Connect with us

NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE

Budimex z 8 miliardami przychodu

Published

on

Dariusz Blocher fot. Budimex

Dariusz Blocher, prezes zarządu Budimexu, komentuje wyniki finansowe Grupy za 2020 rok.

Rok 2020 był pod wieloma względami rekordowy dla Grupy Budimex. Pomimo trudności związanych z wprowadzonym w marcu stanem epidemii po raz pierwszy w historii Grupy przekroczyliśmy poziom 8 miliardów złotych przychodów ze sprzedaży przy jednoczesnej poprawie rentowności. Pozwoliło to ponownie zająć pierwsze miejsce wśród największych firm budowlanych w Polsce. Podpisaliśmy nowe kontrakty o wartości 9 miliardów złotych i wchodzimy w rok 2021 z portfelem zamówień niemal 13 miliardów złotych.

Szacujemy, że łączny wpływ pandemii na wynik operacyjny Grupy to nieco ponad 30 milionów złotych i dotyczy głównie dodatkowych kosztów związanych z wydłużeniem czasu realizacji kilku kontraktów, a także kosztu zakupów środków ochrony osobistej i testowania pracowników. W całej Grupie odnotowaliśmy około 400 przypadków zakażenia, a  w szczytowym momencie na początku IV kwartału mieliśmy około 190 aktywnych zakażeń. Nie zatrzymaliśmy żadnej z budów, a zdecydowana większość naszych projektów realizowana jest zgodnie z harmonogramem. Tam, gdzie pandemia opóźniła nasze prace, Inwestorzy podchodzą ze zrozumieniem do propozycji aneksów terminowych, co w wpisuje się w ogólną bardzo dobrą współpracę z Zamawiającymi, szczególnie z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad oraz PKP Polskie Linie Kolejowe, w tym wymagającym czasie.

Advertisement

W 2020 roku produkcja budowlano-montażowa (w cenach bieżących)wzrosła o 0,4%. W segmencie budynków produkcja skurczyła się o 0,5%, po raz pierwszy od 2016 roku. Co ważne, w przypadku budynków niemieszkalnych spadek był głębszy i wyniósł -4,2%, co prawdopodobnie wynikało z ograniczenia nowych przedsięwzięć w obliczu niepewnej sytuacji gospodarczej. Największy spadek, rzędu -17,6%, dotyczył budownictwa biurowego, gdzie niewykluczona jest długoterminowa strukturalna zmiana popytu. Zachowanie ciągłości prac na zdecydowanej większości projektów infrastrukturalnych zaowocowało wzrostem segmentu inżynieryjnego na poziomie 1,2% w porównaniu do roku 2019. Zwiększenie skali inwestycji prowadzonych przez PKP PLK i GDDKiA oraz wysoka jakość współpracy przełożyła się na wzrost produkcji w obszarze kolejowym i drogowym odpowiednio o 8,2% i 2,6%.

Pomimo trudnego otoczenia sprzedaż segmentu budowlanego Grupy Budimex osiągnęła rekordowy poziom 7 539 milionów złotych, notując wzrost o 5,4%. Poprawie względem roku ubiegłego uległa również rentowność. Na poziomie zysku brutto osiągnęliśmy wynik 4,9% w porównaniu do 2,6% w roku ubiegłym. Po kilku latach, przy ogromnym zaangażowaniu całej organizacji, finalizujemy realizację trudnych projektów, które negatywnie wpływały na jakość portfela zamówień. Otoczenie pandemiczne i ogólna niepewność gospodarcza wpłynęła także na spadek utrzymującej się wysokiej presji na wzrost płac, cen usług podwykonawczych i materiałów – to pozwoliło na poprawę marży o 1-2 punkty procentowe.

Pomimo niższej aktywności inwestorów w roku 2020, szczególnie zauważalnej w segmencie przetargów kolejowych, wartość ofert złożonych przez Budimex w roku 2020 była porównywalna z rokiem poprzednim. Ofertowanie napędzane było głównie przez kontrakty drogowe, gdzie złożyliśmy oferty o wartości 23,4 miliarda złotych.

Advertisement

W segmencie budownictwa ogólnego odnotowaliśmy znaczne wyhamowanie procesów przetargowych w drugim kwartale a następnie istotne przyspieszenie, szczególnie w czwartym kwartale. Łączna wartość przygotowanych ofert w segmencie mieszkaniowym i niemieszkaniowym była zbliżona do roku 2019 i wyniosła nieco ponad 10 miliardów złotych.

