Connect with us

NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE

Anna Wojsław: Błędy w wyborze zarządcy nieruchomości są kosztowne

Published

on

Anna Wojsław, prezes zarządu Imperium Zarządzanie Nieruchomościami, fot. mat. prasowe

Jakie są największe wyzwania dla zarządców nieruchomości? Po co oni deweloperom czy wspólnotom mieszkaniowym? Co można stracić wybierając niedoświadczonego zarządcę? Na te i inne pytania odpowiada w rozmowie z Developer Magazine, Anna Wojsław, prezes zarządu Imperium Zarządzanie Nieruchomościami.

Michał Staromiejski: Kluczowa kadra zespołu Imperium Zarządzanie Nieruchomościami ma ponad 17 lat doświadczenia w branży. Czy w czasach, kiedy zarządca nie musi mieć już nawet licencji, tak duże doświadczenie ma znaczenie z punktu widzenia klientów?

Anna Wojsław, prezes zarządu Imperium Zarządzanie Nieruchomościami: To oczywiste. Z punktu widzenia klientów doświadczenie zarządcy ma olbrzymie znaczenie. W mnogości spraw i problemów za które bierzemy odpowiedzialność, z biegiem lat potrafimy szybciej i łatwiej znaleźć optymalne rozwiązanie. Po prostu wiemy, gdzie go szukać. Jednocześnie wychodzimy z założenia, że zbieranie doświadczeń bez podnoszenia kompetencji, otwarcia na nowe technologie, możliwości jakie daje szeroki rynek, nie pozwala odpowiadać na oczekiwania dzisiejszych, najbardziej świadomych właścicieli nieruchomości. Rynek się zmienia, zmieniają się możliwości techniczne, otoczenie prawne, podatkowe. W IZN wychodzimy z założenia, iż klientowi ma towarzyszyć poczucie bezpieczeństwa i spokój oddając swoją inwestycję w zarządzanie w najlepsze ręce – czyli nie tylko doświadczone ale i nowoczesne. 

Advertisement

Dla kogo skierowana jest Państwa oferta i jakie konkretnie usługi świadczycie?

Nasza oferta skierowana jest do wspólnot mieszkaniowych, deweloperów oraz inwestorów komercyjnych. Interesuje nas długofalowa i wielowątkowa współpraca oparta na generowaniu oczekiwanej przez klientów wartości. 

Naszym klientom dostarczamy kompleksową usługę zarządzania nieruchomościami. Zakres naszych usług obejmuje: administrację, pełną księgowość, obsługę techniczną nieruchomości i okresowe przeglądy budynków. Nasi klienci twierdzą, iż „w powyższych obszarach poprawiamy ich doświadczenia z innymi zarządcami”. Dla mnie to dużo znaczy. 

Advertisement

Tworząc naszą usługę jeszcze bardziej dopasowaną do oczekiwań rynku wprowadzamy kolejną usługę. Jest nią obsługa najmu. Począwszy od zasiedlenia, komercjalizacji budynku, poprzez bieżącą obsługę najemców, obsługę techniczną w lokalach i częściach wspólnych na rozliczeniach kończąc. Holistyczne podejście do obiektów komercyjnych lub PRS – w modelu, w którym właściciel ma w jednym podmiocie skupioną odpowiedzialność za całość funkcjonowania obiektu, jego rentowność i jakość funkcjonowania to jak twierdzą nasi klienci gigantyczne ułatwienie w prowadzeniu biznesu.

Dobry zarządca nieruchomości to wybór na lata

Anna Wojsław, prezes zarządu Imperium Zarządzanie Nieruchomościami

Czy Imperium działa tylko na rynku dolnośląskim?  

Biorąc pod uwagę zasięg, to na obecną chwilę działamy na rynku dolnośląskim, chociaż dostajemy propozycje z  innych województw. Być może w  niedalekiej przyszłości nasze Imperium rozszerzy swoje horyzonty.

Specjalizują się Państwo głównie we współpracy z deweloperami. Co sprawia, że tak chętnie was wybierają i mogą czuć się spokojnie powierzając Wam swoje inwestycje w zarządzanie?

