Connect with us

NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE

77% wzrostu, czyli 400 milionów Ronson Development

Published

on

Nowa Królikarnia fot. Ronson

Przychody ze sprzedaży projektów mieszkaniowych i usług Ronson Development zwiększyły się o 77% r/r do 401,2 mln zł w 2020 roku.

Marża brutto ze sprzedaży projektów mieszkaniowych i usług na poziomie 21,5% vs 19,5% w 2019 wzrost zysku brutto ze sprzedaży o 95% r/r do 86,2 mln PLN w 2020 wzrost zysku operacyjnego o 111% r/r, do 55,2 mln PLN, zwiększenie zysku netto o 131% r/r do 40,1 mln PLN 966 lokali oddanych do użytkowania (+47% r/r) i 918 lokali sprzedanych (+21% r/r).

Udany 2020 rok Ronson Development

Deweloper sprzedał rekordową w historii Spółki liczbę 918 lokali (+ 21% r/r), a także przekazaliśmy rekordową liczbę 966 lokali (+ 47% r/r) – i to w roku, w którym rynek zanotował spadek o 19%, jak podano w raporcie JLL. 

Advertisement

– Jesteśmy ostrożnie optymistyczni, jeśli chodzi o sytuację rynkową w tym roku. Planujemy utrzymanie, a mamy nadzieję nawet zwiększenie tempa uruchamiania budowy nowych inwestycji. Stale poszukujemy i nadal będziemy poszukiwać nowych atrakcyjnych działek, głównie w miastach, na których koncentrujemy naszą działalność, czyli w Warszawie, Wrocławiu, Poznaniu i Szczecinie. – mówi Boaz Haim, Prezes Zarządu, CEO RONSON Development.

Ronson rozbudowuje bank ziemi

– Jesteśmy bardzo zadowoleni z wyników sprzedażowych osiągniętych w 2020 roku. Dzięki ciągłej rozbudowie banku ziemi nasza oferta pozostaje zróżnicowana i atrakcyjna, co jest kluczowe dla utrzymania tempa sprzedaży na odpowiednim poziomie. Na koniec 2020 roku mieliśmy 84 lokale dostępne do sprzedaży w projektach gotowych oraz 567 lokali dostępnych do sprzedaży w projektach będących w trakcie realizacji. Przygotowujemy się do rozpoczęcia w tym roku nowych, ciekawych projektów, obejmujących szeroką gamę typów i wielkości mieszkań oraz domów kompaktowych. Kontynuujemy także rozwój naszych wieloetapowych projektów, takich jak Miasto Moje i Ursus Centralny w Warszawie, które cieszą się dużą popularnością wśród naszych klientów. Planujemy utrzymać, i – mamy nadzieję – nawet zwiększyć tempo sprzedaży w tym roku. Potencjał banku ziemi RONSON na koniec 2020 roku wynosi ok. 3807 lokali i blisko 251 tys. mkw. PUM. – dodaje Andrzej Gutowski, Wiceprezes Zarządu, Dyrektor ds. Sprzedaży i Marketingu RONSON Development.

Advertisement

NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE

Lokum Deweloper z 42% spadkiem sprzedaży

Published

on

By

Inwestycja Lokum Salsa w Krakowie, fot. Lokum Deweloper

Grupa Lokum Deweloper, działająca na dolnośląskim i małopolskim rynku nieruchomości, w 2022 roku zakontraktowała 435 lokali. To oznacza o 42% mniej sprzedanych mieszkań w stosunku do roku poprzedniego. Deweloper przekazał również klientom 727 lokali.

W 2022 roku, Lokum Deweloper przekazał o 28% więcej lokali niż rok wcześniej. Tym samym odnotował wzrost przychodu o 18% (do 366,7 mln zł). Jednak odnotowany zysk netto przypisany akcjonariuszom podmiotu dominującego wzrósł zaledwie o 3%, do wysokości 57,3 mln zł. Deweloper odczuł wzrost ponoszonych kosztów realizacji i finansowania inwestycji. Przychody minionego roku Grupa uzyskała głównie z wrocławskich inwestycji Lokum Porto i Lokum Verde. Poza tym z krakowskich osiedli Lokum Vista i Lokum Salsa.

