NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE
Wybór zarządcy nieruchomości kluczem do efektywnej sprzedaży
Sukces dewelopera nie kończy się na zrealizowaniu wyniku sprzedaży. O postrzeganiu jego marki przez klientów decyduje m.in. to, jak inwestycje będą wyglądać po kilku latach od oddania. Zadbane budynki i otoczenie to wizytówka na lata. Brak odpowiedniej opieki zarządcy nieruchomości skutkuje brakiem komfortu mieszkania. I oczywiście negatywnymi opiniami na temat inwestycji oraz dewelopera.
Dlaczego w ogóle powołany zostaje zarządca i jaka jest jego rola?
— Zarządca ma zadbać o bezpieczne użytkowanie i właściwą eksploatację budynków i osiedla. Zajmować się zapewnieniem najlepszej gospodarki ekonomiczno-finansowej i energetycznej budynków. A także prowadzić bieżącą obsługą administracyjną. Dobrze gospodarować budżetem, analizować koszty, negocjować z dostawcami mediów — tłumaczy Edyta Koczwara, ekspert rynku nieruchomości.
To właśnie zarządca, po upływie rękojmi, odpowiada za stan elewacji, dachu, ogrodzenia, szlabanów, czy nawet domofonów. Ma także przeprowadzać remonty i przeglądy budynków. Powinien troszczyć się nie tylko o stan obecny, ale również przyszły osiedla. Tak więc dobry zarządca decyduje czy wizytówka, a więc inwestycja dewelopera, po latach nadal będzie powodem do dumy.
Każda inwestycja jest wizytówką dewelopera. Dlatego ważny jest dobry zarządca nieruchomości
— Nasze inwestycje zarządzane są przez zewnętrzne podmioty, specjalizujące się w tego typu działalności. Jest dla nas ważne, by były to firmy zatrudniające wysoko wykwalifikowany zespół profesjonalistów. Zależy nam na tym, aby osiedla, które budujemy i oddajemy w ręce naszych klientów, były kompleksowo i jak najlepiej zarządzane i administrowane. Mamy świadomość, że każda inwestycja jest wizytówką dewelopera. To, jak osiedle będzie wyglądać po latach, może zależeć m.in. od działań zarządcy. Od tego, czy przeprowadza rzetelne, okresowe kontrole stanu technicznego budynków, czy właściwie planuje i rozporządza budżetem wspólnot, jak współpracuje z innymi podmiotami zaangażowanymi w pracę na osiedlach. Równie istotne jest prowadzenie działalności zorientowanej na dbałość o zadowolenie i wygodę mieszkańców — mówi Mariusz Jędrzejczak, dyrektor działu obsługi posprzedażowej i komercjalizacji usług Lokum Deweloper.
To, na co wskazuje Mariusz Jędrzejczak, podnoszą wszyscy deweloperzy. Chodzi właśnie o zadowolenie mieszkańców. Nie do przecenienia jest przecież polecenie mieszkania na danej inwestycji przez rodzinę czy znajomych. Dlatego rola zarządcy, który na co dzień kontaktuje się i pomaga mieszkańcom jest tak istotna.
— Bez wątpienia wybór odpowiedniego zarządcy nieruchomości jest ostatnim punktem styku klienta z naszą marką. Zadowolenie klienta jest dla nas nadrzędną wartością. Dlatego staramy się z uwagą decydować o wyborze zarządcy, tak by spełniał on nie tylko nasze oczekiwania, ale przede wszystkim oczekiwania mieszkańców. Stale monitorujemy rynek i analizujemy propozycje wszystkich firm profesjonalnie zajmujących się zarządzaniem. Zarówno tych funkcjonujących na rynku jak i zupełnie nowych — opowiada Justyna Hamrol-Wasielewska, dyrektor sprzedaży i marketingu Eiffage Immobilier Polska.
