NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE
MLP Group ma nieruchomości inwestycyjne warte ponad 4 miliardy
185,7 mln zł przychodów. Wartość nieruchomości inwestycyjnych, to 4,3 mld zł. Strata netto w wysokości -82,7 mln zł. MLP Group informuje, jak zakończyło się pierwsze półrocze 2023 roku.
Jednak na początek podajmy konkrety. Przychody z działalności operacyjnej wyniosły 185,7 mln zł, +51% r./r., tj. 40,3 mln euro (+52% r./r.). Natomiast EBITDA bez uwzględnienia aktualizacji wyceny była na poziomie 97,2 mln zł (+ 63% vs 1H 2022 roku). To 21,1 mln euro (+ 64% vs 1H 2022 roku).
Wartość nieruchomości inwestycyjnych w posiadaniu Grupy to 4,3 mld zł (- 3% vs 31 grudnia 2022 roku), czyli 963,1 mln euro (+ 2% vs 31 grudnia 2022 roku). Co do wartości aktywów netto (NAV), wyniosły one 2 394,3 mln zł (- 4% vs 31 grudnia 2022 roku), 538,0 mln euro (+ 1% vs 31 grudnia 2022 roku). Za to strata netto MLP Group, to -82,7 mln zł (-17,9 mln euro).
Krochta: proces podejmowania ostatecznych decyzji przez najemców uległ wydłużeniu
— W pierwszej połowie 2023 roku przyjęliśmy bardzo ostrożne podejście w obliczu niepewności ekonomicznej. Pomimo wymagającego otoczenia gospodarczego osiągnęliśmy doskonałe wyniki zarówno pod względem operacyjnym, jak i finansowym. Głównie dzięki efektom naszej działalności związanej z wynajmem nieruchomości w całej Europie. Zwiększyliśmy w pierwszym półroczu przychody i FFO (z ang. funds from operations) o ponad 50%. To dla nas bardzo istotny wskaźnik pokazujący bardzo duży potencjał i również stabilność operacyjną MLP Group. Wartość naszych nieruchomości inwestycyjnych osiągnęła 4,3 mld zł (wzrost w EUR o 2%, spadek w PLN o -3%). Widzimy, że proces podejmowania ostatecznych decyzji przez najemców uległ wydłużeniu. Większość nowych transakcji MLP Group zostanie zawarta w III i IV kwartale 2023 roku — szczegółowo wyjaśnia Radosław T. Krochta, prezes zarządu MLP Group SA.
MLP Group rozwija działalność na rynku polskim, niemieckim, austriackim i rumuńskim. Grupa prowadzi obecnie 21 parków logistycznych. Strategicznym celem pozostaje poszerzanie oferty magazynowej w ramach rozwoju budynków typu Big Box oraz projektów logistyki miejskiej. Umowy najmu zawarte w pierwszej połowie br. lub będące w procesie podpisywania do września br. dotyczyły łącznie około 161 tys. mkw.
MLP Group ruszy z projektami logistyki miejskiej w Poznaniu, Łodzi i Wiedniu
— Na wszystkich rynkach, na których działamy, zapotrzebowanie najemców na powierzchnie magazynowe utrzymuje się na dobrym poziomie. Widzimy silny popyt ze strony sektora przemysłu lekkiego. Związany jest z trendem przenoszenia produkcji przez firmy z powrotem do kraju siedziby, co jest zgodne z założeniami strategii MLP Group. Stale uzupełniamy swój bank ziemi. W minionym okresie zwiększyliśmy potencjał rozbudowy parków MLP Poznań West oraz MLP Pruszków II. Jesteśmy w trakcie zakupów działek pod nowe projekty MLP Berlin Spreenhagen oraz MLP Bieruń. Ich nabycie nastąpi w najbliższym czasie informuje Krochta. I od razu dodaje.
— W drugiej połowie roku, poza realizacją wielu przedsięwzięć na rynku polskim i niemieckim, ruszymy z projektami logistyki miejskiej w Poznaniu, Łodzi i Wiedniu. Kontynuujemy rozwój w Niemczech, gdzie systematycznie zwiększamy nasze portfolio projektów. Planujemy wzmocnić i rozszerzyć naszą obecność w Zagłębiu Ruhry, Brandenburgii i Hesji. Dalszy rozwój na rynku niemieckim jest kluczowym punktem naszej strategii. Nakłady inwestycyjne (CAPEX) w 2023 r. wyniosą około 100-150 mln euro, z czego około 30% zostanie przeznaczone na zakup nowych działek. W skali całego roku planujemy wynająć około 200-300 tys. mkw. nowej powierzchni magazynowej — mówi prezes zarządu MLP Group.
