NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE
Archicom z 93 mln zł zysku. Olbryk: Możemy spokojnie czekać na okazje

W dziewięć miesięcy deweloper Archicom wypracował 93 mln zł zysku netto. Trzeci kwartał to natomiast 113 sprzedanych mieszkań i 293 przekazane lokale klientom.
Wrocławski deweloper opublikował informacje dotyczące III kwartału 2022 roku. Wynika z nich, że zawarł 113 umów sprzedaży lokali. To o ponad połowę mniej, niż w analogicznym okresie w 2021 roku. Wtedy Archicom sprzedał 235 mieszkań. Natomiast od początku roku znaleźli się chętni na 645 lokale dewelopera. To również, w porównaniu do poprzedniego roku spory spadek, ponieważ wtedy zawarto 1 048 umów.
Analizując raport wyników widać, że podobny spadek dotyczy również przekazań lokali. 293 przekazano w III kwartale 2022 r., w porównaniu do 590 w III kwartale 2021 r. Za to od początku tego roku w sumie klienci odebrali 675 mieszkania. Rok wcześniej 1067.
Archicom z gwarancją bezpieczeństwa finansowego
— Funkcjonujemy na rynku nieruchomości od ponad 35 lat. Dzięki nabytej wiedzy i doświadczeniu potrafimy poradzić sobie w różnych fazach cyklu koniunkturalnego, zdając sobie sprawę z ich przemijalności. W trzecim kwartale 2022 r. sprzedaliśmy 113 i przekazaliśmy 293 mieszkania. Ale przede wszystkim skupiliśmy się na rozwijaniu naszej koncepcji zakładającej wypracowanie pełnej gotowości do wprowadzenia do sprzedaży. To nowy status inwestycji, która pozwala nam optymalnie wykorzystać okres spowolnienia na rynku nieruchomości. A także kontrolować cały proces deweloperski – opowiada Waldemar Olbryk, prezes zarządu Archicom.
— Jednocześnie posiadamy blisko 291 mln zł środków pieniężnych oraz dodatkowo dostępne linie kredytowe. Dzięki temu możemy spokojnie oczekiwać na atrakcyjne okazje dotyczące zakupu gruntów, a także zagwarantować interesariuszom i spółce bezpieczeństwo finansowe. Musimy mieć przy tym świadomość, że rynek nieruchomości dziś ewoluuje. A powolna stabilizacja na niższym niż dotychczas poziomie utrudni nam porównywanie do poprzednich lat, które w analogicznych okresach charakteryzowały się ponadprzeciętnymi wynikami – twierdzi Waldemar Olbryk.
Deweloper liczy, że zdobyte do tej pory doświadczenie oraz jego stabilna sytuacja finansowa przełoży się na sukcesy w najbliższym czasie. Dzięki zgromadzonej gotówce będzie mógł decydować się na rozwój mimo trudnych czasów.
— Potrzeby mieszkańców od zawsze stanowiły priorytet wszelkich podejmowanych przez Archicom działań. Kreowanie przestrzeni doskonałej do życia, a także przedkładanie jakości realizowanych inwestycji ponad ich liczbę to główne wyznaczniki wieloletniej strategii dewelopera. Budowa długofalowych relacji z nabywcami mieszkań polega m.in. na stałym utrzymywaniu kontaktu ze wspólnotami mieszkaniowymi oraz zarządcami nieruchomości. Osiedla konsekwentnie budowane są w myśl koncepcji miasta 15-minutowego, które zamieszkuje dziś nawet 63% wszystkich mieszkańców inwestycji Archicom. Firma stawia na rozwój i dostarczanie nabywcom wysokiej jakości produktu, wspierającego realizację zobowiązań środowiskowych. A także motywowanie do zmiany nawyków na bardziej ekologiczne oraz stymulowanie budowy więzi społecznych – czytamy w komunikacie spółki Archicom.
NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE
Jawność cen mieszkań. Komunikat PZFD

Od 11 lipca 2025 r. zaczęła obowiązywać tzw. ustawa o jawności cen, która zobowiązuje deweloperów do publikowania na swoich stronach internetowych cen ofertowych mieszkań i domów. Choć zmiana zapowiada nową jakość na rynku, z punktu widzenia klientów rewolucja zacznie się stopniowo: wejście w życie ustawy przewidziano bowiem w dwóch etapach. To, kiedy klient zobaczy cenę na stronie, będzie zależało od tego, kiedy deweloper formalnie rozpoczął sprzedaż inwestycji. W większości przypadków na pełną przejrzystość cenową trzeba będzie poczekać do 11 września.
Nowe regulacje to efekt nowelizacji ustawy z 20 maja 2021 r. o ochronie nabywcy lokalu mieszkalnego i domu jednorodzinnego oraz Deweloperskim Funduszu Gwarancyjnym. W praktyce oznaczają one obowiązek publikowania na stronie internetowej dewelopera ofert wraz ze szczegółowymi informacjami o cenach mieszkań i domów. Tak, by klienci nie mieli konieczności kontaktowania się ze sprzedawcą czy wysyłania dodatkowych zapytań. Cena ma być widoczna od razu.
– Polski Związek Firm Deweloperskich od początku popierał wprowadzenie obowiązku publikowania cen ofertowych mieszkań. Jesteśmy zwolennikami transparentności i uczciwej konkurencji – mówi Bartosz Guss, dyrektor generalny PZFD. – Klienci mają prawo znać pełne koszty zakupu nieruchomości, a jawność cen wspiera podejmowanie świadomych decyzji. Dobrze, że nowe przepisy zmierzają właśnie w tym kierunku. Aktywnie wspieramy branżę we wdrażaniu tych rozwiązań.
Na co powinien zwrócić uwagę każdy deweloper?
Nowe przepisy nakładają na deweloperów obowiązek informowania o:
- cenie metra kwadratowego powierzchni użytkowej każdego oferowanego lokalu (mieszkania i domu),
- cenie pomieszczeń przynależnych (np. komórek lokatorskich czy boksów rowerowych) lub miejsc postojowych,
- wszystkich dodatkowych kosztach związanych z zakupem nieruchomości, które nabywca będzie zobowiązany ponieść na rzecz dewelopera.
Informacje te muszą być zamieszczane od momentu opublikowania ofert po rozpoczęciu sprzedaży. Natomiast w przypadku prowadzenia tzw. przedsprzedaży – przed zawarciem pierwszej umowy rezerwacyjnej. Wszystkie informacje muszą być publicznie dostępne na stronie internetowej firmy, w miejscu umożliwiającym ich łatwe odnalezienie przez klienta. Dopuszczalne są podstrony lub poddomeny, ale z głównej strony musi prowadzić do nich czytelny link czy odesłanie. Ważne jest również, by informacje były jednoznacznie powiązane z konkretnym deweloperem i możliwe do zidentyfikowania przez nabywcę.
Uwaga: jeśli ceny są publikowane wyłącznie na portalach ogłoszeniowych lub stronach pośredników, nie spełnia to wymogów ustawy. Deweloper nadal ma obowiązek prowadzenia własnej strony internetowej lub zarządzanej przez siebie witryny z informacjami o cenach.
– To istotna zmiana, która uporządkuje sposób komunikowania cen na rynku – mówi Przemysław Dziąg, zastępca dyrektora generalnego PZFD. – Już teraz wielu deweloperów prezentuje ceny na swoich stronach, ale nowe przepisy tworzą jednolity standard, zrozumiały dla wszystkich. To korzystne zarówno dla klientów, jak i dla firm, które chcą działać na jasnych zasadach.
Obowiązek prowadzenia i aktualizowania strony internetowej obowiązuje tak długo, jak długo w danej inwestycji dostępne są niesprzedane lokale mieszkalne lub domy. Deweloper musi utrzymywać stronę aż do momentu przeniesienia własności wszystkich nieruchomości na nabywców. Nowe przepisy nie obejmują natomiast lokali usługowych (przeznaczonych pod działalność handlową, usługową czy biurową). Nie dotyczą także lokali przeznaczonych pod najem krótkoterminowy (np. aparthotele, condo – hotele).