Według deweloperów, rola zarządcy nieruchomości jest niepodważalna
Osoby na co dzień zajmujące się sprzedażą nieruchomości za każdym razem podkreślają, że transakcja nie kończy się na przekazaniu kluczy. Opieka posprzedażowa jest równie ważna. Mówimy tutaj o klientach indywidualnych, ale również inwestycyjnych. Wiadomo, że nawet najlepsza reklama nie przekona do kolejnego zainwestowania pieniędzy kogoś, kto już nabył lokal, ale nie jest zadowolony z obsługi po wpłaceniu całej kwoty. Wykorzystanie tego, jako atut spółki deweloperskiej jest nie do przecenienia. I rola zarządcy jest tutaj bardzo istotna.
— Naturalnie tak, to okres posprzedażowy kształtuje nastroje i opinie konsumenckie. Zarówno o jakości zrealizowanej inwestycji jak i samym deweloperze. Rola zarządcy, jako ogniwa komunikacji między lokatorem a deweloperem, jest niepodważalna. I w większości przypadków kluczowa dla budowania wizerunku — twierdzi Rafał Półtorak, pełnomocnik zarządu oraz kierownik działu sprzedaży i marketingu DOM.developer.
Od jakości usług świadczonych przez zarządcę, zależeć będzie wartość nieruchomości
Jak to wygląda z drugiej strony, a więc firmy, która zarządza nieruchomościami? Anna Wojsław, prezes zarządu Imperium Zarządzanie Nieruchomościami, ma w tej dziedzinie bogate doświadczenie. Wskazuje również na istotę dobrej opieki nad osiedlami. A mianowicie na współdziałaniu z deweloperem.
— Dla nas, dla zarządcy, który według wielu pozytywnie wyróżnia się na rynku, świadomie budowana relacja z deweloperem ma bardzo duże znaczenie. Cykl życia budynków nie kończy się z chwilą zakończenia procesu inwestycyjnego, czyli otrzymaniem pozwolenia na użytkowania. Inwestycja zaczyna tętnić życiem w momencie, kiedy stery przejmuje nowo powstała wspólnota, a wszystkie lokale zostaną przekazane. Wówczas na horyzoncie pojawia się zarządca nieruchomości, od którego będzie zależało mnóstwo bardzo ważnych, często złożonych problemów, a w konsekwencji standard budynku, bezpieczeństwo mieszkańców i ich komfort jako użytkowników obiektu. Od jakości świadczonych przez zarządcę usług zależy również wartość nieruchomości, jej opinia i kosztochłonność jej utrzymania, itp. Imperium Zarządzanie Nieruchomościami wyznacza nowe, zdecydowanie wyższe standardy w każdym obszarze za który odpowiada zarządca — opowiada Anna Wojsław.
— Istniejemy po to, by nasz klient codziennie doświadczał różnicy. Kładziemy nacisk na wzorową komunikację i merytoryczną współpracę z deweloperem. Wszelkie pojawiające się problemy eliminujemy w zarodku, więcej czasu poświęcając na egzekwowanie wyznaczonych standardów i kreowaniu przyszłości obiektu. W ten sposób mieszkańcy czują się zaopiekowani i dumni z dokonanego zakupu mieszkania. Dla dewelopera, współpraca z nami, to wsparcie budowanej przez niego marki i pozytywnego wizerunku. Poprzez swoją pracę opartą na najwyższych standardach, wartościach, potrzebach najbardziej nawet wymagających klientów kontynuujemy ich pozytywne doświadczenia z nabycia mieszkania od dewelopera i nowego etapu w życiu — dodaje prezes Imperium Zarządzanie Nieruchomościami.
Po latach budynki powinny być wizytówką dewelopera
Anna Wojsław zauważa również, że zdarzają się sytuacje konfliktowe i od momentu przekazana kluczy klientom, pojawiają się różne problemy. Najważniejsze jest wtedy, aby zapewnić poczucie zaopiekowania mieszkańcom. Temu może zaradzić doskonała komunikacja i skuteczność w działaniu, czas naprawy usterki oraz jej jakość.
