Connect with us

NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE

Spółka CGA Invest wprowadzała klientów w błąd. Jest decyzja UOKiK

Published

on

COndohotel Czarna Perła w Siennej, fot. CGA Invest

Zarzuty obejmują m.in. wprowadzanie w błąd co do bezpieczeństwa inwestycji w materiałach reklamowych, brak informacji o modelu finansowania i nieprawdziwe dane dotyczące możliwych zysków. Spółka odpowiedziała już na oskarżenie prezesa.

CGA Invest Sp z o.o. zrealizowała condohotel Czarna Perła w Siennej. Ideą tego typu przedsięwzięcia jest możliwość zakupu lokalu użytkowego w celach inwestycyjnych. Właściciel korzysta z apartamentu przez określony czas, w pozostałym terminie operator wynajmuje lokal. Podmiot, który zajmuje się profesjonalnym wynajmem lokali, dzieli się zyskiem z właścicielem.

UOKiK przyjrzał się działaniom sprzedażowym i reklamowym spółki, które wprowadzały klientów w błąd. Prezes Urzędu wydał decyzję obejmującą:

Informowanie o bezpieczeństwie inwestycji. W materiałach reklamowych użyto m.in. zwrotów: „Pewność i rentowność inwestycji” oraz „Zakup w systemie condo to bezpieczna forma inwestycji”. Tymczasem, prezes Urzędu wskazał, że spółka nie stosowała żadnych środków ochrony wpłat nabywców. Inwestycje klientów były zatem obarczone podwyższonym poziomem ryzyka.

Advertisement

Nieprzekazywanie informacji dotyczących modelu finansowania. Spółka nie informowała klientów o tym, że budowa condohotelu była finansowana w całości z ich wpłat.

Mylne informacje o wysokości możliwych zysków. Materiały reklamowe condohotelu zawierały błędne informacje. Deklarowane treści był niezgodne z treściami umów zawieranych z klientami.

Nieprawdziwe informacje dotyczące operatora obiektu. W umowach, spółka informowała, że będzie operatorem Czarnej Perły. W rezultacie, klienci musieli zawrzeć umowę z innym podmiotem.

Advertisement

– Nieinformowanie konsumentów o tak istotnych aspektach jak finansowanie inwestycji w całości z ich środków czy też mniejszych korzyściach finansowych mogło wpłynąć na decyzję dotyczącą zawarcia umowy. Być może konsumenci nie zrobiliby tego, gdyby dostali rzetelne i prawdziwe informacje o inwestycji. Przypominam, że zanim zainwestujemy w lokal w condo czy aparthotelu, powinniśmy bardzo dokładnie zapoznać się z warunkami oferty, jak i być świadomymi ryzyka – przekazał Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

W odpowiedzi na przedstawione zarzuty, CGA Invest, zobowiązało się do rekompensaty z powodu nieuczciwych praktyk. Klienci, którzy są właścicielami lokalu otrzymają pobyt w obiekcie Czarna Perła, który sfinansuje spółka. Natomiast 130 potencjalnych klientów, którzy byli zainteresowani zakupem apartamentu, otrzymają vouchery zniżkowych na pobyt, przejazd kolejką czy karnet narciarski.

Advertisement
Continue Reading
Advertisement

NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE

Lokum Deweloper z 42% spadkiem sprzedaży

Published

on

By

Inwestycja Lokum Salsa w Krakowie, fot. Lokum Deweloper

Grupa Lokum Deweloper, działająca na dolnośląskim i małopolskim rynku nieruchomości, w 2022 roku zakontraktowała 435 lokali. To oznacza o 42% mniej sprzedanych mieszkań w stosunku do roku poprzedniego. Deweloper przekazał również klientom 727 lokali.

W 2022 roku, Lokum Deweloper przekazał o 28% więcej lokali niż rok wcześniej. Tym samym odnotował wzrost przychodu o 18% (do 366,7 mln zł). Jednak odnotowany zysk netto przypisany akcjonariuszom podmiotu dominującego wzrósł zaledwie o 3%, do wysokości 57,3 mln zł. Deweloper odczuł wzrost ponoszonych kosztów realizacji i finansowania inwestycji. Przychody minionego roku Grupa uzyskała głównie z wrocławskich inwestycji Lokum Porto i Lokum Verde. Poza tym z krakowskich osiedli Lokum Vista i Lokum Salsa.

