Connect with us

NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE

Kuźniar: Lokum Deweloper jest gotowy na wprowadzenie nowych projektów

Published

on

Bartosz Kuźniar, prezes zarządu Lokum Deweloper, fot. mat. prasowe

Wzrost przychodu i zysku netto za I kwartał 2023 rok do roku. Prezes Lokum Deweloper jest optymistą. Liczy na wprowadzenie nowych inwestycji. Ale realnie dostrzega również pewne minusy.

Lokum Deweloper buduje mieszkania o podwyższonym standardzie. Grupa prowadzi swoją działalność na rynku wrocławskim i krakowskim. W opublikowanych wynikach finansowych za I kwartał 2023 roku widać duże wzrosty. 57,7 mln zł przychodu (+45% r/r) oraz 9,1 mln zł zysku netto (wobec 6,7 mln zł straty netto rok wcześniej).

— Raportowana przez nas w I kwartale br. marża w wysokości niespełna 16% jest wynikiem przekazania lokali, których realizację rozpoczęliśmy 2 lata temu, na gruntach zakupionych przez nas kilka lat wcześniej, w niskich cenach. Dziś takie ceny działek są już niestety nieosiągalne. Również koszty budowy tych projektów oparte były o stawki sprzed podwyżek cen materiałów i wykonawstwa, sięgających 40% – szczegółowo wyjaśnia Bartosz Kuźniar, prezes zarządu Lokum Deweloper.

Advertisement

Wynik I kwartału rozpoznano ze 106 lokalami (+68% r/r). W tym czasie umowami deweloperskimi i przedwstępnym objętych zostało 156 mieszkań (+114% r/r). Na koniec marca br. Lokum Deweloper miał zawarte 72 umowy rezerwacyjne (+41% r/r). Oferta Grupy obejmowała 591 lokali, z czego 46% to mieszkania gotowe do odbioru. Z końcem I kwartału deweloper prowadził budowy obejmujące 696 lokali. 

— Jesteśmy gotowi do wprowadzania nowych projektów do sprzedaży. Tym bardziej cieszy nas poprawiająca się sytuacja finansowa naszych klientów. Pozwoli zaakceptować, adekwatne do wyższych kosztów realizacji, wyższe ceny mieszkań. Spodziewamy się, że do końca roku wzrosną one o ok. 14%-17%. Dzięki temu zyskamy możliwość uruchomienia nowych inwestycji. Co i tak niestety będzie się wiązało z akceptacją przez nas niższych marż, ze względu na znacznie wyższe koszty realizacji. W inwestycjach gotowych, zrealizowanych w oparciu o historycznie niskie koszty, stosujemy adekwatnie niskie ceny sprzedaży. Dając naszym klientom możliwość zaspokajania swoich potrzeb mieszkaniowych. Zasób ten jednakże wkrótce się wyczerpie – zapowiada Bartosz Kuźniar.

Advertisement

NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE

Ambitny cel. Aż 28 nowych projektów dewelopera Archicom

Published

on

Podwojenie przychodów w 2023 r.. Plan uruchomienia 28 projektów w 2024. A także cel 4 tyś. sprzedanych mieszkań w roku 2025. Deweloper Archicom odważnie planuje przyszłość.

Spółka w minionym roku podwoiła wartość przychodów w porównaniu do 2022 r. Udało się to m.in. poprzez przejęcie biznesu mieszkaniowego w ramach Grupy Echo-Archicom.

Archicom osiągnął w 2023 r. przychody na poziomie 1101,1 mln zł. Podwoił ich wartość z poziomu 499,7 mln zł w 2022 r. Na koniec 2023 r. Deweloper dysponował ponad 4 tys. mieszkań w budowie, spośród których 58% zostało sprzedanych. A także gruntami umożliwiającymi budowę blisko 10 tys. nowych lokali.

Advertisement

Olbryk: Archicom ma większe ambicje niż rok temu

— Bez wątpienia kluczowym momentem 2023 r. dla naszej marki było sfinalizowanie integracji biznesu mieszkaniowego w ramach Grupy Echo-Archicom. Jesteśmy deweloperem ogólnopolskim o znacznie większych możliwościach i ambicjach niż rok temu. Poza rynkiem wrocławskim, którego liderem pozostajemy, jesteśmy również w Warszawie, Krakowie, Poznaniu i Łodzi. O naszej obecności w największych polskich aglomeracjach świadczą nie tylko zakupy kolejnych gruntów, ale także uruchamianie nowych inwestycji. Wierzymy, że aktywność w tym obszarze jest niezbędna do osiągnięcia naszego celu. Zakłada on sprzedaż 4 tys. lokali w 2025 r. — mówi Waldemar Olbryk, prezes zarządu w Archicom.