— Na każdym obiekcie zdarzają się usterki lub wady. Naszą rolą jest szybkie podjęcie działań w celu jej usunięcia. I sposób w jaki proces się odbywa ma gigantyczne znaczenie, Zarówno dla mieszkańca, jak i dewelopera. Jak my to robimy? Problemy, które dla innych są wyzwaniem, my rozwiązujemy szybko i skutecznie. Odpowiedni branżyści z naszego zespołu w pierwszej kolejności weryfikują i klasyfikują usterki, wskazując odpowiedzialność i koordynując proces jaj usunięcia. Wszystko w stałej komunikacji ze zgłaszającym, deweloperem lub serwisantem. Profesjonalizm, standaryzacja pracy, fachowe doradztwo i kompleksowy nadzór nad budynkiem, wywodzą się z naszych wartości i fundamentów, które przyświecały nam zakładając te spółkę. Efektem współpracy z nami jest kontynuowanie budowania pozytywnych emocji klientów, którzy zakupili nowe lokum, po to by za kilkanaście lat budynek był wciąż wspaniałą wizytówką dewelopera i przyjaznym miejscem dla mieszkańców do którego wracają z dumą — mówi Anna Wojsław, prezes zarządu Imperium Zarządzanie Nieruchomościami.
materiał powstał przy współpracy z partnerem,
Imperium Zarządzanie Nieruchomościami
NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE
MLP Group inwestuje w rozwój i awanse wewnętrzne
Ostatnie dwa miesiące w MLP Group upłynęły pod znakiem istotnych zmian. We wrześniu awans na stanowiska Senior Leasing Manager otrzymali Ewa Ciołek i Piotr Meleszko. A w październiku do firmy dołączył Radosław Grzejdak, obejmując funkcję Project Management Director.
Awans wewnątrz struktur – wzmocnienie działu leasingu
Na początku września awans w MLP Group otrzymali Ewa Ciołek oraz Piotr Meleszko, którzy dotychczas pełnili funkcje Leasing Manager. Dlatego też oboje od lat uczestniczą w komercjalizacji parków logistycznych spółki. Natomiast ich doświadczenie i skuteczność, jak podkreśla deweloper, przyczyniają się do umacniania pozycji firmy na rynku.
– Dzięki nieustającej pasji, zaangażowaniu i wyjątkowej skuteczności całego naszego zespołu mamy siłę, by rozwijać Grupę MLP w jeszcze większym wymiarze. Awans Ewy i Piotra to doskonały przykład tego, co osiąga się dzięki determinacji, innowacyjnemu podejściu i ambitnej realizacji naszych projektów komercjalizacyjnych. Ich awans to nie tylko osobisty sukces. To wzmacnianie całego zespołu. Dzięki ich kompetencjom nasza oferta staje się jeszcze silniejsza. A relacje z partnerami bardziej wartościowe – mówi Tomasz Pietrzak, Leasing Director Poland w MLP Group S.A.
Ewa Ciołek związana jest z firmą od 2021 roku, a Piotr Meleszko od blisko pięciu lat. Współtworzyli oni m.in. rozwój MLP Wrocław, MLP Poznań West, MLP Gorzów Wielkopolski. Do tego także skuteczną komercjalizację największego parku magazynowego spółki – MLP Pruszków II.
Nowy dyrektor ds. projektów – wzmocnienie kompetencji
Dodatkowo w październiku zespół MLP Group zasilił Radosław Grzejdak, obejmując stanowisko Project Management Director. To menedżer z 20-letnim doświadczeniem w branży nieruchomości. Będzie odpowiadał za nadzór nad realizacją kluczowych inwestycji Grupy w Polsce oraz wsparcie strategii ekspansji.