MLP Group w pierwszej połowie br. na rynku polskim i rumuńskim rozpoczęło realizację inwestycji o charakterze spekulacyjnym, obejmujących łącznie ponad 108 tys. mkw. powierzchni. Natomiast w I półroczu 2023 r. przekazało do użytkowania łącznie około 97 tys. mkw. nowej powierzchni. Na koniec minionego półrocza Grupa dysponowała 1,07 mln mkw. gotowej powierzchni, przy 97,4% wskaźniku wynajęcia wszystkich aktywów. W trakcie budowy i w przygotowaniu było kolejnych blisko 122 tys. mkw. Średni czas zawartych umów najmu wynosi 7 lat, a wskaźnik retencji sięga 100%.
Pierwszy najemca w MLP Gorzów
Natomiast oprócz publikacji wyników za pierwsze półrocze, MLP Group zawarło pierwszą umowę najmu w centrum logistycznym MLP Gorzów. Firma Sunrise Medical zamówiła łącznie 9,2 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni. Z tego pomieszczenia produkcyjne i magazynowe zajmą 8,1 tys. mkw. Za to najemca będzie korzystał również z nowoczesnego 3-kondygnacyjnego biura wyposażonego w windę oraz inne udogodnienia dla osób z niepełnosprawnością, o łącznej powierzchni 1,1 tys. mkw. Przekazanie zakontraktowanej powierzchni planowane jest w pierwszym kwartale 2024 r.
Kim jest nowy najemca? Sunrise Medical jest światowym liderem w rozwoju, wzornictwie, produkcji i dystrybucji wózków manualnych, elektrycznych, skuterów i zarówno standardowych, jak i niestandardowych siedzisk i systemów pozycjonowania.
— Bardzo cieszymy się z zawarcia pierwszej umowy najmu w nowym centrum logistycznym w Gorzowie Wielkopolskim. Zawarcie transakcji w początkowej fazie realizacji tej inwestycji potwierdza duże zainteresowanie inwestorów naszą nową ofertą zlokalizowaną blisko zachodniej granicy Polski. Jesteśmy przekonani, że pozostałą powierzchnię budowaną na zasadach spekulacyjnych, skomercjalizujemy jeszcze przed oddaniem jej do użytkowania. To jest planowane na pierwszy kwartał przyszłego roku — podkreśla Agnieszka Góźdź, członek zarządu, Chief Development Officer, MLP Group SA.
MLP Gorzów powstanie na działce o powierzchni 11,7 hektara. Natomiast docelowo będzie oferował łącznie 53,3 tys. mkw. powierzchni magazynowej oraz przeznaczonej pod lekką produkcję. Dlatego kompleks logistyczny skierowano przede wszystkim do najemców z sektora e-commerce, logistyki, dystrybucji oraz lekkiej produkcji.
NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE
Marina Royale i tańsze apartamenty. POC Real Estate reaguje na jawność cen
Pierwszy deweloper z tańszymi mieszkaniami po konieczności publikowania cen ofertowych. POC Real Estate postanowił zareagować i obniżył ceny w Marina Royale.
Wraz z wejściem w życie nowych przepisów, które zobowiązują deweloperów do publikowania cen mieszkań, Marina Royale w Darłowie ogłosiła obniżkę cen apartamentów. POC Real Estate to prawdopodobnie pierwszy deweloper, który zdecydował się na tak szybkie dostosowanie swojej oferty do nowej, bardziej przejrzystej sytuacji rynkowej. Decyzja Marina Royale pojawia się w momencie, w którym jawność cen umożliwia nabywcom łatwiejsze porównywanie ofert. A jednocześnie zmusza rynek do bardziej precyzyjnego prezentowania wartości poszczególnych mieszkań.
Jawność cen zmienia sposób oceny inwestycji
Nowe regulacje nakładają na deweloperów obowiązek ujawniania cen, co — według uczestników rynku — wzmacnia pozycję klientów. Tworzy to możliwość klarownego zestawienia inwestycji i wyboru ofert dopasowanych do potrzeb kupujących. Jednocześnie, jak podkreśla deweloper Marina Royale, sama cena metra nie zawsze oddaje realną wartość nabywanego apartamentu.
