześnie wysokie koszty budowy, rosnące ceny gruntów, bardzo długi proces administracyjny oraz wysokie stopy procentowe przy projektowanej śródrocznej inflacji na poziomie 5-6% powodują, że kupujący mają ograniczoną zdolność kredytową. Czynniki te wpływają na aktualny poziom sprzedaży —dodał Waldemar Wasiluk.

Advertisement
Continue Reading

NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE

Karimpol zmienia dyrektora. Michał Orłowski z nową funkcją

Published

on

Już nie Jarosław Prawicki, a Michał Orłowski będzie pełnił funkcję Director, Head of Leasing and Asset Management w Karimpol Polska. Zmiana nastąpiła w tym miesiącu.

Karimpol działa na naszym rynku od 1997 roku. Obecnie posiada inwestycje w pięciu krajach, oprócz Polski również w Czechach, Austrii, na Słowacji i Węgrzech. Deweloper buduje oraz wynajmuje powierzchnie komercyjne.

W Warszawie spółka zrealizowała dziewięć projektów. Stratos, Mistral, Passat, Taifun, Equator I, II, III i IV są wymieniane jednym tchem. Natomiast największy i najbardziej prestiżowy projekt Grupy Karimpol, to biurowiec Skyliner. Łączna powierzchnia najmu wszystkich inwestycji w Polsce wynosi blisko 200 tys. mkw.

Advertisement

Michał Orłowski miał duży udział w sukcesie spółki.

— Obszar jego dotychczasowej działalności obejmował m.in. zarządzanie wynajmem ponad 50 budynków biurowych.W  tym obiektów klasy A i B oraz finalizację umów wynajmu na ponad 200,000 mkw. Jego strategiczne podejście i przywództwo były kluczowe w zapewnieniu pełnej komercjalizacji tak znaczących projektów, jak m.in. warszawskie biurowce SEZAM, Atrium Tower czy Mokotowska Square. Michał Orłowski, warszawiak o polsko-kanadyjskich korzeniach, wnosi ze sobą bogate, ponad 18-letnie doświadczenie zdobyte na polskim rynku nieruchomości — informuje deweloper.

Przed dołączeniem do Grupy Karimpol, Orłowski pełnił funkcję Dyrektora ds. Wynajmu w Revetas, nadzorując projekty biurowe w Krakowie i Katowicach. Wcześniej pracował również w BBI Development, DTZ, Cushman & Wakefield oraz w Banku BNP Paribas.

Advertisement

Nowy Director, Head of Leasing and Asset Management uzyskał tytuł magistra prawa na Uniwersytecie Warszawskiem. Zdobył dyplom z prawa amerykańskiego na Levin College of Law na Florydzie. A także z prawa brytyjskiego i europejskiego na Uniwersytecie Cambridge. Jest posiadaczem tytułu Dyplomowanego Specjalisty Inwestycji Komercyjnych (CCIM – Certified Commercial Investment Member). Był członkiem RICS (Royal Institute of Chartered Surveyors).

W spółce zastąpił Jarosława Prawickiego, który pracował w Karimpolu ponad 6 lat.

Advertisement
Continue Reading
Advertisement
Advertisement
Advertisement

na skróty

Advertisement
Advertisement
Advertisement

najpopularniejsze