Radosław Grzejdak, nowy Project Management Director w MLP Group, fot. mat. prasowe
– Dołączenie Radka do naszego zespołu to ważne wzmocnienie kompetencji MLP Group. Jego bogate i różnorodne doświadczenie w prowadzeniu złożonych projektów inwestycyjnych – od koncepcji po finalizację – idealnie wspiera naszą strategię dynamicznego rozwoju. Jestem przekonana, że jego wiedza i umiejętności przyczynią się do dalszego umacniania pozycji MLP Group na polskim i europejskim rynku – podkreśla Agnieszka Góźdź, Członek Zarządu, Chief Development Officer w MLP Group S.A.
Nowy dyrektor wcześniej związany był m.in. z Panattoni Development Europe, Dom Development i Layetana Real Estate. Kierował projektami magazynowymi, mieszkaniowymi i mixed-use. W rezultacie ostatnio nadzorował przygotowanie inwestycji szpitala o wartości ok. 1,5 mld zł w Państwowym Instytucie Medycznym MSWiA.
Deweloper stawia na ludzi
Zmiany z ostatnich dwóch miesięcy pokazują, że MLP Group inwestuje w rozwój kadry. Robi to poprzez awanse wewnętrzne, jak i pozyskiwanie menedżerów z szerokim doświadczeniem rynkowym. Natomiast spółka podkreśla, że umacnianie zespołu to jeden z filarów strategii. Ma zapewnić jej dalszy dynamiczny rozwój na rynku polskim i europejskim.
NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE
Euro Styl z nowym prezesem. Filip Nawratil przejmuje rządy
Euro Styl, spółka należąca do Grupy Dom Development, z nowym prezesem. Pod koniec września funkcję tę objął Filip Nawratil. Zastąpił Sebastiana Barandziaka, który zarządzał deweloperem niespełna 9 miesięcy.
Filip Nawratil. związany jest z Euro Stylem od 18 lat. Dlatego też deweloper podkreśla, że jego nominacja ma oznaczać kontynuację strategii. Tej opartej na jakości, terminowości i dbałości o tkankę miejską, przy jednoczesnym wzmacnianiu pozycji rynkowej spółki.
Nawratil postawi na bezkompromisową jakość
– Objęcie funkcji prezesa Euro Stylu to dla mnie szczególny zaszczyt. Biorąc pod uwagę długą drogę, jaką pokonałem w organizacji przez 18 lat pracy, praktycznie od początku jej istnienia. Moim celem jest kontynuacja dynamicznego rozwoju spółki w oparciu o jej DNA. Opierając się na naszych przewagach: bezkompromisowej jakości, przemyślanym projektowaniu, terminowości i wysokim standardzie obsługi. Dzięki świetnemu zespołowi fachowców będziemy nadal dostarczać inwestycje, które wzbogacają tkankę miejską. I tworzą znakomite miejsca do życia, wzmacniając jednocześnie naszą pozycję lidera rynku trójmiejskiego – podkreśla Filip Nawratil, nowy prezes Euro Stylu.
Nowy prezes przeszedł w spółce wszystkie szczeble kariery. Od inżyniera budowy, poprzez kierownika robót, zastępcę dyrektora ds. technicznych, aż po menedżera odpowiedzialnego za zakup nieruchomości i realizację inwestycji. Dzięki temu, jak podkreśla spółka, posiada pełne doświadczenie w zarządzaniu procesem inwestycyjnym, od zakupu gruntu aż po przekazanie mieszkań klientom.
Euro Styl zmienia prezesa. Pozostały skład zarządu bez zmian
Natomiast Mikołaj Konopka, prezes Dom Development i współtwórca Euro Stylu, wskazuje, że doświadczenie Nawratila to gwarancja stabilności i rozwoju.
– Filip Nawratil zna Euro Styl dosłownie od podszewki i doskonale rozumie specyfikę naszej działalności. Jego ogromne doświadczenie, zaangażowanie i znajomość każdego etapu procesu deweloperskiego są gwarancją stabilnego i przemyślanego rozwoju firmy w kolejnych latach – mówi Konopka.
Zmiana dotyczy jedynie prezesa. Dlatego też na stanowiskach wiceprezesów pozostaną Magdalena Reńska i Jarosław Górski.
