Connect with us

NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE

Było 200 mln zł długu dewelopera. Teraz mieszkańcy mogą się wprowadzić

Published

on

Inwestycja Zakątek Cybisa, fot. Profbud

Załamani klienci. Brak mieszkań do odbioru. 200 mln zł długu dewelopera. Brak szans na dokończenie inwestycji. Strata pieniędzy. Tak mogła wyglądała historia klientów osiedla Zakątek Cybisa w Warszawie. Skończyła się jednak dobrze.

Był rok 2013. Klienci kupowali swoje wymarzone mieszkania. Liczyli na piękną przyszłość w inwestycji na warszawskim Ursynowie. Szybko okazało się, że wspaniała przygoda przeobraziła się w koszmar. W ciągu dwóch lat od rozpoczęcia sprzedaży już pojawiły się informacje o tym, że spółka Włodarzewska SA. może upaść. Dwa lata później sąd ogłosił upadłość firmy.

Advertisement

Promyk nadziei pojawił się na przełomie 2019 i 2020 roku. Uzgodniono zapisy specjalnego porozumienia. Dzięki niemu inwestycja miała zostać dokończona przez spółkę z grupy kapitałowej Profbud.

Układ pozwolił skończyć inwestycję Zakątek Cybisa

– Mając na uwadze interes nabywców oraz istniejące uwarunkowania prawne, stworzona została dość skomplikowana struktura prawna, oparta na kompilacji przepisów prawa upadłościowego i restrukturyzacyjnego, zgodnie z którą powstał projekt pierwszego w Polsce układu częściowego w postępowaniu upadłościowym dewelopera. Był to bardzo odważny projekt pod względem prawnym, ale jednocześnie jedyna ścieżka pozwalająca na stworzenie nabywcom szansy ukończenia inwestycji z zachowaniem ich praw. Najważniejszą kwestią był oczywiście wybór dewelopera, który przejmie na siebie obowiązek dokończenia budowy inwestycji oraz zobowiązania względem moich Klientów. Wraz z przedstawicielami nabywców rozmawialiśmy z wieloma przedstawicielami z branży deweloperskiej, jednak spotkanie z Grupą Profbud było ostatnim brakującym elementem naszej układanki. Układ nabywców został przegłosowany większością ponad 98 proc. głosów wszystkich uprawnionych, co oznacza, że niemal wszyscy poparli układ i zaufali nowemu deweloperowi. – mówi mecenas Monika Grabowska-Dziadak, pomysłodawczyni i autorka układu nabywców lokali w inwestycji Zakątek Cybisa w postępowaniu upadłościowym Włodarzewska S.A.




Advertisement

W ten sposób powstała inwestycja „Zakątek Cybisa by Profbud”. Zaczęło się niełatwo, bo od pandemii COVID-19 i szalonych podwyżek materiałów budowlanych na świecie. Koszty wejścia nie należały także do niskich.

Trudne początki Profbudu z budową inwestycji Zakątek Cybisa

– W tym czasie banki wstrzymały wydawanie decyzji kredytowych nowym inwestorom, w tym Profbud niemal do końca 2020 roku. Koszty układowe inwestycji, które musiały zostać opłacone przez dewelopera miesiąc po zatwierdzeniu przez sąd postanowienia, aby móc rozpocząć projekt, opiewały na kwotę niemal 11 mln zł. Kolejne 10 mln zł był to koszt wyjścia nabywców z układu. Wspomniane kwoty zostały pokryte przez Profbud w całości ze środków własnych. Oprócz kwestii finansowych dodatkowe wyzwania związane z układem wynikały m.in. z braku obowiązywania ustawy deweloperskiej w momencie nabycia mieszkania przez klientów, która zapewniałaby im ochronę prawną, potrzeby porozumienia się ze wszystkimi zainteresowanymi stronami czy też lokalizacji inwestycji i obowiązku wyjaśnienia spornych kwestii sąsiedzkich ze Spółdzielnią Mieszkaniową „Jary” – informuje deweloper, spółka Profbud.

Warszawska inwestycja spisana na straty, ale jednak ma już nowych lokatorów

Nabywcy układowi w trakcie postępu prac mieli jednak wybór – na mocy układu mogli zdecydować czy pozostaną właścicielami mieszkania, czy rezygnują 
z lokalu z gwarancją zwrotu wniesionych środków w dwóch transzach. Z danych dewelopera wynika, iż na blisko 200 zakontraktowanych lokali zaledwie 30 zostało dobrowolnie zwolnionych przez nabywców.