Bartosz Kuźniar, prezes Lokum Deweloper: Musieliśmy ograniczyć produkcję

— Zeszły rok był bardzo trudny, naznaczony napaścią Rosji na Ukrainę, bardzo wysoką inflacją i podwyżkami stóp procentowych. Dotknęły one wszystkich uczestników rynku mieszkaniowego. Rosnące koszty życia i wprowadzenie rygorystycznych wymogów badania zdolności kredytowej sprawiły, że duża część potencjalnych nabywców mieszkań musiała zrezygnować z marzeń o własnym lokum, a przynajmniej odłożyć ich realizację w czasie. W ubiegłym roku sprzedawaliśmy głównie klientom dysponującym gotówką lub o bardzo wysokich dochodach. Rosnące ceny materiałów i transportu, odpływ pracowników na Ukrainę, presja płacowa wywołana wysoką inflacją, jak też wysokie koszty finansowania działalności przełożyły się na ogólny wzrost kosztów realizacji mieszkań. Doświadczając jednocześnie spadku sprzedaży zmuszeni byliśmy podjąć trudną decyzję o ograniczeniu produkcji — podsumował 2022 rok Bartosz Kuźniar, prezes zarządu Lokum Deweloper.

Advertisement

W zeszłym roku, Grupa zakończyła budowę blisko 1000 lokali. Deweloper przekazał klientom 727 mieszkań, jednak uruchomił budowę zaledwie 133. W tym roku, Lokum Deweloper dysponuje ofertą, na którą składają się mieszkania gotowe i z bliskim terminem realizacji – w ciągu najbliższych miesięcy.

Deweloperzy z nadzieją na ożywienie rynku nieruchomości

Rynek nieruchomości wyhamował w zeszłym roku. Jednak na horyzoncie widać ożywienie zarówno wśród klientów, jak i deweloperów. Obie grupy liczą na poprawę i ustabilizowanie sytuacji w branży w ciągu najbliższych miesięcy.

— Wraz ze stabilizacją wysokości stóp procentowych i złagodzeniem rekomendacji S przez KNF, w pierwszych miesiącach 2023 roku odnotowujemy rosnącą aktywność klientów wspomagających zakupy kredytem hipotecznym. Kolejnym impulsem zakupowym może być start programu Pierwsze Mieszkanie, do którego kwalifikuje się blisko 80% mieszkań z naszej oferty. Mamy przekonanie, że odrodzenie popytu będzie trwałe, zważywszy na duży deficyt mieszkań we Wrocławiu i Krakowie, gdzie działamy. Jesteśmy na to dobrze przygotowani. Dysponujemy dużym bankiem ziemi i projektami gotowymi do uruchomienia. Gdy tylko sytuacja finansowa klientów będzie wystarczająco dobra, by zrealizować swoje plany mieszkaniowe. Dlatego z nadzieją patrzymy na bieżący rok, spodziewając się poprawy wyników sprzedaży i efektywności spółki — skomentował prezes Grupy Lokum.

Advertisement
Continue Reading

NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE

125 milionów zł dla Real Management na realizację osiedla Neo Natolin

Published

on

Osiedle Neo Natolin powstaje w Warszawie. Inwestorem jest Real Management, fot. mat. prasowe

Realizacja projektu Neo Natolin w Warszawie jest w pełni zabezpieczona finansowo. Real Management wybuduje ponad 300 domów w Wilanowie.

Osiedle Neo Natolin powstaje w Warszawie przy ul. Stefana Korbońskiego. Budynki mają się wyróżniać minimalizmem, jakościowymi materiałami i dużymi przeszkleniami.

— Jesteśmy bardzo zadowoleni, że Santander Bank Polska S.A. docenił naszą wieloletnią współpracę, doświadczenie w branży i wyjątkowe atuty projektu Neo Natolin. To finansowanie, razem z wkładem własnym inwestora pokrywa pełne zapotrzebowanie budżetu i pozwala skupić się na dalszej realizacji inwestycji. W I etapie tego przedsięwzięcia budujemy 84 nowoczesne domy w zabudowie bliźniaczej. Działki pod każdy lokal mają powierzchnię między 580 a 990 mkw., co zapewni wszystkim naszym klientom komfort oraz prywatność. Docelowo, w ramach projektu Neo Natolin, na 36,5-hektarowej wybudujemy 300 lokali mieszkalnych wraz z infrastrukturą rekreacyjną. I etap osiedla będzie gotowy na przyjęcie pierwszych mieszkańców już w trzecim kwartale 2024 roku — opowiada Marcin Malka, prezes zarządu Real Management.  

Advertisement

Domy w Warszawie na osiedlu Neo Natolin powstaną w zabudowie bliźniaczej. Połączono je ze sobą jedynie garażami. To, według dewelopera, zapewni maksimum prywatności mieszkańcom. Natomiast każdy z nich będzie posiadał  działkę o powierzchni od ok. 580 mkw. do 990 mkw. 70 proc. powierzchni działki każdego budynku będzie biologicznie czynne. Dlatego też na terenie osiedla zaplanowano liczne zielone przestrzenie, wspólne skwery, staw czy zakątki z małą architekturą.