– Patrząc wyłącznie na cenę metra, nasze mieszkania mogły wydawać się droższe. Ale w rzeczywistości oferują wysoki standard gotowego do zamieszkania apartamentu. Transparentność rynku pozwoliła klientom zobaczyć, że tak naprawdę oferujemy coś znacznie więcej, niż metry i gołe ściany. Dzięki jawności cen, widać wyraźnie, które inwestycje rzeczywiście dostarczają najwyższą jakość. A które jedynie sprawiają takie wrażenie – mówi Katarzyna Goryszewska, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w POC Real Estate.
W przypadku Marina Royale cena obejmuje wykończenie pod klucz oraz wyposażenie, które zwykle stanowi dodatkowy koszt. W praktyce oznacza to, że w cenie znajdują się m.in. kompletna kuchnia z AGD, w pełni urządzona łazienka, drewniane podłogi, pomalowane i wygłuszone ściany oraz klimatyzacja.
Dlaczego porównywanie cen „za metr” bywa niewystarczające
Wprowadzenie obowiązkowej jawności cen umożliwia kupującym szybsze porównania, jednak różnice pomiędzy ofertami bywają znaczące. Porównywanie mieszkań w stanie deweloperskim z apartamentami gotowymi do zamieszkania może prowadzić do błędnych wniosków. Kolejnym elementem różnicującym cenę jest infrastruktura rekreacyjna, która w wielu inwestycjach w ogóle nie istnieje.
– Wiele osób mogło wcześniej odnieść wrażenie, że nasze ceny są wyższe, ale w rzeczywistości to kwestia innego standardu. Wszystkie te wartości dodane – od wykończenia pod klucz z wykorzystaniem trwałych, wysokiej jakości materiałów, przez dostęp do strefy wellness, po niepowtarzalny widok na morze – tworzą standard, który zdecydowanie wykracza poza typowe pojęcie „apartamentu nad morzem”. To wartości, których nie da się wycenić, a możliwość osiągnięcia pełnego stanu odprężenia i odpoczynku jest – dosłownie – bezcenne – dodaje Katarzyna Goryszewska.
Marina Royale udostępnia mieszkańcom pełne zaplecze wypoczynkowe. W jego skład wchodzą m.in. dwie restauracje z widokiem na morze, basen, sauna sucha i mokra, wanna z hydromasażem. Do tego klub malucha, patio wewnętrzne, siłownia oraz sale konferencyjne.
Obniżka cen jako element strategii, a nie jednorazowa promocja
Decyzja o obniżeniu cen w Marina Royale nie jest krótkotrwałą akcją marketingową. Stanowi część szerszej polityki firmy, która — w warunkach rosnącej transparentności — chce podkreślić jakość całego projektu. Deweloper sygnalizuje, że segment premium również może reagować na otoczenie rynkowe, nie rezygnując z konsekwentnego utrzymania standardu wykonania.
Wprowadzenie jawności cen stawia klientów w nowej sytuacji. Mogą szybko ocenić relację wartości do ceny nie tylko na poziomie metrażu, lecz również biorąc pod uwagę realną zawartość oferty. Marina Royale wskazuje, że przejrzystość w branży jest korzystna zarówno dla kupujących, jak i dla firm stawiających na jakość. Ułatwia bowiem prezentowanie rzeczywistej wartości inwestycji.
Decyzja Marina Royale sprawia, że rynek apartamentów nadmorskich może wejść w kolejną fazę konkurencji. Nie tylko cenowej, lecz także opartej na transparentnym opisie standardu i wyposażenia. Obniżka cen w Darłowie staje się więc pierwszym wyraźnym sygnałem, że jawność cen zaczyna realnie wpływać na strategie deweloperów w Polsce.
NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE
Echo Investment sprzedaje biurowiec za ok. 140 milionów złotych
Deweloper Echo Investment podpisał ostateczną umowę sprzedaży budynku Brain Park C w Krakowie. Nabywcą obiektu została firma Greenstone Asset Management, działająca na rynku nieruchomości komercyjnych w Polsce.
Biurowiec o powierzchni 13 700 mkw. jest w pełni wynajęty. Dodatkowo posiada certyfikat BREEAM na poziomie „Excellent”, potwierdzający jego zgodność z zasadami zrównoważonego rozwoju.
