Connect with us

NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE

Budimex z 8 miliardami przychodu

Published

on

Dariusz Blocher fot. Budimex

Dariusz Blocher, prezes zarządu Budimexu, komentuje wyniki finansowe Grupy za 2020 rok.

Rok 2020 był pod wieloma względami rekordowy dla Grupy Budimex. Pomimo trudności związanych z wprowadzonym w marcu stanem epidemii po raz pierwszy w historii Grupy przekroczyliśmy poziom 8 miliardów złotych przychodów ze sprzedaży przy jednoczesnej poprawie rentowności. Pozwoliło to ponownie zająć pierwsze miejsce wśród największych firm budowlanych w Polsce. Podpisaliśmy nowe kontrakty o wartości 9 miliardów złotych i wchodzimy w rok 2021 z portfelem zamówień niemal 13 miliardów złotych.

Szacujemy, że łączny wpływ pandemii na wynik operacyjny Grupy to nieco ponad 30 milionów złotych i dotyczy głównie dodatkowych kosztów związanych z wydłużeniem czasu realizacji kilku kontraktów, a także kosztu zakupów środków ochrony osobistej i testowania pracowników. W całej Grupie odnotowaliśmy około 400 przypadków zakażenia, a  w szczytowym momencie na początku IV kwartału mieliśmy około 190 aktywnych zakażeń. Nie zatrzymaliśmy żadnej z budów, a zdecydowana większość naszych projektów realizowana jest zgodnie z harmonogramem. Tam, gdzie pandemia opóźniła nasze prace, Inwestorzy podchodzą ze zrozumieniem do propozycji aneksów terminowych, co w wpisuje się w ogólną bardzo dobrą współpracę z Zamawiającymi, szczególnie z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad oraz PKP Polskie Linie Kolejowe, w tym wymagającym czasie.

Advertisement

W 2020 roku produkcja budowlano-montażowa (w cenach bieżących)wzrosła o 0,4%. W segmencie budynków produkcja skurczyła się o 0,5%, po raz pierwszy od 2016 roku. Co ważne, w przypadku budynków niemieszkalnych spadek był głębszy i wyniósł -4,2%, co prawdopodobnie wynikało z ograniczenia nowych przedsięwzięć w obliczu niepewnej sytuacji gospodarczej. Największy spadek, rzędu -17,6%, dotyczył budownictwa biurowego, gdzie niewykluczona jest długoterminowa strukturalna zmiana popytu. Zachowanie ciągłości prac na zdecydowanej większości projektów infrastrukturalnych zaowocowało wzrostem segmentu inżynieryjnego na poziomie 1,2% w porównaniu do roku 2019. Zwiększenie skali inwestycji prowadzonych przez PKP PLK i GDDKiA oraz wysoka jakość współpracy przełożyła się na wzrost produkcji w obszarze kolejowym i drogowym odpowiednio o 8,2% i 2,6%.

Pomimo trudnego otoczenia sprzedaż segmentu budowlanego Grupy Budimex osiągnęła rekordowy poziom 7 539 milionów złotych, notując wzrost o 5,4%. Poprawie względem roku ubiegłego uległa również rentowność. Na poziomie zysku brutto osiągnęliśmy wynik 4,9% w porównaniu do 2,6% w roku ubiegłym. Po kilku latach, przy ogromnym zaangażowaniu całej organizacji, finalizujemy realizację trudnych projektów, które negatywnie wpływały na jakość portfela zamówień. Otoczenie pandemiczne i ogólna niepewność gospodarcza wpłynęła także na spadek utrzymującej się wysokiej presji na wzrost płac, cen usług podwykonawczych i materiałów – to pozwoliło na poprawę marży o 1-2 punkty procentowe.

Pomimo niższej aktywności inwestorów w roku 2020, szczególnie zauważalnej w segmencie przetargów kolejowych, wartość ofert złożonych przez Budimex w roku 2020 była porównywalna z rokiem poprzednim. Ofertowanie napędzane było głównie przez kontrakty drogowe, gdzie złożyliśmy oferty o wartości 23,4 miliarda złotych.