Istotna poprawa skuteczności ofertowania kontraktów drogowych, utrzymanie wysokiej skuteczności na rynku budownictwa ogólnego, a także pozyskanie kontraktu kolejowego na przebudowę stacji Warszawa Zachodnia za 1,8 miliarda złotych, pozwoliło podpisać rekordowe 9,0 miliardów złotych nowych zleceń. Na koniec grudnia 2020 roku wartość portfela zamówień osiągnęła  poziom 12,7 miliarda złotych. Poprzez wysoką aktywność w segmencie drogowym, kolejowym i hydrotechnicznym zwiększyliśmy wartość portfela zamówień o 1,9 miliarda złotych, utrzymując przy tym jego dobrze zdywersyfikowaną strukturę. Główne segmenty, podobnie jak na koniec roku 2019, stanowiły kontakty infrastrukturalne (37%, wzrost o 4 p.p.) oraz kolejowe (32%, spadek o 1 p.p.). Sukcesywnie od 2018 r. zwiększamy w portfelu wartość kontraktów przemysłowych, osiągając na koniec roku 2020 1,1 miliarda złotych (8% portfela).

Dzięki pozyskaniu dwóch nowych kontraktów na przebudowę kanałów i wałów przeciwpowodziowych (Racza Struga oraz Krosno Odrzańskie) podkreśliliśmy swoją obecność w hydrotechnice, kończąc rok z portfelem zamówień w tym segmencie bliskim 0,4 miliarda złotych. Liczmy na podpisanie zlecenia na II etap prac związanych z przekopem przez Mierzeję Wiślaną, gdzie nasza oferta o wartości niemal 0,5 miliarda złotych została wybrana jako najkorzystniejsza, co dodatkowo wzmocniłoby naszą pozycję. 

Advertisement

Grupa Budimex zakończyła 2020 rok z pozycją gotówkową netto na poziomie 2,1 miliarda złotych. W porównaniu do stanu na 31 grudnia 2019 roku, była ona wyższa o 770 milionów złotych. Wzrost poziomu gotówki netto wynikał przede wszystkim z ogólnej poprawy rentowności Grupy oraz ograniczenia wysokości wypłaconej dywidendy za rok 2019. Ponadto, generowanie gotówki wspomagały przepływy na nowo podpisanych kontraktach budowlanych oraz przyrost salda wpłat od klientów w segmencie deweloperskim.

W roku 2020 przedsprzedaż segmentu deweloperskiego wyniosła 1 672 mieszkania i była nieznacznie wyższa (17 mieszkań) niż w roku poprzednim. Wynik przedsprzedaży jest efektem utrzymującej się rozbudowanej oferty mieszkaniowej spółki oraz utrzymującego się stabilnego popytu strukturalnego na mieszkania w największych miastach. Klienci Budimex Nieruchomości podpisali w 2020 roku 1 286 aktów notarialnych. Spadek w porównaniu do roku 2019 wyniósł 16% i jest on efektem mniejszej liczby zamkniętych projektów w stosunku do roku ubiegłego. Ograniczenia pandemiczne miały tylko tymczasowy wpływ na przekazania (przede wszystkim w marcu i kwietniu), a łączna liczba zawartych aktów notarialnych jest zgodna z naszym harmonogramem. Przychody ze sprzedaży wyniosły 674 miliony złotych, co oznacza wzrost o 21% rok do roku. Zysk brutto wzrósł ze 120 milionów w roku 2019 do rekordowych 195 milionów złotych w roku 2020. Budimex Nieruchomości konsekwentnie utrzymuje wysoką dodatnią pozycję gotówkową netto.

W dniu 3 lipca 2020 roku zarząd Budimex S.A., podjął decyzję o rozpoczęciu przeglądu opcji strategicznych segmentu deweloperskiego, w ramach którego postanowił przeanalizować między innymi scenariusze uwzgledniające pozyskanie znaczącego inwestora lub inwestorów, czy wprowadzenie spółki na Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie. Scenariuszem analizowanym obecnie w pierwszej kolejności jest sprzedaż całego pakietu udziałów w Budimex Nieruchomości. W ramach procesu rozpoznania zainteresowania nabyciem udziałów na koniec roku 2020 Budimex zdecydował o udzieleniu wyłączności wybranej grupie inwestorów składających wspólną ofertę. Dwudziestego drugiego lutego Budimex S.A. podjął decyzję o zawarciu warunkowej umowy sprzedaży Budimex Nieruchomości Sp. z o.o. o wartości 1 mld 513 mln złotych. Nabywcą jest CP Developer – spółka utworzona w celu zawarcia umowy przez podmioty powiązane ze spółką: Cornerstone Partners sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie i Crestyl Real Estate s.r.o., z siedzibą w Pradze. W ocenie Zarządu parametry transakcji osiągnięte w toku negocjacji są korzystne dla obu stron i spółki Budimex Nieruchomości.

