Connect with us

NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE

MLP Group ma nieruchomości inwestycyjne warte ponad 4 miliardy

Published

on

185,7 mln zł przychodów. Wartość nieruchomości inwestycyjnych, to 4,3 mld zł. Strata netto w wysokości -82,7 mln zł. MLP Group informuje, jak zakończyło się pierwsze półrocze 2023 roku.

Jednak na początek podajmy konkrety. Przychody z działalności operacyjnej wyniosły 185,7 mln zł, +51% r./r., tj. 40,3 mln euro (+52% r./r.). Natomiast EBITDA bez uwzględnienia aktualizacji wyceny była na poziomie 97,2 mln zł (+ 63% vs 1H 2022 roku). To 21,1 mln euro (+ 64% vs 1H 2022 roku).

Wartość nieruchomości inwestycyjnych w posiadaniu Grupy to 4,3 mld zł (- 3% vs 31 grudnia 2022 roku), czyli 963,1 mln euro (+ 2% vs 31 grudnia 2022 roku). Co do wartości aktywów netto (NAV), wyniosły one 2 394,3 mln zł (- 4% vs 31 grudnia 2022 roku), 538,0 mln euro (+ 1% vs 31 grudnia 2022 roku). Za to strata netto MLP Group, to -82,7 mln zł (-17,9 mln euro).

Advertisement

Krochta: proces podejmowania ostatecznych decyzji przez najemców uległ wydłużeniu

— W pierwszej połowie 2023 roku przyjęliśmy bardzo ostrożne podejście w obliczu niepewności ekonomicznej. Pomimo wymagającego otoczenia gospodarczego osiągnęliśmy doskonałe wyniki zarówno pod względem operacyjnym, jak i finansowym. Głównie dzięki efektom naszej działalności związanej z wynajmem nieruchomości w całej Europie. Zwiększyliśmy w pierwszym półroczu przychody i FFO (z ang. funds from operations) o ponad 50%. To dla nas bardzo istotny wskaźnik pokazujący bardzo duży potencjał i również stabilność operacyjną MLP Group. Wartość naszych nieruchomości inwestycyjnych osiągnęła 4,3 mld zł (wzrost w EUR o 2%, spadek w PLN o -3%). Widzimy, że proces podejmowania ostatecznych decyzji przez najemców uległ wydłużeniu. Większość nowych transakcji MLP Group zostanie zawarta w III i IV kwartale 2023 roku — szczegółowo wyjaśnia Radosław T. Krochta, prezes zarządu MLP Group SA.

MLP Group rozwija działalność na rynku polskim, niemieckim, austriackim i rumuńskim. Grupa prowadzi obecnie 21 parków logistycznych. Strategicznym celem pozostaje poszerzanie oferty magazynowej w ramach rozwoju budynków typu Big Box oraz projektów logistyki miejskiej. Umowy najmu zawarte w pierwszej połowie br. lub będące w procesie podpisywania do września br. dotyczyły łącznie około 161 tys. mkw.

MLP Group ruszy z projektami logistyki miejskiej w Poznaniu, Łodzi i Wiedniu

— Na wszystkich rynkach, na których działamy, zapotrzebowanie najemców na powierzchnie magazynowe utrzymuje się na dobrym poziomie. Widzimy silny popyt ze strony sektora przemysłu lekkiego. Związany jest z trendem przenoszenia produkcji przez firmy z powrotem do kraju siedziby, co jest zgodne z założeniami strategii MLP Group. Stale uzupełniamy swój bank ziemi. W minionym okresie zwiększyliśmy potencjał rozbudowy parków MLP Poznań West oraz MLP Pruszków II. Jesteśmy w trakcie zakupów działek pod nowe projekty MLP Berlin Spreenhagen oraz MLP Bieruń. Ich nabycie nastąpi w najbliższym czasie informuje Krochta. I od razu dodaje.

