Connect with us

NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE

Zarządzanie nieruchomościami z korzyścią dla dewelopera

Published

on

Sukces dewelopera nie kończy się na wyniku sprzedaży. Na pozytywny wizerunek może wpłynąć również odpowiednie zarządzanie nieruchomościami, fot. Unsplash

Wspólnota mieszkaniowa powstaje z chwilą podpisania pierwszego aktu przenoszącego własność. Zanim do tego dojdzie, nabywcy mieszkań już często zaczynają wykańczać swoje lokale. I tu ważne jest odpowiednie zarządzanie nieruchomościami. W tym czasie ktoś musi zadbać o nieruchomość i rozliczenie mediów. Inwestycją powinien zająć się profesjonalny podmiot, który zapewni bezpieczeństwo, właściwy stan części wspólnych oraz skuteczne zarządzanie w sytuacjach kryzysowych. Bo właśnie wtedy najczęściej dochodzi do zalań, awarii i zniszczeń spowodowanych przez ekipy wykończeniowe.

Na tym etapie jednak, właściciele nie mają wpływu na to, kto zarządza nieruchomością. Deweloperzy sami zajmują się obowiązkami związanymi z administrowaniem budynku lub zatrudniają podmiot zarządzający, który odciąża ich z szeregu obowiązków. Tym samym zapewnia sprawne działanie obiektu. Niezależny zarządca jest również bardziej pozytywnie oceniany przez samych mieszkańców.

Profesjonalne zarządzanie nieruchomościami kluczem do sprawnego działania wspólnoty

Jedną z kluczowych korzyści zarządzania przez profesjonalny podmiot jest specjalistyczna wiedza i doświadczenie, jakie zarządca wnosi na osiedle. Zarządcy nieruchomości często posiadają wieloletnie doświadczenie w administrowaniu i są dobrze zaznajomieni z wszelkimi aspektami związanymi z utrzymaniem osiedla. Dzięki temu mogą skutecznie rozwiązywać problemy, zarządzać infrastrukturą i finansami wspólnoty, a także koordynować różne usługi dla mieszkańców, takie jak konserwacja urządzeń, sprzątanie, utrzymanie czy zapewnienie ochrony.

Advertisement

Ponadto, na etapie formowania się wspólnoty mieszkaniowej, podmiot zarządzający ma niezwykle wiele zadań niewidocznych na pierwszy rzut oka. Jak podkreśla Anna Wojsław, prezes Imperium Zarządzanie Nieruchomościami, pracownicy jej firmy zajmują się szeregiem spraw na zlecenie deweloperów, takich jak:

  • przygotowanie modelu zarządzania nieruchomością oraz pierwszego planu gospodarczego,
  • uczestniczenie w odbiorach części wspólnej nieruchomości,
  • analiza kosztów administrowania na początku projektu oraz opracowanie planu działań optymalizacyjnych, dopasowanych do standardów nieruchomości,
  • rozliczanie użytkowników lokali z mediów od dnia protokolarnego przejęcia lokalu do dnia powstania wspólnoty mieszkaniowej,
  • prowadzenie konsultacji w zakresie zapisów w aktach notarialnych,
  • rejestracja wspólnoty i wystąpienie o nadanie numerów NIP oraz REGON,
  • założenie konta bankowego dla wspólnoty mieszkaniowej,
  • przygotowanie uchwał, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania wspólnoty,
  • czy ubezpieczenie nieruchomości wspólnej.

Deweloperzy doceniają wsparcie podmiotów zarządzających

– Przez lata obecności w branży, pomogliśmy deweloperom w zawiązaniu wielu wspólnot mieszkaniowych. I żadna z nich nie zdecydowała się z biegiem czasu na zmianę i wybór innego zarządcy. To nasz wielki sukces i duma dla całego zespołu. Deweloperzy widząc, iż dobrze wywiązujemy się ze swoich zadań, a użytkownicy i właściciele zarządzanych przez nas obiektów są zadowoleni, zapraszają nas do współpracy przy kolejnych inwestycjach. Cedują na nas kolejne obowiązki, aby w jak najlepszy sposób uformować nowo powstającą wspólnotę. W zespołach deweloperów coraz więcej jest świadomych managerów poszukujących najlepszych rozwiązań. Poszukują zarządcy, który będzie dbał o nową nieruchomość, aby była wizytówką dewelopera przez długie lata – mówi Anna Wojsław z Imperium Zarządzanie Nieruchomościami.