Advertisement

Rok 2020 był rekordowy dla Grupy FBSerwis. Kolejny rok z rzędu spółka odnotowała dwucyfrową dynamikę wzrostu sprzedaży przy jednoczesnej poprawie rentowności. Przychody ze sprzedaży Grupy wyniosły 610 milionów złotych i wzrosły w stosunku do ubiegłego roku o 22%, z kolei zysk netto wyniósł 47 milionów złotych co stanowiło przyrost o 31 milionów rok do roku. Grupa Budimex objęła pełną konsolidacją Grupę FBSerwis w ramach segmentu usługowego od lipca 2019 roku. Osiągnięcie wyników było możliwe dzięki: dalszym inwestycjom Grupy w środki trwałe, zwiększaniu portfolio kontraktów, a także wysokiej efektywności operacyjnej w branży odpadowej, stanowiącej główne źródło przychodów Grupy. Plany rozwojowe Grupy FBSerwis opierają się na dalszych długofalowych inwestycjach zwiększających potencjał operacyjny Grupy oraz poszukiwaniu atrakcyjnych celów akwizycyjnych.

Wchodzimy w rok 2021 z portfelem zamówień na poziomie 12,7 miliarda złotych. Tak ambitny poziom zleceń do realizacji pozwala nam na bezpieczne podejście do ofertowania, a podpisane długoterminowe kontrakty drogowe i kolejowe zapewniają utrzymanie odpowiedniego obłożenia prac w obszarze inżynieryjnym w perspektywie przynajmniej kilkunastu miesięcy. Jesteśmy odpowiednio przygotowani kadrowo i technicznie do realizacji tych prac. Systematycznie modernizujemy naszą bazę sprzętową w obszarze drogowym oraz zwiększamy możliwości produkcyjne w kolejach. W ciągu ostatnich 3 lat, przygotowując się do zwiększenia skali działalności, jako Grupa zainwestowaliśmy ponad 300 milionów złotych, przede wszystkim w odnowę i zakupy nowych maszyn.

Wyzwaniem w najbliższych kwartałach może być pozyskanie kontraktów w części kubaturowej, gdzie widoczne jest zaostrzenie konkurencji oraz ryzyko ograniczenia nowych inwestycji prywatnych (w szczególności obiektów biurowych i hotelowych) oraz częściowego wstrzymania planowanych inwestycji publicznych. W obszarze inżynieryjnym skala nowych inwestycji, według zapowiedzi GDDKiA oraz PKP PLK, powinna być zbliżona do roku 2020. To dobra informacja, ponieważ jeszcze kilka miesięcy temu obawialiśmy się spowolnienia procesów przetargowych, które jest charakterystyczne przy wejściu w nowy 7-letni budżet europejski. Patrząc na aktualny portfel zamówień spodziewamy się, że kolejne kwartały, jak i cały rok 2021, powinny przynieść utrzymanie wysokiego poziomu sprzedaży i rentowności powyżej wskaźników rynkowych. Jak zawsze, koncentrujemy się na realizacji powierzonych projektów, mając szczególnie na uwadze bezpieczeństwo, terminowość realizacji i wysoką jakość efektów pracy. Dobra pozycja bilansowa i perspektywa wyjścia z segmentu deweloperskiego zachęca nas do poszukiwania nowych możliwości dywersyfikacji segmentowej (w tym wejście jako inwestor w rynek energii odnawialnej) i geograficznej.

Advertisement

Ciągle dużą niewiadomą jest dalszy przebieg pandemii i jej wpływ na funkcjonowanie gospodarki, w tym na dostępność kadry i ciągłość dostaw, dlatego cały czas dokładnie monitorujemy sytuację i na bieżąco weryfikujemy nasze założenia operacyjne.

W 2020 roku Grupa Budimex zainwestowała ponad 4 miliony złotych w programy społeczne, sponsoringi i darowizny. Ponad 2,6 miliona złotych dotyczyło darowizn i grantów finansowych na zwalczanie skutków pandemii koronawirusa. Środki te trafiły głównie do szpitali, domów pomocy społecznej i placówek medycznych, w których leczeni są pacjenci z COVID-19. Część z tych funduszy została przekazana organizacjom pożytku publicznego zajmującym się wsparciem lokalnych społeczności w przeciwdziałaniu rozprzestrzenianiu się pandemii. Budimex pozostaje największym płatnikiem podatku CIT wśród firm budowlanych w kraju. Według rankingu przygotowanego przez Ministerstwo Finansów Budimex awansował od 2017 roku z 61 na 25. miejsce wśród największych płatników indywidualnych podatku CIT w Polsce. 