Advertisement




– Inwestycja, która przez wielu została spisana na straty, otrzymała drugie życie i dziś dumnie błyszczy w sercu zielonego Ursynowa. Jej realizacja nie była jednak łatwa, a droga wiodąca do miejsca, w którym jesteśmy teraz wielokrotnie okazywała się kręta i pełna wyzwań. Na żadnym etapie prac nie poddaliśmy się jednak, wiedząc ile osób pokłada w nas ostatnią nadzieję – nadzieję na odzyskanie mieszkania oraz utraconych oszczędności. Przyszli mieszkańcy obdarzyli nas ogromnym zaufaniem, którego nie mogliśmy stracić. Uwierzyli, że dzięki naszej pomocy i wsparciu ich wymarzony dom jednak powstanie. Osób we wspomnianej sytuacji było ponad sto, z czego 1/3 postanowiła wyjść z układu, odzyskując pełną kwotę wpłaconych pieniędzy, zamiast 10-20 proc. z całości, na które mogliby liczyć bez zawiązanego porozumienia. Pozostali Klienci, którzy zdecydowali się z nami zostać, dzisiaj mogą cieszyć się z odbioru kluczy, na który czekali ponad 9 lat. Każdy moment spotkania podczas odbiorów jest wyjątkowy i towarzyszy mu szczera, często smutna i trudna historia, mająca jednak szczęśliwe zakończenie. A wszystko to przy dochowaniu obiecanego terminu i najwyższej jakości realizacji. – mówi Paweł Malinowski, Prezes Zarządu firmy Profbud.  

Inwestycja Zakątek Cybisa składająca się z 296 mieszkań została sprzedana w niemal 100 proc. Odbiory mieszkań na osiedlu prowadzone są od 21 marca br., a klienci układowi mają pierwszeństwo w rezerwacji terminu spotkania w celu przekazania kluczy do lokalu. Koniec całego procesu odbiorowego szacowany jest na III kw. 2022 r. 

Advertisement

NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE

Vastint podpisał umowę z PZU. W K2 powstanie placówka medyczna

Published

on

Vastint wynajął 815 mkw. w biurowcu K2 spółce PZU Zdrowie, fot. mat. prasowe

W Gdyni powstanie 18 gabinetów lekarskich i do badań diagnostycznych. Vastint wynajął 815 mkw. w biurowcu K2 spółce PZU Zdrowie.

Biurowiec mieści się przy ulicy Kieleckiej 2 w Gdyni. PZU Zdrowie wynajęło powierzchnie na parterze budynku.

Advertisement

— W ramach strategii rozwoju naszej ogólnopolskiej sieci medycznej, podjęliśmy decyzję o stworzeniu drugiej w Gdyni i piątej w Trójmieście, placówki działającej pod marką PZU Zdrowie. Decydując o lokalizacjach nowych centrów medycznych bierzemy pod uwagę przede wszystkim lokalizację i standard budynku. Biurowiec K2 pozwoli nam na komfortową obsługę pacjentów. Już w drugiej połowie tego roku będą mogli korzystać z usług naszej wielospecjalistycznej placówki medycznej. Planujemy zlokalizować 18 gabinetów do konsultacji lekarskich i badań diagnostycznych — opowiada Karolina Helmin-Biercewicz, członek zarządu PZU Zdrowie.

K2 to sześciopiętrowy budynek z 11 400 mkw. powierzchni biurowej klasy A. Lobby zaprojektowano jako przestrzeń do nieformalnych spotkań biznesowych. Natomiast dwukondygnacyjna podziemna hala garażowa posiada 136 miejsc parkingowych oraz szatnie dla rowerzystów. Dodatkowe miejsca postojowe dla jednośladów przewidziano od strony tylnego dziedzińca, który zdobi 50 ponad dwudziestoletnich brzóz.

— Możliwość podziału i elastycznej aranżacji przestrzeni pozwoliła dopasować przestrzeń do specyficznych potrzeb nowego najemcy. Z pewnością K2 zapewni komfortowe warunki pracy personelowi medycznemu, a lokalizacja w centrum Gdyni łatwy dojazd do punktu pacjentom. Centrum medyczne w biurowcu K2 będzie doskonałym uzupełnieniem oferty usług dla naszych pozostałych najemców — mówi Karolina Dorochowicz, Leasing Manager w Vastint Poland.

Advertisement

Biurowiec wyróżnia kolorystyka elewacji oraz rytmiczne rozmieszczone pionowe panele. Ich kształt stanowi odniesienie do architektury okrętowej, w szczególności stylu „Streamline” lat 30. Budynek posiada także certyfikat LEED Platinum i zapewnia warunki pracy charakterystyczne dla zdrowych i wydajnych obiektów.

Advertisement
Continue Reading

NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE

Ponad 400 milionów zysku Dom Development za 2022 rok

Published

on

Osiedle Braniborska 80 we Wrocławiu od Dom Development, fot. mat. prasowe

Debiut w Krakowie, pierwsza transakcja PRS, rekord przekazanych mieszkań. I co najważniejsze, najlepszy wynik finansowy w historii. Dom Development podsumował 2022 rok. I wprowadził do sprzedaży kolejną inwestycję, tym razem we Wrocławiu.