Kolejną korzyścią, którą podkreślają mieszkańcy, jest większa transparentność i profesjonalne podejście do zarządzania. Według właścicieli nieruchomości, zewnętrzni zarządcy często stosują najlepsze praktyki w swojej pracy, co oznacza, że procesy zarządzania są bardziej przejrzyste i skuteczne. Mieszkańcy mają dostęp do szczegółowych informacji na temat kosztów, budżetu i działań podejmowanych na rzecz osiedla. To z kolei pomaga w budowaniu zaufania między mieszkańcami a zarządcą, a także umożliwia mieszkańcom aktywny udział w decyzjach dotyczących ich wspólnoty.

– Dokładamy wszelkich starań, by współpraca była na profesjonalnym poziomie i opierała się na wzajemnej komunikacji i zrozumieniu. Przede wszystkim uważnie słuchamy każdego klienta i odpowiedzialnie podchodzimy do zlecanych nam projektów. Dzięki wieloletniej pracy związanej z nieruchomościami i dużej wiedzy merytorycznej, do każdego klienta podchodzimy indywidualnie. Po dokładnej analizie, proponujemy optymalne rozwiązanie przy zachowaniu naszych wartości i  wysokiego standardu świadczonych przez nas usług. Współpraca z nami opiera się na jasnych i przejrzystych zasadach, wyrażonych w procedurach, stosowanych w codziennej pracy. To z kolei owocuje zadowoleniem i satysfakcją dla wszystkich z naszego otoczenia – opowiada prezes wspomnianej firmy zarządzającej.

Advertisement

Zarządzanie nieruchomościami to nie tylko standardowa administracja

Zewnętrzni zarządcy często mają również większą skalę i możliwości negocjacyjne w prowadzeniu negocjacji z różnymi dostawcami usług. Dzięki temu mogą uzyskać korzystniejsze warunki umów na dostawy wody, energii elektrycznej, usługi konserwatorskie itp. Skala ich działalności pozwala także na skorzystanie z potencjału ekonomicznego, co może prowadzić do obniżenia kosztów dla mieszkańców. Dodatkowo, zewnętrzni zarządcy mają także większe doświadczenie w negocjacjach z firmami świadczącymi usługi utrzymania i konserwacji, co pozwala na zapewnienie wysokiej jakości usług dla mieszkańców.

Kiedy osiedlem zarządza zewnętrzna firma, mieszkańcy mogą również skorzystać z lepszej organizacji i koordynacji działań. Zewnętrzni zarządcy mają wypracowane procedury i systemy, które pozwalają na skuteczne zarządzanie różnymi aspektami osiedla, takimi jak konserwacja, naprawy, utrzymanie czystości itp. Dzięki temu wszystkie te działania są lepiej zsynchronizowane i efektywne, co przekłada się na wyższy standard życia dla mieszkańców.

Wreszcie, zewnętrzni zarządcy często oferują również usługi dodatkowe, takie jak organizacja wydarzeń społecznych czy wsparcie administracyjne dla mieszkańców. Te dodatkowe usługi pomagają w budowaniu więzi społecznych między mieszkańcami, tworzeniu wspólnoty i poprawie jakości życia na osiedlu.