Dlaczego 11 lipca nie zobaczymy jeszcze wszystkich cen?
Choć przepisy formalnie wchodzą w życie 11 lipca, dla zdecydowanej większości inwestycji będzie obowiązywał dwumiesięczny okres przejściowy. Dotyczy to projektów, w których sprzedaż rozpoczęła się przed tą datą. W ich przypadku obowiązek publikacji cen zacznie obowiązywać dopiero od 11 września 2025 r.
PZFD rekomenduje, by deweloperzy, którzy nie są objęci obowiązkiem od 11 lipca, wyraźnie informowali o tym na stronie internetowej. Dzięki temu nabywcy unikną nieporozumień i zyskają pewność, że firma działa zgodnie z prawem.
Przewodnik dla deweloperów
Aby ułatwić firmom deweloperskim bezpieczne i spójne wdrożenie nowych obowiązków, Polski Związek Firm Deweloperskich przygotował szczegółowy przewodnik po ustawie, który wyjaśnia, jak interpretować przepisy, kiedy i jak publikować ceny oraz jakie dane muszą znaleźć się na stronie internetowej. Pełna wersja przewodnika wkrótce będzie dostępna na stronie internetowej.
Zobacz także: Działalność Polskiego Związku Firm Deweloperskich.
NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE
Śniadecki Development: Zamierzamy kontynuować ekspansję terytorialną

Poznański deweloper, Śniadecki Development, planuje realizować inwestycje wielorodzinne i docelowo skalować działalność w siedmiu największych aglomeracjach w Polsce. Spółka wkrótce rozpocznie prace budowlane przy pierwszych projektach mieszkaniowych w Poznaniu, a równolegle przygotowuje projekt biurowo- mieszkalny w Szczecinie.
Deweloper, działający na rynku nieruchomości od ponad dekady, rozpoczął działalność od budowy osiedli domów w zabudowie bliźniaczej i szeregowej. Na swoim koncie ma łącznie 11 zrealizowanych inwestycji pod Poznaniem.
Obecnie Śniadecki Development jest na etapie rozpoczęcia prac przy dwóch inwestycjach mieszkaniowych. W Poznaniu powstaną osiedla Smart14 oraz Zawangarda, a w fazie przygotowania znajduje się wieloetapowy projekt w Szczecinie. Ten obejmie blisko 400 mieszkań oraz powierzchnie usługowe i przestrzeń społeczną.
Śniadecki Development chce realizować inwestycje w segmencie premium
Wstępne harmonogramy zakładają kolejne uruchomienia inwestycji w latach 2025–2027. Jednocześnie trwają prace nad prognozami finansowymi i rozwojem struktury finansowania. Spółka zamierza położyć nacisk na synergię z bankami, partnerami inwestycyjnymi i nowoczesnymi instrumentami rynkowymi.
– Po latach działalności w segmencie domów jednorodzinnych nadszedł dla nas naturalny moment na skalowanie działalności w kierunku projektów wielorodzinnych w największych miastach Polski. Rozpoczynamy od Poznania i Szczecina, ale docelowo planujemy obecność w siedmiu aglomeracjach o największym potencjale. W najbliższych miesiącach zamierzamy kontynuować ekspansję terytorialną, rozwijać ofertę produktową oraz rozszerzać portfel projektów w dotychczasowej formule joint venture z zaufanymi partnerami. Analizujemy również różne możliwości pozyskania kapitału na dalszą rozbudowę banku ziemi oraz przyspieszenie realizacji zaplanowanych inwestycji mieszkaniowych. Naszym celem jest budowanie portfela projektów o podwyższonym standardzie oraz premium – mówi Sylwester Śniadecki, prezes Śniadecki Development.
Jak szacuje deweloper, obecny bank ziemi spółki, ma końcowy potencjał sprzedażowy zrealizowanych inwestycji na poziomie 400 mln zł. Ponadto, inwestor jest na etapie negocjacji kolejnych gruntów powyżej 100 tys. PUM.