Advertisement

Odpowiedzi na to pytanie zacznę od zdania: Dobry zarządca nieruchomości to wybór na lata, to jak fundament dla budynku! Błędy na tym etapie są bardzo kosztowne.

Świadomy manager szuka najlepszych rozwiązań. Poszukuje zarządcy, który będzie dbał o nową nieruchomość i zorganizuje w najlepszy sposób tworzącą się wspólnotę mieszkaniową. Służymy radą już na etapie projektowania i przygotowywania inwestycji. Wszystko co robimy, w tym pierwotne plany budżetowe, wykonujemy w kontekście ustalonych celów i priorytetów Dewelopera – bo to on kreuje pierwotny standard. Wspólnie budujemy wartość powierzonej nam inwestycji i dbamy, by nowo wybudowana inwestycja była wizytówką dewelopera przez długie lata. W czasie zasiedlenia nowego obiektu jesteśmy bardzo aktywni oraz merytoryczni. To również bardzo mocno cenią sobie deweloperzy. 

Czy zarządzanie nieruchomością w okresie przejściowym, kiedy klienci już wykańczają swoje mieszkania, ale deweloper jeszcze nie uzyskał PnU i nie przeniósł własności różni się od późniejszego okresu? W tym czasie budynek już potrzebuje profesjonalnej opieki. Czy to większe wyzwanie?

Advertisement

Z naszego doświadczenia wynika, że najtrudniejszym okresem funkcjonowania wspólnoty jest właśnie czas formowania się wspólnoty mieszkaniowej oraz wykańczania odebranych przez klientów lokali. Już w momencie ich przekazania w obiekcie powinien pojawić się profesjonalny podmiot, który zapewni bezpieczeństwo, poszanowanie części wspólnych obiektu oraz skuteczne zarządzanie sytuacjami kryzysowymi – częste zalania, awarie i nieład generowany często przez dziesiątki ekip wykończeniowych. Wzmożona obecność Facility Managera w obiekcie , konsekwentne egzekwowanie praw i obowiązków członka wspólnoty oraz pracujących na jego zlecenie ekip budowlanych jest w tym obszarze kluczowe.

Nawet niewielkie błędy w zarządzaniu nieruchomościami generują olbrzymie koszty

Kim powinien być profesjonalny zarządca w czasach, kiedy wymagania stale rosną?

Profesjonalistą w każdym calu. Doskonale zorganizowanym managerem wykorzystującym dostępne zasoby w sposób optymalny. Dbający o oczekiwane standardy w każdej czynności, które budują cały obraz jego pracy.  Multibranżowym specjalistą. Tak w skrócie. 

Advertisement

Czy deweloper może stracić poprzez wybór niewłaściwego zarządcy?

Bezcenny wizerunek i ogromne pieniądze. Przeciętny zarządca to wybór na chwilę… Inwestora nie stać na ryzyko współpracy z zarządcą, na którego narzekają mieszkańcy innych wspólnot mieszkaniowych. Jest świadomy, jak dużo kosztują konsekwencje współpracy z zarządcami, których mieszkańcy będą chcieli zmieniać w krótkim odstępie czasu z powodu jego nieudolności. Nie chce współpracować z administratorem, który dość, że nie rozwiązuje problemów, to jeszcze je generuje, poprzez niską jakość usług i błędne decyzje lub zaniechania. A przecież nawet niewielkie, acz nierozwiązane problemy generują w obiektach frustracje, negatywne emocje i powiększające się koszty. Przed tym wszystkim skutecznie chronimy. 

Klienci często zmieniają zarządców wybranych przez dewelopera, a z Imperium jest inaczej. Macie pozytywne rekomendacje wśród firm deweloperskich, jak i klientów indywidualnych. Czym się wyróżniacie w swojej działalności?

Advertisement

Bardzo cieszy nas taka opinia. Bezustannie dążymy do perfekcji w naszym zawodzie. Z pewnością dużym atutem w naszej pracy jest to, że każdy z nas robi to co lubi i to w czym czuje się dobrze. 

