NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE
MLP Group ma nieruchomości inwestycyjne warte ponad 4 miliardy

185,7 mln zł przychodów. Wartość nieruchomości inwestycyjnych, to 4,3 mld zł. Strata netto w wysokości -82,7 mln zł. MLP Group informuje, jak zakończyło się pierwsze półrocze 2023 roku.
Jednak na początek podajmy konkrety. Przychody z działalności operacyjnej wyniosły 185,7 mln zł, +51% r./r., tj. 40,3 mln euro (+52% r./r.). Natomiast EBITDA bez uwzględnienia aktualizacji wyceny była na poziomie 97,2 mln zł (+ 63% vs 1H 2022 roku). To 21,1 mln euro (+ 64% vs 1H 2022 roku).
Wartość nieruchomości inwestycyjnych w posiadaniu Grupy to 4,3 mld zł (- 3% vs 31 grudnia 2022 roku), czyli 963,1 mln euro (+ 2% vs 31 grudnia 2022 roku). Co do wartości aktywów netto (NAV), wyniosły one 2 394,3 mln zł (- 4% vs 31 grudnia 2022 roku), 538,0 mln euro (+ 1% vs 31 grudnia 2022 roku). Za to strata netto MLP Group, to -82,7 mln zł (-17,9 mln euro).
Krochta: proces podejmowania ostatecznych decyzji przez najemców uległ wydłużeniu
— W pierwszej połowie 2023 roku przyjęliśmy bardzo ostrożne podejście w obliczu niepewności ekonomicznej. Pomimo wymagającego otoczenia gospodarczego osiągnęliśmy doskonałe wyniki zarówno pod względem operacyjnym, jak i finansowym. Głównie dzięki efektom naszej działalności związanej z wynajmem nieruchomości w całej Europie. Zwiększyliśmy w pierwszym półroczu przychody i FFO (z ang. funds from operations) o ponad 50%. To dla nas bardzo istotny wskaźnik pokazujący bardzo duży potencjał i również stabilność operacyjną MLP Group. Wartość naszych nieruchomości inwestycyjnych osiągnęła 4,3 mld zł (wzrost w EUR o 2%, spadek w PLN o -3%). Widzimy, że proces podejmowania ostatecznych decyzji przez najemców uległ wydłużeniu. Większość nowych transakcji MLP Group zostanie zawarta w III i IV kwartale 2023 roku — szczegółowo wyjaśnia Radosław T. Krochta, prezes zarządu MLP Group SA.
MLP Group rozwija działalność na rynku polskim, niemieckim, austriackim i rumuńskim. Grupa prowadzi obecnie 21 parków logistycznych. Strategicznym celem pozostaje poszerzanie oferty magazynowej w ramach rozwoju budynków typu Big Box oraz projektów logistyki miejskiej. Umowy najmu zawarte w pierwszej połowie br. lub będące w procesie podpisywania do września br. dotyczyły łącznie około 161 tys. mkw.
MLP Group ruszy z projektami logistyki miejskiej w Poznaniu, Łodzi i Wiedniu
— Na wszystkich rynkach, na których działamy, zapotrzebowanie najemców na powierzchnie magazynowe utrzymuje się na dobrym poziomie. Widzimy silny popyt ze strony sektora przemysłu lekkiego. Związany jest z trendem przenoszenia produkcji przez firmy z powrotem do kraju siedziby, co jest zgodne z założeniami strategii MLP Group. Stale uzupełniamy swój bank ziemi. W minionym okresie zwiększyliśmy potencjał rozbudowy parków MLP Poznań West oraz MLP Pruszków II. Jesteśmy w trakcie zakupów działek pod nowe projekty MLP Berlin Spreenhagen oraz MLP Bieruń. Ich nabycie nastąpi w najbliższym czasie informuje Krochta. I od razu dodaje.