źródło informacji: Budimex S.A.

Advertisement

NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE

Echo Investment koncentruje się na zrównoważonym rozwoju

Published

on

Echo Investment działa na rynku nieruchomości komercyjnych i mieszkaniowych, fot. mat. prasowe

Grupa Echo Investment zaprezentowała raport podsumowujący swoje działania w obszarze ESG za 2023 rok. Deweloper po raz pierwszy przygotował dokument zgodnie z nowym standardem wprowadzonym przez unijną dyrektywę CSRD. Nowością są również dane na temat śladu węglowego, które uwzględniają emisje pośrednie w wybranych kategoriach.

Echo Investment prowadzi swoją działalność deweloperską w oparciu o strategię ESG, która określa jej zobowiązania w zakresie zrównoważonego rozwoju w perspektywie do 2030 roku. Celem spółki jest budowanie obiektów zeroemisyjnych.

— Już po raz czwarty prezentujemy nasze działania w obszarze środowiskowym, społecznym i ładu korporacyjnego. Najnowszy raport ESG ukazuje postęp, jakiego dokonaliśmy przez ostatnie lata. Realizując ambitne projekty, które zmieniają oblicze polskich miast, czujemy się zobowiązani prezentować pełen obraz naszej działalności, zasobów i celów, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom interesariuszy. Kluczową kwestią środowiskową jest dla nas redukcja emisji pochodzących z naszej działalności. Zarówno emisji własnych, jak i tych związanych z łańcuchami dostaw  – dlatego w tym roku rozpoczynamy pracę nad strategią dekarbonizacji. Ze względu na spodziewany wpływ na łagodzenie zmian klimatu, najważniejszym działaniem będzie dla nas strategia dekarbonizacji dotycząca zakresu 3, która odnosi się przede wszystkim do budowanych przez nas inwestycji, stosowanych materiałów i technologii — podsumował Maciej Drozd, wiceprezes ds. finansowych w Echo Investment.

Advertisement

Przeczytaj także: Nowy biurowiec Echo Investment we Wrocławiu

Grupa zamierza oprzeć swoje raportowanie zgodnie z nowym standardem, na podstawie tzw. analizy podwójnej istotności. To badanie wpływu firmy na otoczenie. Ponadto, obejmuje też trendy społeczne i ekologiczne na jej kondycję finansową. Pozwala ona wdrażać zmiany w modelu biznesowym w sposób przemyślany, odpowiadający na realne wyzwania oraz oczekiwania otoczenia.

Czwarty raport Echo Investment w obszarze ESG

Spółka ograniczyła o 35% ślad węglowy w 2023 roku z zakresu 1 i 2. To bezpośrednie emisje, które wynikają ze spalania paliw kopalnych przez firmę lub powstają w skutek procesów technologicznych. A także emisje pośrednie ze zużywania energii dostarczonej z zewnątrz. Deweloper po raz pierwszy ujął w raporcie informację na temat śladu węglowego w zakresie 3, który uwzględnia emisje pośrednie Grupy powstałe w łańcuchu wartości. Wynikają one m.in. z podróży służbowych, dojazdów pracowników do pracy, zakupionych dóbr kapitałowych i materiałów czy produkcji odpadów.

Advertisement

Jednym z głównych filarów wśród zagadnień społecznych był rozwój kompetencji pracowników, ich bezpieczeństwa oraz warunki pracy. Grupa zmniejszyła o 4% różnicę płacową pomiędzy kobietami a mężczyznami. Natomiast kolejne miesiące przyniosą prace nad rozwiązaniami, które będą wspierać transparentne ustalanie wynagrodzeń.

Ponadto, firma wykonała szereg działań w kierunku wzmocnienia ładu korporacyjnego i kultury organizacyjnej. Wśród nich znalazły się szkolenia promujące etyczne zachowania w biznesie oraz promocja Kodeksu Postępowania wśród pracowników.

Cały raport Echo Investment dotyczący zrównoważonego rozwoju i działań podjętych w 2023 roku można przeczytać TUTAJ.

Advertisement
Continue Reading

NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE

Victoria Dom po spadku sprzedaży liczy na nowy program rządowy

Published

on

Olchowy Park w Warszawie, fot. Victoria Dom

Deweloper Victoria Dom zakończył I kwartał br. z liczbą 332 sprzedanych mieszkań. To oznacza spadek sprzedaży o około 9% względem analogicznego okresu 2023 roku. Zarząd dewelopera ma nadzieję, że nowy program mieszkaniowy rządu przyczyni się do lepszych wyników w II połowie roku.