Advertisement

Podsumowując, zarządzanie nieruchomością przez zewnętrzną firmę ma wiele korzyści nie tylko dla mieszkańców, ale i dla dewelopera. Specjalistyczna wiedza i profesjonalna opieka nad nieruchomością przyczyniają się do zapewnienia wyższego standardu życia. Ponadto, w momencie przejęcia inwestycji przez profesjonalnego zarządcę, to on wspiera dewelopera w budowaniu pozytywnych emocji u klientów, związanych z zakupem nowego mieszkania. Dzięki profesjonalnej opiece nad nowo powstałym osiedlem, marka dewelopera jest pozytywnie oceniana przez klientów. A inwestycje z biegiem lat nie tracą na wartości.

materiał powstał przy współpracy z partnerem,
Imperium Zarządzanie Nieruchomościami

Advertisement

NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE

Jawność cen mieszkań już obowiązuje. Co deweloperzy muszą wiedzieć, by uniknąć ryzyka?

Published

on

By

Od 11 lipca 2025 r. obowiązuje tzw. Ustawa o jawności cen, która zobowiązuje deweloperów do publikowania na swoich stronach internetowych cen ofertowych mieszkań. Fot. Unsplash.

Od 11 lipca 2025 r. rynek mieszkaniowy działa na nowych zasadach. Zmiana ustawy o ochronie praw nabywcy oraz o Deweloperskim Funduszu Gwarancyjnym (tzw. Ustawa o jawności cen) nakłada na firmy deweloperskie obowiązek publikowania cen ofertowych mieszkań i domów w Internecie. To rewolucyjna zmiana, która wymaga pilnego wdrożenia odpowiednich procedur i zrozumienia interpretacji przepisów.

Od teraz wszystkie firmy deweloperskie oferujące mieszkania i domy muszą udostępniać ceny ofertowe na stronach internetowych. Ustawodawca wskazuje wprost: brak jawności może skutkować sankcjami. Dla wielu firm to konieczność przebudowy procesu sprzedażowego, komunikacji i aktualizacji narzędzi cyfrowych.

Czytaj więcej: Jawność cen mieszkań. Komunikat PZFD.

Advertisement

W odpowiedzi na nowe regulacje, Polski Związek Firm Deweloperskich (PZFD) opracował kompleksowy przewodnik, który ma na celu ułatwienie zgodnego z prawem działania w nowej rzeczywistości. Publikacja zawiera:

  • praktyczne interpretacje kluczowych przepisów,
  • odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania,
  • rekomendacje dotyczące publikacji cen oraz ich aktualizacji,
  • wytyczne zgodne z konsultacjami z Ministerstwami oraz UOKiK.

Przewodnik powstał w oparciu o stan prawny z dnia 15 lipca 2025 r., jednak – jak zaznacza PZFD – możliwe są dalsze zmiany interpretacyjne, dlatego zaleca się bieżące śledzenie komunikatów instytucji nadzorujących.

Dla firm deweloperskich nie jest to tylko formalność – to realna zmiana sposobu prowadzenia biznesu. Transparentność cenowa może wpływać na decyzje zakupowe klientów, a brak spójności między ofertą online a komunikacją handlową może być postrzegany jako działanie niezgodne z prawem.

Gdzie znaleźć przewodnik?

Przewodnik przygotowany przez PZFD jest publicznie dostępny na stronie internetowej www.pzfd.pl. W tym miejscu znajduje się PLIK DO POBRANIA.

Advertisement
Continue Reading

NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE

Jawność cen mieszkań. Komunikat PZFD

Published

on

By

Bartosz Guss, dyrektor generalny PZFD. Fot. mat. prasowe

Od 11 lipca 2025 r. zaczęła obowiązywać tzw. ustawa o jawności cen, która zobowiązuje deweloperów do publikowania na swoich stronach internetowych cen ofertowych mieszkań i domów. Choć zmiana zapowiada nową jakość na rynku, z punktu widzenia klientów rewolucja zacznie się stopniowo: wejście w życie ustawy przewidziano bowiem w dwóch etapach. To, kiedy klient zobaczy cenę na stronie, będzie zależało od tego, kiedy deweloper formalnie rozpoczął sprzedaż inwestycji. W większości przypadków na pełną przejrzystość cenową trzeba będzie poczekać do 11 września.