Advertisement

— W drugiej połowie roku, poza realizacją wielu przedsięwzięć na rynku polskim i niemieckim, ruszymy z projektami logistyki miejskiej w Poznaniu, Łodzi i Wiedniu. Kontynuujemy rozwój w Niemczech, gdzie systematycznie zwiększamy nasze portfolio projektów. Planujemy wzmocnić i rozszerzyć naszą obecność w Zagłębiu Ruhry, Brandenburgii i Hesji. Dalszy rozwój na rynku niemieckim jest kluczowym punktem naszej strategii. Nakłady inwestycyjne (CAPEX) w 2023 r. wyniosą około 100-150 mln euro, z czego około 30% zostanie przeznaczone na zakup nowych działek. W skali całego roku planujemy wynająć około 200-300 tys. mkw. nowej powierzchni magazynowej — mówi prezes zarządu MLP Group.

MLP Group w pierwszej połowie br. na rynku polskim i rumuńskim rozpoczęło realizację inwestycji o charakterze spekulacyjnym, obejmujących łącznie ponad 108 tys. mkw. powierzchni. Natomiast w I półroczu 2023 r. przekazało do użytkowania łącznie około 97 tys. mkw. nowej powierzchni. Na koniec minionego półrocza Grupa dysponowała 1,07 mln mkw. gotowej powierzchni, przy 97,4% wskaźniku wynajęcia wszystkich aktywów. W trakcie budowy i w przygotowaniu było kolejnych blisko 122 tys. mkw. Średni czas zawartych umów najmu wynosi 7 lat, a wskaźnik retencji sięga 100%.

Pierwszy najemca w MLP Gorzów

Natomiast oprócz publikacji wyników za pierwsze półrocze, MLP Group zawarło pierwszą umowę najmu w centrum logistycznym MLP Gorzów. Firma Sunrise Medical zamówiła łącznie 9,2 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni. Z tego pomieszczenia produkcyjne i magazynowe zajmą 8,1 tys. mkw. Za to najemca będzie korzystał również z nowoczesnego 3-kondygnacyjnego biura wyposażonego w windę oraz inne udogodnienia dla osób z niepełnosprawnością, o łącznej powierzchni 1,1 tys. mkw. Przekazanie zakontraktowanej powierzchni planowane jest w pierwszym kwartale 2024 r.

Advertisement

Kim jest nowy najemca? Sunrise Medical jest światowym liderem w rozwoju, wzornictwie, produkcji i dystrybucji wózków manualnych, elektrycznych, skuterów i zarówno standardowych, jak i niestandardowych siedzisk i systemów pozycjonowania.

—  Bardzo cieszymy się z zawarcia pierwszej umowy najmu w nowym centrum logistycznym w Gorzowie Wielkopolskim. Zawarcie transakcji w początkowej fazie realizacji tej inwestycji potwierdza duże zainteresowanie inwestorów naszą nową ofertą zlokalizowaną blisko zachodniej granicy Polski.  Jesteśmy przekonani, że pozostałą powierzchnię budowaną na zasadach spekulacyjnych, skomercjalizujemy jeszcze przed oddaniem jej do użytkowania. To jest planowane na pierwszy kwartał przyszłego roku  — podkreśla Agnieszka Góźdź, członek zarządu, Chief Development Officer, MLP Group SA.

MLP Gorzów powstanie na działce o powierzchni 11,7 hektara. Natomiast docelowo będzie oferował łącznie 53,3 tys. mkw. powierzchni magazynowej oraz przeznaczonej pod lekką produkcję. Dlatego kompleks logistyczny skierowano przede wszystkim do najemców z sektora e-commerce, logistyki, dystrybucji oraz lekkiej produkcji.

Advertisement

NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE

Echo Investment koncentruje się na zrównoważonym rozwoju

Published

on

Echo Investment działa na rynku nieruchomości komercyjnych i mieszkaniowych, fot. mat. prasowe

Grupa Echo Investment zaprezentowała raport podsumowujący swoje działania w obszarze ESG za 2023 rok. Deweloper po raz pierwszy przygotował dokument zgodnie z nowym standardem wprowadzonym przez unijną dyrektywę CSRD. Nowością są również dane na temat śladu węglowego, które uwzględniają emisje pośrednie w wybranych kategoriach.