Transakcja w ramach strategii Echo Investment
Budynek Brain Park C stanowi część większego kompleksu biurowego Brain Park, zaprojektowanego przez pracownię Baumschlager Eberle Architekci Kraków. Obiekt jest położony w centralnej części miasta, w pobliżu ważnych węzłów komunikacyjnych, co zapewnia dogodny dostęp do komunikacji publicznej. Natomiast z przestrzeni biurowych korzystają m.in. Volvo Tech Hub i EPAM Polska. Jak informuje spółka, wartość transakcji to ok. 33 mln euro.
– Brain Park to jedno z najpopularniejszych i najlepiej skomunikowanych centrów biznesowych w Krakowie. Charakterystykę ESG budynku C potwierdza certyfikat BREEAM „Excellent”. Efektywne biura przyciągają wymagających najemców, a rozwiązania w zakresie wellbeing odpowiadają na potrzeby pracowników. Transakcja z Greenstone AM potwierdza zainteresowanie renomowanych inwestorów biurowcami w polskich miastach regionalnych. Sprzedaż Brain Park C wpisuje się w strategię Grupy Echo. Ukierunkowaną na rentowny wzrost i realizację oczekiwań naszych interesariuszy – mówi Judyta Sawicka, Head of Investment & Divestment w Echo Investment.
Sprzedaż wpisuje się w długofalową politykę spółki, zakładającą utrzymanie równowagi między rozwojem portfela projektów biurowych i jego rotacją. Dzięki temu Echo Investment może realizować kolejne inwestycje, koncentrując się na efektywności i stabilności wyników.
Greenstone inwestuje po raz pierwszy w Krakowie
Natomiast dla Greenstone Asset Management zakup Brain Park C to pierwsza transakcja w Krakowie. Spółka działa na rynku od 2017 roku, inwestując dotychczas głównie w Trójmieście i Szczecinie. Łączna wartość zrealizowanych inwestycji przekroczyła 150 mln euro.
– Brain Park C wpisuje się w naszą strategię inwestowania w nowoczesne, przyszłościowe budynki biurowe w najbardziej dynamicznie rozwijających się miastach regionalnych w Polsce. Silny miks najemców, doskonała komunikacja oraz wysokie standardy zrównoważonego rozwoju. To czyni z Brain Park C stabilną inwestycję, zapewniającą naszym inwestorom długoterminowe i przewidywalne zyski. Cieszymy się, że naszą pierwszą transakcję w Krakowie zrealizowaliśmy poprzez zakup tak wysokiej jakości budynku od Echo Investment – mówi Stéphane Chauvel, Partner i Członek Zarządu Greenstone Asset Management.
– Zakup Brain Park C to transakcja typu core-plus, wzmacniająca naszą obecność w segmencie nowoczesnych biur przy zachowaniu konserwatywnego profilu ryzyka. Wysoki poziom wynajęcia i profil najemców stanowią solidną podstawę do dalszego wzrostu wartości budynku poprzez aktywne zarządzanie nim i inicjatywy ESG. W praktyce oznacza to możliwość stopniowej poprawy efektywności operacyjnej. Oraz atrakcyjności obiektu w kolejnych latach – dodaje Marcin Gajewski, Partner i Członek Zarządu Greenstone Asset Management.
Biurowiec zaprojektowany z myślą o użytkownikach
Brain Park C oferuje nie tylko przestrzeń biurową, lecz także strefy wypoczynku i rekreacji. Dlatego najemcy mogą korzystać z zielonego dziedzińca, siłowni plenerowej, huśtawek, stołów do ping-ponga i szachów. Kompleks wyposażono również w stacje ładowania pojazdów elektrycznych, stojaki rowerowe oraz szatnie z prysznicami.
Budynek posiada certyfikaty WELL Health-Safety oraz WiredScore Platinum. Potwierdzają zgodność z międzynarodowymi standardami w zakresie bezpieczeństwa, jakości powietrza i infrastruktury cyfrowej.
W procesie sprzedaży Echo Investment wspierała firma Colliers oraz kancelaria prawna A&O Shearman. Nabywcę reprezentowali prawnicy z Legal Kraft oraz zespół doradców z Trebbi.
NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE
Invest Komfort i Politechnika Gdańska z programem stypendialnym
Invest Komfort wraz z Politechniką Gdańską rozpoczęli współpracę, której celem jest rozwój młodych talentów w branży budowlanej. Firma podpisała umowę z Wydziałem Inżynierii Lądowej i Środowiska, inaugurując Program Stypendialny Invest Komfort.