Dostarczamy naszym klientom najwyższą jakość usług. Działamy w oparciu o wypracowane wewnętrzne standardy i procedury, które zapewniają skuteczność i powtarzalność realizacji usługi. Rozumiejąc jak ważna jest skuteczna komunikacja w bieżącej pracy stosujemy współczesne rozwiązania informatyczne, usprawniające naszą pracę i kontakt z mieszkańcami. Stale doskonalimy jakość naszych usług. Wewnętrzne procedury kontrolne i bieżąca weryfikacja jakości obsługi mają na celu zapewnienie jak najbardziej satysfakcjonującej współpracy. W IZN nie tylko reagujemy na rzeczywistość ale kreujemy przyszłość. Takie podejście dobrze oddaje postawę, która nam przyświeca. Dobre opinie na nasz temat to wynikowa wcześniejszych działań.

Dzięki zarządcy nieruchomości marka dewelopera utożsamiana jest z pozytywnymi emocjami

Na Państwa stronie można przeczytać „Jesteśmy nie tylko administratorem nieruchomości, ale i Twoim consierge” – rozwinie Pani to hasło?

Advertisement

Zawód administratora nieruchomości jest dla nas sztuką! Definiujemy na nowo zakres obowiązków, wpływ na jakość nieruchomości i wspólnoty mieszkaniowej oraz realizację ustalonych celów. Proponujemy rozwiązania, które tworzą unikalne wartości, poprawiające jakość i standard nieruchomości oraz wspólnoty mieszkaniowej. To dla nas sztuka, którą kreujemy z uwagą, zaangażowaniem i poświęceniem. W efekcie jesteśmy nie tylko administratorem nieruchomości, ale także concierge dla naszych klientów. Istniejemy, po to by nasi klienci codziennie doświadczali różnicę.

Jeśli mieszkańcy osiedla nie będą zadowoleni z usług zarządcy to w efekcie, przełoży się to na złą ocenę inwestycji i dewelopera? I odwrotnie, dobra opieka zarządcy, oznacza pozytywny odbiór marki dewelopera?

Oczywiście. W momencie przejęcia sterów przez zarządcę to on  wspiera budowanie pozytywnych emocji u klientów, związanych z zakupem nowego mieszkania.. Dzięki współpracy z merytorycznym zarządcą  marka dewelopera będzie nadal utożsamiana z pozytywnymi emocjami. To z kolei przekłada się na dobry wizerunek i większe zyski w przyszłości.

Advertisement

W dzisiejszych czasach klienci indywidualni wymagają od zarządcy nie tylko podstawowych usług. Ale także stałego podnoszenia komfortu życia i szczególnej dbałości o estetykę części wspólnych?

Bardzo często się z tym spotykamy. Właściciele lub najemcy nowych obiektów oczekują coraz wyższych standardów w swoim otoczeniu. Nieruchomości powinny być czyste, pachnące, z wypielęgnowana zielenią. Jeżeli jest oczekiwanie związane z podnoszeniem standardów poprzez np. upiększenie części reprezentacyjnych obiektu, montaż instalacji OZE lub podniesienie standardu zieleni – przedstawiamy koncepcje, kosztorysy  sugerowanych rozwiązań.  Mnogość właścicieli oczekuje od nas proaktywnego podejścia, odpowiadania na takie inicjatywy. Podążamy za tym trendem.

Należy dbać o utrzymanie nieruchomości w odpowiednim stanie technicznym, określonym przez standard budynku lub jego klasę

W swoim portfolio macie ponad 4 700 obsługiwanych lokali. To statystycznie ponad 10 tysięcy osób. W czym tkwi tajemnica sukcesu i tak dużego zaufania, jakim obdarzyli was klienci?

Advertisement

Zaufanie jest efektem pozytywnych doświadczeń, które zapewniamy poszczególnym właścicielom. To efekt organicznej pracy i przyjętego modelu biznesowego, który stale udoskonalamy.