Deweloper w minionym roku wprowadził do sprzedaży 1856 mieszkań. Skoncentrował się na lokalizacjach o największej luce między popytem a podażą. Do najpopularniejszych inwestycji należały: Modern Mokotów w Warszawie, Południk 17, Sady nad Zieloną, Planty Racławickie i Awipolis we Wrocławiu, a także Zenit i Fuzja w Łodzi. 

327 mln złotych na zakup gruntów. Archicom może zbudować na nich 3250 mieszkań

Zysk netto Archicom wyniósł w 2023 r. 245,2 mln zł, co oznacza wzrost o 122% rok do roku.

Advertisement

— Podsumowując rok 2023, należy przede wszystkim podkreślić konsekwencję w realizacji polityki finansowej przez Archicom. Spółka wypracowała bardzo dobre wyniki operacyjne, odnotowując sukcesy w dywersyfikacji źródeł finansowania inwestycji. Zrealizowaliśmy z sukcesem emisję akcji na kwotę 220 mln zł, a także emisje obligacji o łącznej wartości 272 mln zł. Pozyskane środki finansowe przeznaczamy przede wszystkim na budowę atrakcyjnego banku ziemi. W samym 2023 r. zakupiliśmy grunty za kwotę 327 mln zł. Umożliwią nam one budowę blisko 3250 mieszkań, co istotnie zdynamizuje rozwój organizacji. Nasza strategia zakłada sprzedaż 80% lokali przed oddaniem danej inwestycji, a pozostałe 20% maksymalnie 6 miesięcy później. To pozwala nam osiągnąć optymalną cenę nieruchomości. Jednocześnie niezmiennie dążymy do optymalizacji kosztów budowy. Między innymi poprzez kontraktację w pakietach realizacji budów — mówi Agata Skowrońska-Domańska, wiceprezes zarządu w Archicom.

W całym 2024 r. Archicom uruchomi 28 nowych projektów lub kolejnych etapów inwestycji mieszkaniowych. Jeszcze przed końcem pierwszego kwartału br. deweloper wprowadził na rynek blisko 1900 mieszkań w 10 projektach. M.in. nowych miastotwórczych inwestycjach takich jak Flow w Łodzi, Wita w Krakowie czy Przystań Reymonta we Wrocławiu, kolejne etapy osiedli Wieża Jeżyce w Poznaniu, Stacja Wola w Warszawie oraz nowy kameralny projekt Dąbrowskiego w Krakowie.

Advertisement
Continue Reading

NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE

ATAL z przychodami na poziomie 1,5 mld zł

Published

on

Zbigniew Juroszek, prezes zarządu ATAL, fot. mat. prasowe

Ogólnopolski deweloper ATAL podsumował 2023 rok. W tym czasie spółka przekazała 2806 lokali mieszkalnych i usługowych oraz wygenerowała skonsolidowane przychody na poziomie 1,5 mld zł. Skonsolidowany zysk netto grupy wyniósł ponad 341 mln zł. W ubiegłym roku, deweloper zawarł 2833 umowy deweloperskie oraz przedwstępne.

W 2023 roku, ATAL przeznaczył 203 mln zł na zakup nowych działek. Dzięki temu, spółka będzie mogła wybudować 141 tys. PUM. Na koniec zeszłego roku łączny bank ziemi dewelopera wyniósł 717 tys. PUM.

Zobacz także: OKIEM EKSPERTA. Mateusz Bromboszcz, wiceprezes ATAL, ocenia planowaną nowelizację warunków technicznych.

Advertisement

— Naszym celem jest konsekwentne poszerzanie portfolio działek inwestycyjnych. Wynika to m.in. z wydłużających się procesów administracyjnych, wpływających niekorzystnie na czas realizacji osiedli mieszkaniowych. Podstawową przewagą na rynku deweloperskim, w dobie rosnącego popytu przy jednoczesnych problemach z podażą, staje się możliwość sprawnego uruchamiania sprzedaży kolejnych projektów. W związku z tym intensyfikujemy działania związane z zakupem gruntów, projektowaniem osiedli oraz zabezpieczeniem finansowania przedsięwzięć inwestycyjnych — mówi Zbigniew Juroszek, prezes zarządu ATAL.