Advertisement

W segmencie budownictwa ogólnego odnotowaliśmy znaczne wyhamowanie procesów przetargowych w drugim kwartale a następnie istotne przyspieszenie, szczególnie w czwartym kwartale. Łączna wartość przygotowanych ofert w segmencie mieszkaniowym i niemieszkaniowym była zbliżona do roku 2019 i wyniosła nieco ponad 10 miliardów złotych.

Istotna poprawa skuteczności ofertowania kontraktów drogowych, utrzymanie wysokiej skuteczności na rynku budownictwa ogólnego, a także pozyskanie kontraktu kolejowego na przebudowę stacji Warszawa Zachodnia za 1,8 miliarda złotych, pozwoliło podpisać rekordowe 9,0 miliardów złotych nowych zleceń. Na koniec grudnia 2020 roku wartość portfela zamówień osiągnęła  poziom 12,7 miliarda złotych. Poprzez wysoką aktywność w segmencie drogowym, kolejowym i hydrotechnicznym zwiększyliśmy wartość portfela zamówień o 1,9 miliarda złotych, utrzymując przy tym jego dobrze zdywersyfikowaną strukturę. Główne segmenty, podobnie jak na koniec roku 2019, stanowiły kontakty infrastrukturalne (37%, wzrost o 4 p.p.) oraz kolejowe (32%, spadek o 1 p.p.). Sukcesywnie od 2018 r. zwiększamy w portfelu wartość kontraktów przemysłowych, osiągając na koniec roku 2020 1,1 miliarda złotych (8% portfela).

Dzięki pozyskaniu dwóch nowych kontraktów na przebudowę kanałów i wałów przeciwpowodziowych (Racza Struga oraz Krosno Odrzańskie) podkreśliliśmy swoją obecność w hydrotechnice, kończąc rok z portfelem zamówień w tym segmencie bliskim 0,4 miliarda złotych. Liczmy na podpisanie zlecenia na II etap prac związanych z przekopem przez Mierzeję Wiślaną, gdzie nasza oferta o wartości niemal 0,5 miliarda złotych została wybrana jako najkorzystniejsza, co dodatkowo wzmocniłoby naszą pozycję. 

Advertisement

Grupa Budimex zakończyła 2020 rok z pozycją gotówkową netto na poziomie 2,1 miliarda złotych. W porównaniu do stanu na 31 grudnia 2019 roku, była ona wyższa o 770 milionów złotych. Wzrost poziomu gotówki netto wynikał przede wszystkim z ogólnej poprawy rentowności Grupy oraz ograniczenia wysokości wypłaconej dywidendy za rok 2019. Ponadto, generowanie gotówki wspomagały przepływy na nowo podpisanych kontraktach budowlanych oraz przyrost salda wpłat od klientów w segmencie deweloperskim.

W roku 2020 przedsprzedaż segmentu deweloperskiego wyniosła 1 672 mieszkania i była nieznacznie wyższa (17 mieszkań) niż w roku poprzednim. Wynik przedsprzedaży jest efektem utrzymującej się rozbudowanej oferty mieszkaniowej spółki oraz utrzymującego się stabilnego popytu strukturalnego na mieszkania w największych miastach. Klienci Budimex Nieruchomości podpisali w 2020 roku 1 286 aktów notarialnych. Spadek w porównaniu do roku 2019 wyniósł 16% i jest on efektem mniejszej liczby zamkniętych projektów w stosunku do roku ubiegłego. Ograniczenia pandemiczne miały tylko tymczasowy wpływ na przekazania (przede wszystkim w marcu i kwietniu), a łączna liczba zawartych aktów notarialnych jest zgodna z naszym harmonogramem. Przychody ze sprzedaży wyniosły 674 miliony złotych, co oznacza wzrost o 21% rok do roku. Zysk brutto wzrósł ze 120 milionów w roku 2019 do rekordowych 195 milionów złotych w roku 2020. Budimex Nieruchomości konsekwentnie utrzymuje wysoką dodatnią pozycję gotówkową netto.