Program Stypendialny ma wspierać studentów w zdobywaniu doświadczenia zawodowego i praktycznych umiejętności. Projekt łączy edukację z biznesem, a jego założeniem jest budowanie mostu między światem akademickim a realiami rynku budowlanego.
– Chcemy stworzyć przestrzeń dla młodych inżynierów, w której będą mogli łączyć wiedzę z praktyką, uczyć się od ekspertów i kształtować swoją zawodową przyszłość – mówi Bolesław Rzepliński, dyrektor ds. realizacji inwestycji w Invest Komfort.
Program ma na celu nie tylko wsparcie finansowe, ale także praktyczne przygotowanie do pracy w branży. Studenci, którzy wezmą w nim udział, zyskają możliwość nauki poprzez doświadczenie i kontakt z rzeczywistymi procesami inwestycyjnymi.
Pierwsze kroki w branży budowlanej
Inicjatywa skierowana jest do studentów kierunku Budownictwo z Wydziału Inżynierii Lądowej i Środowiska Politechniki Gdańskiej. Kandydaci muszą ukończyć co najmniej cztery semestry studiów i posiadać średnią ocen na poziomie minimum 3,5.
Uczestnicy programu otrzymają stypendium w wysokości 10 000 zł., wypłacane w dwóch transzach. Oraz odbędą trzymiesięczny płatny staż w Invest Komfort. Podczas praktyk studenci będą mogli pracować w interdyscyplinarnych zespołach projektowych i inwestycyjnych. Uczestnicząc w całym procesie – od koncepcji po nadzór nad budową.
– Każdy z nas zaczynał od pierwszego projektu, pierwszego wejścia na budowę i pierwszej decyzji, która miała realne znaczenie. Ten program to właśnie taki moment – początek drogi, na której teoria spotyka się z praktyką. To bardzo cenne doświadczenie dla studenta, który niedługo będzie stawiał swoje pierwsze kroki na rynku pracy – podkreśla Ewelina Wit-Traka, kierownik budowy w Invest Komfort.
Jak aplikować do programu
Rekrutacja do programu potrwa do 11 listopada 2025 roku. Zgłoszenia należy przesyłać za pośrednictwem formularza dostępnego na stronie: https://bit.ly/program_stypendialny_IK.
Po zakończeniu naboru w dniach 17–21 listopada przeprowadzona zostanie weryfikacja formalna. Następnie rozmowy kwalifikacyjne z Komisją Rekrutacyjną, w której zasiądą przedstawiciele Invest Komfort i Politechniki Gdańskiej. Wyniki programu zostaną ogłoszone jeszcze w tym roku.
-
NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE2 tygodnie agoTarkowski nie jest już prezesem Dekpol Deweloper. Ale jak o tym poinformował…?
-
NIERUCHOMOŚCI INWESTYCJE3 tygodnie agoEiffage w Poznaniu rusza z rewitalizacją zajezdni tramwajowej
-
NIERUCHOMOŚCI INWESTYCJE4 tygodnie agoWave Świnoujście Thermal & SPA. Dlaczego ma być wyjątkowy?
-
NIERUCHOMOŚCI INWESTYCJE4 tygodnie agoAwangarda Mogilska. Nowe mieszkania od Skanska w Krakowie
-
NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE4 tygodnie agoMLP Group inwestuje w rozwój i awanse wewnętrzne
-
NIERUCHOMOŚCI INWESTYCJE3 tygodnie agoRohe rozpoczyna budowę osiedla Visla w Wilanowie
-
DEVELOPER MAGAZINE3 tygodnie ago890 nowych mieszkań na wynajem od PFR Nieruchomości
-
NIERUCHOMOŚCI INWESTYCJE2 tygodnie agoDeweloper Alides inwestuje w Sopocie. Powstanie 77 mieszkań
-
NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE1 tydzień agoInvest Komfort i Politechnika Gdańska z programem stypendialnym
-
NIERUCHOMOŚCI INWESTYCJE2 tygodnie agoNowy Rynek C. Skanska zaskakuje rozwiązaniami w biurowcu
-
NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE2 tygodnie agoGrupo Lar Polska i Galio Group. Partnerstwo warte 200 mln zł
-
NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE2 tygodnie agoMiasteczko Wilanów. Yareal kończy pierwszy etap ENSO Wilanów
-
NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE5 dni agoEcho Investment sprzedaje biurowiec za ok. 140 milionów złotych
-
NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE2 dni agoMarina Royale i tańsze apartamenty. POC Real Estate reaguje na jawność cen