Dom Development może pochwalić się kilkoma rekordami, które ustanowił mimo trudnej sytuacji na rynku nieruchomości. Jest nim oczywiście zysk netto wynoszący 410 milionów złotych. Ale również 3 666 mieszkań przekazanych w terminie. Deweloper pojawił się także po raz pierwszy z ofertą w Krakowie.

Advertisement

Na uwagę zasługuje pierwsza transakcja w sektorze PRS. Dom Development sprzedał 397 lokali. Natomiast ciekawą informacją podaną przez dewelopera jest to, że aż 70% sprzedanych mieszkań odbyło się bez kredytów. To rekordowy udział klientów gotówkowych. Mimo jednak spadku sprzedaży o 24% rok do roku spółka jest zadowolona, że jest on niższy niż rynkowy spadek o 45% w 6 największych miastach w Polsce.

Nowa inwestycja Dom Development. Braniborska 80 powstanie we Wrocławiu

Oprócz ogłoszenia wyników za poprzedni rok, Dom Development wprowadził do sprzedaży również inwestycję we Wrocławiu. Braniborska 80 powstanie w centrum Wrocławia, 20 minut spacerem do Rynku.

— Projekt elewacji to efektowna kompozycja białych płaszczyzn ścian i grafitowych okładzin cegieł klinkierowych. Szklane balustrady i zróżnicowane elementy drewniane dopełniają architekturę w detalu. W inwestycji Braniborska 80 zaprojektowaliśmy również zielony, wewnętrzny dziedziniec. Niewątpliwym atutem jest doskonała komunikacja miejska – liczne linie autobusowe i tramwajowe (m.in. nowa linia tramwajowa na Nowy Dwór) oraz ścieżki rowerowe. Ulica Braniborska umożliwia szybki dojazd do każdego punktu, a pobliska ulica Legnicka jest jedną z arterii wylotowych Wrocławia. Niedaleko stąd także do dworca Wrocław Mikołajów. Najbliższe otoczenie oferuje także wszystkie miejskie wygody: liczne sklepy i centra handlowe, przedszkola, szkoły i uczelnie wyższe. Tuż obok znajduje się Akademia Sztuk Teatralnych i Wrocławskie Muzeum Współczesne — zachwala nowy projekt deweloper.

Advertisement

W inwestycji Braniborska 80 zaprojektowano od 1- do 4-pokojowych mieszkań. Będą miały powierzchnie od 29 do 90 mkw. W części mieszkań na parterze mieszkańcy będą mieli ogródki. Na wyższych kondygnacjach balkony i loggię. Natomiast na ostatniej przestronne tarasy.

Advertisement
Continue Reading

NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE

Luksusowe nieruchomości. Jak nimi zarządzać?

Published

on

Luksusowy apartamentowiec Młyny Mogilska w Krakowie, fot. Noho Investment

Strefa wellnes, piwniczka na wina, pokój kąpielowy dla psów czy całodobowa obsługa konsjerża – to nie opis ekskluzywnego hotelu. Luksusowe nieruchomości to nowy wymiar inwestycji, realizowanych przez deweloperów w ostatnim czasie.

Rynek nieruchomości najwyższej klasy i ich klientów sukcesywnie rośnie w naszym kraju. Wraz z postępującymi udogodnieniami, wzrosły także wymagania świadomych nabywców. I tak jak sama inwestycja wymagają szczególnej opieki. Jak zarządzać luksusowymi nieruchomościami i jak zadbać o najbardziej wymagających mieszkańców? Opowiadają deweloperzy, którzy specjalizują się w realizacji tego typu inwestycji.

Advertisement

Prestiżowa lokalizacja, historyczna wartość obiektu i standard wykończenia najwyższej klasy. Tym wyróżniają się luksusowe nieruchomości. Takie inwestycje prezentują określony styl życia i system wartości. Po apartamenty premium sięga grupa klientów z wysokimi wymaganiami i mocno sprecyzowanymi oczekiwaniami. Dla nich znaczenie ma nie tylko sama nieruchomość, ale sposób jej funkcjonowania w późniejszym czasie, który odzwierciedla ich status.

Zarządzanie nieruchomościami luksusowymi a segmentem popularnym. Czym się różni?

— Przede wszystkim produktem oraz oczekiwaniami właścicieli. W nieruchomościach luksusowych, takich jak krakowski Angel Wawel czy wrocławski Angel City, oprócz standardowych procesów wynikających z zarządzania budynkiem spotykamy się z szeregiem udogodnień dla mieszkańców (np. spa, całodobowa recepcja, ochrona, co-working, kluby dla mieszkańców, zielone części wspólne, concierge). Utrzymanie takich nieruchomości wymaga odpowiedniego doświadczenia oraz planu, który pozwala na konsekwentne podnoszenie ich wartości, a właścicielom pozwala czuć się wyjątkowo — mówi Małgorzata Nowodworska, Sales and Marketing Director – South w Angel Poland Group, członek zarządu Angel Management.