W dniu 3 lipca 2020 roku zarząd Budimex S.A., podjął decyzję o rozpoczęciu przeglądu opcji strategicznych segmentu deweloperskiego, w ramach którego postanowił przeanalizować między innymi scenariusze uwzgledniające pozyskanie znaczącego inwestora lub inwestorów, czy wprowadzenie spółki na Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie. Scenariuszem analizowanym obecnie w pierwszej kolejności jest sprzedaż całego pakietu udziałów w Budimex Nieruchomości. W ramach procesu rozpoznania zainteresowania nabyciem udziałów na koniec roku 2020 Budimex zdecydował o udzieleniu wyłączności wybranej grupie inwestorów składających wspólną ofertę. Dwudziestego drugiego lutego Budimex S.A. podjął decyzję o zawarciu warunkowej umowy sprzedaży Budimex Nieruchomości Sp. z o.o. o wartości 1 mld 513 mln złotych. Nabywcą jest CP Developer – spółka utworzona w celu zawarcia umowy przez podmioty powiązane ze spółką: Cornerstone Partners sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie i Crestyl Real Estate s.r.o., z siedzibą w Pradze. W ocenie Zarządu parametry transakcji osiągnięte w toku negocjacji są korzystne dla obu stron i spółki Budimex Nieruchomości.

Advertisement

Rok 2020 był rekordowy dla Grupy FBSerwis. Kolejny rok z rzędu spółka odnotowała dwucyfrową dynamikę wzrostu sprzedaży przy jednoczesnej poprawie rentowności. Przychody ze sprzedaży Grupy wyniosły 610 milionów złotych i wzrosły w stosunku do ubiegłego roku o 22%, z kolei zysk netto wyniósł 47 milionów złotych co stanowiło przyrost o 31 milionów rok do roku. Grupa Budimex objęła pełną konsolidacją Grupę FBSerwis w ramach segmentu usługowego od lipca 2019 roku. Osiągnięcie wyników było możliwe dzięki: dalszym inwestycjom Grupy w środki trwałe, zwiększaniu portfolio kontraktów, a także wysokiej efektywności operacyjnej w branży odpadowej, stanowiącej główne źródło przychodów Grupy. Plany rozwojowe Grupy FBSerwis opierają się na dalszych długofalowych inwestycjach zwiększających potencjał operacyjny Grupy oraz poszukiwaniu atrakcyjnych celów akwizycyjnych.

Wchodzimy w rok 2021 z portfelem zamówień na poziomie 12,7 miliarda złotych. Tak ambitny poziom zleceń do realizacji pozwala nam na bezpieczne podejście do ofertowania, a podpisane długoterminowe kontrakty drogowe i kolejowe zapewniają utrzymanie odpowiedniego obłożenia prac w obszarze inżynieryjnym w perspektywie przynajmniej kilkunastu miesięcy. Jesteśmy odpowiednio przygotowani kadrowo i technicznie do realizacji tych prac. Systematycznie modernizujemy naszą bazę sprzętową w obszarze drogowym oraz zwiększamy możliwości produkcyjne w kolejach. W ciągu ostatnich 3 lat, przygotowując się do zwiększenia skali działalności, jako Grupa zainwestowaliśmy ponad 300 milionów złotych, przede wszystkim w odnowę i zakupy nowych maszyn.

Wyzwaniem w najbliższych kwartałach może być pozyskanie kontraktów w części kubaturowej, gdzie widoczne jest zaostrzenie konkurencji oraz ryzyko ograniczenia nowych inwestycji prywatnych (w szczególności obiektów biurowych i hotelowych) oraz częściowego wstrzymania planowanych inwestycji publicznych. W obszarze inżynieryjnym skala nowych inwestycji, według zapowiedzi GDDKiA oraz PKP PLK, powinna być zbliżona do roku 2020. To dobra informacja, ponieważ jeszcze kilka miesięcy temu obawialiśmy się spowolnienia procesów przetargowych, które jest charakterystyczne przy wejściu w nowy 7-letni budżet europejski. Patrząc na aktualny portfel zamówień spodziewamy się, że kolejne kwartały, jak i cały rok 2021, powinny przynieść utrzymanie wysokiego poziomu sprzedaży i rentowności powyżej wskaźników rynkowych. Jak zawsze, koncentrujemy się na realizacji powierzonych projektów, mając szczególnie na uwadze bezpieczeństwo, terminowość realizacji i wysoką jakość efektów pracy. Dobra pozycja bilansowa i perspektywa wyjścia z segmentu deweloperskiego zachęca nas do poszukiwania nowych możliwości dywersyfikacji segmentowej (w tym wejście jako inwestor w rynek energii odnawialnej) i geograficznej.