Echo Investment prowadzi swoją działalność deweloperską w oparciu o strategię ESG, która określa jej zobowiązania w zakresie zrównoważonego rozwoju w perspektywie do 2030 roku. Celem spółki jest budowanie obiektów zeroemisyjnych.

— Już po raz czwarty prezentujemy nasze działania w obszarze środowiskowym, społecznym i ładu korporacyjnego. Najnowszy raport ESG ukazuje postęp, jakiego dokonaliśmy przez ostatnie lata. Realizując ambitne projekty, które zmieniają oblicze polskich miast, czujemy się zobowiązani prezentować pełen obraz naszej działalności, zasobów i celów, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom interesariuszy. Kluczową kwestią środowiskową jest dla nas redukcja emisji pochodzących z naszej działalności. Zarówno emisji własnych, jak i tych związanych z łańcuchami dostaw  – dlatego w tym roku rozpoczynamy pracę nad strategią dekarbonizacji. Ze względu na spodziewany wpływ na łagodzenie zmian klimatu, najważniejszym działaniem będzie dla nas strategia dekarbonizacji dotycząca zakresu 3, która odnosi się przede wszystkim do budowanych przez nas inwestycji, stosowanych materiałów i technologii — podsumował Maciej Drozd, wiceprezes ds. finansowych w Echo Investment.

Advertisement

Przeczytaj także: Nowy biurowiec Echo Investment we Wrocławiu

Grupa zamierza oprzeć swoje raportowanie zgodnie z nowym standardem, na podstawie tzw. analizy podwójnej istotności. To badanie wpływu firmy na otoczenie. Ponadto, obejmuje też trendy społeczne i ekologiczne na jej kondycję finansową. Pozwala ona wdrażać zmiany w modelu biznesowym w sposób przemyślany, odpowiadający na realne wyzwania oraz oczekiwania otoczenia.

Czwarty raport Echo Investment w obszarze ESG

Spółka ograniczyła o 35% ślad węglowy w 2023 roku z zakresu 1 i 2. To bezpośrednie emisje, które wynikają ze spalania paliw kopalnych przez firmę lub powstają w skutek procesów technologicznych. A także emisje pośrednie ze zużywania energii dostarczonej z zewnątrz. Deweloper po raz pierwszy ujął w raporcie informację na temat śladu węglowego w zakresie 3, który uwzględnia emisje pośrednie Grupy powstałe w łańcuchu wartości. Wynikają one m.in. z podróży służbowych, dojazdów pracowników do pracy, zakupionych dóbr kapitałowych i materiałów czy produkcji odpadów.

Advertisement

Jednym z głównych filarów wśród zagadnień społecznych był rozwój kompetencji pracowników, ich bezpieczeństwa oraz warunki pracy. Grupa zmniejszyła o 4% różnicę płacową pomiędzy kobietami a mężczyznami. Natomiast kolejne miesiące przyniosą prace nad rozwiązaniami, które będą wspierać transparentne ustalanie wynagrodzeń.

Ponadto, firma wykonała szereg działań w kierunku wzmocnienia ładu korporacyjnego i kultury organizacyjnej. Wśród nich znalazły się szkolenia promujące etyczne zachowania w biznesie oraz promocja Kodeksu Postępowania wśród pracowników.

Cały raport Echo Investment dotyczący zrównoważonego rozwoju i działań podjętych w 2023 roku można przeczytać TUTAJ.

Advertisement
Continue Reading

NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE

Victoria Dom po spadku sprzedaży liczy na nowy program rządowy

Published

on

Olchowy Park w Warszawie, fot. Victoria Dom

Deweloper Victoria Dom zakończył I kwartał br. z liczbą 332 sprzedanych mieszkań. To oznacza spadek sprzedaży o około 9% względem analogicznego okresu 2023 roku. Zarząd dewelopera ma nadzieję, że nowy program mieszkaniowy rządu przyczyni się do lepszych wyników w II połowie roku.

— Z optymizmem patrzymy na nowy program rządowy wspierający zakup mieszkania, który ma zostać uruchomiony w II połowie tego roku. Oraz perspektywę pierwszych obniżek stóp procentowych. Dlatego planujemy w najbliższych miesiącach wprowadzać kolejne projekty w nowych oraz istniejących lokalizacjach, które zwiększą naszą ofertę mieszkaniową — skomentował I kwartał br. Waldemar Wasiluk, wiceprezes Victoria Dom.