Nowe regulacje to efekt nowelizacji ustawy z 20 maja 2021 r. o ochronie nabywcy lokalu mieszkalnego i domu jednorodzinnego oraz Deweloperskim Funduszu Gwarancyjnym. W praktyce oznaczają one obowiązek publikowania na stronie internetowej dewelopera ofert wraz ze szczegółowymi informacjami o cenach mieszkań i domów. Tak, by klienci nie mieli konieczności kontaktowania się ze sprzedawcą czy wysyłania dodatkowych zapytań. Cena ma być widoczna od razu.

– Polski Związek Firm Deweloperskich od początku popierał wprowadzenie obowiązku publikowania cen ofertowych mieszkań. Jesteśmy zwolennikami transparentności i uczciwej konkurencji – mówi Bartosz Guss, dyrektor generalny PZFD. – Klienci mają prawo znać pełne koszty zakupu nieruchomości, a jawność cen wspiera podejmowanie świadomych decyzji. Dobrze, że nowe przepisy zmierzają właśnie w tym kierunku. Aktywnie wspieramy branżę we wdrażaniu tych rozwiązań.

Advertisement

Na co powinien zwrócić uwagę każdy deweloper?

Nowe przepisy nakładają na deweloperów obowiązek informowania o:

  • cenie metra kwadratowego powierzchni użytkowej każdego oferowanego lokalu (mieszkania i domu),
  • cenie pomieszczeń przynależnych (np. komórek lokatorskich czy boksów rowerowych) lub miejsc postojowych,
  • wszystkich dodatkowych kosztach związanych z zakupem nieruchomości, które nabywca będzie zobowiązany ponieść na rzecz dewelopera.

Informacje te muszą być zamieszczane od momentu opublikowania ofert po rozpoczęciu sprzedaży. Natomiast w przypadku prowadzenia tzw. przedsprzedaży – przed zawarciem pierwszej umowy rezerwacyjnej. Wszystkie informacje muszą być publicznie dostępne na stronie internetowej firmy, w miejscu umożliwiającym ich łatwe odnalezienie przez klienta. Dopuszczalne są podstrony lub poddomeny, ale z głównej strony musi prowadzić do nich czytelny link czy odesłanie. Ważne jest również, by informacje były jednoznacznie powiązane z konkretnym deweloperem i możliwe do zidentyfikowania przez nabywcę.

Uwaga: jeśli ceny są publikowane wyłącznie na portalach ogłoszeniowych lub stronach pośredników, nie spełnia to wymogów ustawy. Deweloper nadal ma obowiązek prowadzenia własnej strony internetowej lub zarządzanej przez siebie witryny z informacjami o cenach.

– To istotna zmiana, która uporządkuje sposób komunikowania cen na rynku – mówi Przemysław Dziąg, zastępca dyrektora generalnego PZFD. – Już teraz wielu deweloperów prezentuje ceny na swoich stronach, ale nowe przepisy tworzą jednolity standard, zrozumiały dla wszystkich. To korzystne zarówno dla klientów, jak i dla firm, które chcą działać na jasnych zasadach.

Advertisement

Obowiązek prowadzenia i aktualizowania strony internetowej obowiązuje tak długo, jak długo w danej inwestycji dostępne są niesprzedane lokale mieszkalne lub domy. Deweloper musi utrzymywać stronę aż do momentu przeniesienia własności wszystkich nieruchomości na nabywców. Nowe przepisy nie obejmują natomiast lokali usługowych (przeznaczonych pod działalność handlową, usługową czy biurową). Nie dotyczą także lokali przeznaczonych pod najem krótkoterminowy (np. aparthotele, condo – hotele).

Dlaczego 11 lipca nie zobaczymy jeszcze wszystkich cen?

Choć przepisy formalnie wchodzą w życie 11 lipca, dla zdecydowanej większości inwestycji będzie obowiązywał dwumiesięczny okres przejściowy. Dotyczy to projektów, w których sprzedaż rozpoczęła się przed tą datą. W ich przypadku obowiązek publikacji cen zacznie obowiązywać dopiero od 11 września 2025 r.