Advertisement

Ciągle dużą niewiadomą jest dalszy przebieg pandemii i jej wpływ na funkcjonowanie gospodarki, w tym na dostępność kadry i ciągłość dostaw, dlatego cały czas dokładnie monitorujemy sytuację i na bieżąco weryfikujemy nasze założenia operacyjne.

W 2020 roku Grupa Budimex zainwestowała ponad 4 miliony złotych w programy społeczne, sponsoringi i darowizny. Ponad 2,6 miliona złotych dotyczyło darowizn i grantów finansowych na zwalczanie skutków pandemii koronawirusa. Środki te trafiły głównie do szpitali, domów pomocy społecznej i placówek medycznych, w których leczeni są pacjenci z COVID-19. Część z tych funduszy została przekazana organizacjom pożytku publicznego zajmującym się wsparciem lokalnych społeczności w przeciwdziałaniu rozprzestrzenianiu się pandemii. Budimex pozostaje największym płatnikiem podatku CIT wśród firm budowlanych w kraju. Według rankingu przygotowanego przez Ministerstwo Finansów Budimex awansował od 2017 roku z 61 na 25. miejsce wśród największych płatników indywidualnych podatku CIT w Polsce. 

źródło informacji: Budimex S.A.

Advertisement

NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE

Ambitny cel. Aż 28 nowych projektów dewelopera Archicom

Published

on

Podwojenie przychodów w 2023 r.. Plan uruchomienia 28 projektów w 2024. A także cel 4 tyś. sprzedanych mieszkań w roku 2025. Deweloper Archicom odważnie planuje przyszłość.

Spółka w minionym roku podwoiła wartość przychodów w porównaniu do 2022 r. Udało się to m.in. poprzez przejęcie biznesu mieszkaniowego w ramach Grupy Echo-Archicom.

Archicom osiągnął w 2023 r. przychody na poziomie 1101,1 mln zł. Podwoił ich wartość z poziomu 499,7 mln zł w 2022 r. Na koniec 2023 r. Deweloper dysponował ponad 4 tys. mieszkań w budowie, spośród których 58% zostało sprzedanych. A także gruntami umożliwiającymi budowę blisko 10 tys. nowych lokali.

Advertisement

Olbryk: Archicom ma większe ambicje niż rok temu

— Bez wątpienia kluczowym momentem 2023 r. dla naszej marki było sfinalizowanie integracji biznesu mieszkaniowego w ramach Grupy Echo-Archicom. Jesteśmy deweloperem ogólnopolskim o znacznie większych możliwościach i ambicjach niż rok temu. Poza rynkiem wrocławskim, którego liderem pozostajemy, jesteśmy również w Warszawie, Krakowie, Poznaniu i Łodzi. O naszej obecności w największych polskich aglomeracjach świadczą nie tylko zakupy kolejnych gruntów, ale także uruchamianie nowych inwestycji. Wierzymy, że aktywność w tym obszarze jest niezbędna do osiągnięcia naszego celu. Zakłada on sprzedaż 4 tys. lokali w 2025 r. — mówi Waldemar Olbryk, prezes zarządu w Archicom.

Deweloper w minionym roku wprowadził do sprzedaży 1856 mieszkań. Skoncentrował się na lokalizacjach o największej luce między popytem a podażą. Do najpopularniejszych inwestycji należały: Modern Mokotów w Warszawie, Południk 17, Sady nad Zieloną, Planty Racławickie i Awipolis we Wrocławiu, a także Zenit i Fuzja w Łodzi. 