— W drugiej połowie roku, poza realizacją wielu przedsięwzięć na rynku polskim i niemieckim, ruszymy z projektami logistyki miejskiej w Poznaniu, Łodzi i Wiedniu. Kontynuujemy rozwój w Niemczech, gdzie systematycznie zwiększamy nasze portfolio projektów. Planujemy wzmocnić i rozszerzyć naszą obecność w Zagłębiu Ruhry, Brandenburgii i Hesji. Dalszy rozwój na rynku niemieckim jest kluczowym punktem naszej strategii. Nakłady inwestycyjne (CAPEX) w 2023 r. wyniosą około 100-150 mln euro, z czego około 30% zostanie przeznaczone na zakup nowych działek. W skali całego roku planujemy wynająć około 200-300 tys. mkw. nowej powierzchni magazynowej — mówi prezes zarządu MLP Group.
MLP Group w pierwszej połowie br. na rynku polskim i rumuńskim rozpoczęło realizację inwestycji o charakterze spekulacyjnym, obejmujących łącznie ponad 108 tys. mkw. powierzchni. Natomiast w I półroczu 2023 r. przekazało do użytkowania łącznie około 97 tys. mkw. nowej powierzchni. Na koniec minionego półrocza Grupa dysponowała 1,07 mln mkw. gotowej powierzchni, przy 97,4% wskaźniku wynajęcia wszystkich aktywów. W trakcie budowy i w przygotowaniu było kolejnych blisko 122 tys. mkw. Średni czas zawartych umów najmu wynosi 7 lat, a wskaźnik retencji sięga 100%.
Pierwszy najemca w MLP Gorzów
Natomiast oprócz publikacji wyników za pierwsze półrocze, MLP Group zawarło pierwszą umowę najmu w centrum logistycznym MLP Gorzów. Firma Sunrise Medical zamówiła łącznie 9,2 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni. Z tego pomieszczenia produkcyjne i magazynowe zajmą 8,1 tys. mkw. Za to najemca będzie korzystał również z nowoczesnego 3-kondygnacyjnego biura wyposażonego w windę oraz inne udogodnienia dla osób z niepełnosprawnością, o łącznej powierzchni 1,1 tys. mkw. Przekazanie zakontraktowanej powierzchni planowane jest w pierwszym kwartale 2024 r.
Kim jest nowy najemca? Sunrise Medical jest światowym liderem w rozwoju, wzornictwie, produkcji i dystrybucji wózków manualnych, elektrycznych, skuterów i zarówno standardowych, jak i niestandardowych siedzisk i systemów pozycjonowania.
— Bardzo cieszymy się z zawarcia pierwszej umowy najmu w nowym centrum logistycznym w Gorzowie Wielkopolskim. Zawarcie transakcji w początkowej fazie realizacji tej inwestycji potwierdza duże zainteresowanie inwestorów naszą nową ofertą zlokalizowaną blisko zachodniej granicy Polski. Jesteśmy przekonani, że pozostałą powierzchnię budowaną na zasadach spekulacyjnych, skomercjalizujemy jeszcze przed oddaniem jej do użytkowania. To jest planowane na pierwszy kwartał przyszłego roku — podkreśla Agnieszka Góźdź, członek zarządu, Chief Development Officer, MLP Group SA.
MLP Gorzów powstanie na działce o powierzchni 11,7 hektara. Natomiast docelowo będzie oferował łącznie 53,3 tys. mkw. powierzchni magazynowej oraz przeznaczonej pod lekką produkcję. Dlatego kompleks logistyczny skierowano przede wszystkim do najemców z sektora e-commerce, logistyki, dystrybucji oraz lekkiej produkcji.
NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE
Jawność cen mieszkań. Komunikat PZFD

Od 11 lipca 2025 r. zaczęła obowiązywać tzw. ustawa o jawności cen, która zobowiązuje deweloperów do publikowania na swoich stronach internetowych cen ofertowych mieszkań i domów. Choć zmiana zapowiada nową jakość na rynku, z punktu widzenia klientów rewolucja zacznie się stopniowo: wejście w życie ustawy przewidziano bowiem w dwóch etapach. To, kiedy klient zobaczy cenę na stronie, będzie zależało od tego, kiedy deweloper formalnie rozpoczął sprzedaż inwestycji. W większości przypadków na pełną przejrzystość cenową trzeba będzie poczekać do 11 września.