Jedna z najbardziej luksusowych inwestycji mieszkaniowych w Polsce. Angel Wawel mieści się w zabytkowym klasztorze sióstr Koletek w Krakowie, fot. Angel Poland Group

W tym wypadku kluczowa jest tu rola odpowiedniego podmiotu zarządzającego.

— Zarządca nieruchomościami luksusowymi jest podmiotem, który nie tylko odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie obiektu, ale także za całe spektrum niestandardowych usług dedykowanych mieszkańcom, które wyróżniają inwestycję premium na tle innych inwestycji na rynku. Rola takiego zarządcy jest wieloaspektowa. Wykracza poza standardowy zakres obowiązków i wymaga specjalistycznego doświadczenia. Dzięki temu mieszkaniec będzie miał zapewnioną najwyższą jakość obsługi i życia — komentuje Dawid Sporysz, dyrektor zarządzający NOHO Investment.

Advertisement
Pokój klubowy z kuchnią, jadalnią i częścią wypoczynkową w inwestycji premium Nadgóników14 w Katowicach, fot. Noho Investment

Luksusowe nieruchomości. Zarządzanie nimi to specjalistyczna dziedzina. Wymaga unikalnego zestawu umiejętności i wiedzy

Zarówno deweloperzy realizujący inwestycje premium, jak i właściciele tych nieruchomości, mają wysokie oczekiwania względem podmiotu zarządzającego. A powierzyć je mogą jedynie profesjonalistom, którzy mają lata doświadczenia i doskonale wiedzą jak wychodzić naprzeciw wysokim wymaganiom klientów. Czy polscy zarządcy nieruchomości zdają sobie sprawę z tego?

— Istniejemy po to, by nasz klient codziennie doświadczał różnicy. Kładziemy nacisk na wzorową komunikację i merytoryczną współpracę z deweloperem. Wszelkie pojawiające się problemy eliminujemy w zarodku, więcej czasu poświęcając na egzekwowanie wyznaczonych standardów i kreowaniu przyszłości obiektu. W ten sposób mieszkańcy czują się zaopiekowani i dumni z dokonanego zakupu mieszkania. Dla dewelopera, współpraca z nami, to wsparcie budowanej przez niego marki i pozytywnego wizerunku. Poprzez swoją pracę opartą na najwyższych standardach, wartościach, potrzebach najbardziej nawet wymagających klientów kontynuujemy ich pozytywne doświadczenia z nabycia mieszkania od dewelopera i nowego etapu w życiu — tłumaczy Anna Wojsław, prezes Imperium Zarządzanie Nieruchomościami. Jej spółka ma 17 lat doświadczenia w zarządzaniu nieruchomościami mieszkaniowymi oraz komercyjnymi.

Nowodworska: Doskonały zarządca wykorzystuje możliwości nieruchomości ponadprzeciętnych

— Warto podkreślić, że zarządca jest nie tylko osobą reprezentującą markę i jej filozofię, w naszym przypadku NOHO Premium Lifestyle, ale również kluczową osobą, która nawiązuje i buduje silne relacje z klientem, zapewniając mu komfort życia i odpowiadając na jego potrzeby — dodaje Dawid Sporysz.

O tym jak istotne są zaangażowanie i doświadczenie podmiotu zarządzającego, doskonale wie Angel Poland Group. Deweloper od 20 lat kształtuje rynek luksusowych nieruchomości w Polsce.

Advertisement

— Zrozumienie rynku i wartości obiektów, które zarządca przejmuje to podstawa. Aby we właściwy sposób skoordynować funkcjonowanie obiektów luksusowych, należy zadbać o odpowiednio wykwalifikowany personel i zainwestować w nowoczesne systemy do zarządzania, które zapewnią mieszkańcom najwyższy komfort korzystania z budynku. W naszych inwestycjach wdrożyliśmy innowacyjną platformę MyTower, która służy m.in. właśnie do komunikacji z mieszkańcami. Doskonały zarządca to nie tylko administrator, to manager, który wykorzystuje możliwości nieruchomości ponadprzeciętnych. Musi doskonale poznać potrzeby właścicieli i wychodzić im naprzeciw: usługi concierge, organizowanie celowanych eventów, ułatwianie komunikacji – wielu klientów z zagranicy wymusza dziś komunikację w językach obcych np. angielskim — podsumowuje Małgorzata Nowodworska.

Advertisement
Continue Reading
Advertisement
Advertisement
Advertisement

na skróty

Advertisement
Advertisement
Advertisement

najpopularniejsze