327 mln złotych na zakup gruntów. Archicom może zbudować na nich 3250 mieszkań

Zysk netto Archicom wyniósł w 2023 r. 245,2 mln zł, co oznacza wzrost o 122% rok do roku.

Advertisement

— Podsumowując rok 2023, należy przede wszystkim podkreślić konsekwencję w realizacji polityki finansowej przez Archicom. Spółka wypracowała bardzo dobre wyniki operacyjne, odnotowując sukcesy w dywersyfikacji źródeł finansowania inwestycji. Zrealizowaliśmy z sukcesem emisję akcji na kwotę 220 mln zł, a także emisje obligacji o łącznej wartości 272 mln zł. Pozyskane środki finansowe przeznaczamy przede wszystkim na budowę atrakcyjnego banku ziemi. W samym 2023 r. zakupiliśmy grunty za kwotę 327 mln zł. Umożliwią nam one budowę blisko 3250 mieszkań, co istotnie zdynamizuje rozwój organizacji. Nasza strategia zakłada sprzedaż 80% lokali przed oddaniem danej inwestycji, a pozostałe 20% maksymalnie 6 miesięcy później. To pozwala nam osiągnąć optymalną cenę nieruchomości. Jednocześnie niezmiennie dążymy do optymalizacji kosztów budowy. Między innymi poprzez kontraktację w pakietach realizacji budów — mówi Agata Skowrońska-Domańska, wiceprezes zarządu w Archicom.

W całym 2024 r. Archicom uruchomi 28 nowych projektów lub kolejnych etapów inwestycji mieszkaniowych. Jeszcze przed końcem pierwszego kwartału br. deweloper wprowadził na rynek blisko 1900 mieszkań w 10 projektach. M.in. nowych miastotwórczych inwestycjach takich jak Flow w Łodzi, Wita w Krakowie czy Przystań Reymonta we Wrocławiu, kolejne etapy osiedli Wieża Jeżyce w Poznaniu, Stacja Wola w Warszawie oraz nowy kameralny projekt Dąbrowskiego w Krakowie.

Advertisement
Continue Reading

NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE

ATAL z przychodami na poziomie 1,5 mld zł

Published

on

Zbigniew Juroszek, prezes zarządu ATAL, fot. mat. prasowe

Ogólnopolski deweloper ATAL podsumował 2023 rok. W tym czasie spółka przekazała 2806 lokali mieszkalnych i usługowych oraz wygenerowała skonsolidowane przychody na poziomie 1,5 mld zł. Skonsolidowany zysk netto grupy wyniósł ponad 341 mln zł. W ubiegłym roku, deweloper zawarł 2833 umowy deweloperskie oraz przedwstępne.

W 2023 roku, ATAL przeznaczył 203 mln zł na zakup nowych działek. Dzięki temu, spółka będzie mogła wybudować 141 tys. PUM. Na koniec zeszłego roku łączny bank ziemi dewelopera wyniósł 717 tys. PUM.

Zobacz także: OKIEM EKSPERTA. Mateusz Bromboszcz, wiceprezes ATAL, ocenia planowaną nowelizację warunków technicznych.

Advertisement

— Naszym celem jest konsekwentne poszerzanie portfolio działek inwestycyjnych. Wynika to m.in. z wydłużających się procesów administracyjnych, wpływających niekorzystnie na czas realizacji osiedli mieszkaniowych. Podstawową przewagą na rynku deweloperskim, w dobie rosnącego popytu przy jednoczesnych problemach z podażą, staje się możliwość sprawnego uruchamiania sprzedaży kolejnych projektów. W związku z tym intensyfikujemy działania związane z zakupem gruntów, projektowaniem osiedli oraz zabezpieczeniem finansowania przedsięwzięć inwestycyjnych — mówi Zbigniew Juroszek, prezes zarządu ATAL.

ATAL wypłacił akcjonariuszom w formie dywidendy blisko miliard zł

Działania dewelopera w zeszłym roku koncentrowały się na poprawie kwestii zadłużenia i płynności. Ponadto, kluczowym wydarzeniem była emisja 4,5 mln akcji serii F. Dzięki temu spółka pozyskała od inwestorów 252 mln zł. Środki te pozytywnie przełożą się na możliwości operacyjne, jak również zwiększą budżet na zakup nowych gruntów. Dodatkowo benefitem podwyższenia kapitału zakładowego jest zwiększenie free floatu oraz płynności akcji ATAL na GPW.