PZFD rekomenduje, by deweloperzy, którzy nie są objęci obowiązkiem od 11 lipca, wyraźnie informowali o tym na stronie internetowej. Dzięki temu nabywcy unikną nieporozumień i zyskają pewność, że firma działa zgodnie z prawem.

Advertisement

Przewodnik dla deweloperów

Aby ułatwić firmom deweloperskim bezpieczne i spójne wdrożenie nowych obowiązków, Polski Związek Firm Deweloperskich przygotował szczegółowy przewodnik po ustawie, który wyjaśnia, jak interpretować przepisy, kiedy i jak publikować ceny oraz jakie dane muszą znaleźć się na stronie internetowej. Pełna wersja przewodnika wkrótce będzie dostępna na stronie internetowej.

Zobacz także: Działalność Polskiego Związku Firm Deweloperskich.

Advertisement
Continue Reading

NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE

Śniadecki Development: Zamierzamy kontynuować ekspansję terytorialną

Published

on

By

Sylwester Śniadecki, prezes zarządu Śniadecki Development. Fot. mat. prasowe

Poznański deweloper, Śniadecki Development, planuje realizować inwestycje wielorodzinne i docelowo skalować działalność w siedmiu największych aglomeracjach w Polsce. Spółka wkrótce rozpocznie prace budowlane przy pierwszych projektach mieszkaniowych w Poznaniu, a równolegle przygotowuje projekt biurowo- mieszkalny w Szczecinie.

Deweloper, działający na rynku nieruchomości od ponad dekady, rozpoczął działalność od budowy osiedli domów w zabudowie bliźniaczej i szeregowej. Na swoim koncie ma łącznie 11 zrealizowanych inwestycji pod Poznaniem.

Obecnie Śniadecki Development jest na etapie rozpoczęcia prac przy dwóch inwestycjach mieszkaniowych. W Poznaniu powstaną osiedla Smart14 oraz Zawangarda, a w fazie przygotowania znajduje się wieloetapowy projekt w Szczecinie. Ten obejmie blisko 400 mieszkań oraz powierzchnie usługowe i przestrzeń społeczną.

Advertisement

Śniadecki Development chce realizować inwestycje w segmencie premium

Wstępne harmonogramy zakładają kolejne uruchomienia inwestycji w latach 2025–2027. Jednocześnie trwają prace nad prognozami finansowymi i rozwojem struktury finansowania. Spółka zamierza położyć nacisk na synergię z bankami, partnerami inwestycyjnymi i nowoczesnymi instrumentami rynkowymi.

– Po latach działalności w segmencie domów jednorodzinnych nadszedł dla nas naturalny moment na skalowanie działalności w kierunku projektów wielorodzinnych w największych miastach Polski. Rozpoczynamy od Poznania i Szczecina, ale docelowo planujemy obecność w siedmiu aglomeracjach o największym potencjale. W najbliższych miesiącach zamierzamy kontynuować ekspansję terytorialną, rozwijać ofertę produktową oraz rozszerzać portfel projektów w dotychczasowej formule joint venture z zaufanymi partnerami. Analizujemy również różne możliwości pozyskania kapitału na dalszą rozbudowę banku ziemi oraz przyspieszenie realizacji zaplanowanych inwestycji mieszkaniowych. Naszym celem jest budowanie portfela projektów o podwyższonym standardzie oraz premium – mówi Sylwester Śniadecki, prezes Śniadecki Development.

Jak szacuje deweloper, obecny bank ziemi spółki, ma końcowy potencjał sprzedażowy zrealizowanych inwestycji na poziomie 400 mln zł. Ponadto, inwestor jest na etapie negocjacji kolejnych gruntów powyżej 100 tys. PUM.

Advertisement
Inwestycja Smart14, którą Śniadecki Development realizuje w Poznaniu, fot. mat. prasowe.

Zobacz także: Działalność deweloperów w Poznaniu.

Continue Reading
Advertisement
Advertisement
Advertisement

na skróty

Advertisement
Advertisement
Advertisement

najpopularniejsze