Jak bardzo rożni się zarządzania osiedlem mieszkaniowym a zarządzanie nieruchomościami komercyjnymi?

W przypadku nieruchomości mieszkalnych głównym celem właściciela, czyli wspólnoty mieszkaniowej, jest zapewnienie prawidłowego i ciągłego funkcjonowania nieruchomości. Zatem w tym obszarze działania zarządcy nieruchomości koncentrują się na utrzymaniu samej nieruchomości. Na kontrolowaniu i nadzorowaniu firm obsługujących budynek, by w prawidłowy sposób i zgodnie z przyjętym standardem świadczyły usługi określone w umowach serwisowych.

Advertisement

Zaś w  przypadku nieruchomości komercyjnych podstawowym celem klienta jest zysk. Celem zarządcy nieruchomości jest wsparcie w realizacji tego celu. Zarządca czuwa więc nad tym, żeby powierzchnie były wynajęte, a umowy najmu przedłużane na najlepszych warunkach. Oprócz tego Facility Manager musi zapewnić najemcy komfort i jakość usług świadczonych w budynku, bo to w dużej mierze przyczynia się do tego, że najemca zostaje w budynku na kolejne okresy. Przy tym wszystkim należy dbać o utrzymanie nieruchomości w odpowiednim stanie technicznym, określonym przez standard budynku lub jego klasę. 

Od pewnego czasu rynek nieruchomości komercyjnych w Polsce znacząco się powiększa. Czy wymagania deweloperów komercyjnych również rosną?

Oczywiście. W dalszym ciągu rośnie i będzie rosła świadomość, że wdrożenie strategii zrównoważonego rozwoju będzie przekładać się na wzrost wartości nieruchomości. Oraz  zwiększenia atrakcyjności wśród potencjalnych klientów. Wdrożenie zasad ESG staje się trwałym trendem. On jest i będzie  jednym z głównych czynników wpływających na zmiany na rynku nieruchomości.

Advertisement

Z jakimi najtrudniejszymi zdarzeniami musieliście się zmierzyć w swojej pracy?

 Zarządzanie nieruchomościami to często zarządzanie ludźmi – a ludzie są różni i mają różne punkty widzenia. Jeżeli ten punkt widzenia jednostki jest inny niż wizja i oczekiwania właściciela, zarządu Wspólnoty lub większości właścicieli potwierdzonej uchwałą dochodzi do trudnych, pełnych emocji sytuacji. Podchodzimy do takich sytuacji z dużą dozą empatii i cierpliwości dzięki czemu znajdujemy rozwiązania również w trudnych rozwiązaniach.

Advertisement

materiał powstał przy współpracy z partnerem,
Imperium Zarządzanie Nieruchomościami

NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE

Dom Development i zmiany w zarządzie. Kim są nowi członkowie?

Published

on

Grzegorz Smoliński i Justyna Wilk. To oni zasiedli w fotelach członków zarządu Dom Development. Zabranie za to Moniki Perekitko, która zrezygnowała z funkcji.

Grzegorz Smoliński jest menadżerem z ponad 25-letnim doświadczeniem na rynku deweloperskim, który całą swoją karierę zawodową związał z obecną spółką. Pracę rozpoczął w 1997 roku, w pierwszym roku jej funkcjonowania. Niemal od początku zajmuje się sprzedażą mieszkań, najpierw jako Specjalista ds. Sprzedaży, a potem jako Kierownik Sprzedaży Regionalnej.

Od 2014 roku pełnił funkcję Zastępcy Dyrektora Działu Sprzedaży i Marketingu, a od 2020 roku zajmował stanowisko Dyrektora Działu Sprzedaży. Jest ponadto odpowiedzialny za rozwój działalności Grupy Dom Development w obszarze kredytów hipotecznych. W 2010 roku, wraz z powstaniem Działu Doradztwa Kredytowego, stanął na jego czele. A kiedy w 2017 roku utworzono spółkę Dom Development Kredyty, objął w niej stanowisko Członka Zarządu, a od 2019 roku pełni funkcję Prezesa Zarządu.