— Zyskowność działalności Grupy jest tym, co buduje wartość dla naszych akcjonariuszy. W 2023 roku ATAL wypłacił dywidendę z zysku za 2022 rok w wysokości 5 zł na akcję. Co łącznie daje kwotę 193,57 mln zł. Oznacza to, że od początku obecności ATAL S.A. na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie Spółka wypłaciła akcjonariuszom w formie dywidendy blisko 1 mld zł — dodaje Zbigniew Juroszek, prezes zarządu dewelopera. 

Advertisement
Continue Reading

NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE

Kamil Stoch w kampanii ATLAS. Zbuduje Kadrę Mistrzów (video)

Published

on

Trzykrotny mistrz olimpijski i dwukrotny zdobywca Pucharu Świata tworzy Kadrę Mistrzów Elewacji. Kamil Stoch wraz ze spółką ATLAS rozpoczyna kampanię, jak skutecznie stosować produkty tej firmy.

ATLAS rozpoczyna kampanię dotyczącą prac elewacyjnych, skierowaną przede wszystkim do fachowców.

— Cieszy mnie, że ATLAS myśli kompleksowo. W sporcie wpływ na wynik ma wiele czynników, które muszą ze sobą współgrać. Szkoleniowiec, treningi, wysokiej klasy sprzęt… I takie jest podejście ATLASA, który zapewnia fachowcom kompleksową usługę. Od dobrych jakościowo i przyjaznych w użytkowaniu produktów, poprzez doradztwo przy sprzedaży oraz promocje cenowe, po szkolenia, podczas których „na żywo” nauczą się, jak z produktów właściwie korzystać. Takie profesjonalne podejście to gwarancja satysfakcji fachowców — opowiada reprezentant Polski w skokach narciarskich, Kamil Stoch.

Advertisement

Skoczek od lat jest twarzą marki i jej ambasadorem.Jednak tym razem jego zaangażowanie będzie jeszcze większe. Weźmie aktywny udział w różnych działaniach związanych z całą akcją.

Mistrz olimpijski Kamil Stoch w kampanii marki ATLAS

ATLAS zauważa, że rośnie świadomość ekologiczna, a rosnące koszty energii oraz programy wsparcia finansowego pozwalają przewidywać, że wielu inwestorów zdecyduje się w tym sezonie na termomodernizację. Docieplać będziemy zarówno duże budynki przemysłowe, jak i domy jednorodzinne.

— Nasze wieloletnie doświadczenie pretenduje nas do tego, aby w temacie termomodernizacji być ekspertem, doradcą i opiekunem fachowców. Stąd pomysł stworzenia mistrzowskiej kampanii, z mistrzem w roli głównej — tłumaczy Aneta Dobrzyńska, kierownik komunikacji branżowej spółki ATLAS. 

Advertisement

Koncepcja Kadry Mistrzów zakłada, że mogą do niej dołączyć wszyscy. Doświadczeni fachowcy, ci już pracujący lub dopiero planujący pracować na produktach marki ATLAS. Co więcej, całej kampanii towarzyszy akcja cashbackowa, gdzie za zakup mistrzowskich produktów można uzyskać zwrot pieniędzy.

Bardzo ważną częścią tej długofalowej kampanii będą również szkolenia. Ich celem jest poszerzenie wiedzy o produktach i ich stosowaniu.

— Szkoleniowcy i przedstawiciele techniczni w terenie to nasza duża przewaga. Możemy być tam, gdzie tylko pojawiają się wątpliwości i potrzeba poszerzenia wiedzy. Prowadzimy szkolenia na budowach, jeździmy do większych grup, ale i odwiedzamy Fachowców indywidualnie, zupełnie za darmo — dodaje Aneta Dobrzyńska.

Advertisement
Continue Reading
Advertisement
Advertisement
Advertisement

na skróty

Advertisement
Advertisement
Advertisement

najpopularniejsze