Bartosz Kuźniar, prezes Lokum Deweloper: Musieliśmy ograniczyć produkcję

— Zeszły rok był bardzo trudny, naznaczony napaścią Rosji na Ukrainę, bardzo wysoką inflacją i podwyżkami stóp procentowych. Dotknęły one wszystkich uczestników rynku mieszkaniowego. Rosnące koszty życia i wprowadzenie rygorystycznych wymogów badania zdolności kredytowej sprawiły, że duża część potencjalnych nabywców mieszkań musiała zrezygnować z marzeń o własnym lokum, a przynajmniej odłożyć ich realizację w czasie. W ubiegłym roku sprzedawaliśmy głównie klientom dysponującym gotówką lub o bardzo wysokich dochodach. Rosnące ceny materiałów i transportu, odpływ pracowników na Ukrainę, presja płacowa wywołana wysoką inflacją, jak też wysokie koszty finansowania działalności przełożyły się na ogólny wzrost kosztów realizacji mieszkań. Doświadczając jednocześnie spadku sprzedaży zmuszeni byliśmy podjąć trudną decyzję o ograniczeniu produkcji — podsumował 2022 rok Bartosz Kuźniar, prezes zarządu Lokum Deweloper.

Advertisement

W zeszłym roku, Grupa zakończyła budowę blisko 1000 lokali. Deweloper przekazał klientom 727 mieszkań, jednak uruchomił budowę zaledwie 133. W tym roku, Lokum Deweloper dysponuje ofertą, na którą składają się mieszkania gotowe i z bliskim terminem realizacji – w ciągu najbliższych miesięcy.

Deweloperzy z nadzieją na ożywienie rynku nieruchomości

Rynek nieruchomości wyhamował w zeszłym roku. Jednak na horyzoncie widać ożywienie zarówno wśród klientów, jak i deweloperów. Obie grupy liczą na poprawę i ustabilizowanie sytuacji w branży w ciągu najbliższych miesięcy.

— Wraz ze stabilizacją wysokości stóp procentowych i złagodzeniem rekomendacji S przez KNF, w pierwszych miesiącach 2023 roku odnotowujemy rosnącą aktywność klientów wspomagających zakupy kredytem hipotecznym. Kolejnym impulsem zakupowym może być start programu Pierwsze Mieszkanie, do którego kwalifikuje się blisko 80% mieszkań z naszej oferty. Mamy przekonanie, że odrodzenie popytu będzie trwałe, zważywszy na duży deficyt mieszkań we Wrocławiu i Krakowie, gdzie działamy. Jesteśmy na to dobrze przygotowani. Dysponujemy dużym bankiem ziemi i projektami gotowymi do uruchomienia. Gdy tylko sytuacja finansowa klientów będzie wystarczająco dobra, by zrealizować swoje plany mieszkaniowe. Dlatego z nadzieją patrzymy na bieżący rok, spodziewając się poprawy wyników sprzedaży i efektywności spółki — skomentował prezes Grupy Lokum.

Advertisement
Continue Reading

NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE

125 milionów zł dla Real Management na realizację osiedla Neo Natolin

Published

on

Osiedle Neo Natolin powstaje w Warszawie. Inwestorem jest Real Management, fot. mat. prasowe

Realizacja projektu Neo Natolin w Warszawie jest w pełni zabezpieczona finansowo. Real Management wybuduje ponad 300 domów w Wilanowie.

Osiedle Neo Natolin powstaje w Warszawie przy ul. Stefana Korbońskiego. Budynki mają się wyróżniać minimalizmem, jakościowymi materiałami i dużymi przeszkleniami.

— Jesteśmy bardzo zadowoleni, że Santander Bank Polska S.A. docenił naszą wieloletnią współpracę, doświadczenie w branży i wyjątkowe atuty projektu Neo Natolin. To finansowanie, razem z wkładem własnym inwestora pokrywa pełne zapotrzebowanie budżetu i pozwala skupić się na dalszej realizacji inwestycji. W I etapie tego przedsięwzięcia budujemy 84 nowoczesne domy w zabudowie bliźniaczej. Działki pod każdy lokal mają powierzchnię między 580 a 990 mkw., co zapewni wszystkim naszym klientom komfort oraz prywatność. Docelowo, w ramach projektu Neo Natolin, na 36,5-hektarowej wybudujemy 300 lokali mieszkalnych wraz z infrastrukturą rekreacyjną. I etap osiedla będzie gotowy na przyjęcie pierwszych mieszkańców już w trzecim kwartale 2024 roku — opowiada Marcin Malka, prezes zarządu Real Management.  

Advertisement

Domy w Warszawie na osiedlu Neo Natolin powstaną w zabudowie bliźniaczej. Połączono je ze sobą jedynie garażami. To, według dewelopera, zapewni maksimum prywatności mieszkańcom. Natomiast każdy z nich będzie posiadał  działkę o powierzchni od ok. 580 mkw. do 990 mkw. 70 proc. powierzchni działki każdego budynku będzie biologicznie czynne. Dlatego też na terenie osiedla zaplanowano liczne zielone przestrzenie, wspólne skwery, staw czy zakątki z małą architekturą.