Euro Styl, działający od 2007 roku, od 2017 należy do Grupy Dom Development. Firma jest jednym z liderów trójmiejskiego rynku mieszkaniowego. Dlatego też rozwija projekty, które – jak podkreśla spółka – mają łączyć wysoką jakość wykonania z dbałością o kontekst urbanistyczny i potrzeby mieszkańców.
NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE
Victoria Dom ze wzrostem sprzedaży mieszkań
Trzy kwartały, 921 sprzedanych mieszkań, wzrost o 7%. Deweloper Victoria Dom opublikował wyniki sprzedaży z 2025 roku.
Tylko w III kwartale 2025 roku liczba sprzedanych lokali wyniosła 318. Wobec 224 lokali rok wcześniej, przekłada się to na wzrost o 42% rok do roku. Deweloper wskazuje, że za poprawą wyników stoi m.in. zmiana sytuacji na rynku finansowym.
– Wraz ze spadkiem kosztów kredytu hipotecznego i stóp procentowych NBP obserwujemy większe zainteresowanie klientów zakupem mieszkań. Bogata oferta mieszkań, ciągle atrakcyjne ceny, dostępność finansowania. To powoduje większy ruch klientów w biurach sprzedaży. Zarówno tych posiłkujących się kredytem hipotecznym, jak i osób kupujących mieszkanie ze środków własnych – opowiada Waldemar Wasiluk, wiceprezes Zarządu Victoria Dom S.A..
Prognozy dotyczące cen mieszkań
Według spółki, trend wzrostowy może być kontynuowany.
– Stabilne koszty materiałów budowlanych i ciągle stosunkowo schłodzony rynek budowy powoduje, że udaje nam się utrzymywać koszty produkcji na tym stałym poziomie – wskazuje Wasiluk.
Jak dodaje, w perspektywie najbliższych kwartałów ceny mieszkań mogą rosnąć, co będzie konsekwencją dodatkowych wymogów technicznych. Między innymi takich jak budowa schronów w podziemnych halach garażowych, a także rosnących cen gruntów inwestycyjnych.
Victoria Dom działa w Polsce od 27 lat. Deweloper prowadzi inwestycje w Warszawie, Krakowie i Trójmieście, a także w Niemczech – w Berlinie i Lipsku.
-
NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE1 tydzień agoEuro Styl z nowym prezesem. Filip Nawratil przejmuje rządy
-
NIERUCHOMOŚCI INWESTYCJE4 tygodnie agoInwestycja Grupo Lar Polska. Nowe mieszkania w Warszawie
-
NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE4 tygodnie agoWARZELNIA. OKAM przekazuje lofty w BOHEMA – Strefa Praga
-
NIERUCHOMOŚCI INWESTYCJE4 tygodnie agoTowarowa22. 150-metrowa AFI Tower stanie przy Rondzie Daszyńskiego
-
NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE4 tygodnie agoBPI Real Estate. Muzyka i architektura spotykają się w PianoForte
-
NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE2 tygodnie agoVictoria Dom ze wzrostem sprzedaży mieszkań
-
NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE6 dni agoMLP Group inwestuje w rozwój i awanse wewnętrzne
-
NIERUCHOMOŚCI INWESTYCJE5 dni agoWave Świnoujście Thermal & SPA. Dlaczego ma być wyjątkowy?
-
NIERUCHOMOŚCI INWESTYCJE1 tydzień agoAwangarda Mogilska. Nowe mieszkania od Skanska w Krakowie
-
NIERUCHOMOŚCI INWESTYCJE3 dni agoEiffage w Poznaniu rusza z rewitalizacją zajezdni tramwajowej
-
DEVELOPER MAGAZINE4 dni ago890 nowych mieszkań na wynajem od PFR Nieruchomości
-
NIERUCHOMOŚCI INWESTYCJE2 godziny agoRohe rozpoczyna budowę osiedla Visla w Wilanowie