Advertisement

– Moja kariera zawodowa rozwija się wraz z Dom Development od 27 lat. Jestem zaszczycony, że dołączam do grona najlepszych menadżerów w branży nieruchomości, którzy zarządzają Spółką i dziękuję za okazane mi zaufanie. Wierzę, że wspólnie będziemy kontynuować rozwój i budować przyszłość Dom Development – mówi Grzegorz Smoliński, Członek Zarządu Dom Development S.A.

Zamiany w zarządzie dewelopera Dom Development

Grzegorz Smoliński jest absolwentem Wyższej Szkoły Ubezpieczeń i Bankowości w Warszawie. Ukończył także studia MBA w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie.

Justyna Wilk jest menadżerką z ponad 20-letnim doświadczeniem w branży nieruchomości. Karierę zawodową rozpoczęła w 2002 roku jako Specjalista w Geopat. W 2004 roku objęła stanowisko Specjalisty w Sekcji Przejmowania i Zagospodarowania Nieruchomości w Agencji Mienia Wojskowego, Oddział w Warszawie.

Advertisement

W latach 2005-2011 pracowała na rzecz Budimex Nieruchomości, początkowo jako Specjalista ds. Przygotowania Inwestycji, potem jako Główny Specjalista ds. Przygotowania Inwestycji oraz następnie w roli Głównego Koordynatora ds. zakupów nieruchomości. Od 2011 roku jest związana z Dom Development – najpierw na stanowisku Specjalisty, a później jako Kierownik Projektu w Pionie Nieruchomości. W latach 2014-2022 pełniła funkcję Zastępcy Dyrektora Działu Nieruchomości, a od 2022 roku zajmowała stanowisko Dyrektora Działu Nieruchomości oraz Prokurenta.

Lider w branży deweloperskiej z nowymi członkami zarządu

– Objęcie funkcji w zarządzie Dom Development to ogromna odpowiedzialność, ale też wyróżnienie. Przez kilkanaście lat pracy w tej firmie miałam okazję uczestniczyć w realizacji wielu kluczowych projektów i blisko współpracować z fantastycznym zespołem. Cieszę się, że będę mogła połączyć moje doświadczenie i pasję oraz brać udział w podejmowaniu strategicznych decyzji dotyczących dalszego rozwoju Spółki – mówi Justyna Wilk, Dyrektor Działu Nieruchomości Dom Development S.A., powołana na stanowisko Członka Zarządu Spółki od 1 stycznia 2025 roku.

Justyna Wilk jest absolwentką Wydziału Geodezji i Kartografii Politechniki Warszawskiej. Ukończyła także studia podyplomowe „Podstawy prawno-ekonomiczne procesu inwestycyjnego” w Kolegium Zarządzania i Finansów Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.

Advertisement

– Dołączenie do zarządu dwojga doświadczonych menadżerów, którzy doskonale znają nie tylko rynek nieruchomości, ale też naszą Spółkę, to gwarancja stabilności, ale też utrzymania kursu na dalszy rozwój i wzrost. Grzegorz Smoliński w Dom Development ma niewiele krótszy staż niż ja, zaś Justyna Wilk pracuje z nami już od ponad 10 lat. W branży, w której solidne fundamenty są podstawą, to najlepszy możliwy scenariusz – mówi Jarosław Szanajca, Prezes Zarządu Spółki.

Continue Reading

NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE

Spadek o 47%. Victoria Dom podsumowuje III kwartały 2024 roku

Published

on

By

W pierwszych trzech kwartałach tego roku Victoria Dom sprzedała 862 mieszkania, co stanowi spadek o 47 proc. w stosunku do ubiegłego roku, w którym deweloper sprzedał 1619 mieszkań. 

W samym trzecim kwartale firma sprzedała 224 mieszkania, co oznacza spadek o 70 proc. w stosunku do rekordowego roku 2023, w którym sprzedano 736 mieszkań.