— Z optymizmem patrzymy na nowy program rządowy wspierający zakup mieszkania, który ma zostać uruchomiony w II połowie tego roku. Oraz perspektywę pierwszych obniżek stóp procentowych. Dlatego planujemy w najbliższych miesiącach wprowadzać kolejne projekty w nowych oraz istniejących lokalizacjach, które zwiększą naszą ofertę mieszkaniową — skomentował I kwartał br. Waldemar Wasiluk, wiceprezes Victoria Dom.

Zobacz także: Victoria Dom publikuje wynik finansowy za 2023 rok

Advertisement

Spółka aktualnie realizuje projekty na terenie aglomeracji warszawskiej i krakowskiej. Ponadto, deweloper planuje wejść z ofertą mieszkaniową również do Trójmiasta. Dodatkowo, w marcu Victoria Dom wprowadziła do sprzedaży 5. etap inwestycji Olchowy Park na warszawskiej Białołęce. W ofercie znalazło się 106 mieszkań. Ceny lokali zaczynają się od 353 600 zł. 

— Rynek obecnie pozostaje w fazie oczekiwania na nowy program rządowy. Jednocześnie wysokie koszty budowy, rosnące ceny gruntów, bardzo długi proces administracyjny oraz wysokie stopy procentowe przy projektowanej śródrocznej inflacji na poziomie 5-6% powodują, że kupujący mają ograniczoną zdolność kredytową. Czynniki te wpływają na aktualny poziom sprzedaży —dodał Waldemar Wasiluk.

Advertisement
Continue Reading

NIERUCHOMOŚCI INFORMACJE

Karimpol zmienia dyrektora. Michał Orłowski z nową funkcją

Published

on

Już nie Jarosław Prawicki, a Michał Orłowski będzie pełnił funkcję Director, Head of Leasing and Asset Management w Karimpol Polska. Zmiana nastąpiła w tym miesiącu.

Karimpol działa na naszym rynku od 1997 roku. Obecnie posiada inwestycje w pięciu krajach, oprócz Polski również w Czechach, Austrii, na Słowacji i Węgrzech. Deweloper buduje oraz wynajmuje powierzchnie komercyjne.

W Warszawie spółka zrealizowała dziewięć projektów. Stratos, Mistral, Passat, Taifun, Equator I, II, III i IV są wymieniane jednym tchem. Natomiast największy i najbardziej prestiżowy projekt Grupy Karimpol, to biurowiec Skyliner. Łączna powierzchnia najmu wszystkich inwestycji w Polsce wynosi blisko 200 tys. mkw.

Advertisement

Michał Orłowski miał duży udział w sukcesie spółki.

— Obszar jego dotychczasowej działalności obejmował m.in. zarządzanie wynajmem ponad 50 budynków biurowych.W  tym obiektów klasy A i B oraz finalizację umów wynajmu na ponad 200,000 mkw. Jego strategiczne podejście i przywództwo były kluczowe w zapewnieniu pełnej komercjalizacji tak znaczących projektów, jak m.in. warszawskie biurowce SEZAM, Atrium Tower czy Mokotowska Square. Michał Orłowski, warszawiak o polsko-kanadyjskich korzeniach, wnosi ze sobą bogate, ponad 18-letnie doświadczenie zdobyte na polskim rynku nieruchomości — informuje deweloper.

Przed dołączeniem do Grupy Karimpol, Orłowski pełnił funkcję Dyrektora ds. Wynajmu w Revetas, nadzorując projekty biurowe w Krakowie i Katowicach. Wcześniej pracował również w BBI Development, DTZ, Cushman & Wakefield oraz w Banku BNP Paribas.

Advertisement

Nowy Director, Head of Leasing and Asset Management uzyskał tytuł magistra prawa na Uniwersytecie Warszawskiem. Zdobył dyplom z prawa amerykańskiego na Levin College of Law na Florydzie. A także z prawa brytyjskiego i europejskiego na Uniwersytecie Cambridge. Jest posiadaczem tytułu Dyplomowanego Specjalisty Inwestycji Komercyjnych (CCIM – Certified Commercial Investment Member). Był członkiem RICS (Royal Institute of Chartered Surveyors).

W spółce zastąpił Jarosława Prawickiego, który pracował w Karimpolu ponad 6 lat.

Advertisement
Continue Reading
Advertisement
Advertisement
Advertisement

na skróty

Advertisement
Advertisement
Advertisement

najpopularniejsze