Nowe regulacje to efekt nowelizacji ustawy z 20 maja 2021 r. o ochronie nabywcy lokalu mieszkalnego i domu jednorodzinnego oraz Deweloperskim Funduszu Gwarancyjnym. W praktyce oznaczają one obowiązek publikowania na stronie internetowej dewelopera ofert wraz ze szczegółowymi informacjami o cenach mieszkań i domów. Tak, by klienci nie mieli konieczności kontaktowania się ze sprzedawcą czy wysyłania dodatkowych zapytań. Cena ma być widoczna od razu.
– Polski Związek Firm Deweloperskich od początku popierał wprowadzenie obowiązku publikowania cen ofertowych mieszkań. Jesteśmy zwolennikami transparentności i uczciwej konkurencji – mówi Bartosz Guss, dyrektor generalny PZFD. – Klienci mają prawo znać pełne koszty zakupu nieruchomości, a jawność cen wspiera podejmowanie świadomych decyzji. Dobrze, że nowe przepisy zmierzają właśnie w tym kierunku. Aktywnie wspieramy branżę we wdrażaniu tych rozwiązań.
Na co powinien zwrócić uwagę każdy deweloper?
Nowe przepisy nakładają na deweloperów obowiązek informowania o:
- cenie metra kwadratowego powierzchni użytkowej każdego oferowanego lokalu (mieszkania i domu),
- cenie pomieszczeń przynależnych (np. komórek lokatorskich czy boksów rowerowych) lub miejsc postojowych,
- wszystkich dodatkowych kosztach związanych z zakupem nieruchomości, które nabywca będzie zobowiązany ponieść na rzecz dewelopera.
Informacje te muszą być zamieszczane od momentu opublikowania ofert po rozpoczęciu sprzedaży. Natomiast w przypadku prowadzenia tzw. przedsprzedaży – przed zawarciem pierwszej umowy rezerwacyjnej. Wszystkie informacje muszą być publicznie dostępne na stronie internetowej firmy, w miejscu umożliwiającym ich łatwe odnalezienie przez klienta. Dopuszczalne są podstrony lub poddomeny, ale z głównej strony musi prowadzić do nich czytelny link czy odesłanie. Ważne jest również, by informacje były jednoznacznie powiązane z konkretnym deweloperem i możliwe do zidentyfikowania przez nabywcę.
Uwaga: jeśli ceny są publikowane wyłącznie na portalach ogłoszeniowych lub stronach pośredników, nie spełnia to wymogów ustawy. Deweloper nadal ma obowiązek prowadzenia własnej strony internetowej lub zarządzanej przez siebie witryny z informacjami o cenach.
– To istotna zmiana, która uporządkuje sposób komunikowania cen na rynku – mówi Przemysław Dziąg, zastępca dyrektora generalnego PZFD. – Już teraz wielu deweloperów prezentuje ceny na swoich stronach, ale nowe przepisy tworzą jednolity standard, zrozumiały dla wszystkich. To korzystne zarówno dla klientów, jak i dla firm, które chcą działać na jasnych zasadach.
Obowiązek prowadzenia i aktualizowania strony internetowej obowiązuje tak długo, jak długo w danej inwestycji dostępne są niesprzedane lokale mieszkalne lub domy. Deweloper musi utrzymywać stronę aż do momentu przeniesienia własności wszystkich nieruchomości na nabywców. Nowe przepisy nie obejmują natomiast lokali usługowych (przeznaczonych pod działalność handlową, usługową czy biurową). Nie dotyczą także lokali przeznaczonych pod najem krótkoterminowy (np. aparthotele, condo – hotele).
Dlaczego 11 lipca nie zobaczymy jeszcze wszystkich cen?