– Nasza ubiegłoroczna rekordowa sprzedaż napędzana była programem Bezpieczny Kredyt 2%. Bez tego wsparcia dla nabywców sprzedaż mieszkań w segmencie popularnym będzie ograniczona. Wpływają na to bardzo wysokie koszty finansowania nieruchomości, które są skutkiem wciąż wysokich stóp procentowych utrzymywanych przez Narodowy Bank Polski – mówi Waldemar Wasiluk, wiceprezes Zarządu Victorii Dom. 

Advertisement

– Potrzeby mieszkaniowe Polaków są bardzo duże, jednak możliwości finansowe ograniczone. Dlatego liczymy na zapowiadaną w nieodległej przyszłości serię obniżek stóp procentowych, która powinna zaktywizować osoby, które szukają dostępnych cenowo mieszkań. Rynek nadal jest zrównoważony, mimo wyzwań związanych z kosztami budowy i presją inflacyjną. Ogólnie, branża deweloperska w Polsce po III kwartałach 2024 r. pozostaje w dobrej kondycji, z perspektywą dalszego wzrostu w ostatnich miesiącach roku – dodaje Wasiluk.

Victoria Dom to deweloper z 26-letnim doświadczeniem. Posiada rozbudowany bank ziemi i systematycznie wprowadza do oferty w Warszawie kolejne projekty w już wykorzystywanych oraz nowych lokalizacjach zgodnie z planem na 2024 r. W Polsce aktualnie realizuje projekty na terenie Warszawy, Krakowa oraz przygotowuje się do wejścia z ofertą mieszkaniową do Trójmiasta. Spółka rozwija także działalność w Niemczech, prowadząc inwestycje w Berlinie i Lipsku.

Advertisement
Continue Reading

NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE

NDI. 105 milionów w 500 dni

Published

on

5,5 kilometra dlugości. 7 metrów szerokości drogi. Do tego chodniki, ścieżki rowerowe czy oświetlenie. Konsorcjum NDI zbuduje drogę Borówiec–Koninko–lotnisko Poznań-Krzesiny. 

Za budowę odpowiedzialne jest konsorcjum firm NDI Energy Sp. z o.o. oraz NDI S.A. Wykonają ją dla Zarządu Dróg Powiatowych w Poznaniu budowę dróg

Zadanie obejmuje budowę i rozbudowę drogi powiatowej nr 2489P do skrzyżowania z łącznicą drogi ekspresowej S11 oraz budowę nowo projektowanej drogi powiatowej w Koninku. Całość prac drogowych obejmie odcinek o łącznej długości prawie 3,5 km. Dzięki tej inwestycji mieszkańcy okolicznych miejscowości zyskają szybki i wygodny dojazd do drogi S11.

Advertisement

Powstaną drogi o najwyższym standardzie: 7-metrowa jezdnia wraz ze wzmocnioną nawierzchnią, chodniki i ścieżki rowerowe, pełne odwodnienie czy oświetlenie. Rozbudowana zostanie cała infrastruktura towarzysząca, łącznie ze skrzyżowaniami i infrastrukturą podziemną. Konsorcjum wykona również nowy wiadukt nad linią kolejową 272 Kluczbork – Poznań Główny, oraz dwa obiekty mostowe nad rzeką Koplą. Inwestycja znacząco poprawi sytuację komunikacyjną w regionie gmin Kórnik czy Mosina. Rozbudowa dróg powiatowych znacznie skróci czas podróży oraz odciąży inne drogi w regionie.

– Zrealizujemy historycznie największe zadanie dla Zarządu Dróg Powiatowych w Poznaniu. Bardzo nas cieszy pozyskanie tak istotnego kontraktu drogowego. Przyczynimy się do poprawy płynności ruchu, co zwiększy też atrakcyjność inwestycyjną południowo-wschodnich rejonów powiatu poznańskiego – opowiada Cezary Chruściński, Prezes Zarządu NDI Energy.

Konsorcjum NDI będzie miało na realizację zadania 500 dni od podpisania umowy. Inwestycja będzie kosztować ponad 105 mln zł brutto.

Advertisement
Continue Reading
Advertisement
Advertisement
Advertisement

na skróty

Advertisement
Advertisement
Advertisement

najpopularniejsze