Zobacz także: Victoria Dom publikuje wynik finansowy za 2023 rok

Advertisement

Spółka aktualnie realizuje projekty na terenie aglomeracji warszawskiej i krakowskiej. Ponadto, deweloper planuje wejść z ofertą mieszkaniową również do Trójmiasta. Dodatkowo, w marcu Victoria Dom wprowadziła do sprzedaży 5. etap inwestycji Olchowy Park na warszawskiej Białołęce. W ofercie znalazło się 106 mieszkań. Ceny lokali zaczynają się od 353 600 zł. 

— Rynek obecnie pozostaje w fazie oczekiwania na nowy program rządowy. Jednocześnie wysokie koszty budowy, rosnące ceny gruntów, bardzo długi proces administracyjny oraz wysokie stopy procentowe przy projektowanej śródrocznej inflacji na poziomie 5-6% powodują, że kupujący mają ograniczoną zdolność kredytową. Czynniki te wpływają na aktualny poziom sprzedaży —dodał Waldemar Wasiluk.

Advertisement
Continue Reading

NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE

Karimpol zmienia dyrektora. Michał Orłowski z nową funkcją

Published

on

Już nie Jarosław Prawicki, a Michał Orłowski będzie pełnił funkcję Director, Head of Leasing and Asset Management w Karimpol Polska. Zmiana nastąpiła w tym miesiącu.

Karimpol działa na naszym rynku od 1997 roku. Obecnie posiada inwestycje w pięciu krajach, oprócz Polski również w Czechach, Austrii, na Słowacji i Węgrzech. Deweloper buduje oraz wynajmuje powierzchnie komercyjne.

W Warszawie spółka zrealizowała dziewięć projektów. Stratos, Mistral, Passat, Taifun, Equator I, II, III i IV są wymieniane jednym tchem. Natomiast największy i najbardziej prestiżowy projekt Grupy Karimpol, to biurowiec Skyliner. Łączna powierzchnia najmu wszystkich inwestycji w Polsce wynosi blisko 200 tys. mkw.

Advertisement

Michał Orłowski miał duży udział w sukcesie spółki.

— Obszar jego dotychczasowej działalności obejmował m.in. zarządzanie wynajmem ponad 50 budynków biurowych.W  tym obiektów klasy A i B oraz finalizację umów wynajmu na ponad 200,000 mkw. Jego strategiczne podejście i przywództwo były kluczowe w zapewnieniu pełnej komercjalizacji tak znaczących projektów, jak m.in. warszawskie biurowce SEZAM, Atrium Tower czy Mokotowska Square. Michał Orłowski, warszawiak o polsko-kanadyjskich korzeniach, wnosi ze sobą bogate, ponad 18-letnie doświadczenie zdobyte na polskim rynku nieruchomości — informuje deweloper.

Przed dołączeniem do Grupy Karimpol, Orłowski pełnił funkcję Dyrektora ds. Wynajmu w Revetas, nadzorując projekty biurowe w Krakowie i Katowicach. Wcześniej pracował również w BBI Development, DTZ, Cushman & Wakefield oraz w Banku BNP Paribas.

Advertisement

Nowy Director, Head of Leasing and Asset Management uzyskał tytuł magistra prawa na Uniwersytecie Warszawskiem. Zdobył dyplom z prawa amerykańskiego na Levin College of Law na Florydzie. A także z prawa brytyjskiego i europejskiego na Uniwersytecie Cambridge. Jest posiadaczem tytułu Dyplomowanego Specjalisty Inwestycji Komercyjnych (CCIM – Certified Commercial Investment Member). Był członkiem RICS (Royal Institute of Chartered Surveyors).

W spółce zastąpił Jarosława Prawickiego, który pracował w Karimpolu ponad 6 lat.

Advertisement
Continue Reading
Advertisement
Advertisement
Advertisement

na skróty

Advertisement
Advertisement
Advertisement

najpopularniejsze