ATAL wypłacił akcjonariuszom w formie dywidendy blisko miliard zł

Działania dewelopera w zeszłym roku koncentrowały się na poprawie kwestii zadłużenia i płynności. Ponadto, kluczowym wydarzeniem była emisja 4,5 mln akcji serii F. Dzięki temu spółka pozyskała od inwestorów 252 mln zł. Środki te pozytywnie przełożą się na możliwości operacyjne, jak również zwiększą budżet na zakup nowych gruntów. Dodatkowo benefitem podwyższenia kapitału zakładowego jest zwiększenie free floatu oraz płynności akcji ATAL na GPW.

— Zyskowność działalności Grupy jest tym, co buduje wartość dla naszych akcjonariuszy. W 2023 roku ATAL wypłacił dywidendę z zysku za 2022 rok w wysokości 5 zł na akcję. Co łącznie daje kwotę 193,57 mln zł. Oznacza to, że od początku obecności ATAL S.A. na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie Spółka wypłaciła akcjonariuszom w formie dywidendy blisko 1 mld zł — dodaje Zbigniew Juroszek, prezes zarządu dewelopera. 

Advertisement
Continue Reading

NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE

Kamil Stoch w kampanii ATLAS. Zbuduje Kadrę Mistrzów (video)

Published

on

Trzykrotny mistrz olimpijski i dwukrotny zdobywca Pucharu Świata tworzy Kadrę Mistrzów Elewacji. Kamil Stoch wraz ze spółką ATLAS rozpoczyna kampanię, jak skutecznie stosować produkty tej firmy.

ATLAS rozpoczyna kampanię dotyczącą prac elewacyjnych, skierowaną przede wszystkim do fachowców.

— Cieszy mnie, że ATLAS myśli kompleksowo. W sporcie wpływ na wynik ma wiele czynników, które muszą ze sobą współgrać. Szkoleniowiec, treningi, wysokiej klasy sprzęt… I takie jest podejście ATLASA, który zapewnia fachowcom kompleksową usługę. Od dobrych jakościowo i przyjaznych w użytkowaniu produktów, poprzez doradztwo przy sprzedaży oraz promocje cenowe, po szkolenia, podczas których „na żywo” nauczą się, jak z produktów właściwie korzystać. Takie profesjonalne podejście to gwarancja satysfakcji fachowców — opowiada reprezentant Polski w skokach narciarskich, Kamil Stoch.

Advertisement

Skoczek od lat jest twarzą marki i jej ambasadorem.Jednak tym razem jego zaangażowanie będzie jeszcze większe. Weźmie aktywny udział w różnych działaniach związanych z całą akcją.

Mistrz olimpijski Kamil Stoch w kampanii marki ATLAS

ATLAS zauważa, że rośnie świadomość ekologiczna, a rosnące koszty energii oraz programy wsparcia finansowego pozwalają przewidywać, że wielu inwestorów zdecyduje się w tym sezonie na termomodernizację. Docieplać będziemy zarówno duże budynki przemysłowe, jak i domy jednorodzinne.

— Nasze wieloletnie doświadczenie pretenduje nas do tego, aby w temacie termomodernizacji być ekspertem, doradcą i opiekunem fachowców. Stąd pomysł stworzenia mistrzowskiej kampanii, z mistrzem w roli głównej — tłumaczy Aneta Dobrzyńska, kierownik komunikacji branżowej spółki ATLAS. 

Advertisement

Koncepcja Kadry Mistrzów zakłada, że mogą do niej dołączyć wszyscy. Doświadczeni fachowcy, ci już pracujący lub dopiero planujący pracować na produktach marki ATLAS. Co więcej, całej kampanii towarzyszy akcja cashbackowa, gdzie za zakup mistrzowskich produktów można uzyskać zwrot pieniędzy.

Bardzo ważną częścią tej długofalowej kampanii będą również szkolenia. Ich celem jest poszerzenie wiedzy o produktach i ich stosowaniu.

— Szkoleniowcy i przedstawiciele techniczni w terenie to nasza duża przewaga. Możemy być tam, gdzie tylko pojawiają się wątpliwości i potrzeba poszerzenia wiedzy. Prowadzimy szkolenia na budowach, jeździmy do większych grup, ale i odwiedzamy Fachowców indywidualnie, zupełnie za darmo — dodaje Aneta Dobrzyńska.

Advertisement
Continue Reading
Advertisement
Advertisement
Advertisement

na skróty

Advertisement
Advertisement
Advertisement

najpopularniejsze