Zobacz także: Działalność deweloperów w Poznaniu.
NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE
Matexi Polska ze wzrostem sprzedaży

Deweloper Matexi Polska zanotował wzrost sprzedaży w drugim kwartale 2025 roku, zawierając 99 umów deweloperskich. To poprawa wyniku względem pierwszego kwartału, kiedy zakontraktowano 71 lokali, oraz w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku (72 lokale).
Większość transakcji – 78 – dotyczyła inwestycji w Warszawie, a pozostałe 21 w Krakowie. W sumie w pierwszym półroczu 2025 roku spółka sprzedała 170 mieszkań (121 w Warszawie i 49 w Krakowie), co utrzymuje wynik na poziomie zbliżonym do pierwszej połowy 2024 roku.
– W drugim kwartale bieżącego roku zaobserwowaliśmy wzrost aktywności klientów. Było to spowodowane pierwszą obniżką stóp procentowych, ale w naszej ocenie również tym, że część z nich przestała oczekiwać na program rządowy – skomentował Mirosław Bednarek, prezes Matexi Polska.
Warto zaznaczyć, że firma przekazała klientom w II kwartale 82 mieszkania, a narastająco w całym półroczu – 154. Deweloper kontynuuje również rozwój portfolio inwestycji. W ostatnich miesiącach do sprzedaży trafiły dwa nowe projekty – na warszawskim Żoliborzu oraz Mokotowie.
Matexi Polska konsekwentnie realizuje strategię długofalowego zaangażowania na polskim rynku mieszkaniowym. Firma stawia na zrównoważony rozwój oferty i dywersyfikację lokalizacji zgodnie z dewizą „Witamy w okolicy”. Aktualne portfolio obejmuje blisko 3 400 mieszkań zrealizowanych na terenie Warszawy i Krakowa.
Zobacz także: Pozostałe wiadomości na temat inwestycji deweloperów w Warszawie.
-
NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE3 miesiące ago
Norbert Kurek: Zanieczyszczony grunt to ryzyko. Ale również szansa
-
NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE4 miesiące ago
Najwięksi deweloperzy z Dubaju w Polsce. 7 marca w Krakowie
-
NIERUCHOMOŚCI INWESTYCJE5 miesięcy ago
NOHO ONE. Luksusowe apartamenty z bogatą Strefą Lifestyle
-
DEVELOPER MAGAZINE6 miesięcy ago
Onelife. Spravia oferuje wille miejskie pod Warszawą
-
NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE4 miesiące ago
Najlepsza agencja nieruchomości w Dubaju przejeżdża do Polski
-
NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE4 miesiące ago
Polski deweloper z podwójną wygraną w Cannes
-
EYE ON REAL ESTATE3 miesiące ago
Nova Marina, Ghelamco
-
DEVELOPER MAGAZINE4 miesiące ago
ROBYG poszerza ofertę w Gdańsku
-
NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE3 miesiące ago
Deweloperzy hamują z nowymi inwestycjami
-
DEVELOPER MAGAZINE4 miesiące ago
Skyliner II zaczyna piąć się w górę
-
NIERUCHOMOŚCI INWESTYCJE1 miesiąc ago
Nowa inwestycja ATAL w Gdańsku
-
NIERUCHOMOŚCI INWESTYCJE3 tygodnie ago
NOHO ONE. Tak będzie wyglądać luksusowa Strefa Lifestyle
-
NIERUCHOMOŚCI INWESTYCJE2 tygodnie ago
10 900 zł za mkw. w Poznaniu. Robyg oferuje 130 mieszkań
-
NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE3 dni ago
Śniadecki Development: Zamierzamy kontynuować ekspansję terytorialną
-
EYE ON REAL ESTATE2 tygodnie ago
O27 Apartamenty Opolska, Trust Investment
-
NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE7 dni ago
Matexi Polska ze wzrostem sprzedaży
-
DEVELOPER MAGAZINE3 godziny ago
Develia przejmuje Bouygues Immobilier Polska
-
NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE18 minut ago
Jawność cen mieszkań. Komunikat PZFD