Inwestor Neo Natolin, Real Management, koncentruje się na sektorze nieruchomości produkcyjno-przemysłowych i mieszkaniowych. Od początku działalności spółka zrealizowała projekty komercyjne i mieszkaniowe o powierzchni  265 000 mkw. Wśród nich znajdują się m.in. kompleks biurowy Bolero Office Park, osiedla domów jednorodzinnych premium Rezydencje Pałacowa i Rezydencje Chojnów, centra produkcyjno-przemysłowe Good Point oraz parki convenience Przyczółkowska Vis a Vis i Point.44.

Advertisement
Continue Reading

NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE

Waldemar Olbryk: 110 milionów złotych zysku Archicomu

Published

on

By

Waldemar Olbryk, prezes zarządu Archicom, fot. materiały prasowe

827 sprzedanych mieszkań. Zysk na poziomie 110 mln zł i pozycja lidera na wrocławskim rynku. Archicom, choć skromnie w komunikacie, całkiem nieźle podsumował 2022 rok.

Ponad 35 lat obecności na rynku nieruchomości i 16% udział w sprzedaży mieszkań na rynku wrocławskim. Deweloper sprawnie dostosował się do nowych okoliczności. Natomiast zmniejszony popyt na mieszkania czy też inne wyzwania z zeszłego roku, nie uniemożliwiły spółce efektywnego funkcjonowania. Strategiczna współpraca z Echo Investment oraz know-how wypracowane w ciągu ostatnich lat, przełożyły się na większą zwinność organizacji. Archicom usprawnił digitalizację procesów, postawił na rozwój nowych kompetencji oraz zdolność adaptacji do wszelkich zmian realiów gospodarczych.

— Choć mijający rok był pewnego rodzaju niewiadomą, mieliśmy pełną świadomość cykliczności rynku mieszkaniowego. W związku z tym, bazując na wypracowanych solidnych fundamentach finansowych, niezmiennie realizowaliśmy naszą wieloletnią strategię stawiając czoła pojawiającym się wyzwaniom. Okres zmiennej sytuacji rynkowej wykorzystaliśmy na optymalizację procesów, a także doprowadzanie kolejnych inwestycji do statusu pełnej gotowości przed wprowadzeniem do sprzedaży. Odnotowaliśmy przy tym stabilne tempo sprzedaży, które pozwoliło nam zarówno na zabezpieczenie finansowe spółki, jak i konsekwentny, zrównoważony rozwój. W mojej ocenie możemy spodziewać się, że rozbudzenie rynku kredytowego już wkrótce doprowadzi do ponownego wzrostu zainteresowania nieruchomościami mieszkaniowymi wśród nabywców. Zapewniam, że jesteśmy na ten moment doskonale przygotowani — mówi Waldemar Olbryk, prezes zarządu w Archicom.

Advertisement

Archicom liderem wrocławskiego rynku

Deweloper ugruntował pozycję rynkowego lidera we Wrocławiu, osiągając 16% udział w rynku tutejszych nieruchomości. W 2022 roku, spółka przekazała klucze do mieszkań aż 928 klientom. Ponadto, Archicom osiągnął 500 mln przychodu ze sprzedaży. Z pewnością do osiągnięcia wspomnianych wyników przyczyniły się m.in. renoma marki, portfolio inwestycji oraz zaangażowanie środowiskowe oraz społeczne dewelopera. Nabywcy indywidualni oraz inwestorzy dostrzegają powyższe czynniki podczas procesu decyzyjnego.

Odpowiedzialność społeczna i środowiskowa

W minionym roku, Archicom opublikował pierwsze wydanie raportu ESG. Dokument podsumowuje zrealizowane do tej pory działania związane z troską o środowisko, społeczności oraz ład korporacyjny. Co więcej, wkrótce swoją premierę będzie miała kolejna edycja publikacji. Wierność zasadzie, która stawia człowieka i środowisko w centrum działań  doprowadziła m.in. do zacieśnienia współpracy ze Stowarzyszeniem Aktywności Lokalnej – Rewir Twórczy, w ramach której długofalowego wsparcia udzielono wielu uchodźcom z Ukrainy. Poczucie odpowiedzialności społecznej i środowiskowej to jedne z głównych filarów strategii firmy. Deweloper zorganizował również wydarzenie PlayFair, którego celem była międzybranżowa dyskusja na temat zrównoważonego rozwoju. Inicjatywa poskutkowała m.in. uruchomieniem pierwszego Ubraniomatu na osiedlu mieszkaniowym w ramach inwestycji Olimpia Port. Projekt jest możliwy dzięki współpracy Archicomu z markami 4F oraz Ubrania do Oddania. Deweloper angażuje się w kwestie środowiskowe, tym samym wykonując ukłon w stronę mieszkańców, którzy chcą uczestniczyć w ekologicznych działaniach.

Advertisement
Continue Reading
Advertisement
Advertisement
Advertisement

na skróty

Advertisement
Advertisement
Advertisement

najpopularniejsze