Choć przepisy formalnie wchodzą w życie 11 lipca, dla zdecydowanej większości inwestycji będzie obowiązywał dwumiesięczny okres przejściowy. Dotyczy to projektów, w których sprzedaż rozpoczęła się przed tą datą. W ich przypadku obowiązek publikacji cen zacznie obowiązywać dopiero od 11 września 2025 r.
PZFD rekomenduje, by deweloperzy, którzy nie są objęci obowiązkiem od 11 lipca, wyraźnie informowali o tym na stronie internetowej. Dzięki temu nabywcy unikną nieporozumień i zyskają pewność, że firma działa zgodnie z prawem.
Przewodnik dla deweloperów
Aby ułatwić firmom deweloperskim bezpieczne i spójne wdrożenie nowych obowiązków, Polski Związek Firm Deweloperskich przygotował szczegółowy przewodnik po ustawie, który wyjaśnia, jak interpretować przepisy, kiedy i jak publikować ceny oraz jakie dane muszą znaleźć się na stronie internetowej. Pełna wersja przewodnika wkrótce będzie dostępna na stronie internetowej.
Zobacz także: Działalność Polskiego Związku Firm Deweloperskich.
NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE
Śniadecki Development: Zamierzamy kontynuować ekspansję terytorialną

Poznański deweloper, Śniadecki Development, planuje realizować inwestycje wielorodzinne i docelowo skalować działalność w siedmiu największych aglomeracjach w Polsce. Spółka wkrótce rozpocznie prace budowlane przy pierwszych projektach mieszkaniowych w Poznaniu, a równolegle przygotowuje projekt biurowo- mieszkalny w Szczecinie.
Deweloper, działający na rynku nieruchomości od ponad dekady, rozpoczął działalność od budowy osiedli domów w zabudowie bliźniaczej i szeregowej. Na swoim koncie ma łącznie 11 zrealizowanych inwestycji pod Poznaniem.
Obecnie Śniadecki Development jest na etapie rozpoczęcia prac przy dwóch inwestycjach mieszkaniowych. W Poznaniu powstaną osiedla Smart14 oraz Zawangarda, a w fazie przygotowania znajduje się wieloetapowy projekt w Szczecinie. Ten obejmie blisko 400 mieszkań oraz powierzchnie usługowe i przestrzeń społeczną.
Śniadecki Development chce realizować inwestycje w segmencie premium
Wstępne harmonogramy zakładają kolejne uruchomienia inwestycji w latach 2025–2027. Jednocześnie trwają prace nad prognozami finansowymi i rozwojem struktury finansowania. Spółka zamierza położyć nacisk na synergię z bankami, partnerami inwestycyjnymi i nowoczesnymi instrumentami rynkowymi.
– Po latach działalności w segmencie domów jednorodzinnych nadszedł dla nas naturalny moment na skalowanie działalności w kierunku projektów wielorodzinnych w największych miastach Polski. Rozpoczynamy od Poznania i Szczecina, ale docelowo planujemy obecność w siedmiu aglomeracjach o największym potencjale. W najbliższych miesiącach zamierzamy kontynuować ekspansję terytorialną, rozwijać ofertę produktową oraz rozszerzać portfel projektów w dotychczasowej formule joint venture z zaufanymi partnerami. Analizujemy również różne możliwości pozyskania kapitału na dalszą rozbudowę banku ziemi oraz przyspieszenie realizacji zaplanowanych inwestycji mieszkaniowych. Naszym celem jest budowanie portfela projektów o podwyższonym standardzie oraz premium – mówi Sylwester Śniadecki, prezes Śniadecki Development.
Jak szacuje deweloper, obecny bank ziemi spółki, ma końcowy potencjał sprzedażowy zrealizowanych inwestycji na poziomie 400 mln zł. Ponadto, inwestor jest na etapie negocjacji kolejnych gruntów powyżej 100 tys. PUM.

Zobacz także: Działalność deweloperów w Poznaniu.
NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE
Matexi Polska ze wzrostem sprzedaży

Deweloper Matexi Polska zanotował wzrost sprzedaży w drugim kwartale 2025 roku, zawierając 99 umów deweloperskich. To poprawa wyniku względem pierwszego kwartału, kiedy zakontraktowano 71 lokali, oraz w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku (72 lokale).
Większość transakcji – 78 – dotyczyła inwestycji w Warszawie, a pozostałe 21 w Krakowie. W sumie w pierwszym półroczu 2025 roku spółka sprzedała 170 mieszkań (121 w Warszawie i 49 w Krakowie), co utrzymuje wynik na poziomie zbliżonym do pierwszej połowy 2024 roku.
– W drugim kwartale bieżącego roku zaobserwowaliśmy wzrost aktywności klientów. Było to spowodowane pierwszą obniżką stóp procentowych, ale w naszej ocenie również tym, że część z nich przestała oczekiwać na program rządowy – skomentował Mirosław Bednarek, prezes Matexi Polska.
Warto zaznaczyć, że firma przekazała klientom w II kwartale 82 mieszkania, a narastająco w całym półroczu – 154. Deweloper kontynuuje również rozwój portfolio inwestycji. W ostatnich miesiącach do sprzedaży trafiły dwa nowe projekty – na warszawskim Żoliborzu oraz Mokotowie.
Matexi Polska konsekwentnie realizuje strategię długofalowego zaangażowania na polskim rynku mieszkaniowym. Firma stawia na zrównoważony rozwój oferty i dywersyfikację lokalizacji zgodnie z dewizą „Witamy w okolicy”. Aktualne portfolio obejmuje blisko 3 400 mieszkań zrealizowanych na terenie Warszawy i Krakowa.
Zobacz także: Pozostałe wiadomości na temat inwestycji deweloperów w Warszawie.
-
NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE3 miesiące ago
Norbert Kurek: Zanieczyszczony grunt to ryzyko. Ale również szansa
-
NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE4 miesiące ago
Najwięksi deweloperzy z Dubaju w Polsce. 7 marca w Krakowie
-
NIERUCHOMOŚCI INWESTYCJE5 miesięcy ago
NOHO ONE. Luksusowe apartamenty z bogatą Strefą Lifestyle
-
DEVELOPER MAGAZINE6 miesięcy ago
Onelife. Spravia oferuje wille miejskie pod Warszawą
-
NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE4 miesiące ago
Najlepsza agencja nieruchomości w Dubaju przejeżdża do Polski
-
NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE4 miesiące ago
Polski deweloper z podwójną wygraną w Cannes
-
EYE ON REAL ESTATE3 miesiące ago
Nova Marina, Ghelamco
-
DEVELOPER MAGAZINE4 miesiące ago
ROBYG poszerza ofertę w Gdańsku
-
NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE3 miesiące ago
Deweloperzy hamują z nowymi inwestycjami
-
DEVELOPER MAGAZINE4 miesiące ago
Skyliner II zaczyna piąć się w górę
-
NIERUCHOMOŚCI INWESTYCJE1 miesiąc ago
Nowa inwestycja ATAL w Gdańsku
-
NIERUCHOMOŚCI INWESTYCJE3 tygodnie ago
NOHO ONE. Tak będzie wyglądać luksusowa Strefa Lifestyle
-
NIERUCHOMOŚCI INWESTYCJE2 tygodnie ago
10 900 zł za mkw. w Poznaniu. Robyg oferuje 130 mieszkań
-
NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE4 dni ago
Śniadecki Development: Zamierzamy kontynuować ekspansję terytorialną
-
EYE ON REAL ESTATE3 tygodnie ago
O27 Apartamenty Opolska, Trust Investment
-
NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE1 tydzień ago
Matexi Polska ze wzrostem sprzedaży
-
DEVELOPER MAGAZINE20 godzin ago
Develia przejmuje Bouygues Immobilier Polska
-
NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE17 godzin ago
Jawność cen mieszkań. Komunikat PZFD