Inwestor Neo Natolin, Real Management, koncentruje się na sektorze nieruchomości produkcyjno-przemysłowych i mieszkaniowych. Od początku działalności spółka zrealizowała projekty komercyjne i mieszkaniowe o powierzchni  265 000 mkw. Wśród nich znajdują się m.in. kompleks biurowy Bolero Office Park, osiedla domów jednorodzinnych premium Rezydencje Pałacowa i Rezydencje Chojnów, centra produkcyjno-przemysłowe Good Point oraz parki convenience Przyczółkowska Vis a Vis i Point.44.

Advertisement
Continue Reading

NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE

Waldemar Olbryk: 110 milionów złotych zysku Archicomu

Published

on

By

Waldemar Olbryk, prezes zarządu Archicom, fot. materiały prasowe

827 sprzedanych mieszkań. Zysk na poziomie 110 mln zł i pozycja lidera na wrocławskim rynku. Archicom, choć skromnie w komunikacie, całkiem nieźle podsumował 2022 rok.

Ponad 35 lat obecności na rynku nieruchomości i 16% udział w sprzedaży mieszkań na rynku wrocławskim. Deweloper sprawnie dostosował się do nowych okoliczności. Natomiast zmniejszony popyt na mieszkania czy też inne wyzwania z zeszłego roku, nie uniemożliwiły spółce efektywnego funkcjonowania. Strategiczna współpraca z Echo Investment oraz know-how wypracowane w ciągu ostatnich lat, przełożyły się na większą zwinność organizacji. Archicom usprawnił digitalizację procesów, postawił na rozwój nowych kompetencji oraz zdolność adaptacji do wszelkich zmian realiów gospodarczych.

— Choć mijający rok był pewnego rodzaju niewiadomą, mieliśmy pełną świadomość cykliczności rynku mieszkaniowego. W związku z tym, bazując na wypracowanych solidnych fundamentach finansowych, niezmiennie realizowaliśmy naszą wieloletnią strategię stawiając czoła pojawiającym się wyzwaniom. Okres zmiennej sytuacji rynkowej wykorzystaliśmy na optymalizację procesów, a także doprowadzanie kolejnych inwestycji do statusu pełnej gotowości przed wprowadzeniem do sprzedaży. Odnotowaliśmy przy tym stabilne tempo sprzedaży, które pozwoliło nam zarówno na zabezpieczenie finansowe spółki, jak i konsekwentny, zrównoważony rozwój. W mojej ocenie możemy spodziewać się, że rozbudzenie rynku kredytowego już wkrótce doprowadzi do ponownego wzrostu zainteresowania nieruchomościami mieszkaniowymi wśród nabywców. Zapewniam, że jesteśmy na ten moment doskonale przygotowani — mówi Waldemar Olbryk, prezes zarządu w Archicom.

Advertisement

Archicom liderem wrocławskiego rynku

Deweloper ugruntował pozycję rynkowego lidera we Wrocławiu, osiągając 16% udział w rynku tutejszych nieruchomości. W 2022 roku, spółka przekazała klucze do mieszkań aż 928 klientom. Ponadto, Archicom osiągnął 500 mln przychodu ze sprzedaży. Z pewnością do osiągnięcia wspomnianych wyników przyczyniły się m.in. renoma marki, portfolio inwestycji oraz zaangażowanie środowiskowe oraz społeczne dewelopera. Nabywcy indywidualni oraz inwestorzy dostrzegają powyższe czynniki podczas procesu decyzyjnego.

Odpowiedzialność społeczna i środowiskowa

W minionym roku, Archicom opublikował pierwsze wydanie raportu ESG. Dokument podsumowuje zrealizowane do tej pory działania związane z troską o środowisko, społeczności oraz ład korporacyjny. Co więcej, wkrótce swoją premierę będzie miała kolejna edycja publikacji. Wierność zasadzie, która stawia człowieka i środowisko w centrum działań  doprowadziła m.in. do zacieśnienia współpracy ze Stowarzyszeniem Aktywności Lokalnej – Rewir Twórczy, w ramach której długofalowego wsparcia udzielono wielu uchodźcom z Ukrainy. Poczucie odpowiedzialności społecznej i środowiskowej to jedne z głównych filarów strategii firmy. Deweloper zorganizował również wydarzenie PlayFair, którego celem była międzybranżowa dyskusja na temat zrównoważonego rozwoju. Inicjatywa poskutkowała m.in. uruchomieniem pierwszego Ubraniomatu na osiedlu mieszkaniowym w ramach inwestycji Olimpia Port. Projekt jest możliwy dzięki współpracy Archicomu z markami 4F oraz Ubrania do Oddania. Deweloper angażuje się w kwestie środowiskowe, tym samym wykonując ukłon w stronę mieszkańców, którzy chcą uczestniczyć w ekologicznych działaniach.

Advertisement
Continue Reading
Advertisement
Advertisement
Advertisement

na skróty

Advertisement
Advertisement
Advertisement

najpopularniejsze